Fout gemeente, juridisch loket erbij halen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
tirzasarah10
Berichten: 1829
Geregistreerd: 07-07-12
Woonplaats: Bant

Fout gemeente, juridisch loket erbij halen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-09-19 21:36

Misschien niet de meest duidelijke titel maar heb even geen idee hoe ik anders moet noemen.

Een aantal maanden terug heb ik de gemeente gecontacteerd over een stuk grond in het dorp waar woon. Ik had gevraagd of ik het stuk kon kopen maar dat was later toch niet mogelijk vanwege de PAS regeling. Nouja oké, ik heb toen gevraagd of ik het kon huren desnoods tijdelijk. Daarmee is de gemeente akkoord gegaan en hebben wij op email staan. Wij hebben zowel mondelijk besproken als op email staan dat wij duidelijkheid moeten hebben voor het contract omdat wij per 1 oktober de paarden moeten verhuizen. Het duurde en duurde dus aantal e-mails verder en nog werd gezegt jullie krijgen het contract. Nu kregen wij vandaag een email met de mededeling ik heb slecht nieuws en wil het mondeling komen toelichten... Je begrijp natuurlijk dat het hele feest niet door gaat. Ik ben woest. Alles afgesproken huur prijs alles en dan 20 dagen voor dat ik van stal moet wisselen krijg je dit. Mijn vraag is nu is het waard om een jurist/advocaat te contacten? Ik heb namelijk nu en geen plek voor mijn paarden en onnodige kosten. Het is hier in de buurt bijna onmogelijk om te verhuizen wat dus extra zuur is.


Zijn er bokkers die mij hierin kunnen adviseren? Morgen ga ik verhaal halen bij het afdelingshoofd omdat he zo niet met mensen om gaat.

Sarah 08'10'10~ 12'09'17
'My favorite hello and hardest goodbye'
Soof 16'10'17 ~ 16'08'21
Het geluk was niet voor ons


Anna_98
Berichten: 452
Geregistreerd: 01-04-13

Re: Fout gemeente, juridisch loket erbij halen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-19 21:48

Ik zou zeggen dat je hier absoluut wel iets mee kan. Zoals ik het lees kon je er eigenlijk al vanuit gaan dat je de grond mocht huren en trekt de gemeente zich nu toch ineens terug, dat kan dan niet zomaar. Als je even googled op "afbreken onderhandelingen" vind je wel de nodige juridische informatie over dit onderwerp. Ik weet alleen niet zeker of het daarvoor nog uitmaakt dat je te maken hebt met de gemeente

Hutcherson
Berichten: 7326
Geregistreerd: 21-07-13
Woonplaats: --

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-19 21:48

Ik denk dat je niet veel hebt om iets te beginnen juridisch. Leuk dat je toezegging hebt gehad maar zolang je handtekening nergens onder staat kunnen beide partijen en nog onderuit. Hebben ze toegelicht waarom het niet kan doorgaan?
Als ik jou was zou ik je energie stoppen in het vinden van een andere weide/plek.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-19 21:51


corinec
Berichten: 1098
Geregistreerd: 15-01-03

Re: Fout gemeente, juridisch loket erbij halen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-19 21:55

Staat er op dit stuk grond een stal of alleen weidegrond? Is het in de buurt van een Natura 2000-gebied?

robert45
Berichten: 2869
Geregistreerd: 06-06-07
Woonplaats: groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-19 21:57

Zou mijn energie steken in wat anders...

Jammer maar zo werken gemeentes. Kan je boeken vol over schrijven.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller
Berichten: 20039
Geregistreerd: 09-08-07
Woonplaats: The world is my playground.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-19 22:28

Hutcherson schreef:
Ik denk dat je niet veel hebt om iets te beginnen juridisch. Leuk dat je toezegging hebt gehad maar zolang je handtekening nergens onder staat kunnen beide partijen en nog onderuit. Hebben ze toegelicht waarom het niet kan doorgaan?
Als ik jou was zou ik je energie stoppen in het vinden van een andere weide/plek.


Neehoor, op een bepaald punt in de onderhandelingen mag je erop vertrouwen dat er een deal komt. De andere partij moet dan nakomen of een fikse schadevergoeding betalen als ze zich terugtrekken.

Ik zou zeker kijken of je rechtsbijstandsverzekering hier iets mee kan, en als je die niet hebt misschien zelfs een advocaat zoeken.

