E rijbewijs halen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
cinniz123

Berichten: 4396
Geregistreerd: 14-08-12
Woonplaats: Rotterdam

Re: E rijbewijs halen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-19 21:00

Hier had ik ook al langer als 10 jaar mn B en faalangst.
Moet wel zeggen dat ik alle praktijk examens in 1 x heb gehaald (B,motor,E)
Maar heb dan ook expres geen dagcursus of snel cursussen gedaan omdat ik voor mezelf het gevoel moet hebben dat ik het snap en beheers.
Heb met alles gemiddeld kwa lessen erover gedaan maar voor mij was het geen haast hebben wel een stukje zekerheid.
Ik reed al wel even met trailer voordat ik mn E ging halen(die combinatie mocht) maar ben hem gaan halen voor de caravan en moet zeggen dat trailer rijden makkelijker is ivm met kortere lengte.

Laura_
Berichten: 5382
Geregistreerd: 01-04-06

Re: E rijbewijs halen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-19 21:37

Ik zou ook graag mn e halen, gewoon t idee dat je zelf met de paarden weg kan.. ik ben alleen 4x gezakt voor mn B, puur door de stress van een examinator naast me. Altijd gezegd dat ik noooit meer een ander rijbewijs ging halen... ik volg even, misschien trekt dit mij eens over de streep.

Simbaa
Berichten: 3963
Geregistreerd: 17-12-04

Re: E rijbewijs halen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-19 21:42

Ohh Ts, ik herken het zo!
Ik ben 4 jaar geleden 3x gezakt voor mijn rijbewijs en nu heb ik net een proefles afgesproken voor mijn E.
Ik kan wel huilen als ik er aan denk dat er nog een keer afgereden moet worden :( Maar het lijkt me zo fijn om te hebben!

Denise_Storm

Berichten: 2370
Geregistreerd: 29-01-14
Woonplaats: Zuid-Holland

Re: E rijbewijs halen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-19 22:00

Heb je misschien de mogelijkheid om alvast wat keren te oefenen met een trailer of aanhanger? In principe mag je combinatie tot 3500 zonder E rijden, dus dan kan je wel alvast oefenen.

Voor de liefhebber... Ik heb nog een dagcursus met examen op 1 dag in de aanbieding in Heemstede. Met deze bon heb je recht op 6 uur rijles. De lessen worden gegeven aan jou en een medecursist (duo-opleiding). Dit houdt in dat jullie om-en-om rijden. Je zit dus in totaal 6 uur in de auto, waarvan 3 uur daadwerkelijk achter het stuur. Gewonnen via VakantieVeilingen. Ik heb ruzie met het CBR over gezondheidsbewijs, waardoor ik hem zelf niet kan gebruiken... :(

just_kiki

Berichten: 6812
Geregistreerd: 09-03-07
Woonplaats: West Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-19 09:02

gaucho schreef:
Aanrader wat mij betreft is geen dagcursus doen maar bv 3x 2 uur en dan aansluitend aan de laatste examen. Anders ben je na een hele dag best moe tegen de tijd dat je examen moet doen en heb je ook weinig tijd om de informatie te verwerken. Qua prijs maakt dit meestal niet uit als je dit als 'pakket' doet


Dit dus, en als je een lesje extra nodig hebt is dat ook mogelijk.
Ik heb mijn E 3 maanden na mijn B gehaald :)

Myca

Berichten: 6264
Geregistreerd: 10-08-08
Woonplaats: Midwoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-19 09:26

Ik heb afgelopen jaar mijn E gehaald, 34 jaar na mijn B rijbewijs.
Eerst een proefles om te kijken of een spoedcursus haalbaar was.
Daarna een paar uur ‘s ochtends les en ‘s middags afrijden in 1x geslaagd.
Ik was overigens wel meer geld kwijt dan wat ik hier zo zie:

50 Euro Proefles
40 Euro Gezondheidsverklaring CBR
240 Euro les op examendag
250 Euro CBR examen BE
40 Euro Rijbewijs aanvragen gemeente
10 Euro pasfoto

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Re: E rijbewijs halen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-19 11:16

Ik heb het zelf na 8 uur les gehaald. Eerst 1 uur, dan 3x2 uur en dan nog 1 uur voor examen. Ik zou geen dagcursus willen, want als het dan niet lukt, zou de moed me in mijn schoenen zakken en zou ik er niks meer van bakken.

