Staleigenaar houdt halsters om in de wei

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
trysteffy

Berichten: 3236
Geregistreerd: 31-05-12
Woonplaats: Zwaag

Staleigenaar houdt halsters om in de wei

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-19 20:24

Hoi,

Nou zoals de titel het zegt houdt mijn staleigenaar dus de halsters om in de wei.
Wij hebben sinds kort nieuwe staleigenaar en onze vorige deed altijd als je het vroeg halsters af op de wei.
Ik vind het zelf dood eng om ze de helle dag met halsters op de wei te doen. En zie al de ongelukken voor me..
nou hadden we dus al aan de stal eigenaar aangeven dat we de halsters graag af willen omdat het toch 5 ruïnen en 1 jonge hengst bij elkaar staan en enorm spellen. Nou oké zou ze om denken maar eigenlijk doet ze ze niet af wegens het weg rennen ofzo :? Zij doet ze namelijk alleen op de wei en wij als groepje doen ze weer binnen. En zoals zij al zelf eerder zei zijn het enorm brave paarden..
ik heb dan op me staldeuren geschreven dat er halsters af gedaan moeten worden op de wei maar gebeurd niet mijn bijrijpaard zijn halster kan niet eens vast gemaakt worden dat klipje is afgebroken dus er zit een punt aan. Die gebruiken we alleen voor het poetsen en naar de wei brengen of paddock. Maar de stal eigenaar houd hem gewoon om ondanks het halster niet vast is en dus paard loopt de helle dag met zo’n halster in de wei. Ik zou denken als ik zo’n halster zie doe ik hem af.
En mijn hengst had dan zijn halster af gekregen maar wil zelf niet weten hoe straks zat ie ergens vast ofzo en stikte die..

In ons contract staat dan ook dat als het paard wat mankeert hun niet aansprakelijk voor zijn. Is dit ook als je aantal keer heb aangeven en nog heb opgeschreven?


Het is voor de rest enorm lieve staleigenaar kunnen goed met elkaar opschieten. Maar wat doe je als je aantal keer al iets heb aangeven...

Ibbel

Berichten: 49128
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-19 20:26


Laurora

Berichten: 2639
Geregistreerd: 19-07-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-19 20:27

Er bestaan halsters die je behalve met een clip ook alleen met een klittenbandje vast kan maken. Mocht een paard vast komen te zitten met het halster, kunnen ze deze met wat moeite lostrekken.
Misschien is dit een optie?

Saul

Berichten: 9652
Geregistreerd: 15-11-03
Woonplaats: Brabant

Re: Staleigenaar houdt halsters om in de wei

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-19 20:32

Inderdaad een halster kopen zoals hierboven vermeld. Er zijn meerdere stallen waar dit normaal is.

Op een vorige pensionstal hadden de paarden hun halster 24/7 om omdat de staleigenaar te lui was deze om te doen bij de paarden als ze de wei op gingen.

Nielojram

Berichten: 7802
Geregistreerd: 14-02-02

Re: Staleigenaar houdt halsters om in de wei

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-19 20:34

Mijn paard staat sinds twee weken en een dag nu dagelijks met een halster op in de wei, de afgelopen 10 jaar heeft hij dat nog nooit meegemaakt.

Guess what.

Hij leeft nog.

trysteffy

Berichten: 3236
Geregistreerd: 31-05-12
Woonplaats: Zwaag

Re: Staleigenaar houdt halsters om in de wei

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-19 20:39

Maar de staleigenaar zegt dat ze het zou doen en niet zal vergeten.

Ik ben er gewoon geen voorstander van van halsters om in de wei en zeker niet met een 1 jarige hengst er bij. En dan nog andere paarden de er aan gaan trekken.

Willeke_

Berichten: 3000
Geregistreerd: 19-09-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-19 20:40

Afbeelding
Afbeelding

Op mijn vorige stal moesten ze ook een halster om in de wei. Ik heb toen deze gekocht, kan op meerdere plekken losschieten als er druk op staat.

Ik heb 'm nu overigens niet meer nodig. Als je interesse hebt, kan je hem overnemen.

Froukje
Forever young

Berichten: 10838
Geregistreerd: 09-02-08
Woonplaats: Uithuizermeeden

Re: Staleigenaar houdt halsters om in de wei

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-19 20:44

Veel keus heb je niet. Of een veiligheidshalster of verhuizen met je paard.

