Boeren willen over mijn land zonder recht van overpad..

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Sclimpre
Berichten: 4101
Geregistreerd: 01-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-19 15:58

Is het een tijdelijke situatie omdt die straat opgebroken is? In dat geval zou je kunnen afspreken dat je een pad vrijlaat zodat ze er door kunnen. Totdat de andere weg terug open is. Het lijkt me geen fijn idee dat er mensen regelmatig door je weide komen als de paarden daar staan.


pien_2010
Berichten: 42817
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-19 16:11

Moonlight17 schreef:
Ik zou zeker het advies van pien_2010 opvolgen.
Boeren zijn over het algemeen echt geen lastige mensen, zijn alleen een stuk minder van de (stadse) regeltjes. Het zijn gewoonte mensen, die moeite hebben met snelle veranderingen. Echter zodra je ook maar een moeite naar hun kant doet, zijn het echt fijne mensen om in de buurt te hebben waar je altijd op kan rekenen als er een probleem is.


Hier in ieder geval wel. De boeren zijn zeer behulpzaam, zeer betrokken bij het wel en wee van onze paarden en wij ook met hun koeien. Altijd staan we klaar als koeien verweid moeten worden of ontsnapt zijn, we bellen als er een probleem is met kalveren en doen gewoon mee.
We krijgen in onze ogen, meer terug als dat we geven. Bv wij gaan een weekje op vakantie en onze buurman doet de twee paardjes in de gaten houden en eten geven en hooi. Is toch vreselijk lief.
Als we terug zijn, trakteren wij op een lekker etentje of bij ons, maar voor nu een keer in het restaurant.
Onze paarden hebben ooit in de tuin van de boer gelopen en de koeien van onze buuf in onze tuin. Wij staan nooit op onze strepen , want die hebben we niet, en hebben het hier gewoon heel erg leuk.

Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!
Berichten: 23372
Geregistreerd: 09-04-01

Re: Boeren willen over mijn land zonder recht van overpad..

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-19 16:18

Zo hoort het ook Pien, van hart tegen hart gaat het niet gezelliger worden hoor.

kleine muisjes hebben kleine wensjes,
beschuitjes met gestampte mensjes!

Kinke
Berichten: 20477
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Re: Boeren willen over mijn land zonder recht van overpad..

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-19 16:32

Mien god zeg, wat een onzin, boeren hebben moeite met snelle veranderingen. Als er 1 beroepsgroep is die zich constant moet aanpassen en zich in allerlei bochten moeten wurmen zijn het boeren wel. Overal vind je lomperikken maar om dan gelijk alle boeren maar over 1 kam te scheren.
Wat Pien zegt.....een goeie buurboer kun je heel veel aan hebben.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!
Berichten: 110483
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Re: Boeren willen over mijn land zonder recht van overpad..

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-19 16:40

Ik zou ook eens rustig met ze om de tafel gaan en kijken of jullie elkaar kunnen helpen.
Bijvoorbeeld jij geeft toegang en zij maaien voor jou een keer de slootkanten (ik roep maar iets).
Zoals al eerder gezegd is een goede buur/boer beter dan een verre vriend!

"Alles van waarde is weerloos" ~Lucebert

anjali
Berichten: 14918
Geregistreerd: 25-07-15

Re: Boeren willen over mijn land zonder recht van overpad..

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-19 17:00

Maar ik vind wel dat dit aan ts verteld had moeten worden voor zij het land kocht.Want je koopt toch iets om er zelf over te kunnen beschikken.

Moonlight17
Berichten: 2340
Geregistreerd: 16-06-09
Woonplaats: Venray

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-19 17:24

Kinke schreef:
Mien god zeg, wat een onzin, boeren hebben moeite met snelle veranderingen. Als er 1 beroepsgroep is die zich constant moet aanpassen en zich in allerlei bochten moeten wurmen zijn het boeren wel. Overal vind je lomperikken maar om dan gelijk alle boeren maar over 1 kam te scheren.
Wat Pien zegt.....een goeie buurboer kun je heel veel aan hebben.


Dat zijn toch echt het merendeel veranderingen die niet vandaag op morgen even worden uitgevoerd. Zoals Ts die vrij plots beslist een slot op het hek te plaatsen. Daar zijn maanden gesprekken binnen de overheid over gevoerd en is vaak ookal maanden al dan niet jaren van te voren bekend dat die regel(s) per die exacte datum.

Moonlight drs: L2+10 spr: L+9 cross: B+5 Met pensioen
Vita drs: B+10 spr: L+2 Naar Italië
Diva drs: B +14 spr B +1 cross B +2

Kinke
Berichten: 20477
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Re: Boeren willen over mijn land zonder recht van overpad..

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-19 17:28

En dus kunnen ze niet omgaan met snelle veranderingen? Ik denk dat je het dan hebt over 2 generaties terug maar absoluut niet over de huidige moderne boer.

