Paard in testament, welk bedrag geef je mee?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Chiren

Berichten: 534
Geregistreerd: 19-03-19

Paard in testament, welk bedrag geef je mee?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-19 14:09

Natuurlijk ga ik ervan uit dat mijn ouders geen gebruik hoeven te maken van mijn testament, maar als ik te overlijden kom moet er wel een regeling zijn voor mijn paard(en).

Van mijn huidige paarden zullen er twee (goed) verkocht kunnen worden, het bedrag wat deze twee opleveren zal toegevoegd worden aan mijn erfenis en daarna verdeeld worden zoals in het testament staat.

Echter blijft er dan een dier over. Dit is mijn voormalig wedstrijdpaard, dit paard mag niet verkocht worden. Hiervan zijn mijn ouders op de hoogte, ze staan hier volledig achter en ze zijn ook dol op dit paard. Dit paard staat op een torenhoog marmerenvoetstuk bij mijn vader en zal hoe dan ook binnen de familie blijven.

De bedoeling is dat het paard als eerst naar mijn ouders gaat + een bedrag en dat daarna pas de rest verdeeld wordt volgens testament. Maar dan, welk bedrag geef je mee met een paard? Het paard in kwestie is nu 16 jaar en is nu volledig gezond. Maar denk je dan aan een bedrag van €1000? €5000? €10000? Of wat is realistisch? Mijn ouders hebben hier zelf geen mening over en vinden het niet nodig, maar dit paard is van mij en ik wil wel dat er een bedrag mee gaat voor het geval dat er hoge medisch onkosten ontstaan.

Ik ben benieuwd hoe andere paardeneigenaren dit geregeld hebben en/of wat jullie zouden adviseren.

lovelucydan

Berichten: 2066
Geregistreerd: 10-10-06
Woonplaats: amsterdam

Re: Paard in testament, welk bedrag geef je mee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-19 14:10

Ik denk de stalling en dan keer 10 jaar?

Chiren

Berichten: 534
Geregistreerd: 19-03-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-19 14:14

lovelucydan schreef:
Ik denk de stalling en dan keer 10 jaar?


Paard komt dan bij ouders of broer aan huis te staan, dus die kosten zijn er niet. En indien het paard daar niet heen kan, kan ze bij andere familieleden staan.

Mabotje

Berichten: 2112
Geregistreerd: 08-11-08
Woonplaats: Brabant

Re: Paard in testament, welk bedrag geef je mee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-19 14:19

Als je het over hoge medische kosten hebt dan vallen wat mij betreft €1000 of €5000 al af, want daar zit je zo aan. Ik zou het voer/hooi/stro per jaar berekenen (want dat is ook nodig als ze aan huis staan), evenals hoefsmid, tandarts, entingen etc, dat x10 en dan nog extra voor evt. medische kosten.

Maflinger_S
Berichten: 12160
Geregistreerd: 01-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-19 14:22

Wij hebben dat in ons levenstestament geregeld. Gaat om een bedrag waar ongeveer twee jaar stallingskosten van betaald kunnen worden. Vriendin/instructrice zal voor paard gaan zorgen en heeft zo de tijd om te bekijken wat ze met paard gaat doen.

anjali
Berichten: 15081
Geregistreerd: 25-07-15

Re: Paard in testament, welk bedrag geef je mee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-19 14:35

Mijn 20+paardje zou eigenlijk alles moeten erven wat ik nog zou hebben als ik dood zou gaan. Maar een dier is geen rechtspersoon en kan dus niet erven. Daarom heb ik met rusthuis de Paardenkamp in Soest afgesproken dat zij al mijn geld erven, op voorwaarde dat ze mijn paard opnemen.Ik ben trouwens al decennia lang lid daar en al meerdere malen aan de beurt geweest,maar zolang ik nog leef is dat niet nodig en verzorg ik mijn paard zelf.Ze hebben me wel verteld dat als je een jonger dan 20 paard aan hen nalaat,dat die dan daar in de buurt gestald kan worden tot hij 20 is,en dat de kosten daarvan ongeveer 1000 euro per jaar zouden zijn. Onder hun toezicht. Maar goed,ik heb helaas geen betrouwbare familieleden. Als je dat wel hebt kun je het daar mee regelen natuurlijk.

Jessix

Berichten: 16434
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-19 14:40

Chiren schreef:
lovelucydan schreef:
Ik denk de stalling en dan keer 10 jaar?


Paard komt dan bij ouders of broer aan huis te staan, dus die kosten zijn er niet. En indien het paard daar niet heen kan, kan ze bij andere familieleden staan.

Wat zijn ze dan kwijt aan hooi, stro, voer, hoefsmid, dierenarts, etc.? En tot hoe ver moeten ze gaan voor dit paard. Misschien heb je er al aan gedacht, maar maak ook duidelijk afspraken over hoeveel er nog medisch aan het paard gesleuteld moet worden.