Dit topic gaat niet helpen om je staleigenaar het halster wel af te laten doen. Die vind dat duidelijk te veel werk of is bang dat ze ze niet weer krijgt als ze ontsnappen, kan ook een mogelijkheid zijn.

carone
Berichten: 446
Geregistreerd: 09-12-05

Re: Staleigenaar houdt halsters om in de wei

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-19 20:45


Benzz
Berichten: 2887
Geregistreerd: 10-02-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-19 20:46

trysteffy schreef:
Ik ben er gewoon geen voorstander van van halsters om in de wei en zeker niet met een 1 jarige hengst er bij. En dan nog andere paarden de er aan gaan trekken.


Je maakt een issue van een halster om in de wei, maar je beseft niet wat er kan gebeuren met dat kapotte halster als je met hem wandelt of poetst? Die punt weleens in een oog zien komen?

Ibbel

Berichten: 49128
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-19 20:46

trysteffy schreef:
Maar de staleigenaar zegt dat ze het zou doen en niet zal vergeten.

Ik ben er gewoon geen voorstander van van halsters om in de wei en zeker niet met een 1 jarige hengst er bij. En dan nog andere paarden de er aan gaan trekken.


Je kan het gedrag van een ander niet veranderen, alleen je eigen gedrag. Dus je kunt zo'n safety halster kopen, of verkassen naar een stal waar de routine is dat de halsters af gaan.
Jij hebt nu een stalhoudster die 'ja' zegt, maar vermoedelijk regelmatig 'nee' doet, omdat het niet in haar systeem zit. En dat systeem ga je niet veranderen als zij dat niet zelf wil vanuit haar eigen stalmanagement.

trysteffy

Berichten: 3236
Geregistreerd: 31-05-12
Woonplaats: Zwaag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-19 20:49

Ibbel schreef:
trysteffy schreef:
Maar de staleigenaar zegt dat ze het zou doen en niet zal vergeten.

Ik ben er gewoon geen voorstander van van halsters om in de wei en zeker niet met een 1 jarige hengst er bij. En dan nog andere paarden de er aan gaan trekken.


Je kan het gedrag van een ander niet veranderen, alleen je eigen gedrag. Dus je kunt zo'n safety halster kopen, of verkassen naar een stal waar de routine is dat de halsters af gaan.
Jij hebt nu een stalhoudster die 'ja' zegt, maar vermoedelijk regelmatig 'nee' doet, omdat het niet in haar systeem zit. En dat systeem ga je niet veranderen als zij dat niet zelf wil vanuit haar eigen stalmanagement.


Het staat niet in het stalmanagement over halsters wel of niet om..

Hutcherson

Berichten: 7349
Geregistreerd: 21-07-13
Woonplaats: --

Re: Staleigenaar houdt halsters om in de wei

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-19 20:53

Onze paarden staan ook met halsters in de stal. Ik zou een halster dat kapot is gewoon de prullenbak in knallen.

Cowgirl

Berichten: 23743
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-19 20:55

Nielojram schreef:
Mijn paard staat sinds twee weken en een dag nu dagelijks met een halster op in de wei, de afgelopen 10 jaar heeft hij dat nog nooit meegemaakt.

Guess what.

Hij leeft nog.


Hij gaat er ook niet dood van als het gewoon omzit.

Wel kan hij met de takken van het ijzer achter het halster blijven hangen als hij jeuk heeft.

Ander paard kan met zijn tanden blijven hangen in het halster als ze aan het spelen zijn (resultaat daarvan heb ik al eens gezien, beueltje ging dat niet meer oplossen)

Hangen blijven achter een paaltje waar ff aan geschuurd word.

Hier ook al een paard gehad (andersmans paard) waarvan het halster net ff te groot was. Hij stond dus met het neus gedeelte in zijn mond en kon niks meer.

Of je stalhouder is zo laks dat het in de stal dan ook wel om kan blijven.
Toen bleef het paard van een stalgenoot ook ergens achter hangen en die heeft daar behoorlijk wat moeten investeren om die gekraakte nek weer okay te krijgen.


Kortom veiligheids halster om of gewoon af die dingen!

Kapotte halster van je verzorgpaard is de verantwoording van de eigenaar vind ik. Niet die van je stalhouder.

Kabayo

Berichten: 13971
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-19 20:56

Ken geen enkele pensionstal die halsters af doet in een wei.. wat een werk ook.

Gewoon even een safety halster kopen. Klaar is kees

Kidde
Berichten: 3448
Geregistreerd: 24-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-19 20:58

Een veiligheidshalster of verhuizen meer opties zijn er niet denk ik. Al gaat het om een bijrijpaard als ik het goed begrijp, dus dan heb je er niet veel over te zeggen lijkt me. Ik denk alleen dat er niet veel stallen zijn waar ze paarden zonder halster buiten zetten.