Mando
Berichten: 15639
Geregistreerd: 11-06-06
Woonplaats: Als Rotterdamse tussen de Friezen.

Re: Boeren willen over mijn land zonder recht van overpad..

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-19 17:31

Ik zou met de boeren om de tafel gaan zitten en overleggen hoe het opgelost gaat worden.

Hmm zonnewal... is het Oostwold?

Wat jij van mij vindt mag je houden, het is niet van mij.

knollentuin
Berichten: 10372
Geregistreerd: 04-10-08
Woonplaats: heemstede

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-19 17:32

anjali schreef:
Maar ik vind wel dat dit aan ts verteld had moeten worden voor zij het land kocht.Want je koopt toch iets om er zelf over te kunnen beschikken.


Achja, zo werkt t nu eenmaal wel, wij hebben de eerste jaren vol verbazing gestaan over hoe veel mensen er op ons nieuwe terrein toegang en privileges hadden, even een kar bloemen in de koelcel , even een opslag in de schuur, en zonder overleg terwijl ze wisten dat het verkocht was, het is in mijn ogen een kleine moeite om je even voor te stellen en te vertellen dat je met vorige eigenaar afspraken had en vragen hoe jij erin staat . Het gewoon doorgaan zoals het vroeger altijd was vind ik niet heel netjes. Maar ook , sta ervoor open ts, want je buren zijn op platteland wel belangrijk.

nee ik heb geen dyslectie, wel autocorrect!!

Simoontje04
Berichten: 107
Geregistreerd: 06-01-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-19 17:33

Kinke schreef:
Mien god zeg, wat een onzin, boeren hebben moeite met snelle veranderingen. Als er 1 beroepsgroep is die zich constant moet aanpassen en zich in allerlei bochten moeten wurmen zijn het boeren wel. Overal vind je lomperikken maar om dan gelijk alle boeren maar over 1 kam te scheren.
Wat Pien zegt.....een goeie buurboer kun je heel veel aan hebben.

Het ging hier over iemand die wil maaien. Boeren laten vrijwel altijd iemand daarvoor inhuren. Die mensen die moeten maaien weten het altijd pas laat, en de boeren dus ook, want de maaiers moeten eerst kijken of ze wel kunnen. Mei is een echte maaimaand en het is dus gewoon allemaal heel lastig. Veel boeren hebben vogelland en kunnen daarom pas vanaf 1 mei maaien. De communicatie is altijd gewoon vrij lastig. Daarbij spreken ze niet een bepaalde dag af, zoals bij ons nu of maandag of dinsdag. Je weet altijd pas een halfuur van tevoren dat ze komen. Dus niet te snel oordelen..

Suzanne F.
Berichten: 48954
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-19 17:57

pien_2010 schreef:
Hier, zo is mijn advies, moet je heel zorgvuldig mee omgaan. Want een goede buur is beter dan een verre vriend.

Dus wat ik zou doen.
1. Uitzoeken hoe het zit met recht van overpad. Als dat recht er is, dan heb je de verplichting om de boeren er over heen te laten gaan. Avondje organiseren met bier, en met de boeren doorspreken hoe jullie daarmee omgaan als je paarden daar staan. Boeren hebben zelf ook vaak dieren en zullen waarschijnlijk wel mee willen denken.

2. Is het recht er niet van overpad. Dan wederom avondje organiseren met de boeren. Vertellen hoe het juridisch zit en (dat zou ik dus doen), vragen aan de boeren hoe we hier een "win - win" situatie van kunnen maken. Zij gebruik maken van jouw stuk, jij jouw paarden er op laten op zo'n manier dat het veilig is voor jouw paarden. Dus hoe laten ze het dan achter etc. etc.

Als je namelijk de boeren mee hebt, zoals wij hier, dan geeft je dat enorm veel plezier. Ze zullen altijd voor je klaar staan, helpen met de tractor als je eens een keer dat nodig hebt, voorzichtig zijn met passeren als ze je op de weg tegen komen etc etc.

Dus ik zou ongeacht hoe het juridisch geregeld is gaan, voor een win- win situatie. Ik denk als je dat niet doet, dat het erg gauw heel vervelend wordt en je daar uiteindelijk weg zult gaan of met erg veel tegen zin naar toe zult gaan. Hou het leuk en gezellig! Boeren wil je echt niet tegen je hebben, want pesterijen zal altijd ten koste gaan van jou en/ of je paarden!


Ik wilde net zoiets typen! Je wil een boer echt wel te vriend houden hoor!

"Through dangers untold and hardships unnumbered, I have fought my way here to the castle beyond the Goblin City to take back the child that you have stolen. For my will is as strong as yours, and my kingdom is as great - You have no power over me"

Byffie
Berichten: 45
Geregistreerd: 20-08-09

Re: Boeren willen over mijn land zonder recht van overpad..

