Show jullie B-rijbewijs combinatie!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
LadyDaily

Berichten: 1554
Geregistreerd: 18-01-08
Woonplaats: Overijssel

Re: Show jullie B-rijbewijs combinatie!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-19 08:59

Oe leuk en interresant topic! Ik volg

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-19 10:04

oji schreef:
Vroeger moest je dus een trailer evt in gewicht terug laten keuren maar dat is tegenwoordig niet meer nodig.


Waar haal je dit vandaan?

Dorine92
Berichten: 5329
Geregistreerd: 21-04-12
Woonplaats: Schagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-19 10:17

Lara_Silver schreef:
Ik krijg de kriebels van bepaalde combinaties die ik hier voorbij zie komen! Die zou ik niet achter me willen hebben als ze moeten noodremmen, de trailer drukt gewoon door. :oo

Ik geloof dat je even vergeet dat een trailer zichzelf remt. Moet je wel je trailer eens laten nakijken soms. De ene remt beter dan de andere. Heb ook wel eens een trailer achter de auto gehad die zo goed remde dat je gewoon voelde dat de trailer de auto afremde i.p.v. andersom.
Bovendien is het maar net wat je met je trailer doet. Toen ik nog wedstrijden reed ging ik veel over de snelweg. Toen had ik er een BMW x5 voor. Nu een kleinere auto (ook omdat IJslanders niet zoveel wegen). Maar als iemand die trailer enkel gebruikt om naar de plaatselijke vereniging te rijden of naar een paar wedstrijdjes in de buurt, hoef je nooit harder dan 50 km per uur en dan vind ik niet dat je een mega zuipend en wegenbelastingvretend monster hoeft te kopen als je er ook een vw golfje voor kan hangen

Dorine92
Berichten: 5329
Geregistreerd: 21-04-12
Woonplaats: Schagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-19 10:20

Tessebes schreef:
oji schreef:
Vroeger moest je dus een trailer evt in gewicht terug laten keuren maar dat is tegenwoordig niet meer nodig.


Waar haal je dit vandaan?

Dat is helemaal juist wat oji zegt. Vroeger moest het ledig gewicht van de auto hoger zijn dan de MTM van de trailer als je op een B rijbewijs wilde rijden. Tegenwoordig mag de MTM van de trailer hoger zijn dan het ledig gewicht van de auto, als je maar onder de 3500 blijft voor de totale combinatie

Granoek
Blogger

Berichten: 10470
Geregistreerd: 26-11-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-19 10:23

edit: post verwijderd, titel verkeerd gelezen :')

xsensibel

Berichten: 1464
Geregistreerd: 02-02-13
Woonplaats: Capelle aan den ijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-19 10:25

FlyAway schreef:
xsensibel schreef:
Volgens sommige rekensommen mag het wel, volgens andere weer niet.

Mijn combinatie:

Lexus RX450H met een Sirius S45.

[ [url=m/XCum7i.jpg]Afbeelding[/url] ]

MTM van jouw 450H is alleen al 2700kg. Dan hou je maximaal 800kg MTM over wat er nog achter mag wil je binnen de eisen van het B rijbewijs blijven. Het leeggewicht van een Sirius S45 is 700 kg, de MTM is 1600kg, dus gecombineerde MTM is 4200kg. Dat is echt gewoon onmogelijk om dit binnen de eisen van het B rijbewijs te rijden.

Wel een leuke combi uiteraard :)


Ja dat vind ik dus moeilijk, de ene zegt leeg auto + max laadvermogen trailer en de ander dit.

Gelukkig zet ik mijn vader altijd achter het stuur met een E rijbewijs. En hoop ik zelf mijn E ook te halen dit jaar :D

FlyAway

Berichten: 2256
Geregistreerd: 22-12-05
Woonplaats: Emst

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-19 10:45

xsensibel schreef:
Ja dat vind ik dus moeilijk, de ene zegt leeg auto + max laadvermogen trailer en de ander dit.

Gelukkig zet ik mijn vader altijd achter het stuur met een E rijbewijs. En hoop ik zelf mijn E ook te halen dit jaar :D

Zo moeilijk is het niet. De wet bepaalt wat wel en niet mag. De rest zijn sprookjes.

Maar voor het geval je nog twijfelt; zie hieronder wat de wetgever, de controlerende instantie (politie) en de RDW er van zeggen. En voor alle duidelijkheid; TMM (ook wel als MTM opgeschreven) betekent dus massa ledig voertuig plus laadvermogen.