Maar ik zie eigenlijk het probleem niet met het veiligheidshalster? Dan maakt het toch niet uit of een ander paard er aan gaat hangen, want dan schiet hij los. Verder is het toch aan jullie om een fatsoenlijk halster te kopen, aan een kapot halster heb je niets meer.

trysteffy

Berichten: 3236
Geregistreerd: 31-05-12
Woonplaats: Zwaag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-19 20:58

Kabayo schreef:
Ken geen enkele pensionstal die halsters af doet in een wei.. wat een werk ook.

Gewoon even een safety halster kopen. Klaar is kees


Ik heb altijd op stallen gestaan waar dus halsters altijd af gingen.
Bijrijpaard krijgt ook heel snel wondjes van halsters heeft een gevoelig huidje ook.

mhollander

Berichten: 2387
Geregistreerd: 29-12-07
Woonplaats: pekela, groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-19 20:59

Hier op de wei hebben al mijn paarden ook halsters om. En zijn ook echt paarden die veel stoeien met elkaar. Sneuveld elke maand welmhalsters maar nog nooit verwondingen gehad hierdoor. Hier blijven de halsters ook om. De reden: Mochten ze ooit doir draad gaan om wat voor reden hebben ze in elk geval een halster om. Iets makkelijker om ze te pakken te krijgen.

Denk dat je er weinig tegen kan doen. Wel een goed idee om zo'n halster met klitteband aan te schaffen.

trysteffy

Berichten: 3236
Geregistreerd: 31-05-12
Woonplaats: Zwaag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-19 21:00

Kidde schreef:
Een veiligheidshalster of verhuizen meer opties zijn er niet denk ik. Al gaat het om een bijrijpaard als ik het goed begrijp, dus dan heb je er niet veel over te zeggen lijkt me. Ik denk alleen dat er niet veel stallen zijn waar ze paarden zonder halster buiten zetten.

Maar ik zie eigenlijk het probleem niet met het veiligheidshalster? Dan maakt het toch niet uit of een ander paard er aan gaat hangen, want dan schiet hij los. Verder is het toch aan jullie om een fatsoenlijk halster te kopen, aan een kapot halster heb je niets meer.


Ook mijn eigenpaard (1 jarige hengst) :+
Voor hem wil ik eigenlijk niet zo’n halster halen aangezien die nu in enorme groei speurt is en geen zin heb om over 2 maanden weer een nieuwe te gaan kopen...

Kidde
Berichten: 3448
Geregistreerd: 24-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-19 21:03

trysteffy schreef:
Kidde schreef:
Een veiligheidshalster of verhuizen meer opties zijn er niet denk ik. Al gaat het om een bijrijpaard als ik het goed begrijp, dus dan heb je er niet veel over te zeggen lijkt me. Ik denk alleen dat er niet veel stallen zijn waar ze paarden zonder halster buiten zetten.

Maar ik zie eigenlijk het probleem niet met het veiligheidshalster? Dan maakt het toch niet uit of een ander paard er aan gaat hangen, want dan schiet hij los. Verder is het toch aan jullie om een fatsoenlijk halster te kopen, aan een kapot halster heb je niets meer.


Ook mijn eigenpaard (1 jarige hengst) :+
Voor hem wil ik eigenlijk niet zo’n halster halen aangezien die nu in enorme groei speurt is en geen zin heb om over 2 maanden weer een nieuwe te gaan kopen...

Voor 4 euro kan dat wel toch :D
https://www.ruiterhart.nl/halsters-paar ... 6-maat-cob


Is ook een super licht halstertje, dus ik denk dat het met schuurplekken wel meevalt.
Laatst bijgewerkt door Kidde op 16-05-19 21:05, in het totaal 1 keer bewerkt

Cioccolato

Berichten: 6605
Geregistreerd: 13-12-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-19 21:04

Tja. Je maakt het jezelf moeilijk.. Koop gewoon een veiligheidshalster en klaar. Of zoek een andere stal.

Hier staan ze zonder halster, jonkies en de ervaren paarden. Alleen het pensionpaard, omdat daar vliegenfranjes aan zitten.

Femke_Tweety

Berichten: 11979
Geregistreerd: 02-04-10
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-19 21:04

Tsja.

Van de staleigenaresse verwachten dat ze iedere dag halster af doet, en indien nodig paard vangt en halster omdoet.

Of zelf veiligheidshalster kopen, nu en over paar maanden weer.
"Maar daar heb je niet zoveel zin in".


