Contract met verzorger opmaken?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Evikes

Berichten: 926
Geregistreerd: 18-12-05
Woonplaats: Nieuwerkerken

Contract met verzorger opmaken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-19 10:33

Hoi allemaal,
Sinds kort heb ik mijn oude merrie als verzorgpaard ter beschikking gesteld aan een meisje van 18 jaar.
Ze woont in de buurt en mag mijn oude merrie van 20 jaar verzorgen. Wassen, borstelen, longeren, recreatief rijden.
Dit allemaal gebeurt in mijn stallen, privé terrein.
Hoe zit dat nu eigenlijk met verzekering?
Moet ik daar een contract voor opmaken dat alles op eigen risico gebeurt?
Stel, mijn merrie gaat op haar voet staan en zij breekt haar teen, of erger, ze is aan het rijden en valt er af.
Kan ik dan aansprakelijk gesteld worden?
Dit is natuurlijk een “doemscenario” maar wel goed mogelijk.
Iemand ervaring mee?

troi
Berichten: 17002
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-19 10:51

Yep jij bent aansprakelijk voor schade die jouw merrie uit haar eigen initiatief veroorzaakt (ze luistert niet naar de ruiter en rent een akker op waarna de aanplant stuk gaat). Als het aanwijsbaar je verzorger is die de veroorzaker is (bijv het paard een akker insturen waarna ze de aanplant vernielen) dan zou zij aansprakelijk (kunnen) zijn. Dat vechten jouw en haar verzekeraar dan uit, erg complex want hoe maak je dat verschil..

Ziektekosten worden trouwens altijd gedekt door de eigen ziektekosten verzekeraar. Materiële schade en bijv verlies van inkomsten door fysieke schade kunnen wel verhaald worden op bovenstaande manier.

Geen contract kan hier trouwens verandering in brengen, contracten verbreken geen landelijke wetgeving.
Laatst bijgewerkt door troi op 22-09-19 11:11, in het totaal 2 keer bewerkt

Celiien

Berichten: 13255
Geregistreerd: 10-09-06
Woonplaats: rijswijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-19 10:53

Contract of niet, jij bent altijd verantwoordelijk voor de gedragingen van je paard. Tenzij je verzorger/verzorgster kan worden verweten dat het aan haar gedragingen of haar onkunde lag.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Berichten: 20039
Geregistreerd: 09-08-07
Woonplaats: The world is my playground.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-19 10:54

ja jij kan voor bepaalde kosten aansprakelijk gesteld worden.

Nee dat kan je NOOIT met een contract uitsluiten.

Ja, je kan je daar tegen verzekeren middels een aansprakelijkheidsverzekering.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-19 10:55


anjali
Berichten: 15045
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-19 11:00

Is hier nog verschil in of er betaald wordt voor het gebruik van je paard,of niet?Ik heb in het buitenland meestal moeten tekenen dat zij niet aansprakelijk waren als ik een ongeluk zou krijgen met het paard wat ik huurde. Op de meeste stallen hangt ook ergens een bord dat alle aansprakelijkheid wordt uitgesloten.Als er iets heel ergs gebeurt weet ik wel dat verzekeringsmaatschappijen gaan kijken waar ze geld zouden kunnen halen.

Cinnepin

Berichten: 8927
Geregistreerd: 26-02-15
Woonplaats: Vdaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-19 11:05

anjali schreef:
Is hier nog verschil in of er betaald wordt voor het gebruik van je paard,of niet?Ik heb in het buitenland meestal moeten tekenen dat zij niet aansprakelijk waren als ik een ongeluk zou krijgen met het paard wat ik huurde. Op de meeste stallen hangt ook ergens een bord dat alle aansprakelijkheid wordt uitgesloten.Als er iets heel ergs gebeurt weet ik wel dat verzekeringsmaatschappijen gaan kijken waar ze geld zouden kunnen halen.



Zo.n bordje zie ik vaak op manege's van het rijden op eigen risico enzo.

troi
Berichten: 17002
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-19 11:05

anjali schreef:
Is hier nog verschil in of er betaald wordt voor het gebruik van je paard,of niet?Ik heb in het buitenland meestal moeten tekenen dat zij niet aansprakelijk waren als ik een ongeluk zou krijgen met het paard wat ik huurde. Op de meeste stallen hangt ook ergens een bord dat alle aansprakelijkheid wordt uitgesloten.Als er iets heel ergs gebeurt weet ik wel dat verzekeringsmaatschappijen gaan kijken waar ze geld zouden kunnen halen.