Marsie2
Berichten: 151
Geregistreerd: 07-02-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-19 23:04

Precies wat Gypsy zegt, ik zou het denk ik proberen, zeker omdat je de toezegging zwart op wit hebt staan, wel nu alvast een andere plek zoeken voor je paarden, want zo'n procedure zal niet binnen 20 dagen afgerond zijn...

tirzasarah10
Berichten: 1829
Geregistreerd: 07-07-12
Woonplaats: Bant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-09-19 23:25

Hutcherson schreef:
Ik denk dat je niet veel hebt om iets te beginnen juridisch. Leuk dat je toezegging hebt gehad maar zolang je handtekening nergens onder staat kunnen beide partijen en nog onderuit. Hebben ze toegelicht waarom het niet kan doorgaan?
Als ik jou was zou ik je energie stoppen in het vinden van een andere weide/plek.


De toelichting bleef een beetje vaag. Zelf heb ik het idee dat ze de papier winkel te veel werk vonden en dachten dit kost minder tijd zo(Mijn gedachten).

corinec schreef:
Staat er op dit stuk grond een stal of alleen weidegrond? Is het in de buurt van een Natura 2000-gebied?


Ja er staat een grote schuur op. Ja natura 2000 zit om het hele dorp heen. Dit is ook de rede van de PAS regeling.


robert45 schreef:
Zou mijn energie steken in wat anders...

Jammer maar zo werken gemeentes. Kan je boeken vol over schrijven.


Ik snap wat je bedoel maar neig op dit moment heel erg naar de als ik niks er van maak blijft het gebeuren.

Paarden gaan ook naar iets anders en ga daar keihard mijn best voor doen. 20 dagen is alleen echt super kort...

Niet geheel onbelangrijk heb ik net te horen gekregen dat er een eerdere partij is geweest waarbij het voorlopige koopcontract op een hele rare manier is ontbonden. De vorige koper heeft er een advocaat op gezet.

Bedankt voor alle tips! Morgen ga ik eerst heen om verhaal te halen bij de chef hij/zij is verantwoordelijk voor de mensen onder zich en kan het misschien oplossen.(heel positief denken)

Sarah 08'10'10~ 12'09'17
'My favorite hello and hardest goodbye'
Soof 16'10'17 ~ 16'08'21
Het geluk was niet voor ons

xPenny
Berichten: 1715
Geregistreerd: 11-03-08

Re: Fout gemeente, juridisch loket erbij halen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-19 00:03

Zou je ze misschien verplicht kunnen stellen dat ze met een ander aanbod komen? Een ander stuk land wat je zou kunnen kopen of huren?

Rakkie123
Berichten: 1158
Geregistreerd: 28-07-19
Woonplaats: Nabij Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-19 00:23

Gemeentes en aansprakelijk zijn....pffff.... dat is meestal een lange adem.....
Heb je inmiddels wel een mondelinge uitleg....voor wat het waard is.....?

Steek, als je nog geen gesprek hebt gehad, gelijk in op aansprakelijkheid en probeer een schatting te maken van de kosten, voor je het gesprek in gaat.

Jersy, zwarte parel 1.71
Porky, witte lady 1.67
Bes, leonberger kruising 0.74
Summertime, leonberger/st bernard 0.85

Hutcherson
Berichten: 7326
Geregistreerd: 21-07-13
Woonplaats: --

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-19 01:14

Gypsy schreef:
Hutcherson schreef:
Ik denk dat je niet veel hebt om iets te beginnen juridisch. Leuk dat je toezegging hebt gehad maar zolang je handtekening nergens onder staat kunnen beide partijen en nog onderuit. Hebben ze toegelicht waarom het niet kan doorgaan?
Als ik jou was zou ik je energie stoppen in het vinden van een andere weide/plek.


Neehoor, op een bepaald punt in de onderhandelingen mag je erop vertrouwen dat er een deal komt. De andere partij moet dan nakomen of een fikse schadevergoeding betalen als ze zich terugtrekken.

Ik zou zeker kijken of je rechtsbijstandsverzekering hier iets mee kan, en als je die niet hebt misschien zelfs een advocaat zoeken.


