Staleigenaar houdt halsters om in de wei

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
trysteffy
Berichten: 3235
Geregistreerd: 31-05-12
Woonplaats: Zwaag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-05-19 20:15

Ben ook al een tijdje aan het rond kijken voor een andere stal. Maar het is niet zo makkelijk met een hengst die nog niet gecastreerd kan worden..


ClauH
Berichten: 4734
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: Tegenover de Xenos

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-19 20:16

Citaat:
Ik weet niet wat duurder is, een nieuw hamster of een nieuw paard...


Hmmm ik denk dat een nieuwe hamster goedkoper is }>

Flauw natuurlijk :o

Maar je kan ook zelf de musketon haak eraf slopen en zelf met een klittenband het halster vastmaken. Hoef je geen nieuwe te kopen. Die je nu hebt groeit hij toch uit dus is slopen ook niet zo erg?

~Turbohoof Solutions ~

trysteffy
Berichten: 3235
Geregistreerd: 31-05-12
Woonplaats: Zwaag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-05-19 20:17

MightyMike schreef:
Ik heb ook nog nooit op een stal gestaan waar ze alle halsters af deden. Moet ook eerlijk zeggen dat me dat erg vervelend lijkt voor een pensionhouder. Niet alleen extra werk, daarna uitzoeken welk halster bij welk paard hoort (weet niet hoe groot de groep is) en dan zitten er soms paarden tussen die moeilijk te pakken zijn. Als eigenaar van een Welsh weet ik hoe fijn een halster om kan zijn, haha, anders is hij er al lang van tussen voor het halster om is en loopt uit zichzelf niet mee zonder. Heb er hier 1 zonder staan, de rest met halster om ze idd makkelijker te kunnen pakken. Je hebt toch ook een halster voor op en om stal voor je 1-jarige, daar groeit hij toch straks net zo goed uit? Als hij dan nu uit zijn huidige halster groeit zou ik gaan voor een safety halster.


De stal eigenaar doet ze niet binnen moeten we zelf doen. Groep staat altijd al klaar vanaf een bepaalde tijd om naar binnen te gaan dan zijn ze het zat moeilijk zijn ze niet zijn 1 van de makkelijkste paarden van stal.

trysteffy
Berichten: 3235
Geregistreerd: 31-05-12
Woonplaats: Zwaag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-05-19 20:18

ClauH schreef:
Citaat:
Ik weet niet wat duurder is, een nieuw hamster of een nieuw paard...


Hmmm ik denk dat een nieuwe hamster goedkoper is }>

Flauw natuurlijk :o

Maar je kan ook zelf de musketon haak eraf slopen en zelf met een klittenband het halster vastmaken. Hoef je geen nieuwe te kopen. Die je nu hebt groeit hij toch uit dus is slopen ook niet zo erg?



Euhm de dierenarts kosten die 1 deze dagen op de deur mat kan komen :+ dus dat geld liever voor dat wil bewaren :+

MightyMike
Berichten: 2826
Geregistreerd: 08-11-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-19 20:19

Daar had ik overheen gelezen dan, maar denk dat je bij elke andere pensionstal hetzelfde treft. Halsters af is eerder de uitzondering op de wei dan niet.

Kabayo
Berichten: 13745
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Re: Staleigenaar houdt halsters om in de wei

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-19 20:21

Wat wou je precies met dit topic bereiken ts? :)
Lees steeds "ja..maaar"

Je hebt duidelijk 2 opties

If pretty is all you have, ugly is all you are...
[KS-MK] Zilver werkt aan een nieuw wonder!

KimD
Berichten: 20361
Geregistreerd: 02-01-10
Woonplaats: Vijlen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-19 20:22

ClauH schreef:
Citaat:
Ik weet niet wat duurder is, een nieuw hamster of een nieuw paard...


Hmmm ik denk dat een nieuwe hamster goedkoper is }>

Flauw natuurlijk :o

Maar je kan ook zelf de musketon haak eraf slopen en zelf met een klittenband het halster vastmaken. Hoef je geen nieuwe te kopen. Die je nu hebt groeit hij toch uit dus is slopen ook niet zo erg?


Mijn autocorrect me nog te slim af! Had al zes keer veranderd. :') :')


Wat een hondenleven! Volg jij ons al?
Website; Vihaan Aditi - Border Collie / Smooth Collie
Facebook; Vihaan Aditi

Zinzi_jewel
Berichten: 8695
Geregistreerd: 24-01-08
Woonplaats: In het mooie zuiden !!

