Brand loods dekenwasserij, meer gedupeerden?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Kaitlyn
Berichten: 9725
Geregistreerd: 04-06-06
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-19 11:03

MissStynk schreef:
meggiemeg schreef:
Is het geen idee om iedereen met schade samen een zaak aan te gaan spannen als diegene het af laat weten waar zij de dekens hebben gebracht? Samen kan je sterker staan dan alleen.



Ik ben hier nog steeds voorstander van maar dan moeten 'we' wel in actie gaan komen. Dus wie doet mee?


Je moet alleen niet bij de deken wasserij zijn, je moet bij de winkel zijn waar jij je dekens hebt afgeleverd. Vervolgens moeten die winkels zelf een claim neerleggen bij de wasserij.

21-11-2023 [EJL-ITP] Gibbie, mijn allerliefste Gibbie, een decennium aan liefde

VOLG: Revalidatie na koliekoperatie

Gibalia <3
Velvet
Lorna

I like to open the microwave when 1 second is left. Feels like I'm a Bomb Defuser. :')


meggiemeg
Berichten: 12214
Geregistreerd: 08-04-04
Woonplaats: gelderland

Re: Brand loods dekenwasserij, meer gedupeerden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-19 11:13

Er zijn ook vast mensen die ze wel zelf rechtstreeks hebben gebracht. Op het moment dat ze bij 1 persoon wel gaan vergoeden heeft de rest daar vast ook wat aan. Plus dat de brief voor het aansprakelijk stellen gebruikt kan worden voor de winkel die er tussen in zit.

Terwijl je inhoudt om iets ernstig te overwegen, fladdert de gelegenheid vaak vrolijk voorbij.

Pantykous
Berichten: 10480
Geregistreerd: 08-02-03
Woonplaats: Bunschoten

Re: Brand loods dekenwasserij, meer gedupeerden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-19 11:30

Ik heb net gebeld met de klantenservice van de Welkoop.

Zij geven aan dat ik in principe me nog steeds moet wenden tot Balans, maar ze gaf ook toe dat Balans niet klantvriendelijk bezig is.

Welkoop is nu in gesprek met Bucas, om de gedupeerden een vergelijkbare Bucas deken aan te bieden. Ik heb gezegd dat ik daar nu niet zo mee akkoord wilde gaan en eerst even over na moest denken. Liever heb ik gewoon OF een nieuwe Rambo terug OF mijn geld. Maar ja, als de keuze nieuwe Bucas is of niets, dan weet ik wel wat ik kies natuurlijk.

Flower033
Berichten: 754
Geregistreerd: 15-09-12
Woonplaats: Niet meer op bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-19 12:21

Heeft een van jullie een rechtsbijstandsverzekering? Misschien een idee om daar eens na te vragen hoe het met de aansprakelijkheid zit. Ik weet wel dat bordjes en voorwaarden meestal niet tellen. (Wij stellen ons niet aansprakelijk voor.... Nee jezelf aansprakelijk stellen kan ook helemaal niet. Een ander stelt je aansprakelijk voor). Maar om aansprakelijk te zijn moet er:
1. schade zijn (dat is er)
2. onrechtmatige daad (het is maar de vraag of Divoza, Welkoop of Balans onrechtmatig heeft gehandeld. Wat hebben zij verkeerd gedaan? Divoza en Welkoop niets, uitbesteden aan een ander is niet heel raar. Balans: dan moet je aantonen dat zij de brand hebben veroorzaakt. Lijkt mij niet heel makkelijk)
3. Causaal verband (dat is er wel, de oorzaak en de schade hebben met elkaar te maken, even simpel gezegd).

Je eigen verzekering nakijken of je dekking hebt, is veel slimmer. Het is makkelijker, je hoeft niet zoveel aan te tonen. En je krijgt waarschijnlijk de nieuwwaarde vergoed in plaats van de dagwaarde. Bij aansprakelijk moet de veroorzakende partij zorgen voor vervanging in geld of goederen zoals het was. Dus heb je een oudere deken ingeleverd, kan krijg je de kosten om zo'n zelfde deken van dezelfde ouderdom te kopen. Je eigen verzekering betaalt je waarschijnlijk een nieuwe deken. Scheelt toch weer.