Citaat:
Aanhanger trekken met rijbewijs B
Heeft u rijbewijs B (autorijbewijs)? Dan mag u met een auto:

een aanhanger trekken van maximaal 750 kilo (lege gewicht + laadvermogen);
een aanhanger trekken van meer dan 750 kilo als de auto en de aanhanger samen niet boven de 3.500 kilo (lege gewicht + laadvermogen) uitkomen.
Bron: Overheid.nl

Afbeelding

Bron: Politie.nl
En waar caravan staat kun je dus ook trailer lezen.
Citaat:
Rijbewijscategorie B
De rijbewijscategorie B is grotendeels hetzelfde gebleven. De totale toegestane maximum massa van een trekkend voertuig plus een aanhangwagen of oplegger met een toegestane maximum massa van meer dan 750 kg blijft 3500 kg. De regel dat de toegestane maximum massa van de aanhangwagen of oplegger niet zwaarder mag zijn dan de ledige massa van het trekkend voertuig is komen te vervallen. Een bestuurder met rijbewijs categorie B mag met een voertuig altijd een aanhanger of oplegger met een toegestane maximum massa van ten hoogste 750 kg trekken.


Bron: RDW

Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-19 10:50

Voor wat betreft B-rijbewijs is het eenvoudig: de TMM's zijn van toepassing. Dus TMM auto (leeg + max. lading) samen met TMM trailer (leeg + max. lading) moet onder 3500kg blijven.
Al rij je met een complete lege aanhanger.

Stel dat je auto 2000 TMM heeft, mag 2000 trekken, dan mag er alsnog geen trailer achter met een hogere TMM dan 1500. Anders zit je over je 3500 heen.

Trailer lichter dan de auto is inderdaad gewijzigd. Maar het lijkt me nog steeds geen slim plan om met bijvoorbeeld een Twingo die 1000 mag trekken (als dat bestaat?) een pony van 500kg te gaan vervoeren :') Je zal heus wel onder de 3500 blijven, maar veilig is wat anders dan alleen maar voldoen aan de gewichten...

Alenthe05

Berichten: 1096
Geregistreerd: 19-03-06
Woonplaats: Naast de buren

Re: Show jullie B-rijbewijs combinatie!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-19 10:53

Ik heb een BMW 1 serie, diesel. Mag 1200kg trekken. Heb een Bockman 1,5prds trailer van 560kg en mag laden tot 1400kg. Ik heb BE dus geen probleem. Maar deze auto is zo sterk dat je er niks van voelt als hij erachter hangt.

Qimm

Berichten: 15160
Geregistreerd: 04-08-05
Woonplaats: 't oost'n

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-19 10:55

Ik heb wel eens een clio gezien met een 2 paards trailer (waar ook 2 paarden in stonden!). Griebels. Als de paarden gaan stuiteren heb je niets in te brengen met je gebakje...

Ik heb 1x illegaal gereden met een bus voor de trailer (moest naar de da en eigen auto was kapot) en dat was al zo'n verschil in hoe stabiel het voelde terwijl ik toch echt geen lichtgewichtje voor de trailer heb

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-19 11:07

Dorine92 schreef:
Tessebes schreef:

Waar haal je dit vandaan?

Dat is helemaal juist wat oji zegt. Vroeger moest het ledig gewicht van de auto hoger zijn dan de MTM van de trailer als je op een B rijbewijs wilde rijden. Tegenwoordig mag de MTM van de trailer hoger zijn dan het ledig gewicht van de auto, als je maar onder de 3500 blijft voor de totale combinatie


Je moet wel terugkeuren als je auto bijvoorbeeld maar 1200 mag trekken. Dus niet helemaal juist.

Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-19 11:09

Ik ben ooit in 2008 mee met een opel astra benzine (geen idee meer welke motor) een paard gaan ophalen, met een 2-paards erachter.
We kwamen niet boven de 3500kg uit aan werkelijk gewicht in ieder geval, maar of we op papier in orde waren? Daar ben ik niet zo zeker van :P
Eerlijk is eerlijk, ik was daar op dat ogenblik ook absoluut niet mee bezig, ik was niet de chauffeur en ik had op dat ogenblik ook geen enkele intentie of idee dat ik überhaupt ooit zelf met een aanhanger zou (kunnen) rijden.