Ik had mijn rijbewijs langer dan 10 jaar.

Keet

Berichten: 31096
Geregistreerd: 15-08-04
Woonplaats: Eastsean

Re: E rijbewijs halen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-19 11:41

Zeker doen!
Maar leg jezelf niet de druk van alles in 1 dag op :) maar neem gewoon lessen en een los examen :)

Kabayo

Berichten: 13975
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Re: E rijbewijs halen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-19 14:28

Ik ben nu bezig met mijn BE maar het bochtje achteruit wil steeds niet lukken. Hier ook faalangst -O- Heb zo les 8 om half 4 maar kijk er steeds meer tegenop. Voel mij dan zon mislukkeling := De bocht is te scherp of te ruim... kan er zo van balen

Aan/af koppelen, recht achteruit en normaal rijden gaat prima. Maar dat bochtje.... :n

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Re: E rijbewijs halen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-19 16:45

Het is een kunstje wat je aan moet leren, vooral rustig aan doen en kleine correcties maken. Kan je niet thuis oefenen of anders een extra les boeken met alleen maar bochten achteruit.

happyhorse

Berichten: 4383
Geregistreerd: 27-12-02
Woonplaats: Gastel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-19 17:00

Ik heb de hoop opgegeven. :')
Inmiddels 4x op geweest. 2x vorig jaar en 2x paar jaar daarvoor.
Lessen gaat top! maar zodra examen begint klap ik dicht, en lukt er niks meer.
Heb nu 1,5 paards waar met b rijbewijs mee mag rondrijden. Huidige auto mag geen 2 paards mee trekken.
Misschien dat ooit nog keer ga proberen.

xSannee

Berichten: 4348
Geregistreerd: 02-03-10
Woonplaats: Renkum

Re: E rijbewijs halen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-19 17:10

Ik ga even volgen! Staat ook op mijn verlanglijstje.
Al wel eens met trailer gereden, maar heel tactisch wist ik dat ik toen alleen naar voren hoefde en prima ruim kon keren op de terreinen waar ik heen moest. (En een engeltje op de trailer).

Maar voor m'n B 3x gezakt, 4e keer geslaagd, puur duur de stress dat er iemand naast zat.
Denk dat ik zo'n dagcursus echt verschrikkelijk zal vinden, dus het worden wel losse lessen dan.

yza1987

Berichten: 497
Geregistreerd: 05-12-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-19 17:49

Ik ga dit even volgen. Heb ruim 12 jaar mn B en heb daar 4 x over gedaan door de stress van een examinator die op mn vingers zit te kijken. De laatste x ben ik eigenlijk ook gematst en heeft de examinator me langer door laten rijden. Had een grove fout gemaakt en daardoor dacht ik dat ik gezakt was. De stress was daardoor weg en vervolgens reed ik voorbeeldig door. Daarom toch geslaagd.

Nu wil ik graag mn E voor een trailer en caravan halen, maar ik ben ook een beetje bang voor de zenuwen en examenstress. Als ik het al ga doen kies ik voor een lesauto die automaat is. Des te makkelijker voor mij hihi.

kamsel
Berichten: 3410
Geregistreerd: 12-07-08

Re: E rijbewijs halen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-19 18:13

Ik heb m’n E bijna 20 jaar na m’n B gehaald.
Ik had nog nooit met een aanhanger gereden dus wilde geen dagcursus. Als je het een beetje kent geen probleem. Maar je moet ook weer overdreven netjes kijken en rijden.. Kon gelukkig wel oefenen met trailer schoonouders..

harriehoef

Berichten: 704
Geregistreerd: 29-11-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-19 18:28

yza1987 schreef:
Ik ga dit even volgen. Heb ruim 12 jaar mn B en heb daar 4 x over gedaan door de stress van een examinator die op mn vingers zit te kijken. De laatste x ben ik eigenlijk ook gematst en heeft de examinator me langer door laten rijden. Had een grove fout gemaakt en daardoor dacht ik dat ik gezakt was. De stress was daardoor weg en vervolgens reed ik voorbeeldig door. Daarom toch geslaagd.

