Wat gebeurt er met jouw paard als je overlijdt?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
anjali
Berichten: 15071
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-19 17:00

Dorien66 schreef:
Granoek schreef:
Oh ik vind dit best lastig. Iedereens keuze lijkt logisch op zijn eigen manier?
Mijn ouders doe ik er geen plezier mee, mijn zus heeft zelf een paard maar ik weet ook niet of zij blij zou worden als die van mij daar nog eens bij kwamen..
In eerste instantie zou ik op dit moment zeggen naar mijn vriend, puur omdat ik hun paarden heb gezien van veulen tot volwassen en ook heb mogen volgen hoe de oudere paarden daar lekker op pensioen staan.
In hun manieren kan ik me het beste vinden en mijn vriend weet 1000% hoe ik graag heb dat ze gehouden worden.
Maar zij hebben al zo veel paarden, ook hier weet ik niet of ik hun er niet meer last dan lust mee bezorg.
Qua financiƫn zegt mijn hoofd op dit moment dat heel mijn erfenis mag gaan naar degene die ook de paarden krijgt, om ze ermee te verzorgen. Ben niet zo'n spaarder, dus veel contantjes gaat dat niet zijn en ik heb zelf verder ook geen bijzonder spaardoel, dus ook levend zou mijn geld grotendeels naar de paarden gaan. Alleen maar fair dan.
Krijg helemaal kippenvel van hierover na te denken := Maar al bij al kan ik alleen maar hopen dat ze beide samen mogen blijven bij mijn vriend en hun trekpaarden omdat er op die manier het minst verandert voor hun qua levensstijl.
En nu ga ik stoppen want anders ga ik zo huilen en ik ben aan het werk :+

Zou toch maar wat gaan vastleggen, want zonder papierwinkel voor jou en je vriend, worden je ouders toch jouw erfgenaam. Beetje jammer als het door omstandigheden (fiscus bijvoorbeeld) dan niet gaat zoals jij het graag wil.

Dat wou ik net al aan Melissa gaan schrijven. Als je geen testament hebt dan gaan al je bezittingen,waar dieren ook onder vallen, naar je wettige erfgenamen,dus je familie. En niet naar je vriend als je daar officieel niets voor geregeld hebt.

MallyBelly

Berichten: 3531
Geregistreerd: 23-12-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-19 17:35

anjali schreef:
Dorien66 schreef:
Dat wou ik net al aan Melissa gaan schrijven. Als je geen testament hebt dan gaan al je bezittingen,waar dieren ook onder vallen, naar je wettige erfgenamen,dus je familie. En niet naar je vriend als je daar officieel niets voor geregeld hebt.

Aan mij?! Ik hoef niks vast te leggen want dat is onderling prima geregeld :j oftewel dat ga ik niet op internet uitleggen

dieseltje09

Berichten: 1856
Geregistreerd: 26-11-13

Re: Wat gebeurt er met jouw paard als je overlijdt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-19 11:33

Mijn pony komt door automatisch erfrecht bij mijn overlijden in handen van mijn dochter.
Zolang deze nog geen 18 is onder beheer/bewind van mijn ouders(dit heb ik dan wel weer vastgelegd aangezien ik niet wil dat de pony dus eigenlijk teruggaat naar mijn ex aangezien hij normaal gezien automatisch bewindvoerder word in de wet bij mijn overlijdenvoor mijn dochter meerderjarig is) . Gelukkig dat ik toezegging heb dat iedereen er voor wil zorgen dat ze de pony kan houden.
Als ze dadelijk 18+ is en het gebeurt dan erft ze hem uiteraard ook gewoon.

Britta31

Berichten: 13136
Geregistreerd: 26-11-13
Woonplaats: Naast Britt,Nappie,Aag en Sasa en Max.

Re: Wat gebeurt er met jouw paard als je overlijdt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-19 11:36

Hij blijft gewoon bij ons.Mijn man heeft niet zoveel met paarden,maar zou hem nooit weg doen.Onze andere ruin gaat weer terug naar zijn eigenaar.Of mijn man moet bereid zijn ook hem te verzorgen.Het zijn wel allebei pensionado's.

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-19 11:38

Mijn paard zal dan automatisch eigendom zijn. Dat is ze uiteraard feitelijk al voor de helft.

Hij zal haar niet verkopen. Hij zou wel een bijrijder zoeken omdat hij minder tijd heeft om te rijden dan ik.

Mocht hij wel moeten verkopen dan neemt hij contact op met de fokker die weet altijd wel iemand die op zoek is naar een dergelijk paard.

x_Irisje_x

Berichten: 3700
Geregistreerd: 07-01-04

Re: Wat gebeurt er met jouw paard als je overlijdt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-19 11:43

Mijn wedstrijdpaard gaat naar mijn moeder ( die rijdt er ook recreatief op).
Mijn fokmerries/veulens/jaarlingen zijn dan van mijn man, die mag ze verkopen

MarliesV

Berichten: 15181
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-19 11:45

Wij hebben hier bij het maken van ons testament wel over nagedacht, maar niets op papier gezet.

