Tweepaardstrailer - Wat is een goede koop?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
SSDesign

Berichten: 12698
Geregistreerd: 11-01-05
Woonplaats: Uden

Tweepaardstrailer - Wat is een goede koop?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-19 21:09

Langzaam ben ik op zoek naar een nieuwe tweepaardstrailer om mijn 2 tinkers in te vervoeren.We hebben op dit moment een Atec Olympialine uit 1991, en ondanks z'n leeftijd, is de trailer nog puntgaaf en in heel goede staat. Helaas past mijn nieuwste aanwinst (een fors gebouwde tinkerruin van 1.65) eigenlijk niet goed in de trailer. In geval van nood zou het wel kunnen, maar echt comfortabel gaat dit niet worden.

Het probleem van de huidige trailer is dat de lengte tussen de stangen te kort is. Bij de huidige trailer meet ik 1.80m tussen de voor- en achterstang, en hier past mijn paard precies tussen maar dat is echt passen en meten. Ook is de trailer eigenlijk net niet hoog genoeg. Ik hoorde van mijn instructrice dat de moderne trailers over het algemeen ruimer zijn. Geldt dit voor alle trailers of moet ik echt kijken naar een XL variant?

Tweede uitdaging die we hebben is mijn merrie die regelmatig plast op de trailer. Op dit moment hebben we een trailer met houten bodem en deze spuit ik altijd af als ze weer op de trailer heeft geplast. Maar hoe goed is dit voor de trailer?! Zijn er inmiddels betere alternatieven, bijvoorbeeld aluminium of kunststof?

Uberhaupt is het voor mij de vraag aan welk materiaal ik verstandig doe. Mijn huidige trailer is er eentje van polyester (met houten kern). In principe komt de trailer binnen te staan, maar ik ga het liefste wel voor degelijkheid, ook als dat nu meer kost in aanschaf. Ik ben geen super intensieve gebruiker (verwacht enkele keren per maand), maar wil wel dat ik veilig op pad kan als ik op pad wil.

Overige eisen;
- Tweepaardstrailer
- Maximum massa 2000 kilo
- Laadvermogen ongeveer 1250-1300 kilogram (is dit uberhaupt mogelijk?)
- Maximum hoogte van de trailer maximaal 2.75m in verband met onze trailerruimte
- Budget is ongeveer 4.000 euro (evt. rekbaar tot 5.000).

Met mijn huidige budget zal ik waarschijnlijk uitkomen op een tweedehands trailer. Ik ben benieuwd of jullie ook advies hebben over de leeftijd van de trailer (bijv. max 10 jaar oud?!) of heeft dit vooral te maken met de staat en het onderhoud. Of is het verstandiger om door te sparen voor een nieuwe en dan ook gelijk garantie te hebben op de bodem?

Ik ben benieuwd naar jullie adviezen. Dankjewel alvast.
Laatst bijgewerkt door SSDesign op 09-06-19 21:36, in het totaal 2 keer bewerkt

Myca

Berichten: 6264
Geregistreerd: 10-08-08
Woonplaats: Midwoud

Re: Tweepaardstrailer - Wat is een goede koop?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-19 21:23

Ik denk dat je hier niet makkelijk uit gaat komen.
Met een laadvermogen van 1250-1300kg en een max. massa van 2000kg, betekent dat je effectief maar 700-750kg over hebt voor de trailer zelf. Als die 2-paards trailer dan ook nog extra groot moet zijn ga je dat gewoon niet redden.

SSDesign

Berichten: 12698
Geregistreerd: 11-01-05
Woonplaats: Uden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-19 21:38

Myca schreef:
Ik denk dat je hier niet makkelijk uit gaat komen.
Met een laadvermogen van 1250-1300kg en een max. massa van 2000kg, betekent dat je effectief maar 700-750kg over hebt voor de trailer zelf. Als die 2-paards trailer dan ook nog extra groot moet zijn ga je dat gewoon niet redden.


Ja, daar was ik al een beetje bang voor. Misschien zijn mijn wensen wel niet te combineren en moeten we wel kiezen voor een andere optie - 1.5 paardstrailer of op lange termijn een andere auto...