Volgens mij niet. Die bordjes zijn er vooral voor dat mensen afgeschrikt worden en niet gaan uitzoeken waar ze recht op hebben. Je moet namelijk wel actief claimen als je schade hebt, ze komen het je niet brengen :o

anjali
Berichten: 15045
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-19 11:22

troi schreef:
anjali schreef:
Is hier nog verschil in of er betaald wordt voor het gebruik van je paard,of niet?Ik heb in het buitenland meestal moeten tekenen dat zij niet aansprakelijk waren als ik een ongeluk zou krijgen met het paard wat ik huurde. Op de meeste stallen hangt ook ergens een bord dat alle aansprakelijkheid wordt uitgesloten.Als er iets heel ergs gebeurt weet ik wel dat verzekeringsmaatschappijen gaan kijken waar ze geld zouden kunnen halen.


Volgens mij niet. Die bordjes zijn er vooral voor dat mensen afgeschrikt worden en niet gaan uitzoeken waar ze recht op hebben. Je moet namelijk wel actief claimen als je schade hebt, ze komen het je niet brengen :o

Toen ik mijn knie had gebroken na een val ,kreeg ik na de operatie wel een brief van mijn ziektekostenverzekering dat de operatie 3000 euro had gekost en of iemand schuldig was geweest aan het ongeluk.In het ziekenhuis was me ook al gevraagd of het van mijn eigen paard was geweest.Dat was zo,dus ik weet niet wat er gebeurd zou zijn als het andermans paard zou zijn geweest.Meestal wordt er tegen verzorgers trouwens gezegd dat ze het paard als ''eigen'' mogen beschouwen....

Cinnepin

Berichten: 8927
Geregistreerd: 26-02-15
Woonplaats: Vdaal

Re: Contract met verzorger opmaken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-19 11:39

Als je aangeeft dat het je eigen paard is wordt het vergoed door je zorgverzekeraar, Als het andermans paard is gaan ze de kosten verhalen op eigenaar van paard

anjali
Berichten: 15045
Geregistreerd: 25-07-15

Re: Contract met verzorger opmaken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-19 12:18

Nog een afschrikwekkend voorbeeld: Vroeger stond ik bij een boer die ponies verleasde.Een meisje raakte met haar leasepony betrokken bij een ernstig verkeersongeluk.Waarbij een jonge man blijvend in een rolstoel belandde. De verzekeringsmaatschappij probeerde toen eerst geld te krijgen van de ouders van het meisje maar die hadden niets, woonden in een huurhuis. Toen gingen ze claimen bij de boer. Die dreigde daardoor zijn boerderij kwijt te raken. Hij kreeg daar zo'n stress van dat hij het aan zijn hart kreeg en overleden is.Overigens ,ik was er zelf niet bij maar heb dit gehoord,was het ongeval de schuld van een derde partij,een vrachtwagen van een bedrijf. Die had daar helemaal niet mogen rijden. Echter had dit bedrijf zulke goede advocaten dat ze de schuld wisten af te schuiven.Natuurlijk is dit wel een heel extreem geval.

Cinnepin

Berichten: 8927
Geregistreerd: 26-02-15
Woonplaats: Vdaal

Re: Contract met verzorger opmaken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-19 14:25

woeh wat erg

Eline_Charly

Berichten: 43
Geregistreerd: 22-09-19
Woonplaats: Haarlem

Re: Contract met verzorger opmaken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-19 08:45

Volgens mij is er geen soort contract dat de aansprakelijkheid verplaatst naar haar.. Helaas blijf jij altijd verantwoordelijk. Maar dat is wettelijk natuurlijk, wat je met haar persoonlijk afspreekt kan heel anders zijn :)

Kidde
Berichten: 3445
Geregistreerd: 24-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-19 08:54

Eline_Charly schreef:
Volgens mij is er geen soort contract dat de aansprakelijkheid verplaatst naar haar.. Helaas blijf jij altijd verantwoordelijk. Maar dat is wettelijk natuurlijk, wat je met haar persoonlijk afspreekt kan heel anders zijn :)

Alleen zal de wet voorgaan, dus wat je persoonlijk afspreekt met betrekking tot aansprakelijkheid is niet zo van belang :D

Verder is het natuurlijk geen slecht idee om een soort contract te maken met regels met hoe vaak vrij bijvoorbeeld, welke taken en eventueel nog stalregels die er zijn.