Mijn partner erft alles dus ook de pony. Deze mag blijven staan waar ze staat, wil hij dat niet (meer) dan gaat ze kosteloos naar mijn bijrijdster.
Dezelfde afspraak is er ook bij mijn ouders, mochten we tegelijk wegvallen. Mijn vader heeft zelf weiland en mag dus prima kiezen voor het behouden van de pony of haar weggeven aan mijn bijrijdster voor niets.

Amy111

Berichten: 79
Geregistreerd: 05-05-14
Woonplaats: Almere

Re: Wat gebeurt er met jouw paard als je overlijdt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-19 11:47

Mijn paard kan maar naar 1 persoon en dat is mijn zus! Zij is de enige die hem kent en hem de baas kan zijn. Mocht mijn zus het niet kunnen doen gaat die helaas naar de slacht.. Ik vertrouw hem aan niemand anders toe :o

ElCamino

Berichten: 8930
Geregistreerd: 01-03-05
Woonplaats: Naarden

Re: Wat gebeurt er met jouw paard als je overlijdt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-19 11:56

Mijn paard wordt ingeslapen als mij wat overkomt.
Hij is 31, heeft speciaal voer, beslag en medicatie nodig.
Ik ga daar niemand mee opzadelen en zorg voor laten dragen.
Ik heb hem al 24 jaar en weet wat er allemaal bij hem komt kijken om gezond verder te kunnen.
Hij heft een goed leven gehad en wil niemand hier financieel mee gaan belasten en ik denk dat hij er niet beter van wordt bij een vreemde terecht te komen die alles weer opnieuw gaat proberen met hem...

XxLMMxX
Berichten: 3125
Geregistreerd: 22-03-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-19 12:08

Mijn familie zou geen interesse hebben in mijn paarden.
Mijn oudere merrie met longklachten zou waarschijnlijk terugkunnen naar haar vorige eigenaresse. Die bood ons laatst een pensioenplek aan als het nodig is in de toekomst.
Verkopen zou in ieder geval geen optie zijn.
Dan eerder inslapen, al hoop ik nog lang niet dood te zijn, want oudje en ik voelen ons nog fit.
Misschien dit ook maar eens communiceren richting mijn familie.


Mijn jonkie voorzie ik geen problemen mee.
Dat wordt de verkoop. Ze is 5, vriendelijk karakter, zou echt nog een heel leven mee kunnen.
Het zou alleen fijn zijn als iemand mijn familie daarbij begeleidt zodat ze goed terecht komt.
Zelf hoop ik natuurlijk dat ze terecht komt bij mensen die haar al kennen, dan mag ze best voor een klein prijsje weg. Maar er lopen gelukkig nog meer goede eigenaren rond in Nederland.

Hond moet absoluut blijven. Als mijn vriend dat niet redt dan mag ze naar mijn ouders. Beiden hebben het financieel prima. En hond eet weinig. Maar is het nodig mag er geld mee.

Lowara

Berichten: 25345
Geregistreerd: 25-11-02
Woonplaats: Enschede

Re: Wat gebeurt er met jouw paard als je overlijdt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-19 22:44

Alle huidige paarden komen direct op naam naar mijn ouders als ik dood ben. Ik heb hierin altijd aangegeven dat ze dan gewoon verkocht mogen worden of verdeeld over wie ze wil. Dit wil ik niet als extra zorg geven aan mijn vriend welke weinig van paarden weet.

kiss

Berichten: 524
Geregistreerd: 13-05-03
Woonplaats: Gasselte

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-19 22:59

Wij hebben een stichting opgericht voor als mijn man en ik allebei zouden te komen overlijden. op het moment van overlijden wordt de stichting actief en beheert door onze testamentair executeur. Al onze dieren komen hierin en worden dan financieel verzorgt. wij hebben dezelfde constructie als de johan cruijf foundation heeft. dan hoef je geen successierechten te betalen over de nalatenschap.
In onze visie staat ook dat er ook plaats moet zijn voor andere dieren die oud of ziek zijn.
Hoe dit uitpakt weten we natuurlijk ook niet. maar de bedoeling is dat er genoeg geld is om ze ergens in verzorging onder te brengen.
Dit leek ons het beste wat we kunnen doen voor ze. :o

Gimme_Joy

Berichten: 7764
Geregistreerd: 27-10-10

Re: Wat gebeurt er met jouw paard als je overlijdt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-19 23:04

Ik heb daar nog nooit over nagedacht eigenlijk...

Het meest voor de hand liggend nu zou zijn terug naar de fokster. Zij heeft van iedereen toch de beste band met Joy. Mijn familie doet helemaal niets met paarden. Ik denk dat zij Joy wel zou terug moeten kopen voor een zacht prijsje. Geld zou dan gaan naar een goed doel dat met dieren te maken heeft denk.

Als zij Joy niet wil/kan kopen wordt het een lastig verhaal.

Vind het wel pittig om hier ober na te denken eerlijk gezegd. Ik heb niks vastgelegd namelijk.

Qucolu

Berichten: 44
Geregistreerd: 02-01-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-19 13:30

De paarden worden verkocht alleen de pony van mijn dochter blijft. Ook al hebben we ze aan huis staan en is het huis vrij van hypotheek.
De kosten om de paarden te houden is simpel weg te hoog als je ook nog voor je kinderen moet zorgen als je er alleen voor komt te staan