BigOne
Berichten: 38256
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Paard in testament, welk bedrag geef je mee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-19 14:43

Misschien eens met de notaris bespreken wat de mogelijkheden zijn.

anjali
Berichten: 15081
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-19 14:49

bigone schreef:
Misschien eens met de notaris bespreken wat de mogelijkheden zijn.

Naar een notaris gaan en een rechtsgeldig testament laten opmaken is zeer zeker aan te bevelen.

Chiren

Berichten: 534
Geregistreerd: 19-03-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-19 15:16

Uiteraard is er een rechtsgeldig testament, enige wat ik moet bepalen voor de notaris is het bedrag wat ik mee wil geven.

Maar het is zeker een goed idee om te bespreken of er iets opgenomen kan worden over hoever ze op medisch gebied moeten/mogen gaan met dit paard.

Sybelle
Berichten: 816
Geregistreerd: 04-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-19 15:20

Misschien ook handig om even te kijken hoeveel belasting er af gaat. Ik laat na aan een niet familielid en moet dus al 30% (of zoiets, veel) incalculeren.

tita

Berichten: 19749
Geregistreerd: 29-08-06
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-19 15:29

Ligt wel aan je gehele situatie.

Ik had 2 paarden toen ik mij testament opmaakte.
Daar hebben we letterlijk neergezet dat mijn man voor de pony zou zorgen tot ie overleed.
Toen we het testament tekende was de pony 32 we gingen ervan uit dat ik de pony ging overleven.
Mijn man krijgt ook al mijn spaargeld en daar zou de stalling en pony nog jaren van kunnen betalen.

Pony overleed op 35-jarige leeftijd, ik ben er nog dus hij staat er nog wel in (testament ) maar is niet relevant.
Tevens staat er in dat de andere paarden verkocht mogen worden.

Mijn man erft nog steeds mijn spaargeld alleen geen dieren meer :')

Jessix

Berichten: 16434
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-19 17:30

Chiren schreef:
Uiteraard is er een rechtsgeldig testament, enige wat ik moet bepalen voor de notaris is het bedrag wat ik mee wil geven.

Maar het is zeker een goed idee om te bespreken of er iets opgenomen kan worden over hoever ze op medisch gebied moeten/mogen gaan met dit paard.


Ja vooral voor je familie. Dat zijn niet eindeloos door hoeven te gaan met een paard vanwege de nog hogere emotionele waarden die het dier zou hebben als jij er niet meer bent.

nuscaniels

Berichten: 1968
Geregistreerd: 17-05-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-19 13:21

Lastige vraag inderdaad, heb er 5 lopen momenteel waarvan 2 zo verkocht kunnen worden, eentje van 25, die zou naar haar verzorgster gaan maar bedrag mee is dan wel fijn. Qua stalling e.d. kost ze niet veel op jaarbasis maar hoe de toekomst medisch is is niet te zeggen.
Wat betreft de andere twee, als niemand die samen wil op die locatie wordt het denk ik einde verhaal voor ze.

Mijn laatste paard is mij geschonken uit een overlijden, stalgenoot wist dat ze terminaal was. De eerste 3 maanden na het overlijden is de stalling betaald en daarna mijn kosten. Had voor mij niet gehoeven die 3 maanden maar vond het wel heel lief.
Had ik eerder gegaan had mijn paard naar haar gegaan. Die twee staan al 9 jaar 24/7 samen en horen bij elkaar.

Monique1963

Berichten: 8637
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Re: Paard in testament, welk bedrag geef je mee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-19 16:09

ja ik heb een testament, en ja ik heb mijn dieren 'vermaakt' aan een goede vriendin en als die er niet meer zou mogen zijn tijdens mijn overlijden heb ik mijn dieren vermaakt aan een stichting Meliefje of als die er niet meer zouden zijn aan een gelijkwaardig goed doel mét een bedrag uit de erfenis om ze te verzorgen tot lang na mijn dood. Goed topic trouwens!

Dorien66

Berichten: 1652
Geregistreerd: 06-09-04
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-19 16:19

Sybelle schreef:
Misschien ook handig om even te kijken hoeveel belasting er af gaat. Ik laat na aan een niet familielid en moet dus al 30% (of zoiets, veel) incalculeren.

Ik had een vriendin aangewezen, en op laten nemen dat met het paard ook alle paardgerelateerde spullen naar haar gingen plus 10k na belasting (netto dus). Als paardlief langer zou leven dan 10k kon opvangen, was de keuze aan haar.
Ik wilde niet tot in de eeuwigheid over mijn graf blijven regeren.