Wiskey1
Berichten: 1675
Geregistreerd: 15-01-17

Re: Tweepaardstrailer - Wat is een goede koop?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-19 21:59

Ik heb een trailer van cheval liberte. Wij hebben er 2 kwpners in. Die staan prima, en de trailer zelf is vrij licht. Hoe de afstand tussen de stangen is weet ik zo uit mn hoofd niet

nicky_rilana

Berichten: 6110
Geregistreerd: 26-07-10
Woonplaats: eerst werden we gebombardeerd en nu gaan we die mensen helpen, raar dorp woon ik

Re: Tweepaardstrailer - Wat is een goede koop?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-19 23:08

Ik heb een Henra, hier gaan 2 kwpn paarden in, en dat past. Deze trailer is ook vrij ligt ledig.

Ibbel

Berichten: 49116
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-19 08:31

Wiskey1 schreef:
Ik heb een trailer van cheval liberte. Wij hebben er 2 kwpners in. Die staan prima, en de trailer zelf is vrij licht. Hoe de afstand tussen de stangen is weet ik zo uit mn hoofd niet


Cheval Liberté weegt leeg 820 kg (op papier staat 750 kg, maar dat is zonder zadelkamer, tussenschot, stangen en matten). En verder is de CL 2.85 hoog, en past dan dus ook niet in de schuur waar hij volgens TS in moet.

Verder een heel fijne trailer, maar voldoet niet aan wat TS zoekt.

ikke

Berichten: 37542
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-19 09:25

Leg eens uit: waarom maar 2000kg TMM??
Wat is er mis met 2400 - 2600kg TMM?
Dezelfde trailer, meer laadvermogen......

Myca

Berichten: 6264
Geregistreerd: 10-08-08
Woonplaats: Midwoud

Re: Tweepaardstrailer - Wat is een goede koop?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-19 09:31

Ik denk dat de auto van TS niet meer dan 2000kg mag trekken

NAV

Berichten: 250
Geregistreerd: 15-09-08
Woonplaats: Driebergen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-19 09:36

Ik zou sowieso voor aluminium gaan, dat is licht en vele male duurzamer dan hout.
Ik heb zelf een xxtrail Garnet, 1 van de goedkopere trailers op de markt. Mijn 1,5 paards weegt 580 kg, ze zijn er ook in 2-paards maar ik weet niet wat die wegen.

SSDesign

Berichten: 12698
Geregistreerd: 11-01-05
Woonplaats: Uden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-19 11:05

Myca schreef:
Ik denk dat de auto van TS niet meer dan 2000kg mag trekken


Klopt helemaal. Maar misschien moeten we inderdaad ook de optie open houden voor een trailer met een hogere maximum massa.

Balen dat die Cheval Liberte te hoog is... Maar ik ga eens naar de andere opties kijken, dankjewel!

Ibbel

Berichten: 49116
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-19 12:44

Je kunt natuurlijk prima een trailer met een hoger laadvermogen kopen. Zolang je maar niet meer dan 2 ton trekt zolang je deze auto hebt...

ikke

Berichten: 37542
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-19 13:44

Ibbel schreef:
Je kunt natuurlijk prima een trailer met een hoger laadvermogen kopen. Zolang je maar niet meer dan 2 ton trekt zolang je deze auto hebt...

Bovendien scheelt het een boete wanneer je trailer 2100 - 2200kg zou blijken te wegen.
Dan krijg je "alleen maar" een boete voor te veel gewicht aan de auto maar niet voor overbeladen zijn van de trailer.

Met de 10% marge die nog weleens getolereerd wordt, zou je dan weg komen. Wanneer je op twee vlakken in overtreding bent, hebben ze meer reden om er wat van te vinden.

Utixo

Berichten: 6573
Geregistreerd: 19-10-05
Woonplaats: Monster

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-19 13:51

SSDesign schreef:
Myca schreef:
Ik denk dat de auto van TS niet meer dan 2000kg mag trekken


Klopt helemaal. Maar misschien moeten we inderdaad ook de optie open houden voor een trailer met een hogere maximum massa.

Balen dat die Cheval Liberte te hoog is... Maar ik ga eens naar de andere opties kijken, dankjewel!


Dus? Als jij hem tot maar 2000 laad is er niets aan de hand.

Lori

Berichten: 3564
Geregistreerd: 11-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-19 14:17

Weet nu niet hoe hoog die is maar een vriendin verkoopt een Cheval liberte gold 2 en die is leeggewicht volgens haar advertentie 778kg en mtm 2000kg.

Misschien dat dat type wat kan zijn dan?

Edit; Lees dat het type te hoog is hierboven, balen.

SSDesign

Berichten: 12698
Geregistreerd: 11-01-05
Woonplaats: Uden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-19 15:08

Utixo schreef:
SSDesign schreef:


Klopt helemaal. Maar misschien moeten we inderdaad ook de optie open houden voor een trailer met een hogere maximum massa.

