Boeren willen over mijn land zonder recht van overpad..

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Merexa

Berichten: 1164
Geregistreerd: 08-10-16
Woonplaats: Dorpie in Grunn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-19 21:00

@daantjuhhh: Alleen Rijkswaterschap mag er over om de sloten 2x per jaar uit te baggeren. Verder is er gewoon niks bekend qua recht van overpad. Alleen dus 2 boeren die er vaak langs willen hebben sleutels gekregen van de vorige bewoner van het slot dat er hangt. Terwijl ze dus niet eens het land huren waar ze overheen moeten maar de andere kant. Er is nog een alternatieve route, die ligt er nu dus tijdelijk uit. Dus dan is het uiteraard wel begrijpelijk dat ze dan hier langs moeten, maar de manier waarop het ging vond ik vervelend. Maar zoals het nu lijkt is het dus tijdelijk.
Het is ook zo dat het land waar de man op moest grenst aan een boerderij die van de eigenaar van het land was, maar is verkocht kort na dat ik hier kwam wonen. De boerderij is dus los verkocht en in het verleden gingen ze via de boerderij het land op. De nieuwe bewoners hebben nu een mooi gazon waar ze die zwarte trekkers waarschijnlijk niet overheen willen. :+

Schaapjes zijn inderdaad leuk! Maar ik hoef ze hier niet. :P Ik heb een zitmaaiertje gekocht dus daar rijd ik af en toe mee straks als het meeste kort is. Eerst het mest er uit natuurlijk.
Ik zag dat het gras ook al weg was, dus dit weekend ga ik ze op het stuk laten achterin.

daantjuhhh

Berichten: 26869
Geregistreerd: 23-11-04
Woonplaats: The Netherlands

Re: Boeren willen over mijn land zonder recht van overpad..

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-19 22:13

Maar als het van Rijkswaterstaat is. Dan is het niet van jou?

Ik werk op de afdeling subsidies voor landbouwgrond. Wij krijgen luchtfoto’s te zien waarop wij het subsidiabele grond uit tekenen.
Boeren geven dan vaak ook het schouwpad op. Vaak laten ze hier ook wel de dieren grazen of maaien ze het mee. Maar ik zie doormiddel van een lagenkaart dat het van Rijkswaterstaat is.

En dan is het dus niet van de boer. Hij kan dan geen rechten ontlenen aan dat pad. Ook al onderhoud hij het wel.

Als het in jouw geval ook van Rijkswaterstaat is heb jij toch helemaal geen zeggenschap wie over dat pad gaat en wie niet?

Ik zou toch eens bij het kadaster navragen tot hoever jou grenzen eigenlijk lopen.

Merexa

Berichten: 1164
Geregistreerd: 08-10-16
Woonplaats: Dorpie in Grunn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-19 15:27

Sorry voor de late reactie; Maar nee, het is niet van hun. Ze komen er alleen langs om de sloot uit te baggeren 2x per jaar, anders moet ik het zelf doen. Maar dat hoor ik wel van te voren. Het is gewoon raar dat je iets hebt gekocht en dan niks hoort hier over. Ik heb verder geen afrastering op het stuk, alleen sloten er omheen met die hekken dus. Mijn Shetlanders gaan vaak gewoon door schriklint met prikpaaltjes heen, anders was het ook niet zo'n probeem. Toen 1 van de boeren klaar was met maaien en hooien had hij ook gewoon het hek open laten staan. Gelukkig zag ik dat voor ik de paarden op het stuk liet. Overigens had de vorige bewoner dus de ketting er om laten zitten (gezien hij er ook dieren, o.a. Alpaca's, had lopen) en zo te zien heeft men hem er af kunnen krijgen door dit ijzer door te slijpen:
Afbeelding
Nu heb ik er zelf een ketting om gedaan omdat hij anders dus zo open kan.
Echt, ik ben de moeilijkste niet maar communiceren is gewoon een dingetje. Inmiddels woon ik er al een half jaar, vele mensen heb ik ook al leren kennen (behalve de boeren dus) en mijn telefoonnummer hangt aan het hek mocht er iets mis zijn met de paarden zodat ik gebeld kan worden. De boeren heb ik uitgenodigd wanneer ze kunnen maar tot ze ver heb ik nog niks gehoord. De ene bood wel aan hooi te willen geven mocht er schade aangericht worden gezien ze er koeien overheen laten om van wei naar wei te verplaatsen. Normaal doen ze dit dus via een andere weg die er nu nog uit ligt gezien de riolering er opnieuw in is gelegd.

elnienjo

Berichten: 9541
Geregistreerd: 22-05-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-19 13:03

Als dat overpad plaats vindt aan de rand van jouw weiland (op de foto ligt het pad tegen een sloot aan) kun je de boeren vragen op hun kosten een omheining te plaatsen zodat het pad sowieso vrij te berijden wordt door sleuteleigenaren.

Merexa

Berichten: 1164
Geregistreerd: 08-10-16
Woonplaats: Dorpie in Grunn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-19 15:30

Ze zeggen zelf dat de paarden er kunnen blijven lopen als ze er overheen willen, maar ik zelf vind dat niet zo'n fijn idee, vooral omdat die Shetten van mij elk moment pakken om te ontsnappen. Bovendien komt er binnen nu en misschien nog geen jaar een geluidswal op gezien het land langs de snelweg loopt, dus is een vaste omheining niet de moeite waard voor die aantal keren dat ze er over moeten. In ieder geval ben ik gisteren weer gebeld dat ze vandaag en morgen er weer langs willen en heb mijn slot er maar af gehaald. Dat zwarte slot heeft toch geen functie en van mijn eigen slot ga ik geen sleutels weggeven. Ze bellen van te voren en dan kan ik er er rekening mee houden.