Re: Staleigenaar houdt halsters om in de wei

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-19 20:30

Precies om dit soort gemier zou ik een slechte zijn voor een pension te runnen .
Het is op een pension heel normaal Halster aan in t land .
Als je een goed passend Halster hebt is er niks aan t handje
Je stalhouder met je paard naar t land laten lopen met een kapot halster is een slechte zaak
Wat als t paard schrikt zijn hoofd uit t halster trekt en de weg op rent .
Dan kun je pas gaan mauwen

Gewoon fatsoenlijk halster aanschaffen en aan laten op t land

Chasing Dreams ...

Karma
Berichten: 1872
Geregistreerd: 31-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-19 20:33

Kabayo schreef:
Wat wou je precies met dit topic bereiken ts? :)
Lees steeds "ja..maaar"

Je hebt duidelijk 2 opties


Je bent me net voor! :o Wat wil je dat Bokt voor je doet TS? Met je stalbaas gaan praten?

Echt, dit is een reden waarom ik noooooit een pensionstal zou willen. :')

Je kunt terug gaan naar veiligheid, of vooruit naar groei

Klik hier om ons te volgen op Instagram

Mizora
Berichten: 18071
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-19 20:35

Tja, het zal vast 99% van de tijd goed gaan, maar wij hebben er 1 gehad die zichzelf ophing toen hij 10 minuten met halster los stond. Het was dat we erbij stonden, dat het goed ging, sindsdien was de (toch al aanwezige) regel van nooit los met halster een strict opgevolgte en anders kon je stevig op je kop krijgen (trainingspaarden, dus medewerkers kregen op hun kop, geen eigenaren).

Mijn laptop heeft een instortend toetsenbord en verdraagt geen los toetsenbord meer. Hierdoor doen o.a. de backspace en Q (alt 81 en alt 113) het niet meer, en voegt hij soms letters dubbel toe, of geeft hij ze juist niet door. Mijn tablet daarentegen heeft een overactieve autocorrect. Mijn teksten zijn daardoor wel eens een zooitje.

Steppe
Berichten: 2793
Geregistreerd: 15-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-19 20:39

Weet niet waarom halster afdoen zoveel moeite is, doen wij iedere ochtend zowel in de paddock als op het land en dan 20 paarden. Paard erin omdraaien en halster af en klaar. Nooit een probleem. Mijn avs heeft dun huidje en als hij de hele dag halster omheeft krijgt hij enorme plekken.
En op stal halster om vind ik echt een no go hoe verzin je het en waarom. Het niet af willen doen zie ik echt als gemakzucht, zou voor mij zijn verhuizen. Misschien is het 1x per weide seizoen nodig dat een paard een halster omheeft.
En zo'n halster met klittenband gaat echt niet heel makkelijk los en kan bij een paard al snel ernstig hals letsel veroorzaken denk aan kissing spines, artrose, en zelfs breuken.

cobiie
Berichten: 7278
Geregistreerd: 26-02-03
Woonplaats: het mooie dorp Nieuwerkerk ad ijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-19 20:46

Ts, er is vast wel een stalgenoot s ochtends op stal, vraag die om het halster af te doen als het paard in de wei staat indien staleigenaar daar geen probleem mee heeft. :P

Je kan ook in probleemdenken blijven hangen ipv oplossingsgericht.

[o]

_LotteZ
Berichten: 127
Geregistreerd: 03-09-17

Re: Staleigenaar houdt halsters om in de wei

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-19 20:52

Als ze eens door het draad gaan, of, als je 1 uit het land haalt en er een paard achteraan/tussendoor glipt, ben ik altijd erg blij dat ze een halster om hebben..
Veiligheids en/of lichtgewicht halstertje om en dan is er toch niks aan de hand? :)

Steppe
Berichten: 2793
Geregistreerd: 15-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-19 20:58

Ja en dan moet je een paard aan zo'n halster uit de sloot halen, wat denk je dat er dan kan gebeuren, en tijdens door de draad gaan blijft je paard op de een of andere manier hangen en halster gaat niet kapot of los.

Lenexa
Berichten: 598
Geregistreerd: 05-12-18

Re: Staleigenaar houdt halsters om in de wei

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-19 21:06

Ik sta ook op een stal waar ze halsters om houden, de mijne staat 24/7 met een halster op de wei. Ze heeft al in de sloot gelegen en ze is al eens ontsnapt, ze zijn op stal heel blij dat ze gewoon een halster draagt. Daardoor kon ze makkelijk geholpen worden terwijl ze in de sloot stond en ze kon makkelijk de wei weer in gedirigeerd worden toen ze was meegeglipt. Ze staat ook gewoon met een veiligheidshalster, maak me er niet echt druk om.

trysteffy
Berichten: 3235
Geregistreerd: 31-05-12
Woonplaats: Zwaag

Re: Staleigenaar houdt halsters om in de wei

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-05-19 21:16

Wil alleen nog zeggen waar ik net over na zat te denken hun eigenpaard en de andere 2 paarden waar ze samen op de wei mee staan dragen ook geen halster op de wei waarvan 1 net nieuw op stal is... ook met de paddocks daar doen ze ze wel af bij alle paarden...
daarom zijn er bij mij vraagtekens van wel bij hun paarden maar niet bij mij groepje en in de paddocks wel af en de wei niet..

