Contract in geval van nood

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Muiz
Moderator Algemeen2
No worries, be happy!
Berichten: 8273
Geregistreerd: 21-12-12
Woonplaats: Wijk bij Duurstede

Contract in geval van nood

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-06-19 18:50

Bij gebrek aan titel inspiratie :')

Een kleine situatie schets;
Sinds een jaar verzorg, rij en men ik paarden van een boer uit de buurt. Ik mag hier bijna alles mee doen wat ik wil voor een kleine bijdrage per maand.
Nu kwam laatst de vraag 'wat doen we als er iets gebeurd als jij er mee weg bent?'. Het ging ons hier niet om iets als dat een van de paarden een auto spiegel sloopt oid, hier heb ik immers een WA verzekering voor. Het gaat meer om echt serieuzere ongelukken met letsel en dergelijke. Juridisch gezien is de eigenaar hier aansprakelijk voor maar dat lijkt mij niet eerlijk als hij er niet eens bij is en het wat dat betreft net zo goed mijn eigen paarden zouden kunnen zijn.

Is er hier iemand die iets soortgelijks heeft afgesproken met zijn/haar verzorgster? Of iemand die samen met mij hier een contract opzetje voor wilt maken?


ClauH
Berichten: 4734
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: Tegenover de Xenos

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-19 19:06

Eerlijk gezegd denk ik dat de verzekering maling heeft aan zo'n contract?

Die zou ik eerst eens bellen voor info.

~Turbohoof Solutions ~

Delaja
Berichten: 3552
Geregistreerd: 10-04-08

Re: Contract in geval van nood

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-19 19:10

Volgens mij (maar ik ben zeker geen jurist) is de eigenaar altijd aansprakelijk tenzij kan worden aangetoond dat jij als berijder onverantwoord bent geweest waardoor er een ongeluk of iets dergelijks is gebeurd. Ik denk niet dat een zelf opgesteld contract daar heel veel verandering in gaat brengen...

Paardenfan25
Berichten: 1274
Geregistreerd: 05-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-19 19:11

Interessant punt; ik geef mijn pony mee aan een meisje op pony kamp. WA heb ik, maar wat als zij ernstig letsel oploopt? Pony is super braaf, maar wat als hij bijvoorbeeld struikelt? Kan ik dan aansprakelijk gesteld worden? Kan ik afspreken dat zij hem op eigen risico meeneemt? Ik neem zelf verantwoordelijkheid voor pony indien hij geblesseerd raakt

Muiz
Moderator Algemeen2
No worries, be happy!
Berichten: 8273
Geregistreerd: 21-12-12
Woonplaats: Wijk bij Duurstede

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-06-19 19:14

Paardenfan25 schreef:
Interessant punt; ik geef mijn pony mee aan een meisje op pony kamp. WA heb ik, maar wat als zij ernstig letsel oploopt? Pony is super braaf, maar wat als hij bijvoorbeeld struikelt? Kan ik dan aansprakelijk gesteld worden? Kan ik afspreken dat zij hem op eigen risico meeneemt? Ik neem zelf verantwoordelijkheid voor pony indien hij geblesseerd raakt


Dit is inderdaad waar wij ook 'bang' voor zijn.

En de verzekering bellen, welke verzekering dan? De mijne? Die van hem? Ik heb echt werkelijk geen idee waar te beginnen zeg maar :')

Britta31
Berichten: 13128
Geregistreerd: 26-11-13
Woonplaats: Naast Britt,Nappie,Aag en Sasa en Max.

Re: Contract in geval van nood

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-19 19:18

De moeder van ons verzorgmeisje heeft zelf een paardenverzekering afgesloten zodat haar dochter op ons paard kan rijden.

Britta, OUWE TAAIE.Mijn kerstmutsje.Old but still going samen met onze knuffelruin Nappie.Britt, ik mis je.

Evelijn
Berichten: 7692
Geregistreerd: 12-07-04
Woonplaats: Peize

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-19 19:20

Ik zou iig eerst die van jezelf bellen en daar vragen hoe het zit. Het is niet altijd makkelijk vaak heet een ruiter wel ‘eigen schuld’ maar dat ontslaat de eigenaar niet van alle verantwoordelijkheid.

Daarbij betaal jij de boer voor het gebruik van zijn paarden, en zal de boer bij zijn eigen verzekering moeten nagaan of ook in dat geval schade gemaakt door zijn paarden nog wel door zijn AVP worden gedekt.

"Men kan in de africhting van het paard en de opleiding van de ruiter pas een volgende stap zetten als de vorige stap is afgesloten" Ernest van Loon

Paardenfan25
Berichten: 1274
Geregistreerd: 05-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-19 19:20

Britta31 schreef:
De moeder van ons verzorgmeisje heeft zelf een paardenverzekering afgesloten zodat haar dochter op ons paard kan rijden.