Maar goed. Ik ben niet snel bang, maar ik was zo ontzettend blij dat we thuis zijn geraakt. Paardje was 1m50 hoog, iets van 400-450kg aan gewicht? Stond stil op de trailer tijdens de rit. De auto zat op zijn kont, moest flink aan de bak om weg te kunnen komen na stilstand aan rood licht of kruispunt en heeft geloof ik nooit zoveel benzine gezopen als tijdens die rit.
NOOIT meer.

Marije_jiplover

Berichten: 25318
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-19 11:18

Tessebes schreef:
Dorine92 schreef:
Dat is helemaal juist wat oji zegt. Vroeger moest het ledig gewicht van de auto hoger zijn dan de MTM van de trailer als je op een B rijbewijs wilde rijden. Tegenwoordig mag de MTM van de trailer hoger zijn dan het ledig gewicht van de auto, als je maar onder de 3500 blijft voor de totale combinatie

Je moet wel terugkeuren als je auto bijvoorbeeld maar 1200 mag trekken. Dus niet helemaal juist.

Nee, dat hoeft niet, zolang je er maar niet meer dan 1200 kg achter hangt, mag de mtm van de aanhanger best 1350 kg zijn, mits de mtm auto en mtm aanhanger opgeteld niet meer dan 3500 kg zijn.

Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-19 11:22

Marije, dat klopt niet. Voor B-rijbewijs is het wat er op papier staat wat telt, voor BE is het het werkelijke gewicht.

Dat is een tijdje terug in het trailer-topic uitgezocht...

little_birdy
Berichten: 12228
Geregistreerd: 08-01-11
Woonplaats: Randstad

Re: Show jullie B-rijbewijs combinatie!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-19 11:24

Nou leuk foto topic dit
Willen degene die aan het discussiëren zijn ook gewoon een foto delen van hun combi ipv alleen te discussiëren

Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-19 11:27

Ik wacht op bericht van de garage om mijn nieuwe auto te mogen ophalen :Y)

Kaitlyn

Berichten: 9726
Geregistreerd: 04-06-06
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-19 12:12

Varekaj schreef:
Ik wacht op bericht van de garage om mijn nieuwe auto te mogen ophalen :Y)


Ik ook. Maar tweedehands "nieuw" voor mij. :')

Sclimpre
Berichten: 4101
Geregistreerd: 01-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-19 12:20

Dorine92 schreef:
Lara_Silver schreef:
Ik krijg de kriebels van bepaalde combinaties die ik hier voorbij zie komen! Die zou ik niet achter me willen hebben als ze moeten noodremmen, de trailer drukt gewoon door. :oo

Ik geloof dat je even vergeet dat een trailer zichzelf remt. Moet je wel je trailer eens laten nakijken soms. De ene remt beter dan de andere. Heb ook wel eens een trailer achter de auto gehad die zo goed remde dat je gewoon voelde dat de trailer de auto afremde i.p.v. andersom.

Maar de trailer remt pas wanneer hij eerst is komen duwen tegen de auto. Dat kan in een noodsituatie rare effecten hebben. Zeker als je een zware trailer achter een relatief lichte auto hebt.

Utixo

Berichten: 6579
Geregistreerd: 19-10-05
Woonplaats: Monster

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-19 13:30

Varekaj schreef:
Marije, dat klopt niet. Voor B-rijbewijs is het wat er op papier staat wat telt, voor BE is het het werkelijke gewicht.

Dat is een tijdje terug in het trailer-topic uitgezocht...


Marije heeft gelijk. Het maximale trekewicht heeft niets te maken met je rijbewijs namelijk.
De TMM van de combinatie moet onder de 3500 blijven voor B, maar je auto mag best een aanhanger trekken van TMM 1600 kilo, als je max trekgewicht maar 1200 kilo is. Als je maar niet meer dan die 1200 kilo erachter hangt. En dat geld voor B en BE.
En ik vind het nogal logisch dat er discussies komen, sommige combinaties zijn gewoon niet kloppend of niet veilig. Als mensen dat niet weten, is het fijn om dat te horen. Liever zo dan een paar dikke boetes of zelfs je rijbewijs kwijt.

Levita

Berichten: 1416
Geregistreerd: 21-10-01
Woonplaats: arnhem

Re: Show jullie B-rijbewijs combinatie!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-19 13:44

Leuk topic! Hierbij advies gevraagd. Mijn Ford Focus mag 1200 kilo trekken. Mijn paardje weegt 550 kilo ongeveer. Is het verstandig om hier een 1,5 paards trailer achter te hangen van 540 kilo met paard? Hij komt onder de 1200 kilo uit.

