Oploopklep paardenwagen, welke & waar?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Parelhoeven

Berichten: 49
Geregistreerd: 29-02-16

Oploopklep paardenwagen, welke & waar?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-19 11:35

Hoi bokkers,

Ik heb een leuke B paardenwagen (omgebouwde bestelbus) gekocht met oorspronkelijk een zijlader. Ik heb dit ivm de grootte van mijn paarden laten ombouwen naar de achterzijde. Nu is mijn idee om beide paarden vooruit in te laden en ook weer voorwaarts uit te laden en dus opnieuw een andere oploopklep aan te schaffen en deze (wederom) aan de zijkant te laten monteren, zijn er mensen die weten waar dit betaalbaar gedaan kan worden, misschien heeft iemand een oude trailer waarvan de klep nog ok is en overgenomen kan worden? Lichtgewicht klep zou fantastisch zijn. Aluminium bijvoorbeeld. Maar alle tips en tricks zijn welkom!!!! :j

cissy

Berichten: 19822
Geregistreerd: 14-10-03
Woonplaats: hut in Heicop

Re: Oploopklep paardenwagen, welke & waar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-19 11:59

Is het een B of C wagen? Hou je er rekening mee dat een klep behoorlijk zwaarder is en ten koste van je laadvermogen gaat?

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Re: Oploopklep paardenwagen, welke & waar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-19 21:12

Ik vraag me inderdaad af of je qua gewicht niet in de knoop komt (of al zit). Wat is het probleem met achterwaarts uitladen?

Parelhoeven

Berichten: 49
Geregistreerd: 29-02-16

Re: Oploopklep paardenwagen, welke & waar?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-19 10:36

Het is een B wagen, en achterwaarts uitladen kan wel, echter is mijn ruin van het panieken en achteruit rennen ;-) Wat ik wel zou kunnen doen is mijn paardjes beiden andersom zetten, dus mijn merrie omkeren met haar neus naar de weg zeg maar, dat past namelijk wel, het keren, en dan mijn ruin er recht in zetten en achterwaarts uit. Het is wat gepuzzel, maar ik vroeg me dus af of het kwaad kan als je de paarden verschillend zet qua hoofd....Hebben jullie daar ervaring in/mee?

s0173957

Berichten: 5389
Geregistreerd: 19-06-08

Re: Oploopklep paardenwagen, welke & waar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-19 00:49

Met 2 laadkleppen haal je nooit een gewicht dat je ook nog 2 paarden mag laden... echt nooit.

keshia

Berichten: 3079
Geregistreerd: 31-10-04

Re: Oploopklep paardenwagen, welke & waar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-19 02:30

En waarschijnlijk nu al niet.. met 2 paarden op een b rijbewijs wagentje dat is al 1100-1300 kg laadgewicht, plus 100 kg benzine/diesel 2 mensen is alweer 120-170 kg. Dan nog een paar spulletjes, een rubber matje hier of daar. En dan het eigen gewicht van het wagentje nog. Nope.. ga je niet halen!

ikke

Berichten: 37541
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-19 20:21

keshia schreef:
En waarschijnlijk nu al niet.. met 2 paarden op een b rijbewijs wagentje dat is al 1100-1300 kg laadgewicht, plus 100 kg benzine/diesel 2 mensen is alweer 120-170 kg. Dan nog een paar spulletjes, een rubber matje hier of daar. En dan het eigen gewicht van het wagentje nog. Nope.. ga je niet halen!

Dat ligt er toch ook wel aan hoe die bus opgebouwd is. Het KAN wel, maar stelt wel enige eisen aan de vindingrijkheid en vernuftigheid van de bouwer. Dat zie ik maar zeer zelden langs komen, maar ze zijn er wel.