Weet jij bij welke verzekeraar?

beatje
Berichten: 5970
Geregistreerd: 05-02-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-19 19:26

Mijn dochter is eens van het paard van een vriendin afgevallen daarbij een breuk opgelopen die geopereerd moest worden. Ik heb vermeld dat ze van een paard gevallen was en niemand heeft ooit gevraagd van wie dat paard was. In belgie betaal je een eigen bijdrage bij ziekenhuis opname. Die heb ik ook zelf betaald.
In principe kon ik het op de verzekering van mijn vriendin verhalen, ze bood dit ook aan. Maar ik vind ik nam dat risico dus pech gevalletje. Maar oficieel zo'n afspraak maken kon weer niet zo ver de info die wij kregen.

Britta31
Berichten: 13128
Geregistreerd: 26-11-13
Woonplaats: Naast Britt,Nappie,Aag en Sasa en Max.

Re: Contract in geval van nood

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-19 19:29

Nee,dat weet ik niet.

Britta, OUWE TAAIE.Mijn kerstmutsje.Old but still going samen met onze knuffelruin Nappie.Britt, ik mis je.

sneeuwpop
Berichten: 4404
Geregistreerd: 19-10-05

Re: Contract in geval van nood

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-19 19:39

Dat je betaald moet je nooit vermelden, dan krijg je hele andere rechten en plichten. (is mij verteld door de verzekering)
Verder is het idd wettelijk, dat de boer (ook) aansprakelijk gesteld kan worden. Hij zal hiervoor zijn verkering moeten raadplegen

anjali
Berichten: 15043
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-19 19:46

beatje schreef:
Mijn dochter is eens van het paard van een vriendin afgevallen daarbij een breuk opgelopen die geopereerd moest worden. Ik heb vermeld dat ze van een paard gevallen was en niemand heeft ooit gevraagd van wie dat paard was. In belgie betaal je een eigen bijdrage bij ziekenhuis opname. Die heb ik ook zelf betaald.
In principe kon ik het op de verzekering van mijn vriendin verhalen, ze bood dit ook aan. Maar ik vind ik nam dat risico dus pech gevalletje. Maar oficieel zo'n afspraak maken kon weer niet zo ver de info die wij kregen.

Mij is in het ziekenhuis wel gevraagd of de val van mijn eigen paard was,toen mijn gebroken knie geopereerd moest worden. mijn ziektekostenverzekering heeft dit betaald. Zij stuurden me een brief waarin stond dat de operatie 3000 euro had gekost,en of er een schuldige was van het ongeval.

anjali
Berichten: 15043
Geregistreerd: 25-07-15

Re: Contract in geval van nood

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-19 19:51

Maar er kunnen echt heel erge dingen gebeuren met paarden,vooral als die in het verkeer terecht komen.Dan kunnen er doden vallen,en zulke grote schade ontstaan dat je dat zelf nooit zou kunnen betalen.Dus een goede verzekering moet er zijn. Ik denk dat het het beste is als zowel ts als de paardeneigenaar zich verzekeren.

Tessebes
Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Re: Contract in geval van nood

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-19 22:03

Ik begrijp dit nooit zo, de eigenaar van het paard is hiervoor gewoon verzekerd. Het kost hem dus uiteindelijk niks.

Muiz
Moderator Algemeen2
No worries, be happy!
Berichten: 8273
Geregistreerd: 21-12-12
Woonplaats: Wijk bij Duurstede

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-06-19 22:07

Tessebes schreef:
Ik begrijp dit nooit zo, de eigenaar van het paard is hiervoor gewoon verzekerd. Het kost hem dus uiteindelijk niks.


Niet voor schade aan het paard zelf. En daar ben ik ook niet voor verzekerd oid.

Tessebes
Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Re: Contract in geval van nood

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-19 23:02

Dat was niet de oorspronkelijke vraag toch?

secricible
Berichten: 25694
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-19 23:07

Als jou iets lichamelijke overkomt is dat gewoon zorgverzekering. Andere gevolgen (arbeidsongeschikt ed) is een info topic over hier maar is in principe voor eigenaar (zijn AVP), met eventueel wat van jou eigen schuld als jou iets te verwijten valt.

Edit: C_arola @ [TAO] FAQ TAO

"what is the bravest thing you've ever said?" asked the boy
"Help" said the horse

Jet
Berichten: 11977
Geregistreerd: 31-01-01
Woonplaats: Anna Paulowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-19 23:56


Paarden zijn net als lucht, zonder kan ik niet leven!
Vanuit de kop van Noord-Holland: Voor info klik op: Paardentaxi Jet

Muiz
Moderator Algemeen2
No worries, be happy!
Berichten: 8273
Geregistreerd: 21-12-12
Woonplaats: Wijk bij Duurstede

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-06-19 00:06

Tessebes schreef:
Dat was niet de oorspronkelijke vraag toch?


