Paard met verzorger mee voor weekendje weg

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Juangi
Berichten: 4684
Geregistreerd: 18-09-08
Woonplaats: Bureaustoel

Paard met verzorger mee voor weekendje weg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-06-19 19:27

Mijn verzorger wil graag met mijn paard een weekendje weg richting Veluwe, samen met een ander meisje en haar paard. Ze verzorgt hem nu bijna een jaar en gaat er regelmatig mee op buitenrit (strand en bos). Paard is makkelijk op buitenrit, eenmaal naar vreemd terrein geweest en was toen erg braaf. Ik heb alleen geen idee hoe hij gaat reageren op een weekend weg bij een andere stalling.

Het leek mij een leuk idee voor beiden, maar nu zit ik te denken, waar moet ik aan denken? Qua afspraken en eventuele verzekering/aansprakelijkheid? Iemand tips/ervaringen?


Peelie
Berichten: 13392
Geregistreerd: 28-01-06
Woonplaats: Nederland

Re: Paard met verzorger mee voor weekendje weg

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-19 19:35

Pfoe.

Ik zou het niet doen.

Jij bent als eigenaar altijd aansprakelijk voor de acties van jou paard.

:+: ..........Mara......... :+:......Nash (Z1+5).... :+:
Volg ons op instagram!@haflingers.nash.and.mara [o]

Ibbel
Berichten: 48930
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-19 19:39

Gewoon NIET doen. Jij bent en blijft aansprakelijk als er iets gebeurt. Je bent er niet bij, en je weet niet hoe je paard gaat reageren.

Dominique03
Berichten: 34
Geregistreerd: 25-03-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-19 19:41

Ik raad het ook niet aan, als er wel wat gebeurt bent u de pineut.

VogeltjeM
Berichten: 3726
Geregistreerd: 31-12-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-19 19:44

Is het een meisje of een volwassen vrouw? Dat zou voor mij wel uitmaken. Alsmede hoe ervaren ze is. Mijn bijrijder zou ik er wel mee vertrouwen :)

Instagram: lusitano_roux

Koekeroekus
Berichten: 3319
Geregistreerd: 18-08-13
Woonplaats: Enter

Re: Paard met verzorger mee voor weekendje weg

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-19 19:48

Ik ga met mijn verzorgpony ook weekenden op pad. Sterker nog, ik vraag het al niet eens meer, ik deel het gewoon mede :')

Maargoed, in mijn geval doet de eigenaar ook niks met de pony.

Zou het inderdaad ook even laten afhangen van haar leeftijd en verantwoordelijkheidsgevoel.

Iemand een Kerstmuts gevonden?

karelien
Berichten: 488
Geregistreerd: 23-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-19 19:48

Ik zou het ook niet doen

Sunnda
Berichten: 7839
Geregistreerd: 28-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-19 19:50

Hier ging mijn verzorgster ook gewoon hoor zonder mij.

Iets mis gaan kan altijd, daar ben je verzekerd voor.
Mijn verzorgster was wel volwassen. :)

maaaikkee
Berichten: 683
Geregistreerd: 21-10-08
Woonplaats: Zuid - Holland

Re: Paard met verzorger mee voor weekendje weg

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-19 19:53

Toen mijn paard nog mijn verzorgpony was ging ze ook mee op ponykamp of een keer een weekje weg. Als je verzorgster gewoon netjes en betrouwbaar is lijkt het me geen probleem. :)

Joy & Fionn ! <3

gillian
Berichten: 4392
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Haarsteeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-19 19:53

Ik heb eens de pony mee gekregen van een stalgenootje omdat mijn eigen paard niet mee kon met dat weekendje weg.
Ligt eraan hoe oud de verzorgster is, maar ik zou het niet zomaar afzeggen.
Leuk juist, als ze dingen onderneemt!

Superblij met m'n nieuwe Remedio zadel!!
Kijk hier voor een foto!!