Balen dat die Cheval Liberte te hoog is... Maar ik ga eens naar de andere opties kijken, dankjewel!


Dus? Als jij hem tot maar 2000 laad is er niets aan de hand.


Heb je gelijk in.
Ik zal hem met name gebruiken om 1 paard te vervoeren, slechts zelden 2 (maar wil die optie niet dichtgooien).

Dan nog twee vragen. Zijn er trailers onder de 2.75m hoogte (of kan dit gewoon niet met een “modernere”/grotere trailer? En wat is een standaard maat (lengte) tussen voor en achterstang? Of heb ik het probleem van een te krappe trailer opgelost door een nieuwere trailer te kopen (zo extreem groot is mijn paard ook weer niet...).

Ibbel

Berichten: 49116
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-19 15:09

Wil je een hogere binnenmaat, dan is ook je buitenmaat hoger, dat lijkt me vrij logisch :D
Ik heb even de afstand voor-achter van de Cheval Liberte gemeten voor je: 1.90m

SSDesign

Berichten: 12698
Geregistreerd: 11-01-05
Woonplaats: Uden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-19 15:15

Ibbel schreef:
Wil je een hogere binnenmaat, dan is ook je buitenmaat hoger, dat lijkt me vrij logisch :D
Ik heb even de afstand voor-achter van de Cheval Liberte gemeten voor je: 1.90m


Maar hoe zit het dan met trailers die een zogenaamde lage instap hebben? Zit de bodem van de trailer dan niet dichterbij de grond of is dat een gekke gedachte? Overigens is met name de lengte een probleem, de hoogte veel minder maar een cm of 10 extra zou wel mooi meegenomen zijn.

En dankjewel voor het meten van de lengte. Dat zou wel precies het stukje extra zijn wat we nodig hebben.

Ik ben benieuwd, misschien zijn onze wensen wel onmogelijk maar dan weten we dat ook.

ikke

Berichten: 37542
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-19 17:09

Die lage instap is voornamelijk een marketing-kreet die zou moeten suggereren dat paarden dan gemakkelijker laden (daar denken onze paarden heel anders over }> )

De bodem zit inderdaad wat dichter bij de grond maar wereldschokkend is die winst niet.
Bovendien mis je een stukje bodemvrijheid, wat je in precaire situaties in de problemen zou kunnen brengen.

andere insteek: is de totale lengte van je trailer wel goed? Zou het een optie kunnen zijn om de voorste stang een stukje naar voren te zetten (eventueel de achterste ook iets naar achteren)?
Kogeldruk zal iets toenemen, maar ik verwacht niet dat dat schokkend zal zijn.

SSDesign

Berichten: 12698
Geregistreerd: 11-01-05
Woonplaats: Uden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-19 17:38

ikke schreef:
Die lage instap is voornamelijk een marketing-kreet die zou moeten suggereren dat paarden dan gemakkelijker laden (daar denken onze paarden heel anders over }> )

De bodem zit inderdaad wat dichter bij de grond maar wereldschokkend is die winst niet.
Bovendien mis je een stukje bodemvrijheid, wat je in precaire situaties in de problemen zou kunnen brengen.

andere insteek: is de totale lengte van je trailer wel goed? Zou het een optie kunnen zijn om de voorste stang een stukje naar voren te zetten (eventueel de achterste ook iets naar achteren)?
Kogeldruk zal iets toenemen, maar ik verwacht niet dat dat schokkend zal zijn.


Oooooh kijk, ik trap er misschien gewoon weer te makkelijk in :+ Wat dat betreft is het hele trailerwereldje toch best nieuw voor mij. Wij hebben destijds deze overgenomen van een kennis, en uiteindelijk heel veel geluk gehad omdat hij toen geschikt was voor hetgeen wat wij nodig hadden. Er gaat nu echt een wereld voor mij open hoor.

Dat deze trailer trouwens in ons nieuwe huis in de schuur paste, was ook een verrassing. Maar er zit een draagbalk op 2.80m. De huidige trailer past daar prima onder, hebben zelfs nog een centimeter of 15-20 over.

Qua lengte zitten we helaas wel echt klem, er zit helemaal geen rek meer voor en achter. De achterstang zit ongeveer tegen de klep en de voorstang zit al tegen het begin van de punt van de trailer. Ik denk dat deze trailer meer geschikt is voor (grote) pony's. Mijn andere tinker is 1.51 en die past er prima in.