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-19 18:12

Hoi, ik zou een onderzoek naar erfdienstbaarheid doen. Hier kost dat 130 euro. Dan weet je hoe het zit.
Het kan zijn dat het in oudere koopcontracten staat.
Zijn de weilanden wel bereikbaar via een andere weg?
Zo niet dan is het logisch dat men er langs moet.
(Heb niet alle tekst gelezen, dus hoop niet op dubbelingen).

Sansevieria
Berichten: 4180
Geregistreerd: 06-10-04
Woonplaats: Overal en nergens

Re: Boeren willen over mijn land zonder recht van overpad..

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-19 18:17

Je zou toch verwachten dat een evt. recht van overpad in je notariele akte staat?
Lijkt me ook zinvol dat eerst eens uit te zoeken.

Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd!

Merexa
Berichten: 1162
Geregistreerd: 08-10-16
Woonplaats: Dorpie in Grunn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-05-19 21:29

Het is gewoon dat de vorige bewoner het wel toe liet uiteindelijk als het moest en de boeren een sleutel voor het slot op het hek heeft gegeven.

Maar goed, ik heb toch even met hem gebeld nog :D Toen hij belde zat ik op mijn werk en konden we niet echt praten. Toen maakte ik dit topic ook en was ik best gefrustreerd. Net zat ik even rustig en heb ik rustig met hem gepraat. Alles hebben we nog even goed doorgesproken en het blijkt dat hij het land naast mij samen met iemand huurt die er ook schapen heeft lopen af en toe om het vervolgens weer te laten groeien. Het klopt dat hij het inderdaad heeft gemaaid om te hooien en hij wil een keer langs komen om elkaar te ontmoeten. Dus wie weet kunnen we elkaar in de toekomst toch wel van dienst zijn. Het eerste wat de meeste ook vragen is waar we vandaan komen :P Als iemand uit de stad is dit best nieuw op het platteland.

@Mando: Klopt!

Wie goed doet, goed ontmoet.

daantjuhhh
Berichten: 26790
Geregistreerd: 23-11-04
Woonplaats: The Netherlands

Re: Boeren willen over mijn land zonder recht van overpad..

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-19 21:48

Alleen openingspost gelezen.

Maar op de foto lijkt dit een schouwpad.
Een schouwpad is meestal van Rijkswaterstaat.
Weet je zeker dat jou land tot aan die sloot loopt?

[o] [o] [o]
Andoy's legacy: M1 + 10 http://www.wanicare.com

Hutcherson
Berichten: 7293
Geregistreerd: 21-07-13
Woonplaats: --

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-19 22:17

Ben toch benieuwd wat er zou gebeuren als jij door zijn land gaat rijden met je paard. En als je daarvoor een hek open moet maken is jammer maar jij moet daar zijn en hebt, net als hij, recht van overpad.

Tymone
Berichten: 899
Geregistreerd: 05-03-15
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-19 22:27

Een recht van overpad “zoals dat in de volksmond heet” is een erfdienstbaarheid. Een erfdienstbaarheid is notarieel vastgelegd. Dus op te vragen bij de notaris.

Mochten ze er vroeger over heen (bij de oude eigenaar) en is dit korter dan een bepaalde periode (exacte periode ken ik zo niet uit mijn hoofd), Dan
Is het geen verworven recht

Is het een onderlinge afspraak uit het verleden en niet notarieel vastgelegd, dan kan het ook een buurweg zijn. Al heet dit juridisch niet meer zo. Bij verkoop vervalt het recht automatisch tenzij je de afspraak weer opnieuw maakt.


Blijkt het toch een erfdienstbaarheid te zijn dan kun je Eem issue krijgen in de toekomst. Bijv. Dat het afstamt uit een tijd dat ze met paard en wagen er over heen gingen. Dan moet je met je tijd meegaan en dan mag er ook een vrachtwagen over of 50 vrachtwagens

robert45
Berichten: 2869
Geregistreerd: 06-06-07
Woonplaats: groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-19 23:23

Hutcherson schreef:
Ben toch benieuwd wat er zou gebeuren als jij door zijn land gaat rijden met je paard. En als je daarvoor een hek open moet maken is jammer maar jij moet daar zijn en hebt, net als hij, recht van overpad.


Je hebt niets te zoeken in zijn land om te rijden , mocht er echter recht van overpad zijn dan neem je normaal gesproken de meest logische route van het ene hek naar de andere toe.

Het kan idd best zijn dat er toch een bepaald re het op het land zit.

Ik zou zelf echter liever een goede verstandhouding hebben met een buurman. Elkaar helpen word niemand minder van.

Mando
Berichten: 15639
Geregistreerd: 11-06-06
Woonplaats: Als Rotterdamse tussen de Friezen.