Dus stel ik wil iemand een baan aanbieden, doe vervolgens nog even onderzoek en iemand heeft gewoon slechte referenties of ik ontdek iets op social media wat me niet zint, dan moet ik die persoon alsnog iets aanbieden. Denk niet dat dat juridisch stand houdt

tirzasarah10
Berichten: 1829
Geregistreerd: 07-07-12
Woonplaats: Bant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-09-19 02:58

xPenny schreef:
Zou je ze misschien verplicht kunnen stellen dat ze met een ander aanbod komen? Een ander stuk land wat je zou kunnen kopen of huren?


Dit ga ik inderdaad eisen. Of het gaat lukken is een andere vraag.


Rakkie123 schreef:
Gemeentes en aansprakelijk zijn....pffff.... dat is meestal een lange adem.....
Heb je inmiddels wel een mondelinge uitleg....voor wat het waard is.....?

Steek, als je nog geen gesprek hebt gehad, gelijk in op aansprakelijkheid en probeer een schatting te maken van de kosten, voor je het gesprek in gaat.


De lange adem heb ik er op dit moment dubbel dwars voor over!! De contact persoon is gister middag langs geweest met uitleg. Op haar woorden 'erg vervelend maar gelukkig schijnt de zon' liep het stoom zowat uit mijn oren. Ze praat zo makkelijk over mijn kostbaarste 'bezit'.


Hutcherson schreef:
Hutcherson schreef:
Ik denk dat je niet veel hebt om iets te beginnen juridisch. Leuk dat je toezegging hebt gehad maar zolang je handtekening nergens onder staat kunnen beide partijen en nog onderuit. Hebben ze toegelicht waarom het niet kan doorgaan?
Als ik jou was zou ik je energie stoppen in het vinden van een andere weide/plek.


Dus stel ik wil iemand een baan aanbieden, doe vervolgens nog even onderzoek en iemand heeft gewoon slechte referenties of ik ontdek iets op social media wat me niet zint, dan moet ik die persoon alsnog iets aanbieden. Denk niet dat dat juridisch stand houdt



Als je dat wilt doen doe je eerst goed je huiswerk. Dus eerst alles nakijken en niet plotseling terug gaan. Je doe niet eerst 4 gesprekken, salaris bespreken en dan 20 dagen voor de persoon zou beginnen zeggen nou sorry. Terwijl je al maanden bezig ben met die persoon maar misschien zie ik dit verkeerd hoor!! Ik ben zelf vrij direct en zorg dat wat ik zeg het ook na kom...

Sarah 08'10'10~ 12'09'17
'My favorite hello and hardest goodbye'
Soof 16'10'17 ~ 16'08'21
Het geluk was niet voor ons

Rakkie123
Berichten: 1158
Geregistreerd: 28-07-19
Woonplaats: Nabij Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-19 08:47

tirzasarah10 schreef:
Rakkie123 schreef:
Gemeentes en aansprakelijk zijn....pffff.... dat is meestal een lange adem.....
Heb je inmiddels wel een mondelinge uitleg....voor wat het waard is.....?

Steek, als je nog geen gesprek hebt gehad, gelijk in op aansprakelijkheid en probeer een schatting te maken van de kosten, voor je het gesprek in gaat.


De lange adem heb ik er op dit moment dubbel dwars voor over!! De contact persoon is gister middag langs geweest met uitleg. Op haar woorden 'erg vervelend maar gelukkig schijnt de zon' liep het stoom zowat uit mijn oren. Ze praat zo makkelijk over mijn kostbaarste 'bezit'.



Hmmm, ik zou om te beginnen een klacht tegen deze persoon indienen.
En als die ook over je dossier ging een officiële klacht.

Gekoppeld er aan, een klacht over de werkwijze, er in benoemen wat de feitelijke schade je hebt en wat het betekent dat jij met je paarden op straat staat.

Zorg dat je hele mailcontact compleet is, stuur die mee als bijlage.

Wacht niet te lang met juridische hulp.
Anders duurt het allemaal nog langer.