Froukje
Forever young
Berichten: 10827
Geregistreerd: 09-02-08
Woonplaats: Uithuizermeeden

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-19 21:19

Ja maar dat moet je toch met je staleigenaar bespreken daar lost dit topic helemaal niks mee op. Je hebt 2 opties en dat is of verhuizen en je paard laten castreren of het accepteren en een eventuele veiligheidshalster kopen.

En ik laat ook liever mijn eigen paarden zonder halster lopen dan die van een eventuele klant als het om veiligheid wbt ontsnappen gaat.
Laatst bijgewerkt door Froukje op 16-05-19 21:20, in het totaal 1 keer bewerkt

I do it because I can, I can because I want to, I want to because you said I couldn't.

ajesca123
Berichten: 1930
Geregistreerd: 18-06-09
Woonplaats: Baarle Nassau

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-19 21:20

Ik verbaas mij erover hoeveel mensen het blijkbaar heel normaal vinden een halster om in de wei of op stal.
Bij ons is dat echt een no go en ook toen alles nog snachts op stal en overdag de wei op ging. Gingen netjes de halsters af.
Ging dan echt om 30+ paarden en ik heb dat nooit als extra moeite gezien.
En het excuus van dat het makkelijk is als ze uitbreken etc weegt bij mij echt niet op tegen het gevaar van omhouden van een halster.
Je moet ze de kost geven die zich opgehangen of op een andere manier verwond hebben door het halster om te laten.

Dus ja ts ik vind het ook niet ok dat gezegd wordt dat ze afgedaan worden en vervolgens gewoon niet doen.
Heb een bloedhekel aan liegen.
Zouden ze aan mij echt een verkeerde hebben maar was dan ook dezelfde dag nog vertrokken met mijn paarden naar een plek bij iemand die wel zijn woord houd.

Fidelity 10-7-2010 Zhivago x Sandro King.
Phoebe La Vie 16-5-2020 For Ferrero x Zhivago
Solaine La Vie 2-4-2022 For Ferrero x Zhivago.
La Fidèle 3-6-2016 Valdez x Zhivago.
Par Fiero 11-4-2020 For Ferrero x Valdez.

Rust zacht Ajesca ik mis je meisje! 27-09-2012

MightyMike
Berichten: 2826
Geregistreerd: 08-11-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-19 21:21

Omdat dat hun eigen paarden zijn, welke reden ze dan ook hebben. Die kennen ze wellicht gewoon goed, willen ze de tijd wel aan spenderen wellicht mocht er 1 moeilijker te pakken zijn, noem het maar. Je kunt het wel vervelend vinden, maar wanneer je paarden niet in eigen beheer aan huis hebt dan heb je op pensionstal met regels te maken. Vraag anders waarom, dan is het voor jezelf duidelijk, maar anders accepteren en naar een oplossing zoeken evt in de vorm van veiligheidshalster oid. Als ik over alle kleine dingen zou zijn gevallen op pension die ik nu zelf anders doe nu de paarden aan huis staan, had ik nooit een top pensionstal kunnen vinden.

Ajesca123, er is iets voor te zeggen, maar voor de andere kant ook. 9 van de 10 pensionstallen houd halster gewoon om, zo gek is dat niet.

Paardenfann4
Berichten: 1313
Geregistreerd: 15-08-17
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-19 21:23

Maar waarom stel je deze vragen hier en niet aan de stalhouder? Hier kan niemand antwoord op geven. Ik snap niet waarom je niet gewoon een ander halster koopt? Probleem opgelost.

Horseloverl
Berichten: 2218
Geregistreerd: 27-03-13

Re: Staleigenaar houdt halsters om in de wei

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-19 21:27

Ik heb Mn paarden ook gewoon halsters op in de wei. Ik zie het probleem er niet van. Als de prik op me raster goed is gebeurd daar al sws niks. Als je wei schoon is kn er ook geen tak of ijzer in vast gaan zitten dus wat is dan het probleem?