Maflinger_S
Berichten: 12140
Geregistreerd: 01-07-08

Re: Paard met verzorger mee voor weekendje weg

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-19 20:01

Jij durft het zo lezen wel aan om je verzorgster een weekend weg te laten gaan met jouw paard. Da's top. Goede afspraken maken over wat er wel en niet mag. Als je verzorgster nu regelmatig met je paard op buitenrit gaat heb je daar ook geen controle over (aannemende dat je niet op de fiets meegaat en het halstertouw of de longeerlijn vast hebt). Een weekendje Veluwe is gewoon een wat langere buitenrit.

Het vervoer naar en van de Veluwe zou ik interessanter vinden. Wie rijdt er? Gaat je verzorgster dat zelf regelen met een eigen combinatie of wordt het paard ingeladen in de tweepaardstrailer van de vriendin?

The smarter the phone, the dumber the person
Je ziet pas waar je in zit als je eruit stapt

Het juiste gereedschap gebruiken is het halve werk
Goed luisteren ontwikkelt zich in stilte
Niet alles is maakbaar
Iemand onderuit halen is niet zo moeilijk, iemand overeind houden daarentegen ...
If you mess with the planet, the planet will mess with you ...
Black and white are just opposite ends of fifty shades of grey

Juangi
Berichten: 4684
Geregistreerd: 18-09-08
Woonplaats: Bureaustoel

Re: Paard met verzorger mee voor weekendje weg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-06-19 20:15

Wat fijn om jullie meningen en tips te lezen! Ze is 18 en vrij zelfstandig/volwassen. Qua combinatie vertrouw ik ze zeker met elkaar. Het vervoer is inderdaad een goede! Eventueel voorstellen dat ik er bij het brengen bij ben, om even te kijken hoe hij op een vreemde stal is?

Gizeppie
Berichten: 2777
Geregistreerd: 23-02-12
Woonplaats: In mijn hangmat

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-19 20:31

Juangi schreef:
Mijn verzorger wil graag met mijn paard een weekendje weg richting Veluwe, samen met een ander meisje en haar paard. Ze verzorgt hem nu bijna een jaar en gaat er regelmatig mee op buitenrit (strand en bos). Paard is makkelijk op buitenrit, eenmaal naar vreemd terrein geweest en was toen erg braaf. Ik heb alleen geen idee hoe hij gaat reageren op een weekend weg bij een andere stalling.

Het leek mij een leuk idee voor beiden, maar nu zit ik te denken, waar moet ik aan denken? Qua afspraken en eventuele verzekering/aansprakelijkheid? Iemand tips/ervaringen?


Ik zou het NIET doen.. je bent aansprakelijk als er iets gebeurd..

~ A great horse will change your life ~ The truly special ones, define it! ~ <3

Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!
Berichten: 23368
Geregistreerd: 09-04-01

Re: Paard met verzorger mee voor weekendje weg

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-19 20:34

Ik zou het wel doen, ze rijdt er nu ook mee buiten en als het een onverantwoordelijk figuur zou zijn zou je dat nu wel weten

kleine muisjes hebben kleine wensjes,
beschuitjes met gestampte mensjes!

Maflinger_S
Berichten: 12140
Geregistreerd: 01-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-19 20:35

Je verzorgster is voor de wet volwassen, dat maakt al wat uit. Als zij en haar vriendin elkaar niet gek zitten te maken qua drank, drugs en rock & roll, oftewel feestbeesten zijn die na een avondje stappen de volgende ochtend met een kater op een paard stappen, zie ik niet zo'n probleem.

Mee gaan om te kijken waar ze terecht komen en hoe je paard dat vindt, vind ik helemaal geen gek idee.

Ik zou uit interesse maar ook om te peilen hoe zij dat weekendje voor zich ziet, een gesprek met haar aangaan over wat ze van plan is. Ik zou van te voren willen weten wat voor soort ritten ze willen gaan maken. Maar ook dat zou ik laten afhangen van hoe zij is en hoe jullie relatie is. Je gunt haar tenslotte een "volwassen" weekend, dan werkt het niet om als een moederkloek niet los te kunnen laten en alles van te voren te willen vastleggen. Ergens balans vinden want je wilt wel dat ze verantwoordelijk met je paard omgaat.

De aansprakelijkheid als er iets gebeurt geldt voor alle verzorgers die met een paard aan de gang zijn als de eigenaar er niet bij is. Zowel op stal/in de bak als op buitenrit. Dat moeten we dan collectief maar niet meer doen?