Jersy, zwarte parel 1.71
Porky, witte lady 1.67
Bes, leonberger kruising 0.74
Summertime, leonberger/st bernard 0.85

tirzasarah10
Berichten: 1829
Geregistreerd: 07-07-12
Woonplaats: Bant

Re: Fout gemeente, juridisch loket erbij halen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-09-19 11:29

Ondertussen ben ik in gesprek geweest en dat is geen leuk gesprek geweest. Ik was en ben nog steeds ontzettend boos. De gemeente zegt geen oplossing te hebben en dat het mijn eigen probleem is omdat is nog geen contract is geweest.... moet zeggen dat ik zelf nu ook niet vriendelijk het gesprek in ben gegaan en met een zak stront vanmorgen vroeg op het gemeentehuis zat. De leidinggevende vond dit niet netjes en wou mij attent maken op het feit dat dit geen goed signaal af zou geven en onze relatie zou verstoren. Ik heb aangegeven daar aan mijn kant het vertrouwen behoorlijk beschaamd was na gisteren en dat ik het van hun ook niet netjes vind. Mijn entree verdient zeker geen schoonheidsprijs daar ben ik mij bewust van. Door de actie ben ik wel aan de beurt gekomen waar ik anders op een afspraak had moeten wachten. Vandaag heb ik ook nog een andere gedupeerden gesproken en ga daar later deze week nog mee in gesprek hoe wij dit het beste aankunnen pakken. Het blijkt dus dat de andere gedupeerden al een koopcontract hadden en behoorlijk extra kosten hebben gemaakt.
Juridisch loket heb ik net naar gekeken maar ik word daar niet veel wijzer van.

Sarah 08'10'10~ 12'09'17
'My favorite hello and hardest goodbye'
Soof 16'10'17 ~ 16'08'21
Het geluk was niet voor ons

BigOne
Berichten: 38184
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Fout gemeente, juridisch loket erbij halen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-19 11:35

Waarschijnlijk bereik je het meeste wanneer je inderdaad je krachten bundelt . Maar laat in vervolg die zak stront thuis want je hebt ze meteen tegen, niet dat je niet duidelijk en direct hoeft te zijn maar wel netjes.

We live in a time where intelligent people are being silenced so that stupid people won’t be offended.

zefiros
Berichten: 409
Geregistreerd: 30-09-10
Woonplaats: Drachten

Re: Fout gemeente, juridisch loket erbij halen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-19 13:07

Hey! Allereerst natuurlijk erg vervelend dat het zo loopt.

Ik snap niet helemaal wat de PAS regeling te maken heeft met het huren of kopen van het stuk grond?

Ik heb op p-direkt gevonden wat de regeling inhoudt maar kan de link niet helemaal leggen?

“Gevolgen PAS-regeling

Bij deelname aan de PAS-regeling wordt er een PAS-inhouding op uw salaris toegepast. Daarnaast zijn er gevolgen voor uw vakantie-aanspraak, compensatie-uren, IKAP en eventuele bijverdiensten.”

Heb je in de tussentijd al wat anders kunnen vinden voor de paarden?

orkaan
Berichten: 3038
Geregistreerd: 27-09-06
Woonplaats: Everywhere

Re: Fout gemeente, juridisch loket erbij halen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-19 13:23

Heb je geen rechtsbijstands verzekering? (en niet ongelangrijk als je die niet hebt, wat is je verzamel inkomen...als dat boven de grens is dan kun je zelf alles dokken voor een advocaat) (anders heb je alleen een eigen bijdrage.. die afhankelijk is van het verzamel inkomen..daarnaast mag je vermogen niet te hoog zijn)

Overigens verwacht ik dat je geen steek verder zult komen, de overheid heeft een hele lange adem..en het juridisch loket of een rechtsbijstands verzekering gaan dit echt niet zolang vol houden.

Jij had immers geen getekend contract en ik verwacht voor een overheid dat dit wel een vereiste zal zijn voordat een overeenkomst tot stand komt.

En aan wat voor een schade vergoeding denk jij kwa hoogte? in NL krijgen mensen zelden wat...

net alsof je met 200 euro een steek verder komt...

En ja je hebt zelf al van te voren je eigen stal contract opgezegd..en dat kun je de gemeente niet aanrekenen.

en dat er meerdere gedupeerden zijn is allemaal leuk en aardig..maar dat heeft eigenlijk niets te maken met jouw zaak.

milatje
Berichten: 3491
Geregistreerd: 07-11-08
Woonplaats: In het Brabantse land

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-19 13:46

Volgens mij kan je gewoon een beroep doen op het vertrouwensbeginsel. Door uitspraken die gedaan zijn door een ambtenaar (en die je dus op mail hebt staan?!) mag je er als burger er op kunnen vertrouwen dat dit waar is en daar naar handelen.
Rechtsbijstand of het juridisch loket kan je bijstaan. Echter is het dan niet heel slim om je eigen glazen in te gooien dmv een zak stront mee te nemen..