Roze schoentje

ajesca123
Berichten: 1930
Geregistreerd: 18-06-09
Woonplaats: Baarle Nassau

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-19 21:32

MightyMike schreef:
Omdat dat hun eigen paarden zijn, welke reden ze dan ook hebben. Die kennen ze wellicht gewoon goed, willen ze de tijd wel aan spenderen wellicht mocht er 1 moeilijker te pakken zijn, noem het maar. Je kunt het wel vervelend vinden, maar wanneer je paarden niet in eigen beheer aan huis hebt dan heb je op pensionstal met regels te maken. Vraag anders waarom, dan is het voor jezelf duidelijk, maar anders accepteren en naar een oplossing zoeken evt in de vorm van veiligheidshalster oid. Als ik over alle kleine dingen zou zijn gevallen op pension die ik nu zelf anders doe nu de paarden aan huis staan, had ik nooit een top pensionstal kunnen vinden.

Ajesca123, er is iets voor te zeggen, maar voor de andere kant ook. 9 van de 10 pensionstallen houd halster gewoon om, zo gek is dat niet.


Maar ik vind dat dus wel gek en ik bekijk het ook als pensionhouder en niet als klant.
Wij hebben er 1 gehad die trok zich altijd los. Was echt een etterbak wat dat betreft.
Uiteindelijk besloten die een goed aansluitend halster met elastiek om te laten.
Of een groen beest recht uit de opfok die je anders niet gevangen krijgt.
Maar dat is dan eerder een uitzondering dan de normale regel.
En dan ook echt alleen daar waar het zo min mogelijk gevaar geeft.

Heb 1 jaar een jaarling ergens anders naar de opfok gebracht. Op de wei netjes zonder halster maar toen ik hoorde dat ze in de winter op stal halster omhadden heb ik haar voor de winter weer opgehaald en bij de veulens gezet.

Uiteraard heeft iedereen hierin een eigen keuze maar ben echt verbaasd dat het zo normaal gevonden wordt.
En ik kom toch echt niet uit een ei :=

Fidelity 10-7-2010 Zhivago x Sandro King.
Phoebe La Vie 16-5-2020 For Ferrero x Zhivago
Solaine La Vie 2-4-2022 For Ferrero x Zhivago.
La Fidèle 3-6-2016 Valdez x Zhivago.
Par Fiero 11-4-2020 For Ferrero x Valdez.

Rust zacht Ajesca ik mis je meisje! 27-09-2012

Willekes
Berichten: 957
Geregistreerd: 06-11-01
Woonplaats: Wijk bij Duurstede

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-19 21:34

Opties zijn genoemd:
- veiligheidshalster kopen
- toch verhuizen, vooral voor jouw een jarige een puik plan, oh, las dat je aan het rondkijken bent, top. Hopelijk komt daar iets uit naar voren, vooral voor jouw eenjarige hengst voor de winter. Offtopic, waarom kan castreren nog niet (misschien domme vraag en lost jouw probleem niet op voor nu).
- gesprek aangaan met stalhouder. Wat zij prive doen, heb je als klant niets mee te maken (helaas).

Succes.

ajesca123
Berichten: 1930
Geregistreerd: 18-06-09
Woonplaats: Baarle Nassau

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-19 21:34

Horseloverl schreef:
Ik heb Mn paarden ook gewoon halsters op in de wei. Ik zie het probleem er niet van. Als de prik op me raster goed is gebeurd daar al sws niks. Als je wei schoon is kn er ook geen tak of ijzer in vast gaan zitten dus wat is dan het probleem?


Heeft niets met een schone wei te maken. De tak van het ijzer ( begin en eindstuk) kan in een halster blijven hangen bij krabben achter het oor bvb

Fidelity 10-7-2010 Zhivago x Sandro King.
Phoebe La Vie 16-5-2020 For Ferrero x Zhivago
Solaine La Vie 2-4-2022 For Ferrero x Zhivago.
La Fidèle 3-6-2016 Valdez x Zhivago.
Par Fiero 11-4-2020 For Ferrero x Valdez.

Rust zacht Ajesca ik mis je meisje! 27-09-2012

Dreamybol
Berichten: 4241
Geregistreerd: 13-09-05
Woonplaats: NL

Re: Staleigenaar houdt halsters om in de wei

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-19 21:40

Helemaal eens met Ajesca, hier altijd zonder halster los en op stal alleen onder toezicht om. Ook als ik toch even moet plassen gaat het echt af. Natuurlijk zal het meestal goed gaan, maar als het niet goed gaat heb je ook wel een probleem. Het zal niet voor het eerst zijn dat een paard zichzelf letterlijk ophangt aan een halster. En dat had dan vrij eenvoudig voorkomen kunnen worden..

Op een paardenrug hoog boven de grond
Voel ik mij pas echt gezond
Ondersteund door vier gezonde benen en een sterke rug
Heb ik telkens voor even die van mij terug!



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 29 bezoekers