The smarter the phone, the dumber the person
Je ziet pas waar je in zit als je eruit stapt

Het juiste gereedschap gebruiken is het halve werk
Goed luisteren ontwikkelt zich in stilte
Niet alles is maakbaar
Iemand onderuit halen is niet zo moeilijk, iemand overeind houden daarentegen ...
If you mess with the planet, the planet will mess with you ...
Black and white are just opposite ends of fifty shades of grey

Marije_jiplover
Berichten: 25240
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-19 21:07

Ik ben een aantal jaren achter elkaar met mijn toenmalige verzorgpony op pad geweest.
De eerste keer was ik 17 jaar.
Een aantal keren zelfs alleen, ook een keer samen met een vriendin op ook een pony van dezelfde eigenares.
Hartstikke fijn dat de eigenares mij dat vertrouwen gaf en me wilde brengen.

Zij heeft zelf de trailer gereden en me dus gebracht en weer opgehaald.
Dan maakte zij ook kennis met de stal eigenaar waar de pony kwam te logeren en besprak nog even het voerregime.

[IM] Mijn Gouwe Ouwe is niet meer...
Om vreugde te kunnen vermenigvuldigen, moet men haar delen
Je kunt de richting van de wind niet veranderen, wél de stand van de zeilen.

ItsmeElise
Berichten: 47
Geregistreerd: 02-04-17
Woonplaats: Meppel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-19 09:22

Zorg in ieder geval dat jullie de afspraken goed op orde hebben. Dat je weet waar ze heen gaan en wat dagelijks de plannen zijn.
Zet even een noodplan uit, wat is het plan mocht er iets goed mis gaan. Wie worden eerst gecontacteerd? Hebben ze beiden hun telefoon gewoon mee? Wat als paard er ongedeerd rustig bij staat maar je zelf niet verder kan rijden door beroerd voelen of een val? Hoe komen de paarden dan terug? Of wat als paard met een val niet meer goed loopt.

Je kan ook zonder echt de moeder uit te hangen vragen of ze af en toe even een berichtje sturen om te laten weten hoe het gaat en of ze bijzondere dingen tegen gekomen zijn.
Inderdaad aanbieden om ze te brengen lijkt me helemaal geen slecht plan, weet je direct waar je paard staat en hoe het er daar uit ziet.

Ik denk dat als jij al vertrouwen hebt in je verzorger en jullie communicatie gewoon goed verloopt (zeg maar dat ze naar je toe komt als er iets is) je je geen zorgen hoeft te maken. Of je dan zelfstandig op (endurance)wedstrijd gaat of naar de Veluwe zit dan ook nog maar weinig verschil in.

Talenten Team Stal Sibma
Stal Sibma's Indiana ~ L1+6
Zander ~ M1+10

MarlindeRooz
Correspondent
Berichten: 33748
Geregistreerd: 27-02-10
Woonplaats: Apeldoorn

Re: Paard met verzorger mee voor weekendje weg

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-19 09:24

Ik zou het wel doen, je geeft dat meisje (en je paard) een weekend om nooit meer te vergeten! :j

Isabel_k
Berichten: 4762
Geregistreerd: 18-03-12
Woonplaats: Zuid holland

Re: Paard met verzorger mee voor weekendje weg

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-19 09:36

Als mijn paard daar geschikt voor zou zijn, zou ik dat doen. Voor de verzorgster waarschijnlijk een onvergetelijke ervaring én voor je paard ook heel erg leuk. :j Wel zou ik als eigenaar het paard brengen en halen.

IG: @arabierjoep

MissBmx
Berichten: 4401
Geregistreerd: 20-05-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-19 09:36

Ik zou mezelf voor mijn kop slaan waarom ik nooit op het idee was gekomen om zelf een weekendje weg te gaan met mijn paard.
Je maakt je bijrijdster en je paard er vast heel erg blij mee.
Ik zou wel afsspraken maken over verantwoordelijkheid en ook willen zien waar hij komt te staan.
Kent hij dat andere paard al?

Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan.

