Kosten b rijbewijs vrachtwagen vs grote auto met trailer

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Katja
Blogger
Berichten: 42163
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Utrecht

Kosten b rijbewijs vrachtwagen vs grote auto met trailer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-05-21 11:44

Ik zit een beetje te puzzelen of ik mijn auto niet beter in kan ruilen voor een klein vrachtwagentje en dan een kleine auto ernaast kan hebben.
Op dit moment rijd ik een Landrover Discovery op grijs kenteken. Ik rijd hem alleen zakelijk en dat is nu ook prima omdat mijn man thuis werkt maar voor die tijd merkte ik wel dat ik af en toe een auto miste. Ik rijd tussen rond de 600km per week zonder trailer en als ik naar wedstrijd ga of buiten de deur ga trainen dan komen daar nog wat kilometers bij.
Het grootste gedeelte van de tijd ga ik met 1 paard op stap maar ik zou het fijn vinden om de mogelijkheid te hebben om een tweede mee te nemen en met een grote trailer en grote paarden red ik het niet met een auto die 2 ton kan trekken dus kom je automatisch in de grote niet zo zuinige auto's.

Zijn er mensen die ervaring hebben met deze situatie? Voor mij is een vrachtwagentje waar 1 paard op kan prima zolang ik er maar een trailer achter kan hangen op de momenten dat er een keer 2 mee moeten.

Ik ben niet zo heel goed met cijfers en zie door de bomen het bos niet meer zo.


ikke
Berichten: 37440
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Re: Kosten b rijbewijs vrachtwagen vs grote auto met trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-21 19:59

Heel simpel: neem een excel-sheet, zet daarin alle kosten naast elkaar en laat 'm rekenen.
Ik schat in dat die Disco de goedkopere oplossing is :j als je die zakelijk grijs rijdt.

It will never be perfect. Make it work.

Leuke dingen doen met je paard? http://www.nvvr.info

EllyC
Berichten: 8096
Geregistreerd: 18-12-07

Re: Kosten b rijbewijs vrachtwagen vs grote auto met trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-21 06:21

Wat Ikke zegt, verbruik huidige auto tegen verbruik kleinere/zuinigere auto.
En dan kosten veewagen erbij optellen.

Mijn ervaring was dat een veewagentje super fijn is maar vooral omdat deze bij mij wat ouder was, veel onderhoud vroeg elk jaar en niet altijd startzeker was.
Ik zou het zeker weer doen maar dan met een nieuw(er) model en dan alleen voor het gemak (spullen in de wagen kunnen laten liggen, niet de trailer hoeven aan te haken). Daarnaast zijn veewagens met voldoende laadvermogen voor 2 paarden/mensen en spullen op een B rijbewijs eigenlijk niet te koop. Bij de meeste is er zo weinig laadvermogen over dat zelfs 1 paard niet kan (met een uitschieter die ik ooit tegen gekomen van een laadvermogen van 30 kg).

W-Mellaer's Wamailin M (6, jeugdkampioen Belgie connemara, drachtig van Bon Coeur B, 2024), Bon Mailin EC (1, te koop), Indy (20) B ruin en Vip (22) Z2 dressuur met 2 amazones)

ikke
Berichten: 37440
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-21 18:29

EllyC schreef:
Wat Ikke zegt, verbruik huidige auto tegen verbruik kleinere/zuinigere auto.
En dan kosten veewagen erbij optellen.

Mijn ervaring was dat een veewagentje super fijn is maar vooral omdat deze bij mij wat ouder was, veel onderhoud vroeg elk jaar en niet altijd startzeker was.
Ik zou het zeker weer doen maar dan met een nieuw(er) model en dan alleen voor het gemak (spullen in de wagen kunnen laten liggen, niet de trailer hoeven aan te haken). Daarnaast zijn veewagens met voldoende laadvermogen voor 2 paarden/mensen en spullen op een B rijbewijs eigenlijk niet te koop. Bij de meeste is er zo weinig laadvermogen over dat zelfs 1 paard niet kan (met een uitschieter die ik ooit tegen gekomen van een laadvermogen van 30 kg).

Tja, gemak is natuurlijk een ander ding :D

Maar kostentechnisch, ik vraag het me af.
Een Disco 3 weegt iets van 2400kg. Een paardengebakje haalt ongeveer 2200kg.
Maar een paardengebakje particulier grijs op kwarttarief kost 613 euro per jaar.
Een Disco op grijs bedrijfskenteken 187 euro per drie maanden.

Do I need to say more?


Bron: https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/ ... -berekenen

It will never be perfect. Make it work.

Leuke dingen doen met je paard? http://www.nvvr.info

vierspan
Berichten: 292
Geregistreerd: 08-08-05

Re: Kosten b rijbewijs vrachtwagen vs grote auto met trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-21 18:36

Dat is €135,- per jaar verschil, daar baseer je zo’n keuze denk ik niet alleen op?

ikke
Berichten: 37440
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-21 18:40

vierspan schreef:
Dat is €135,- per jaar verschil, daar baseer je zo’n keuze denk ik niet alleen op?

Zoek eens op hoeveel auto je kunt rijden daarvoor......

}:) }:)

TS had het over de kosten, hè, niet over andere motivaties.

It will never be perfect. Make it work.

Leuke dingen doen met je paard? http://www.nvvr.info

Eef_Bam
Berichten: 4065
Geregistreerd: 19-08-09
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-21 18:48

Ik heb een b rijbewijs wagen en een kleine auto gehad. Qua comfort heel fijn, maar wel dubbele onderhoudskosten. Dat is met een wat oudere wagen niet mis. Nou was mijn auto ook aan vervanging toe.Heb nu een grotere auto en een trailer, en dat is een stuk goedkoper.

Katja
Blogger
Berichten: 42163
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-05-21 18:57

Die €135 per jaar is natuurlijk een klein verschil. Ik heb nu weken dat ik voor €135 tank dus als ik zuiniger kan rijden is dat verschil snel terugverdiend.
Kosten zijn altijd een belangrijke afweging maar comfort en gemak natuurlijk ook. Dat is ook de reden dat ik me afvroeg of er mensen zijn die hier ervaring mee hebben gehad en wat hun afweging is geweest.

Ik zou zelf wel voor een wat nieuwere wagen gaan en hopelijk daarmee niet teveel onderhoudskosten hebben. Al is de Discovery ook niet de goedkoopste auto in onderhoud.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: AhrefsBot en 2 bezoekers