Heb trouwens even gekeken naar de trailers van Cheval Liberte, wat ontzettend balen dat die dus net te hoog gaat zijn... Want verder zijn het wel mooie betaalbare trailers (zo op het oog). Maar klopt het wel dat die trailers 2.85m hoog zijn? Dat is anders dan vermeld in de catalogus: http://www.cheval-liberte.nl/CATALOGUE%20VANS%20NL.PDF

tienus63

Berichten: 12066
Geregistreerd: 09-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-19 17:44

Myca schreef:
Ik denk dat de auto van TS niet meer dan 2000kg mag trekken

Met be wordt er gekeken naar het daadwerkelijke gewicht en niet naar papieren gewicht.
Dus als ze wat aan te merken hebben, dan moet ze de trailer inclusief lading maar op de weegbrug zetten.

Als je een goede houten trailer met alu bodem kunt vinden, en je stalt je trailer altijd binnen en je onderhoudt die trailer netjes, nooit met de hoge drukreiniger schoon maken, dan blijft de trailer in goede staat.

Duhelo

Berichten: 28540
Geregistreerd: 29-05-03

Re: Tweepaardstrailer - Wat is een goede koop?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-19 19:21

Ik heb een humbaur rapid. Die is 180 cm breed, de vakken zijn breed genoeg voor mijn trekpaarden en de trailer is ruim hoog genoeg. Ik denk dat er 200 of 220 cm tussen de stangen zit.
Mijn ene trekpaard past daar ook niet tussen in de lengte en qua laadvermogen kan ik ook maar 1 paard tegelijk mee doen (ik heb 2 trekpaarden en een cruzado),dus ik vervoer zonder tussenschot en dan werkt het prima.
Als je overweegt om je 2 paards in te ruilen voor een anderhalf, kan je dan niet gewoon je huidige houden en het tussenschot eruit halen?
Mijn ervaring is dat ze zich snel wel aanpassen aan de hoogte.

suffie
Berichten: 5712
Geregistreerd: 06-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-19 19:59

Onze loods is 2.80m hoog en de enige trailer die ik 2 jaar geleden heb gevonden van 2.75m hoog is de Henra Performance. Deze heb ik en hij kostte €7500 incl.

Merk: Henra
Type: Performance XL (PTNXL20.17)
Totaalgewicht: 2000 kg
Ledig gewicht: 860 kg
Afm binnenwerks: 334 x 170 x 235 cm
Voorzien van:
Aluminium opbouw
Kunststof/aluminium bodem
Polyester kap zilver metalic
Uitzetramen met tralies
Achterzeil automatisch oprolbaar
Binnenverlichting
8 mm Rubbermat verlijmd op de bodem
Verlijmde rubbermat met ingegoten klimlatten op de achterklep
Bouten/moeren RVS uitgevoerd
Zwaar opklapbaar neuswiel
Kunststof trapbescherming gemonteerd
Zadelkamer met aparte afsluitbare deur.

Alles van aluminium wat boven de 2.80m is:
Humbaur, Böckman, Meyer, Cheval Liberté, Atec, Blomert. Scheelt je weer zoeken en wij hebben ze allemaal kunnen passen ;)
Laatst bijgewerkt door suffie op 10-06-19 20:03, in het totaal 1 keer bewerkt

xkikidegroot

Berichten: 98
Geregistreerd: 14-04-17
Woonplaats: Oosterhout

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-19 20:03

Mijn staleigenaar heeft een Humbaur Balios. Dit is een hoge en ruime trailer die erg licht in zijn gewicht is. Afbeelding
Misschien heb je hier iets aan

ingvdh

Berichten: 6370
Geregistreerd: 28-09-02
Woonplaats: uitgeest

Re: Tweepaardstrailer - Wat is een goede koop?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-19 14:50

Jouw probleem zal hem denk ik ook zitten in de hoogte, de nieuwere trailers zijn allemaal hoger omdat de paarden groter zijn geworden. (daarom hebben ze nu ook allemaal meer ruimte tussen de balken in).

Ik zou gewoon naar diverse trailerboeren gaan en de trailers in het echt bekijken, cm mee en zelf opmeten.
CL is al een trailer die laag op de grond staat, mijn Humbaur staat een stuk hoger van de grond.

SSDesign

Berichten: 12698
Geregistreerd: 11-01-05
Woonplaats: Uden

Re: Tweepaardstrailer - Wat is een goede koop?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-19 14:59

Heel erg bedankt voor alle reacties.
Genoeg voer om even over na te denken :)