Nu wil ik graag mn E voor een trailer en caravan halen, maar ik ben ook een beetje bang voor de zenuwen en examenstress. Als ik het al ga doen kies ik voor een lesauto die automaat is. Des te makkelijker voor mij hihi.


Zou dan wel even nalopen of je wel met een geschakelde auto met je aanhanger mag rijden waarvoor je echt een BE nodig hebt. Dat je straks geen beperkingen erop hebt zitten omdat je alleen je E hebt gehaald in een automaat.

Kabayo

Berichten: 13975
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-19 18:31

harriehoef schreef:
yza1987 schreef:
Ik ga dit even volgen. Heb ruim 12 jaar mn B en heb daar 4 x over gedaan door de stress van een examinator die op mn vingers zit te kijken. De laatste x ben ik eigenlijk ook gematst en heeft de examinator me langer door laten rijden. Had een grove fout gemaakt en daardoor dacht ik dat ik gezakt was. De stress was daardoor weg en vervolgens reed ik voorbeeldig door. Daarom toch geslaagd.

Nu wil ik graag mn E voor een trailer en caravan halen, maar ik ben ook een beetje bang voor de zenuwen en examenstress. Als ik het al ga doen kies ik voor een lesauto die automaat is. Des te makkelijker voor mij hihi.


Zou dan wel even nalopen of je wel met een geschakelde auto met je aanhanger mag rijden waarvoor je echt een BE nodig hebt. Dat je straks geen beperkingen erop hebt zitten omdat je alleen je E hebt gehaald in een automaat.

Nee zitten geen beperkingen aan. Enkel bij het B rijbewijs. Ik les ook met een automaat

Simbaa
Berichten: 3963
Geregistreerd: 17-12-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-19 18:32

Nee hoor, je mag dan overal in rijden :)

Edit: Zoals Kabayo zegt.

ikke

Berichten: 37543
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-19 18:57

Kabayo schreef:
Ik ben nu bezig met mijn BE maar het bochtje achteruit wil steeds niet lukken. Hier ook faalangst -O- Heb zo les 8 om half 4 maar kijk er steeds meer tegenop. Voel mij dan zon mislukkeling := De bocht is te scherp of te ruim... kan er zo van balen

Aan/af koppelen, recht achteruit en normaal rijden gaat prima. Maar dat bochtje.... :n

Blijf dan ook gewoon van dat stuur af! Je zwengelt te veel.

Als bocht achteruit niet lukt komt dat ALTIJD omdat je te veel aan je stuur draait. Kijken-kijken-kijken-beetje draaien-kijken-kijken-beetje draaien-kijken-kijken-beetje draaien.
Rustig achteruit laten rollen en vooral kijken waar ie blijft en dan een beetje corrigeren.

just_kiki

Berichten: 6812
Geregistreerd: 09-03-07
Woonplaats: West Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-19 19:38

Nee hoor mijn lesauto voor BE was ook een automaat. Dat maakt niets uit ;).
Drukte ik met mijn drie maanden rijervaring wel 1 keer “op de koppeling” :')
Ach de rem werkte :Y)

L_iek
Berichten: 9710
Geregistreerd: 11-01-07

Re: E rijbewijs halen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-19 19:54

Hier ook sterk aan het twijfelen om E te halen. Heb mijn rijbewijs 13 jaar geleden behaald en sindsdien verschillende rij opleidingen via mijn werk gehad. Ik ben dus ook niet bang voor het examen maar kan tot op heden nog geen geschikte rijschool vinden. Heb wel meerdere acties voorbij zien komen voor leden van de KNHS. Misschien een tip voor de bokkers hier!

