Ben ik verantwoordelijk

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Ben ik verantwoordelijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-19 18:43

Hoi iedereen, ik ben vrijdag op vakantie vertrokken en mijn verzorgstertje zorgt nu voor mijn paarden. Ik heb 2 paarden en een shet. Mijn shet is niet zadelmak, maar tolereert wel een zadel en kinderen op zijn rug. Als ik erbij ben, mag mijn verzorgstertje, als ze het aan mij vraagt, haar 2-jarig neefje op mijn pony zetten. Nu zie ik echter op fb, dat ze al 2 dagen na mekaar, tijdens mij afwezigheid en zonder mijn toestemming dus, haar neefje op mijn pony heeft gezet. Voor mijn vertrek heeft ze hiervoor geen toestemming gevraagd, maar ik heb het ook niet uitdrukkelijk verboden (had ook er niet aan gedacht dat haar neefje misschien kwam logeren).

Maar wat als er iets gebeurd? Wat als mijn pony schrikt ofzo? Wie is er verantwoordelijk als er nu iets mis loopt?

MerleSimone

Berichten: 5726
Geregistreerd: 08-06-10
Woonplaats: Winterswijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-19 18:44

Je kunt het haar toch nu nog zeggen dat je het niet meer wil hebben? Zo lang je op vakantie bent.

Blazy
Berichten: 1527
Geregistreerd: 10-08-18

Re: Ben ik verantwoordelijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-19 18:45

Ja je blijft verantwoordelijk als eigenaar vd pony.
Gewoon aangeven dat je het liever niet hebt en je het fijn had gevonden als ze je toestemming had gevraagd en dat de volgende keer graag ziet

ellepel

Berichten: 47328
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-19 18:46

Bel haar op, zeg dat je dat voor bij ziet komen en het liever niet hebt als jij er niet bij bent?

Goof

Berichten: 28760
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-19 18:47

Daar moet je dus concrete afspraken over maken. Zij kan niet weten dat het nu ineens niet mag als je dat niet besproken hebt.
Gewoon even bellen nu en alsnog bespreken dus.

GUSTIxBILL

Berichten: 1981
Geregistreerd: 22-09-12
Woonplaats: Limburg

Re: Ben ik verantwoordelijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-19 18:49

Ik zou toch eens met die mama van je verzorgster aan tafel zitten hierover.
En haar zeker een berichtje sturen met de mededeling dat je daar geen toestemming voor gegeven had.

GDG

Berichten: 4848
Geregistreerd: 11-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-19 18:49

Aansprakelijk ja.

anjali
Berichten: 15045
Geregistreerd: 25-07-15

Re: Ben ik verantwoordelijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-19 18:57

Zoiets doen verzorgers wel vaker.Toevallig zie jij het nu op Facebook!Gewoon zeggen dat dit niet afgesproken is en dat je het niet wilt.

Janine1990

Berichten: 43803
Geregistreerd: 13-03-05

Re: Ben ik verantwoordelijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-19 19:04

Je bent sowieso (nagenoeg) ALTIJD verantwoordelijk voor de schade die jouw pony aanricht aan deze of gene. Er zijn maar hele spaarzame situaties die een uitzondering vormen op deze regel in het BW.

Of jij nu toestemming geeft of niet... En dit zijn dingen waar je zelf of je verzorgster (of haar ouders) niets mee zullen doen, maar verzekeringen gaan hier wel eens mee bezig.

Sowieso wel even interessant om als eigenaar met een verzorger even na te gaan. :)

Saskia9
Berichten: 12295
Geregistreerd: 18-09-03
Woonplaats: Sprang Capelle

Re: Ben ik verantwoordelijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-19 19:07

Maar even een kanttekening, verzorger houdt het dus niet bewust achter. Want ze deelt het online en ts kan het dus gewoon zien.
Ik zou het dus houden op een communicatie foutje. Even zeggen dat je verantwoordelijk bent en dat je dat dus liever niet wil zolang je er niet bij bent/van af weet. Verder even goede vrienden dan toch?

elnienjo

Berichten: 9541
Geregistreerd: 22-05-19

Re: Ben ik verantwoordelijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-19 19:15

Ik zou denken dat de ouders van die peuter verantwoordelijk zijn. Ze moeten niet gaan klagen als het kind eraf geboekt wordt of een trap krijgt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-19 19:18

Er zijn nu geen afspraken gemaakt, maar als ik thuis ben mag ze haar neefje niet mee brengen zonder dat eerst aan mij te vragen. Daarnaast is de pony nog niet zo lang geleden zwaar hoefbevangen geweest. Ik heb toen gezegd dat ik geen kinderen meer op mijn pony wil. Ik ging ervan uit dat ik dit niet moest herhalen voor we op vakantie vertrokken.

Haar moeder is er trouwens altijd bij als ze naar de paarden gaat.

troi
Berichten: 17002
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-19 19:20

elnienjo schreef:
Ik zou denken dat de ouders van die peuter verantwoordelijk zijn. Ze moeten niet gaan klagen als het kind eraf geboekt wordt of een trap krijgt.


Maar zo werkt het wettelijk dus niet. Eigenaar paard is (meestal) verantwoordelijk voor wat dat dier doet. Ook financieel! Daarom altijd voorzichtig zijn.