Mijn Ford Focus is 3 jaar oud en heeft 125 pk.

Kaitlyn

Berichten: 9726
Geregistreerd: 04-06-06
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-19 13:48

Levita schreef:
Leuk topic! Hierbij advies gevraagd. Mijn Ford Focus mag 1200 kilo trekken. Mijn paardje weegt 550 kilo ongeveer. Is het verstandig om hier een 1,5 paards trailer achter te hangen van 540 kilo met paard? Hij komt onder de 1200 kilo uit.

Mijn Ford Focus is 3 jaar oud en heeft 125 pk.


Wat is het TMM gewicht van de auto en het TMM gewicht van de trailer? En wat is je kogeldruk?

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-19 14:01

Utixo schreef:
Varekaj schreef:
Marije, dat klopt niet. Voor B-rijbewijs is het wat er op papier staat wat telt, voor BE is het het werkelijke gewicht.

Dat is een tijdje terug in het trailer-topic uitgezocht...


Marije heeft gelijk. Het maximale trekewicht heeft niets te maken met je rijbewijs namelijk.
De TMM van de combinatie moet onder de 3500 blijven voor B, maar je auto mag best een aanhanger trekken van TMM 1600 kilo, als je max trekgewicht maar 1200 kilo is. Als je maar niet meer dan die 1200 kilo erachter hangt. En dat geld voor B en BE.


Dat mag dus niet met B. Trekgewicht van de auto mag niet lager zijn dan TMM van de aanhanger. (En TMM van de combinatie moet onder de 3500 blijven, op papier dus ook)

StalNollie

Berichten: 9118
Geregistreerd: 21-01-07
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-19 14:02

Levita schreef:
Leuk topic! Hierbij advies gevraagd. Mijn Ford Focus mag 1200 kilo trekken. Mijn paardje weegt 550 kilo ongeveer. Is het verstandig om hier een 1,5 paards trailer achter te hangen van 540 kilo met paard? Hij komt onder de 1200 kilo uit.

Mijn Ford Focus is 3 jaar oud en heeft 125 pk.

Hier is een centraal topic voor

Brainless

Berichten: 29729
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-19 14:03

Tessebes schreef:
Dat mag dus niet met B. Trekgewicht van de auto mag niet lager zijn dan TMM van de aanhanger. (En TMM van de combinatie moet onder de 3500 blijven, op papier dus ook)

Jawel dat mag wel.
Stel ik heb een auto met een TMT van 1500 (en trekgewicht van 1000) en een 2 paards trailer van TMT 2000... samen 3500.
Daar mag ik met B rijden, mits ik er max 1000 kilo erachter hang.

"Vroeger" mocht de TMT van de trailer dan niet meer zijn dan 1000 kilo... maar dat is al enkele jaren geleden veranderd.

Duhelo

Berichten: 28547
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-19 14:05

oji schreef:
marijkiiii schreef:
upendo schreef:
Klopt dat nog? Volgens mij wordt er gewoon met het daadwerkelijke gewicht gemeten, bij mijn BE-examen werd ook gevraagd naar het daadwerkelijke gewicht van de bak, die was op de weegbrug geweest..


Daadwerkelijke gewicht geldt inderdaad als je wél je BE-rijbewijs hebt.
Als je met een B-rijbewijs een combinatie gaat trekken gaat het zoals gezegd om het maximale gewicht van de combinatie (auto+max lading auto+trailer+max lading trailer).

Dit is al heel lang achterhaald. Waren vroeger de NL regels maar tegenwoordig gelden alleen de europeese regels hiervoor.
Combinatie totaal onder de 3500 kg, trailer en paard (actuele gewicht dus niet max laadgewicht) niet zwaarder dan het gewicht dat de auto volgens kenteken mag trekken.

Vroeger moest je dus een trailer evt in gewicht terug laten keuren maar dat is tegenwoordig niet meer nodig.

heb je daar een wettelijke site van?
Want zoals jij het zegt mag je met een B rijbewijs bv een combi trekken waarvan de trailer mtm 2000 heeft, auto mtm 2000 (en mag bv 1500 trekken) zolang je de trailer niet over de 1500 laat wegen? (met 1 paard in bv) (werkelijk gewicht = in deze situatie minder dan 3500, mtm op papier is wel 4000)