Serieuze ongelukken met letsel hoeft niet alleen over mensen te gaan. Als ik in de sloot beland kan het paard ook een been breken of een pees scheuren met als gevolg dat er grote kosten gemaakt moeten worden.



@secricible @Jet, bedankt voor de linkjes. Die ga ik morgen eens goed doorlezen :)

Rennie89
Berichten: 37245
Geregistreerd: 18-07-08
Woonplaats: Den Haag

Re: Contract in geval van nood

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-19 00:41

Ts, een WA verzekering is voor voertuigen. Niet paarden. Schade door een (huis)dier word vergoed vanuit de aansprakelijkheidsverzekering van de eigenaar van het dier, jouw WA heeft daar echt helemaal niks mee te maken :)

Achterom
Berichten: 23024
Geregistreerd: 28-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-19 08:30

lifaya schreef:
Ts, een WA verzekering is voor voertuigen. Niet paarden. Schade door een (huis)dier word vergoed vanuit de aansprakelijkheidsverzekering van de eigenaar van het dier, jouw WA heeft daar echt helemaal niks mee te maken :)

Ze bedoelen vast een AVP, deze was in het verleden ook wel bekend als WA (toen was deze verzekering trouwens ook nog verplicht, nu niet meer, als is het wel echt dringend aan te raden).

Paardenfan25
Berichten: 1274
Geregistreerd: 05-06-15

Re: Contract in geval van nood

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-19 08:34

Een kennis van mij heeft ooit een heel ernstig ongeluk gehad bij een familielid thuis. Ze kon de rest van haar leven niet meer werken en had een goede baan. Dat is een hele ingewikkelde verzekeringskwestie geworden. Ook omdat avp qua bedrag onvoldoende was om alle toekomstige arbeidsinkomsten te dekken. Vraag mij dan af of je niet de rest van je leven nog zelf aan het betalen bent voor letselschade

Muiz
Moderator Algemeen2
No worries, be happy!
Berichten: 8273
Geregistreerd: 21-12-12
Woonplaats: Wijk bij Duurstede

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-06-19 08:38

Ja ik bedoel avp in plaats van wa inderdaad.

Maar hoe bewijs je dat iemand de eigenaar van een paard is dan? Een paspoort was juridisch gezien niets waard na mijn weten.

Jolliegirl
Berichten: 32954
Geregistreerd: 18-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-19 08:54

Tessebes schreef:
Ik begrijp dit nooit zo, de eigenaar van het paard is hiervoor gewoon verzekerd. Het kost hem dus uiteindelijk niks.


Dit dus.

Ten aller tijden verantwoordelijk.


Ik ben 9 maanden geleden aangevallen door een paard van iemand.. Ken dat paard en persoon niet eens.
Mooi dat alle schade betaald is en nogsteeds word omdat ik er zoveel ellende aan overgehouden heb.

Mede dankzij rechtsbijstand moet ik eerlijk toegeven, want de eigenaresse vertikte het om contact met me op te nemen.

Ben je gewoon voor verzekerd.

rina
Berichten: 10147
Geregistreerd: 23-03-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-19 08:58

Muiz schreef:
Serieuze ongelukken met letsel hoeft niet alleen over mensen te gaan. Als ik in de sloot beland kan het paard ook een been breken of een pees scheuren met als gevolg dat er grote kosten gemaakt moeten worden.


Voor letsel paard zal de eigenaar een verzekering af moeten sluiten. En hoe uitgebreid je dat doet is aan de eigenaar. Maar zover ik weet kan een eigenaar dat niet op de ruiter (die niet eigenaar is) verhalen, tenzij deze grof nalatig is geweest.

Voor de ruiter zelf zijn er bijrijders verzekeringen. toegevoegde waarde ben ik nog niet helemaal over uit. Die uit de link van Jet heeft zo op het eerste oog best wel een paar haken en ogen. Paard moet ook bij die maatschappij verzekerd zijn. Bijzondere voorwaardes zou ik ook goed doorlezen.

Imo is het gewoon zo dat je als eigenaar, die een paard ter beschikking stelt/uitleent/bijrijder heeft moet zorgen dat het paard goed is verzekerd en zijn/haar AVP in orde is.

Paspoort ed zijn idd geen eigendomsbewijzen. Maar als jij dan opgeeft dat het jou paard is bega je fraude. En als ze erachter komen ben je wel het haasje.

Te koop: Air One Inhalator. Voor meer info PB.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Ellis_h en 66 bezoekers