Het kan wel onrechtvaardig voelen. Een rechtszaak is niet gratis. Enkele duizenden euro's ben je zo kwijt. Een eventuele schadevergoeding is waarschijnlijk lager dan de kosten van de advocaat.

Voornemen 2023: meer buiten, minder socials

MissStynk
Berichten: 478
Geregistreerd: 24-08-03
Woonplaats: Beverwijk

Re: Brand loods dekenwasserij, meer gedupeerden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-19 14:15


Pantykous
Berichten: 10480
Geregistreerd: 08-02-03
Woonplaats: Bunschoten

Re: Brand loods dekenwasserij, meer gedupeerden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-19 15:18

Ik kan niet claimen bij mijn verzekering.

Het bod van Welkoop vind ik netjes maar eigenlijk wil ik gewoon mijn Rambo terug en geen Bucas deken. Morgen maar eens bellen met het juridisch loket.

ikheetesmee
Berichten: 1195
Geregistreerd: 04-08-13

Re: Brand loods dekenwasserij, meer gedupeerden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-19 15:29

betreffende een paar opmerkingen dat mensen een overeenkomst aan zijn gegaan met divoza/welkoop en niet met balans zelf. Toen ik laatst bij de Divoza was zag ik een bord staan over de deken was service. dit staat er echter niet als service van de divoza maar echt heel duidelijk met de tekst dat balans deze dekens wast.

Ik weet niet of dit wat veranderd aan de zaak of van toegevoegde waarde is maar toen ik dit topic net tegen kwam dacht ik dat het toch wellicht handig was om te vermelden

Fanatiek in het te fanatiek zijn [o]

BETUWE
Berichten: 727
Geregistreerd: 14-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-19 15:57

ikheetesmee schreef:
betreffende een paar opmerkingen dat mensen een overeenkomst aan zijn gegaan met divoza/welkoop en niet met balans zelf. Toen ik laatst bij de Divoza was zag ik een bord staan over de deken was service. dit staat er echter niet als service van de divoza maar echt heel duidelijk met de tekst dat balans deze dekens wast.

Ik weet niet of dit wat veranderd aan de zaak of van toegevoegde waarde is maar toen ik dit topic net tegen kwam dacht ik dat het toch wellicht handig was om te vermelden


Ben toevallig net bij de Welkoop geweest, en heb ook op het bordje over dekens wassen gekeken.
Hierop staat wat er allemaal mogelijk is en over herstellen van kapotte dekens. Maar nergens heb ik iets gelezen dat Balans de dekens wast.

Kwinta v. Nespresso M1
Zazoe v. Painted Black Z2+5/ Eli v. Houston M2/ Zoë B v. Solitair Z1/ Hyjana v. Apache L2

meggiemeg
Berichten: 12214
Geregistreerd: 08-04-04
Woonplaats: gelderland

Re: Brand loods dekenwasserij, meer gedupeerden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-19 16:01

Ik denk dat dit ook per vestiging van de Welkoop zal verschillen omdat het per winkel een andere eigenaar/manager heeft. In Barneveld hangt ook een ander bordje als in Wekerom.

Terwijl je inhoudt om iets ernstig te overwegen, fladdert de gelegenheid vaak vrolijk voorbij.

Flower033
Berichten: 754
Geregistreerd: 15-09-12
Woonplaats: Niet meer op bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-19 16:02

Pantykous schreef:
Ik kan niet claimen bij mijn verzekering.

Het bod van Welkoop vind ik netjes maar eigenlijk wil ik gewoon mijn Rambo terug en geen Bucas deken. Morgen maar eens bellen met het juridisch loket.


Waarom kan je niet claimen bij je verzekering? Heb je geen inboedelverzekering?
Je zou nog bij de wasserij kunnen gaan of er een vergoeding in de brandverzekering van de wasserij is voor spullen die zij van klanten hebben liggen.