Renee_S
Berichten: 2666
Geregistreerd: 22-04-13
Woonplaats: Heeze

Re: Paard met verzorger mee voor weekendje weg

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-19 09:39

Als je je bijrijdster en je paard als combinatie vertrouwd, en je kan haar vertrouwen dat ze er verantwoordelijk mee om gaat, zou ik zeker zeggen doen!

Ik verzorg en rij inmiddels al 5,5 jaar voor iemand. Ben met zijn paard ook naar het strand gemogen en alles! Was echt super leuk, voor alle partijen. Ik zou inderdaad gewoon eens samen gaan zitten en bespreken hoe zij het voor zich ziet, wat ze van plan is, wat voor accommodatie ze op het oog heeft etc.!

Maartje1990
Berichten: 22271
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Kessel (Limburg)

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-19 09:40

Gizeppie schreef:
Juangi schreef:
Mijn verzorger wil graag met mijn paard een weekendje weg richting Veluwe, samen met een ander meisje en haar paard. Ze verzorgt hem nu bijna een jaar en gaat er regelmatig mee op buitenrit (strand en bos). Paard is makkelijk op buitenrit, eenmaal naar vreemd terrein geweest en was toen erg braaf. Ik heb alleen geen idee hoe hij gaat reageren op een weekend weg bij een andere stalling.

Het leek mij een leuk idee voor beiden, maar nu zit ik te denken, waar moet ik aan denken? Qua afspraken en eventuele verzekering/aansprakelijkheid? Iemand tips/ervaringen?


Ik zou het NIET doen.. je bent aansprakelijk als er iets gebeurd..


Dit ligt geloof ik wel iets genuanceerder hoor.

TS ik zou even bij je verzekering navragen hoe dat zit wbt aansprakelijkheid :)

Paddock paradise, training en opfok in Noord-Limburg www.ppdegangelt.nl
''Pak m'n hand maar''

Melvern
Berichten: 4404
Geregistreerd: 14-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-19 09:41

Ik mocht het vroeger ook van de man waar ik pony's voor reed. We hadden er 3 ( ivm met zusje en vriendin ) mee en was helemaal geen probleem bij hem. Hij vertrouwde het helemaal. Wist niet eens precies waar zijn pony's waren :p

HorsesRhythm
Berichten: 64
Geregistreerd: 03-11-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-19 09:48

Mijn bijrijdster mocht op haar 15e met mijn pony mee met het door de ponyclub georganiseerde ponykamp. Toen was er nog de sociale controle van de clubleiding, maar vanaf het eerste moment deed ze het echt super met de pony. De jaren daarna is ze ook nog mee geweest en later heeft ze de pony ook meegenomen voor een ander soort ponyweekend, ergens op de veluwe toen ofzo. Prima hoor, ga lekker genieten en doe gewoon zoals je anders ook doet.
Gewoon nette afspraken maken (in dit geval ook met haar ouders natuurlijk) en net als "thuis" niet alleen rijden, altijd iemand meenemen.
Ze heeft geweldig genoten altijd met hem.


Edit:
Ik train ook serieus met de pony, doe wedstrijden en ritten met hem, hij staat niet ergens achteraf op een weitje bij een boertje die het allemaal wel best vindt. De bijrijsster heeft zich gewoon bewezen dat ze met gevoel en verstand correct met d pony omgaat, en dan zijn dit soort uitstapjes ook mogelijk.
Hij gaat écht niet met de eerste de beste mee voor een weekendje veluwe haha.
Laatst bijgewerkt door HorsesRhythm op 04-06-19 09:51, in het totaal 1 keer bewerkt

Zelda_Link
Berichten: 214
Geregistreerd: 04-06-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-19 09:50

Ik zou goede afspraken op papier zetten, en dan lekker laten gaan :o Hoe gaaf is deze ervaring voor haar? En zo te lezen in de berichten vertrouw je haar en is (en gedraagt) ze volwassen +:)+ En is het paard ook goed te vertrouwen.

Ik zou denk ik wel mee wegbrengen, gewoon om te zien waar paard terecht komt en hoe hij reageert. En het daarna lekker los laten. Ongelukken kunnen ook thuis om de hoek gebeuren...


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 29 bezoekers