Amire
Berichten: 42
Geregistreerd: 18-09-19

Re: Contract met verzorger opmaken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-19 12:02

Aansprakelijkheid kan je inderdaad niet verplaatsen d.m.v. contract. Wel is het wellicht fijn om je verwachtingen naar elkaar toe (zowel qua 'rechten' als 'verplichtingen') zwart/wit op papier te zetten zodat daar geen misverstanden over kunnen ontstaan. Maar dat heeft een ander doel/nut dan wat jij nu omschrijft.

flowerin
Berichten: 116
Geregistreerd: 27-02-16

Re: Contract met verzorger opmaken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-19 12:23

Ik heb bijna 2 jaar geleden een lelijke val van mijn bijrijdpony (waar ik niet voor betaal) gemaakt em hierbij mijn pols gebroken (en een hoop dingen gekneusd) kreeg toen van de verzekering een brief waarop ik duidelijk de situatie heb omschreven dat de pony dus niet in mijn bezit was. De eigenaresse van de pony is nooit hiervoor gecontacteerd en ook nooit verder contact gegevens van haar hoeven invullen en alles is gewoon betaald door mijn ziektekosten verzekering (behalve eigen risico). Wij hebben geen contract maar voor gebroken ledematen is dat dus niet nodig.

Tango1979

Berichten: 2526
Geregistreerd: 21-08-09
Woonplaats: Noord Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-19 13:19

flowerin schreef:
Ik heb bijna 2 jaar geleden een lelijke val van mijn bijrijdpony (waar ik niet voor betaal) gemaakt em hierbij mijn pols gebroken (en een hoop dingen gekneusd) kreeg toen van de verzekering een brief waarop ik duidelijk de situatie heb omschreven dat de pony dus niet in mijn bezit was. De eigenaresse van de pony is nooit hiervoor gecontacteerd en ook nooit verder contact gegevens van haar hoeven invullen en alles is gewoon betaald door mijn ziektekosten verzekering (behalve eigen risico). Wij hebben geen contract maar voor gebroken ledematen is dat dus niet nodig.

Maar dat hadden ze wel mogen doen. Voor een gebroken pols met een relatief lage rekening wordt het in de praktijk niet gedaan. Maar heb je duizende euro's aan kosten, wordt je volledig arbeidsongeschikt, dan gaat jouw verzekering zeker wel aankloppen bij de eigenaar van het paard.

magicmist

Berichten: 3336
Geregistreerd: 10-09-05

Re: Contract met verzorger opmaken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-19 14:23

aan de lijve ondervonden dat ik aansprakelijk werd gesteld nadat mijn bijrijdster van mijn pony af was gevallen.
Mijn verzekering heeft alles geregeld en betaald.
Mijn bijrijdster werd zelf ook gedeeltelijk aansprakelijk gesteld, omdat het deels ook een zelf genomen risico was. Maar grotendeels kwamen de kosten op mijn verzekering.
en die kosten waren niet mis.( bijrijdster had rugklachten en kon een tijd niet werken(4 mnd) en is daarna weer rustig aan begonnen).
Het totale bedrag lag ongeveer op 15.000 euro. en dan heb je het over iemand die niet eens heel erg er aan toe was.

annelies01
Berichten: 47
Geregistreerd: 13-11-13
Woonplaats: middle of nowhere

Re: Contract met verzorger opmaken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-19 14:36

Als ik bijvoorbeeld schade veroorzaak met het paard, heeft de eigenaar een eigen risico van 250 euro. als er wat gebeurt en ik was er bij of het is mijn schuld, moet ik de 250 euro betalen. Ik ben overigens niet de enige die deze regel heeft op stal, maar alle verzorgers.

Ik vond dit zelf ook redelijk, aangezien de eigenaar van het paard betaald voor een ander zijn fout. :j

annelies01
Berichten: 47
Geregistreerd: 13-11-13
Woonplaats: middle of nowhere

Re: Contract met verzorger opmaken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-19 14:41

voorbeeld:
Bij de inham van het bos, staan soms auto's. de boer had een paardje gekocht. en daar kwam een verzorger bij. toen ze het bos in wou stonden er auto's. paard wou er niet langs en kwam met de kont tegen de auto aan. :+
je kan dan zeggen ja dom van je moet je maar niet bij auto's er ingaan met een paard wat je niet kent.
Nu hebben we het dus zo dat als er zoiets gebeurd de ruiter het eigen risico betaald van de verzekering. :j de overige kosten is dus verzekeringswerk

Kidde
Berichten: 3445
Geregistreerd: 24-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-19 14:43

annelies01 schreef:
voorbeeld:
Bij de inham van het bos, staan soms auto's. de boer had een paardje gekocht. en daar kwam een verzorger bij. toen ze het bos in wou stonden er auto's. paard wou er niet langs en kwam met de kont tegen de auto aan. :+
je kan dan zeggen ja dom van je moet je maar niet bij auto's er ingaan met een paard wat je niet kent.
Nu hebben we het dus zo dat als er zoiets gebeurd de ruiter het eigen risico betaald van de verzekering. :j de overige kosten is dus verzekeringswerk