Volg de verbouwing van onze nieuwe woning via https://www.instagram.com/verbouwing_nr33/ <3

ruitje
Berichten: 12309
Geregistreerd: 29-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-19 13:52

zefiros schreef:
Hey! Allereerst natuurlijk erg vervelend dat het zo loopt.

Ik snap niet helemaal wat de PAS regeling te maken heeft met het huren of kopen van het stuk grond?

Ik heb op p-direkt gevonden wat de regeling inhoudt maar kan de link niet helemaal leggen?

“Gevolgen PAS-regeling

Bij deelname aan de PAS-regeling wordt er een PAS-inhouding op uw salaris toegepast. Daarnaast zijn er gevolgen voor uw vakantie-aanspraak, compensatie-uren, IKAP en eventuele bijverdiensten.”

Heb je in de tussentijd al wat anders kunnen vinden voor de paarden?



https://www.synbiosys.alterra.nl/natura ... pas&deel=0

24/7 buiten en een binnenbak in de Randstad? Het is er:
insta: https://www.instagram.com/staldegroenemeer website: https://www.staldegroenemeer.nl

Fietspad
Berichten: 28
Geregistreerd: 02-04-19
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-19 14:19

Je kunt contact opnemen met een jurist. Tips op Bokt vragen levert in een groot aantal gevallen een compleet verkeerd advies op. Mocht je zelf het een en ander willen lezen erover, kun je oa zoeken op beginselen van behoorlijk bestuur.

En, je bent met een zak stront naar het gemeentehuis gegaan?

zefiros
Berichten: 409
Geregistreerd: 30-09-10
Woonplaats: Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-19 15:05

@ruitje dat klinkt logischer inderdaad! Thnx

corinec
Berichten: 1098
Geregistreerd: 15-01-03

Re: Fout gemeente, juridisch loket erbij halen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-19 15:32

Ik denk dat hier het programma aanpak stikstof wordt bedoeld.

Landsknecht
Berichten: 34
Geregistreerd: 25-04-12
Woonplaats: Leersum

Re: Fout gemeente, juridisch loket erbij halen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-19 18:31

PAS is een regeling ten aanzien van stikstof.
Op het moment dat je een nieuwe activiteit ontwikkeld in een gebied in de buurt van Natura 2000 mag dit geen negatief effect hebben op stikstof gevoelige planten. Je gaat paarden houden die produceren poep dus stikstof dus is er een wijziging.
Nu heeft de hoge raad (hoogste rechtbank in Nederland) besloten dat de wijze waarop de regeling toegepast werd niet juist is en het dus anders moet. Kortom er moet gerekend gaan worden of het feit dat jij paarden gaat houden wel mag conform de stikstof uitstoot. Hiervoor zijn rekenmodules nodig en die zijn er momenteel niet. Je bent dus gewoon 1 van die 18.000 projecten die stil is komen te liggen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-19 20:56

tirzasarah10 schreef:
Ondertussen ben ik in gesprek geweest en dat is geen leuk gesprek geweest. Ik was en ben nog steeds ontzettend boos. De gemeente zegt geen oplossing te hebben en dat het mijn eigen probleem is omdat is nog geen contract is geweest.... moet zeggen dat ik zelf nu ook niet vriendelijk het gesprek in ben gegaan en met een zak stront vanmorgen vroeg op het gemeentehuis zat. De leidinggevende vond dit niet netjes en wou mij attent maken op het feit dat dit geen goed signaal af zou geven en onze relatie zou verstoren. Ik heb aangegeven daar aan mijn kant het vertrouwen behoorlijk beschaamd was na gisteren en dat ik het van hun ook niet netjes vind. Mijn entree verdient zeker geen schoonheidsprijs daar ben ik mij bewust van. Door de actie ben ik wel aan de beurt gekomen waar ik anders op een afspraak had moeten wachten. Vandaag heb ik ook nog een andere gedupeerden gesproken en ga daar later deze week nog mee in gesprek hoe wij dit het beste aankunnen pakken. Het blijkt dus dat de andere gedupeerden al een koopcontract hadden en behoorlijk extra kosten hebben gemaakt.
Juridisch loket heb ik net naar gekeken maar ik word daar niet veel wijzer van.

Het juridisch loket kun je bellen of langs gaan op inloopspreekuur, zij kunnen je van juridisch advies voorzien. Zij kunnen je vertellen of het zin heeft om juridische stappen te ondernemen tegen de gemeente.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 54 bezoekers