Voornemen 2023: meer buiten, minder socials

Pantykous
Berichten: 10480
Geregistreerd: 08-02-03
Woonplaats: Bunschoten

Re: Brand loods dekenwasserij, meer gedupeerden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-19 16:32

Nee, er was geen inboedelverzekering op dat moment.

Blijf het vreemd vinden dat als ik mijn spullen bij een bedrijf breng dat ik het dan bij mijn eigen verzekering moet claimen.

Maar goed, morgen even juridisch loket bellen en dan zal waarschijnlijk de uitkomst zijn dat ik dat Bucas aanbod moet nemen.

meggiemeg
Berichten: 12214
Geregistreerd: 08-04-04
Woonplaats: gelderland

Re: Brand loods dekenwasserij, meer gedupeerden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-19 17:12

Een bedrijf heeft toch wel een Bedrijfsaansprakelijkheids verzekering? Wij zijn verplicht om deze te hebben. Dat zij geen inboedelverzekering hebben voor dit soort zaken kan ik me voorstellen want niet elke deken heeft dezelfde waarde en elke dag zal de voorraad wel verschillen.

Terwijl je inhoudt om iets ernstig te overwegen, fladdert de gelegenheid vaak vrolijk voorbij.

shirleyp
Berichten: 2781
Geregistreerd: 24-04-03
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-09-19 18:21

ikheetesmee schreef:
betreffende een paar opmerkingen dat mensen een overeenkomst aan zijn gegaan met divoza/welkoop en niet met balans zelf. Toen ik laatst bij de Divoza was zag ik een bord staan over de deken was service. dit staat er echter niet als service van de divoza maar echt heel duidelijk met de tekst dat balans deze dekens wast.

Ik weet niet of dit wat veranderd aan de zaak of van toegevoegde waarde is maar toen ik dit topic net tegen kwam dacht ik dat het toch wellicht handig was om te vermelden



Dit staat niet op de website van Divoza, daar spreken ze over hun eigen wasservice. In Enschede hangt er een sticker op de deur met ‘inleverpunt’ en staat ‘Balans’ bovenaan het retourbriefje. Ik heb Divoza gewezen op de onvolledige info op hun website, maar krijg geen inhoudelijke respons op mijn feedback...

Conarde E (Van Gogh x Narcos II) Dr: Z1+10 Spr: B+8 SGW: B+23

shirleyp
Berichten: 2781
Geregistreerd: 24-04-03
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-09-19 18:38


Conarde E (Van Gogh x Narcos II) Dr: Z1+10 Spr: B+8 SGW: B+23

shirleyp
Berichten: 2781
Geregistreerd: 24-04-03
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-09-19 18:45

Hieronder nog een uiteenzetting van mijn ervaringen aan Divoza. Ik had oprecht de hoop dat ze iets met mijn feedback zouden kunnen...

[ img ]

[ img ]

Maar kreeg deze tekst terug:
‘Fijn dat het is opgelost.
Bedankt voor de feedback’

Nou... als je zo reageert na die lange mail van mij, denk ik dat er geen bal met mijn feedback gebeurt daar... :roll: :evaw:

Conarde E (Van Gogh x Narcos II) Dr: Z1+10 Spr: B+8 SGW: B+23

MissStynk
Berichten: 478
Geregistreerd: 24-08-03
Woonplaats: Beverwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-19 19:09

shirleyp schreef:
Hieronder nog een uiteenzetting van mijn ervaringen aan Divoza. Ik had oprecht de hoop dat ze iets met mijn feedback zouden kunnen...

[ [url=m/cFFkvq.png]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/0sh7vd.png]Afbeelding[/url] ]

Maar kreeg deze tekst terug:
‘Fijn dat het is opgelost.
Bedankt voor de feedback’

Nou... als je zo reageert na die lange mail van mij, denk ik dat er geen bal met mijn feedback gebeurt daar... :roll: :evaw:


Dat is toch verschrikkelijk!! Wat een niveau

shirleyp
Berichten: 2781
Geregistreerd: 24-04-03
Woonplaats: Hengelo

Re: Brand loods dekenwasserij, meer gedupeerden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-09-19 19:29

Of niet... En vooral een gemiste kans om het beter te doen... Fouten maken gebeurt, maar probeer er in ieder geval van te leren. :n