Re: Boeren willen over mijn land zonder recht van overpad..

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-19 03:52

Goed dat je gebeld heb.
Mijn haflinger staat in Oostwold zodoende herkende ik de zonnewal.

Succes, even om te tafel die mannen zijn echt de rotste niet.

Wat jij van mij vindt mag je houden, het is niet van mij.

c_alsemgeest
Berichten: 20569
Geregistreerd: 18-01-04
Woonplaats: Ergens tussen Den Haag en Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-19 07:01

Merexa schreef:
Het is gewoon dat de vorige bewoner het wel toe liet uiteindelijk als het moest en de boeren een sleutel voor het slot op het hek heeft gegeven.

Maar goed, ik heb toch even met hem gebeld nog :D Toen hij belde zat ik op mijn werk en konden we niet echt praten. Toen maakte ik dit topic ook en was ik best gefrustreerd. Net zat ik even rustig en heb ik rustig met hem gepraat. Alles hebben we nog even goed doorgesproken en het blijkt dat hij het land naast mij samen met iemand huurt die er ook schapen heeft lopen af en toe om het vervolgens weer te laten groeien. Het klopt dat hij het inderdaad heeft gemaaid om te hooien en hij wil een keer langs komen om elkaar te ontmoeten. Dus wie weet kunnen we elkaar in de toekomst toch wel van dienst zijn. Het eerste wat de meeste ook vragen is waar we vandaan komen :P Als iemand uit de stad is dit best nieuw op het platteland.

@Mando: Klopt!


fijn!

Warina (Commandeur x Krawall)
United (Havidoff x Jazz x Wisconsin)
Jam Session (Don Tango B x Krack C x Jazz)
Igor HR (Sorento x Jazz x Zuidhorn)

knollentuin
Berichten: 10372
Geregistreerd: 04-10-08
Woonplaats: heemstede

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-19 07:12

Merexa schreef:
Het is gewoon dat de vorige bewoner het wel toe liet uiteindelijk als het moest en de boeren een sleutel voor het slot op het hek heeft gegeven.

Maar goed, ik heb toch even met hem gebeld nog :D Toen hij belde zat ik op mijn werk en konden we niet echt praten. Toen maakte ik dit topic ook en was ik best gefrustreerd. Net zat ik even rustig en heb ik rustig met hem gepraat. Alles hebben we nog even goed doorgesproken en het blijkt dat hij het land naast mij samen met iemand huurt die er ook schapen heeft lopen af en toe om het vervolgens weer te laten groeien. Het klopt dat hij het inderdaad heeft gemaaid om te hooien en hij wil een keer langs komen om elkaar te ontmoeten. Dus wie weet kunnen we elkaar in de toekomst toch wel van dienst zijn. Het eerste wat de meeste ook vragen is waar we vandaan komen :P Als iemand uit de stad is dit best nieuw op het platteland.

@Mando: Klopt!

Samen werken werkt altijd beter , schapen zijn ook fijn om af en toe op je land te hebben, die eten de plantjes op die de paarden laten staan en dat scheelt overwoekerd land.

nee ik heb geen dyslectie, wel autocorrect!!

c_alsemgeest
Berichten: 20569
Geregistreerd: 18-01-04
Woonplaats: Ergens tussen Den Haag en Rotterdam

Re: Boeren willen over mijn land zonder recht van overpad..

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-19 07:20

En ze zijn lief, onschuldig, zacht en donzig :')

Warina (Commandeur x Krawall)
United (Havidoff x Jazz x Wisconsin)
Jam Session (Don Tango B x Krack C x Jazz)
Igor HR (Sorento x Jazz x Zuidhorn)

MJR_Tjelle
Berichten: 153
Geregistreerd: 12-09-11
Woonplaats: vlakbij m'n pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-19 07:55

c_alsemgeest schreef:
En ze zijn lief, onschuldig, zacht en donzig :')


En stinken en maken herrie. :')

Maar, zijn inderdaad lief, onschuldig, zacht en donzig :j

Jarvik <3

Zilfstar
Berichten: 7542
Geregistreerd: 24-10-07
Woonplaats: Bij die Zwarte en die Bonte

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-19 11:48

MJR_Tjelle schreef:
c_alsemgeest schreef:
En ze zijn lief, onschuldig, zacht en donzig :')


En stinken en maken herrie. :')

Maar, zijn inderdaad lief, onschuldig, zacht en donzig :j



….wacht maar tot er een ram bij staat... #MinderLeuk -O-

De PaardenPsycholoog http://www.paardenpsycholoog.nl
onderdeel van Aurora Kaarna, holistische praktijk voor mens & dier: readings, energetische therapie, coaching en begeleiding, meditatie en mindfulness: http://www.aurorakaarna.nl


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 21 bezoekers