Rivendell

Berichten: 6819
Geregistreerd: 04-03-02
Woonplaats: Emmen

Re: Paard in testament, welk bedrag geef je mee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-19 19:19

Twee van mijn ponies worden ingeslapen als ik eerder dood ga. Één kan verkocht worden en de hengsten zijn dan van mijn vriend.
Geoter probleem zijn hier mijn hoeveelheid kippen. Dat moet nog geregeld worden

Anoniem

Re: Paard in testament, welk bedrag geef je mee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-19 07:30

Ik ben hier recent ook mee bezig geweest. Mijn pony gaat naar mijn zusje, plus een bedrag wat ik gemiddeld per jaar uitgeef aan hem. Ze heeft dan in elk geval het eerste jaar geen kosten en heeft dan mooi de tijd een goed plekje voor hem te vinden. Pony is nog maar 13 dus die kan nog heel wat jaren iemand anders blij maken :) En als ze besluit hem zelf te houden vind ik dat ook prima, maar die kostenafweging moet ze dan zelf maken.

In jou geval blijft je paard sowieso. Je kan eens kijken wat je gemiddeld per jaar uitgeeft en daar evt nog een bedrag bovenop doen voor als er een keer iets echt tegenzit. Dat vermenigvuldigen met het aantal jaar dat je paard nog te gaan heeft tot de gemiddelde leeftijd van overlijden, dan heb je denk ik een realistische schatting.
Aan de andere kant kom je dan wel echt in de hoge bedragen. Als je dat hebt is het prima natuurlijk, maar als het krap wordt zou ik wel ook goed nadenken over of je ook een bedrag voor iets anders wilt reserveren.

daffie1986
Berichten: 4323
Geregistreerd: 26-04-05
Woonplaats: Southland, Nieuw-Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-19 10:32

Toevallig op een stal gewerkt waar dit het geval was bij 2 paarden en een hond. De (ondertussen overleden) eigenaresse had een testament opgesteld waarin het grootste deel naar de paarden ging en een persoon aangesteld die daar toegang tot had. Er was genoeg geld geregeld en volgens mij zou het overblijvende bedrag dan nog naar een goed doel gaan.

Is dat niet te regelen bij de notaris, dat je alles nalaat aan de paarden en als die er niet meer zijn het resterende bedrag verder verdeeld kan worden?

MarliesV

Berichten: 15195
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Re: Paard in testament, welk bedrag geef je mee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-19 10:56

Daffie, je paarden kunnen wettelijk niets erven, dus je kan het niet aan hen nalaten.
Je kan wel alles nalaten aan je familie en hun vragen dit te besteden aan de paarden.

ElCamino

Berichten: 8931
Geregistreerd: 01-03-05
Woonplaats: Naarden

Re: Paard in testament, welk bedrag geef je mee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-19 14:11

Ik heb geen testament maar mijn ouders en zus weten dat wanneer mij iets overkomt Chico ingeslapen moet worden. Paard is 31 en heeft zoveel speciale zorg nodig aan beslag, supplement, ruwvoer etc etc dat ik dat aan niemand toevertrouw. Daarbij gaan ze vast kijken "wat hij nog kan " en dat wil ik niet. Paard heeft een prima leven gehad en nu nog, omdat IK daar zorg voor draag. Als daar een einde aan komt omdat ik doodga ga ik een ander er niet mee belasten en hem wellicht tekort doen omdat ze denken dat ie wel zonder ijzers, glucosamine en speciaal voer kan.... no way dat ik hem dat aandoe!

Nikka

Berichten: 9415
Geregistreerd: 04-09-04

Re: Paard in testament, welk bedrag geef je mee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-19 14:25

Ik zou dit met notaris bespreken, want er moet wel een en ander goed geregeld worden.
Wat betreft het bedrag stalgeld voor gemiddelde leeftijdsverwachting, hoefsmid, budget voor DA, plus dan nog wat extra. Dit kan aardig in de kosten gaan lopen.

daffie1986
Berichten: 4323
Geregistreerd: 26-04-05
Woonplaats: Southland, Nieuw-Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-19 00:09

MarliesV schreef:
Daffie, je paarden kunnen wettelijk niets erven, dus je kan het niet aan hen nalaten.
Je kan wel alles nalaten aan je familie en hun vragen dit te besteden aan de paarden.


Sorry, heb het niet heel erg duidelijk omschreven.

Hoe ze het gedaan heeft weet ik niet, maar het geld ging naar een rekening waar alleen de paarden en de hond van betaald mochten worden door een aangestelde persoon. Maar het geld was niet aan die aangestelde persoon nagelaten.

anjali
Berichten: 15081
Geregistreerd: 25-07-15

Re: Paard in testament, welk bedrag geef je mee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-19 12:28

Ik las net in de krant dat de onlangs overleden filmster Doris Day haar gehele vermogen heeft nagelaten aan haar dieren,waaronder ook paarden.Haar kleinzoon is het daar niet mee eens want die krijgt nu niets.

Jessix

Berichten: 16434
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: Paard in testament, welk bedrag geef je mee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-19 15:50

In NL werkt het allemaal wat anders met erven.
Ben wel benieuwd wie zoiets dan beheert en ook voor de dieren zorgt of in elk geval verantwoordelijk is dat ze de juiste zorg krijgen.