Conarde E (Van Gogh x Narcos II) Dr: Z1+10 Spr: B+8 SGW: B+23

hagelslag
Berichten: 8981
Geregistreerd: 18-09-10

Re: Brand loods dekenwasserij, meer gedupeerden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-19 19:32

Ik denk dat het eerst een standaard antwoord van hun is,
Maar ik kan er naast liggen natuurlijk

shirleyp
Berichten: 2781
Geregistreerd: 24-04-03
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-09-19 19:41

hagelslag schreef:
Ik denk dat het eerst een standaard antwoord van hun is,
Maar ik kan er naast liggen natuurlijk


Nope, helaas... Was rechtstreeks een reactie van Geert P., volgens mij is dat zelfs de grote baas...
Hij had daarvoor op een oude mail van mij gereageerd nadat ik telefonisch bij een medewerker had aangegeven dat ik graag zag dat ze dit intern zouden bespreken.

Conarde E (Van Gogh x Narcos II) Dr: Z1+10 Spr: B+8 SGW: B+23

hagelslag
Berichten: 8981
Geregistreerd: 18-09-10

Re: Brand loods dekenwasserij, meer gedupeerden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-19 19:50

Oh wauw, das wel ehh appart eigenlijk

GDG
Berichten: 4848
Geregistreerd: 11-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-19 20:57

meggiemeg schreef:
Maar hoe wil Balans dat nu nog aantonen als de oude verbrande schuur al is afgebroken en de boel is ook al verkocht?

Ik betwijfel of Balans de partij is die met bewijzen zou moeten komen, immers: wie eist bewijst is de stelregel.

koeien op de weg...

Flower033
Berichten: 754
Geregistreerd: 15-09-12
Woonplaats: Niet meer op bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-19 10:22

meggiemeg schreef:
Een bedrijf heeft toch wel een Bedrijfsaansprakelijkheids verzekering? Wij zijn verplicht om deze te hebben. Dat zij geen inboedelverzekering hebben voor dit soort zaken kan ik me voorstellen want niet elke deken heeft dezelfde waarde en elke dag zal de voorraad wel verschillen.


Een aansprakelijkheidsverzekering keert alleen uit als de verzekerde aansprakelijk is. Zie mijn eerdere comment: ik vermoed dat het wasbedrijf niet aansprakelijk is.
Er zijn zakelijke inventarisverzekeringen die dekking geven voor wisselende voorraden of voor goederen van klanten. Bij garages speelt dit bijvoorbeeld ook. Er wordt dan een max per goed en/of een maximum totaal opgenomen.

Even een (extreem) voorbeeld:
Stel jouw huis brand af door kortsluiting in je 3 jaar oude droger. (niet zo oud dus dat je evt had moeten weten dat er iets mis mee is). De brand is zo heftig dat ook de huizen van de buren in vlammen opgaan. Je buurman heeft ooit een erfenis gehad en daarbij zat een erg duur schilderij. Het schilderij is niet meer te redden. Je aansprakelijkheidsverzekering dekt maximaal 2,5 miljoen. De schade is, vooral door het dure schilderij, 3 miljoen. Als je vindt dat een partij waar brand ontstaat altijd aansprakelijk is voor de schade, ook als ze er niets aan kunnen doen, dan betaal jij in dit geval 500.000 euro uit eigen zak.

Daarbij komt zoals iemand anders al ongeveer opmerkt: In het wetboek staat dat ieder zijn eigen schade draagt, tenzij een ander daarvoor aansprakelijk is. De partij die een ander aansprakelijk stelt, moet aantonen dat de schade ontstaan is door een onrechtmatige daad van een ander. Wat is de onrechtmatige daad van het wasbedrijf? Dat zij hun bedrijf hebben laten afbranden? Jij moet aantonen dat zij dat met opzet hebben gedaan of met grove schuld. Achterstallig onderhoud is geen opzet of grove schuld. En wie zegt dat de brand niet is ontstaan in een redelijk nieuwe, goed onderhouden wasmachine?
En wat onrechtmatigs heeft Divoza of Welkoop gedaan? De dekens laten wassen door een extern bedrijf? Ik weet niet welke wet of andere regels ze daarmee overtreden. Of dat dat erg ongebruikelijk is.