Hubbels
Berichten: 2212
Geregistreerd: 20-05-13
Woonplaats: over de ijssel

Re: E rijbewijs halen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-19 20:06

Ook ik zo'n 15 jaar na B mijn E gehaald!

Ik heb 2 dagdelen les gehad en na de 2de dagdeel examen, alles in 1 dag vond ik niet te doen.
Maar ga eerst ook eens oefenen met een aanhanger rijden, dan krijg je een beetje feeling en kost het je geen geld.

Mijn lessen gingen zo vreselijk slecht dat de instructeur al tegen mij zei: ga er maar vanuit dat je zakt!
Toen ik eenmaal met de examinator in de auto zat,vroeg hij aan mij of ik zenuwachtig was. Ik zei nee hoor (een heel goede vriendin van mij was destijds ernstig ziek) , dus ik zei: als ik zak dan gaat er niemand dood of zo er zijn vreselijker dingen in de wereld dan het zakken voor het examen.

Nou euh , ben in 1x geslaagd! terwijl bochtje achteruit nooooooooit goed ging, maar tijdens het examen in 1x goed *\o/*

yza1987

Berichten: 497
Geregistreerd: 05-12-08

Re: E rijbewijs halen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-19 10:48

Gelukkig had ik inderdaad van te voren al even uitgezocht hoe dat zat. Je B rijbewijs is altijd leidend bij automaat beperking. Dus je kunt gewoon chill in een automaat gaan afrijden. Vind ik zelf wel prettig. Maargoed ik durf nog niet :')

cariena1973
Berichten: 510
Geregistreerd: 07-04-09
Woonplaats: Oldenzijl

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-19 10:56

KarinLF schreef:
Ook ik zo'n 15 jaar na B mijn E gehaald!

Ik heb 2 dagdelen les gehad en na de 2de dagdeel examen, alles in 1 dag vond ik niet te doen.
Maar ga eerst ook eens oefenen met een aanhanger rijden, dan krijg je een beetje feeling en kost het je geen geld.

Mijn lessen gingen zo vreselijk slecht dat de instructeur al tegen mij zei: ga er maar vanuit dat je zakt!
Toen ik eenmaal met de examinator in de auto zat,vroeg hij aan mij of ik zenuwachtig was. Ik zei nee hoor (een heel goede vriendin van mij was destijds ernstig ziek) , dus ik zei: als ik zak dan gaat er niemand dood of zo er zijn vreselijker dingen in de wereld dan het zakken voor het examen.

Nou euh , ben in 1x geslaagd! terwijl bochtje achteruit nooooooooit goed ging, maar tijdens het examen in 1x goed *\o/*

gefeliciteerd

suus_toes

Berichten: 980
Geregistreerd: 01-05-07
Woonplaats: Eenrum

Re: E rijbewijs halen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-19 09:37

Ik heb vandaag om 14uur m'n intakeles bij het cbr in Groningen. zie er wel een beetje tegen op, maar dat is meer het theoretische gedeelte wat je moet weten.(Oja en die verrekte stad....)

Dus nog maar even hard stampen voor 4 juli.

Eef_Bam

Berichten: 4092
Geregistreerd: 19-08-09
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-19 09:56

Hier 8 jaar geleden b rijbewijs gehaald, tegen ieders verbazing in in 1x. Werd ook stikzenuwachtig dus tt compleet verpest, dat ik het examen in 1x gehaald heb was echt een verassing.

Laatst les genomen voor het e-rijbewijs, 7 uur les gesplitst over 2 dagen. De laatste 3uur les voor het examen heb ik niets meer opgenomen, was echt te zenuwachtig. Ook terecht gezakt voor het examen. Mijn tip is dus, doe geen dagcursus maar neem verspreid les, totdat je denkt dat je er klaar voor bent. En zoek de juiste instructeur, mijn instructeur had echt niet door dat ik compleet dichtklapte van de stress en werd boos omdat ik fingen fout deeddie de les ervoor nog goed gingen.