Dat heeft hij slim geregeld maar echt eerlijk is het niet :n De eigenaar van het paard is gewoon aansprakelijk voor de schade.

annelies01
Berichten: 47
Geregistreerd: 13-11-13
Woonplaats: middle of nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-19 15:02

[/quote]
Dat heeft hij slim geregeld maar echt eerlijk is het niet :n De eigenaar van het paard is gewoon aansprakelijk voor de schade.[/quote]


ik vond het juist wel eerlijk, stel jij hebt een paard en die heb je verzekerd. Als eigenaar betaal je eigenlijk al een bedrag voor verzekering. Als ik zelf eigenaar zou zijn zou ik dit ook zo regelen, als eigenaar maak je zelf geen fout. maar dat deed je verzorgster/bijrijder. toch? :o

Ik betaal nu 35 euro per maand voor het verzorgen en rijden van "mijn" paard. En aangezien ik het paard al bijna 4 jaar verzorg weet ik wat ik niet en wel kan doen. Ik zou dus bij schade wel de 250 euro betalen, omdat als er iets gebeurd met paard of met omgeving (auto bijvoorbeeld) het mijn eigen schuld is.

Overigens is de boer heel makkelijk hoor, en krijgen we eigenlijk alles. De eigenaar blijft natuurlijk aansprakelijk voor derest van het bedrag, ook als het geen verzekeringswerk is. Zo draag je als verzorger een steentje bij aan de kosten. (die je zelf hebt gemaakt)

anjali
Berichten: 15045
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-19 15:46

Ik zou dus maar geen bijrijders of verzorgers nemen tenzij je zeer goed verzekerd bent.

Tigra_
Berichten: 13059
Geregistreerd: 31-03-08
Woonplaats: NB

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-19 16:07

Kidde schreef:
annelies01 schreef:
voorbeeld:
Bij de inham van het bos, staan soms auto's. de boer had een paardje gekocht. en daar kwam een verzorger bij. toen ze het bos in wou stonden er auto's. paard wou er niet langs en kwam met de kont tegen de auto aan. :+
je kan dan zeggen ja dom van je moet je maar niet bij auto's er ingaan met een paard wat je niet kent.
Nu hebben we het dus zo dat als er zoiets gebeurd de ruiter het eigen risico betaald van de verzekering. :j de overige kosten is dus verzekeringswerk

Dat heeft hij slim geregeld maar echt eerlijk is het niet :n De eigenaar van het paard is gewoon aansprakelijk voor de schade.


Nou ik vindt het anders ook niet zo verkeerd. Maar denk wel dat je afhankelijk bent van de verzorger/bijrijder of ze het daadwerkelijk betalen. Is van tevoren natuurlijk makkelijk gezegd dat ze wel betalen maar gaan ze dat ook doen want ik denk ook niet dat het geldig is als het op contract staat.

Natuurlijk is het paard van de eigenaar maar ook als verzorger/bijrijder weet je dat er risico's bij komen kijken. Wellicht zou het 50/50 eigen risico delen wat eerlijker zijn maar zo gek is het niet.

linoleum

Berichten: 6462
Geregistreerd: 01-03-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-19 16:45

Kidde schreef:
annelies01 schreef:
voorbeeld:
Bij de inham van het bos, staan soms auto's. de boer had een paardje gekocht. en daar kwam een verzorger bij. toen ze het bos in wou stonden er auto's. paard wou er niet langs en kwam met de kont tegen de auto aan. :+
je kan dan zeggen ja dom van je moet je maar niet bij auto's er ingaan met een paard wat je niet kent.
Nu hebben we het dus zo dat als er zoiets gebeurd de ruiter het eigen risico betaald van de verzekering. :j de overige kosten is dus verzekeringswerk

Dat heeft hij slim geregeld maar echt eerlijk is het niet :n De eigenaar van het paard is gewoon aansprakelijk voor de schade.

Niet echt eerlijk is zacht uitgedrukt, gewoon simpelweg niet toegestaan.

Wet bepaalt wie aansprakelijk is. Meestal eigenaar in dit geval. De eigenaar zal dus moeten vergoeden, als de eigenaar een passende aansprakelijkheidsverzekering heeft, dekt deze de kosten.

Dat jij als verzorger zegt van ‘sorry’ en hem bedrag geeft is heel lief en aardig. Maar op geen enkele wijze op te leggen door eigenaar.