Ik geloof dat ik het echt niet zo raar vind van de staleigenaresse om de halsters om te laten.

Jouw keus om een oplossing te vinden als je je er niet prettig bij voelt.


Ik weet eigenlijk niet beter dan dat bij vrijwel iedere stal waar paarden binnen- en buitengezet worden, de de halsters om blijven.

Vaak is het anders bij 24/7 buiten paarden.
Maar die hoef je ook niet dagelijks uit de wei te halen.

KimD

Berichten: 20415
Geregistreerd: 02-01-10
Woonplaats: Vijlen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-19 21:08

trysteffy schreef:
Kidde schreef:
Een veiligheidshalster of verhuizen meer opties zijn er niet denk ik. Al gaat het om een bijrijpaard als ik het goed begrijp, dus dan heb je er niet veel over te zeggen lijkt me. Ik denk alleen dat er niet veel stallen zijn waar ze paarden zonder halster buiten zetten.

Maar ik zie eigenlijk het probleem niet met het veiligheidshalster? Dan maakt het toch niet uit of een ander paard er aan gaat hangen, want dan schiet hij los. Verder is het toch aan jullie om een fatsoenlijk halster te kopen, aan een kapot halster heb je niets meer.


Ook mijn eigenpaard (1 jarige hengst) :+
Voor hem wil ik eigenlijk niet zo’n halster halen aangezien die nu in enorme groei speurt is en geen zin heb om over 2 maanden weer een nieuwe te gaan kopen...


Ik weet niet wat duurder is, een nieuw hamster of een nieuw paard...


Nielojram schreef:
Mijn paard staat sinds twee weken en een dag nu dagelijks met een halster op in de wei, de afgelopen 10 jaar heeft hij dat nog nooit meegemaakt.

Guess what.

Hij leeft nog.


Onze paarden hadden vroeger ook dag en nacht halsters om, ze zijn wel de pijp uit, maar dat was een keuze, niet omdat ze het halster om hadden. :+

Hier op een grote stal staan ook alle paarden met halster om, ik zie daar het probleem niet van. Zoals gezegd, nooit problemen van ondervonden.
Laatst bijgewerkt door KimD op 16-05-19 21:10, in het totaal 1 keer bewerkt

Moonlight17
Berichten: 2344
Geregistreerd: 16-06-09
Woonplaats: Venray

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-19 21:10

Andere staleigenaar, andere regels

Klinkt niet alsof je staleigenaar het halster af gaat doen, zoals jij wil. Hier ook een eigenaar waar het paard het halster 24/7 draagt. Door zijn eigen lichamelijke beperkingen krijgt hij het niet meer goed of en af. Blijf het ook gevaarlijk vinden, maar heb daar niks over te zeggen.

Dan moet je je nu bedenken of dat het waard is om te verhuizen naar een andere stal.
Is het je waard, dan kun je op zoek naar een andere stal.
Is het je niet waard, dan heb je de optie om zo'n veiligheidshalster te kopen zoals meerdere voorstellen of het gewone halster om te laten of elke keer zelf het halster af gaan doen.

Met betrekking tot het kapotte halster van je verzorgpaard. Dan is het toch wel tijd dat degene die verantwoordelijk is voor het paard voor een ander heel halster zorgt. Ze kosten de wereld niet. Als staleigenaar ben je daar toch niet verantwoordelijk voor in mijn ogen.

MightyMike

Berichten: 2826
Geregistreerd: 08-11-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-19 21:14

Ik heb ook nog nooit op een stal gestaan waar ze alle halsters af deden. Moet ook eerlijk zeggen dat me dat erg vervelend lijkt voor een pensionhouder. Niet alleen extra werk, daarna uitzoeken welk halster bij welk paard hoort en dan zitten er soms paarden tussen die moeilijk te pakken zijn. Als eigenaar van een Welsh weet ik hoe fijn een halster om kan zijn, haha, anders is hij er al lang van tussen voor het halster om is en loopt uit zichzelf niet mee zonder. Heb er hier 1 zonder staan, de rest met halster om ze idd makkelijker te kunnen pakken. Je hebt toch ook een halster voor op en om stal voor je 1-jarige, daar groeit hij toch straks net zo goed uit? Als hij dan nu uit zijn huidige halster groeit zou ik gaan voor een safety halster. Een kapot halster is toch echt de verantwoordelijkheid van de eigenaar.
Laatst bijgewerkt door MightyMike op 16-05-19 21:17, in het totaal 1 keer bewerkt