Anoniem

Re: Ben ik verantwoordelijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-19 19:21

Heb toch maar de moeder een berichtje gestuurd. Zou niet willen dat er iets mis loopt.

Christiene
Berichten: 7715
Geregistreerd: 18-11-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-19 19:23

SVRL schreef:
Er zijn nu geen afspraken gemaakt, maar als ik thuis ben mag ze haar neefje niet mee brengen zonder dat eerst aan mij te vragen. Daarnaast is de pony nog niet zo lang geleden zwaar hoefbevangen geweest. Ik heb toen gezegd dat ik geen kinderen meer op mijn pony wil. Ik ging ervan uit dat ik dit niet moest herhalen voor we op vakantie vertrokken.

Haar moeder is er trouwens altijd bij als ze naar de paarden gaat.
gewoon even Appeb of bellen kan je ook weer van je vakantie genieten ipv hier over dubben

Anoniem

Re: Ben ik verantwoordelijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-19 20:16

Had de moeder gestuurd om toch wat voorzichtiger te zijn, omdat mijn pony niet zadelmak is en eigenzinnig kan zijn. En dat ik de pineut ben als er iets mis loopt. Krijg ik als antwoord dat ze voorzichtig zijn en dat het enkel maar voor de foto was. :roll:

Qerty
Berichten: 2012
Geregistreerd: 18-09-02
Woonplaats: Naast de windmolen

Re: Ben ik verantwoordelijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-19 20:18

Ik zou toch duidelijker communiceren war de verzorger en haar moeder. Gewoon aangeven dat je het niet wilt, punt. Dit geeft veel ruimte voor verwarring.

Maartje1990

Berichten: 22278
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Kessel (Limburg)

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-19 20:19

SVRL schreef:
Had de moeder gestuurd om toch wat voorzichtiger te zijn, omdat mijn pony niet zadelmak is en eigenzinnig kan zijn. En dat ik de pineut ben als er iets mis loopt. Krijg ik als antwoord dat ze voorzichtig zijn en dat het enkel maar voor de foto was. :roll:


"Misschien was ik niet duidelijk genoeg, met voorzichtiger zijn bedoel ik dat er tijdens mijn afwezigheid niemand op de pony mag zitten en/of rijden"

daffodil

Berichten: 10441
Geregistreerd: 12-11-03

Re: Ben ik verantwoordelijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-19 20:21

Je bent niet verantwoordelijk maar wel aansprakelijk. Zo heeft mijn verzekering bijna 40 mille uitgekeerd aan iemand die haar enkel gebroken heeft op mijn paard.....

Dus ja, dit is wel een risico!

Goof

Berichten: 28760
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-19 20:26

SVRL schreef:
Had de moeder gestuurd om toch wat voorzichtiger te zijn, omdat mijn pony niet zadelmak is en eigenzinnig kan zijn. En dat ik de pineut ben als er iets mis loopt. Krijg ik als antwoord dat ze voorzichtig zijn en dat het enkel maar voor de foto was. :roll:


Dat is niet echt een duidelijk bericht ;)
Zeg gewoon concreet wat jij wil.
Hierboven is al een voorbeeld genoemd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-19 20:33

Kan aan mij liggen, maar als ik zo'n bericht krijg, dan snap ik wel wat de eigenaar wil zeggen. Ik verwacht toch zeker van een volwassen persoon, dat die zoiets begrijpt. Heb duidelijk gezegd dat ik de pineut ben en voor de kosten moet opdraaien als er iets met het kindje gebeurd wanneer zij hem op mijn pony zetten.

Sorry hoor, als je de boodschap dan nog niet begrijpt, heb je echt wel een bord voor je hoofd.

Mando

Berichten: 15686
Geregistreerd: 11-06-06
Woonplaats: Als Rotterdamse tussen de Friezen.

Re: Ben ik verantwoordelijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-19 20:36

Appje er achteraan sturen.

Laat ik dan duidelijker zijn.
Geen kinderen op de pony zonder dat ik erbij ben ook niet voor alleen foto's.
Dat is ook de afspraak.

Anoniem

Re: Ben ik verantwoordelijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-19 20:38

Ik wil echt niet dat er iemand op mijn paarden zit als ik niet thuis ben. Borstellen, knuffelen en aaien geen probleem. Als ik erbij ben en de toestemming geef, wil ik gerust voor de kosten opdraaien als iemand van mijn paarden valt. Maar nu ben ik niet thuis en als er nu iets gebeurd, moet ik ook voor de kosten opdraaien.

Heb dit nu gestuurd, hoop dat het dan wat duidelijker is. Al vindt mijn vriend nu wel dat ik te ver gegaan ben.

daffodil

Berichten: 10441
Geregistreerd: 12-11-03

Re: Ben ik verantwoordelijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-19 20:39

Ze hoeven er niet eens op te zitten hoor, alles wat jouw paard/pony doet en daarmee schade aan iemand berokkent, kan op jouw WA verzekering worden verhaald.

Mando

Berichten: 15686
Geregistreerd: 11-06-06
Woonplaats: Als Rotterdamse tussen de Friezen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-19 20:40

Jouw paard
Jouw regels
Daar is geen discussie over mogelijk toch.