En wie eist bewijst, is niet zo raar. Omgekeerd zou pas raar zijn: stel dat mijn fiets kapot is en ik zeg dat jij dat gedaan hebt. Zou jij dan moeten bewijzen dat je het niet gedaan hebt?

En verder gaan bedrijven die een grote brand hebben gehad, vaak failliet. Omdat een deel van de kosten wel doorloopt zoals salaris voor de werknemers. En er geen omzet meer gemaakt kan worden. Veel bedrijven zijn hiervoor niet verzekerd. Dan valt er niets meer te halen.

Er zijn een paar oplossingen:
1. claimen bij je eigen inboedelverzekering
2. vraag bij het wasbedrijf na of ze een inventarisverzekering (inboedel voor bedrijven) hebben en of er dekking is voor goederen van derden (jouw dekens)
3. accepteer wat je aangeboden krijg en neem je verlies (ieder draagt zijn eigen schade tenzij...)

En dan nog wat anders, als we het toch over aansprakelijkheid hebben: in sommige gevallen ben je altijd aansprakelijk ook al heb je geen enkele onrechtmatige daad gedaan (nee, brand valt daar niet onder). bijvoorbeeld als bezitter van een paard. Zorg ervoor dat je zelf een aansprakelijkheidsverzekering hebt (of je ouders) en betaal je premie op tijd.

ik snap overigens best dat het zuur is om je mooie dekens niet meer terug te krijgen door iets waar je zelf ook niets aan kunt doen.
Ik denk dat je beste kans is om nog wat voor elkaar te krijgen, is om het op de slechte communicatie te gooien. je hebt gelijk dat dat helemaal niet netjes verloopt.

Voornemen 2023: meer buiten, minder socials

candalisa
Berichten: 3471
Geregistreerd: 02-08-10
Woonplaats: Wijchen

Re: Brand loods dekenwasserij, meer gedupeerden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-19 10:35

Ik heb er vooral veel moeite mee dat ze geen enkel moeite of gevoel hebben in wat ze veroorzaakt hebben. Alle vragen omtrent de dekens worden meteen verwijderd dus ze hebben blijkbaar tijd om de hele dag politie agentje te spelen en op Social media te zitten.
Ze geen enkele keer een verontschuldiging geboden hebben en het lijkt of ze lachend verder gaan want ja voor hun is er weinig schade.
Ik Hoop van harte dat bedrijven als welkoop en BB geen zalen met hun doen en ze uiteindelijk genoodzaakt zijn ermee te stoppen want zulke bedrijven horen niet te blijven bestaan!

CC Justa Sally Doll *Sal*
[ITP] Waar het allemaal begon ...
Just one Fantasy *Sydney*
[KS-ITP] Mijn eigen Champagne Fantasy
*Sterre*

pillow
Berichten: 7769
Geregistreerd: 23-09-11
Woonplaats: naast het drents friese wold

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-19 13:14

hagelslag schreef:
Ik denk dat het eerst een standaard antwoord van hun is,
Maar ik kan er naast liggen natuurlijk

Liggen?

Faja V. Modim M. Franzi V. Vento x Max

x_Irisje_x
Berichten: 3700
Geregistreerd: 07-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-19 13:25

candalisa schreef:
Ik heb er vooral veel moeite mee dat ze geen enkel moeite of gevoel hebben in wat ze veroorzaakt hebben. Alle vragen omtrent de dekens worden meteen verwijderd dus ze hebben blijkbaar tijd om de hele dag politie agentje te spelen en op Social media te zitten.
Ze geen enkele keer een verontschuldiging geboden hebben en het lijkt of ze lachend verder gaan want ja voor hun is er weinig schade.
Ik Hoop van harte dat bedrijven als welkoop en BB geen zalen met hun doen en ze uiteindelijk genoodzaakt zijn ermee te stoppen want zulke bedrijven horen niet te blijven bestaan!

Mee eens!


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Jeralda en 59 bezoekers