Aansprakelijkheid pensionstal

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Charmaine
Berichten: 1414
Geregistreerd: 28-12-03
Woonplaats: Alphen aan den Rijn

Aansprakelijkheid pensionstal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-19 22:03

Ik zit nu met een stalcontract voor mijn neus en vraag me even af hoe het bij jullie op stal geregeld is:

Ik moet het contract nog tekenen, sta er net 3 weken weer, nadat ik eerder al 2 jaar naar tevredenheid op deze stal heb gestaan. Nu kregen wij vd week allemaal een briefje waarin nog eens werd benadrukt dat door wijzigingen het belangrijk was nog eens te checken of je je paard wel goed (wa) verzekerd hebt. Tevens wordt verwezen naar het stalcontract waarin staat dat de stal alleen aansprakelijkheid accepteert indien sprake is van nalatigheid etc van de stal, het voorval verzekerd is bij de bedrijfsverzekering èn de bedrijfsverzekering de schade dekt.

Oftewel, als de stal nalatig is geweest maar de bedrijfsverzekering niet dekt, aanvaardt de stal geen aansprakelijkheid.
Nu lijkt mij dit in strijd met de wet. Immers, als het bedrijf aansprakelijk is zullen zij ook schade moeten vergoeden, ongeacht of de verzekering dekt. Maar nu voel ik me er dus eigenlijk niet zo prettig bij om het papiertje voor gelezen en het contract voor akkoord te tekenen. Overigens heeft de stal ook in het contract opgenomen dat je door middel van betalen van de factuur, expliciet akkoord gaat met de algemene voorwaarden...
Dus eigenlijk dekken ze zich aan allerlei kanten in, wat ik deels kan begrijpen. Verhuizen naar een andere stal is een optie, maar kan niet op korte termijn.

Wat vinden jullie, gaat de stal te ver in het indekken, of maak ik me te druk en is dit gebruikelijk bij de wat grotere pensionstallen?

joyce B

Berichten: 16377
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Re: Aansprakelijkheid pensionstal

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-19 00:38

Zij kunnen het financiële risico niet dragen. Dat is wat je hier uit kunt halen. Ze zijn wel verzekerd. Dat is al mooi.

Als je niet akkoord wilt gaan zul je andere stal moeten zoeken, maar dat geeft geen garantie op goed beleid of dat er nooit iets mis zal gaan.

Deze stal geeft aan, je mag hier staan, maar als de bedrijfsaansprakelijkheidsverzekering schade niet dekt is het op eigen risico.

Jij kent de stal al 2 jaar en was tevreden. Zijn ze voorzichtig met de pensionpaarden? Denk je dat je het elders beter kunt krijgen?

Rennie89
Berichten: 37250
Geregistreerd: 18-07-08
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-19 00:48

Paard is niet verzekerd via WA? Is voor motorvoertuigen... het gaat hier om een aansprakelijkheidsverzekering. Heel belangrijk :+ zijn ook echt niet duur...

Ik begrijp je stal wel gedeeltelijk maar stel er gebeurd iets en de stal is gewoon aansprakelijk word dot niet als rechtsgeldig gezien neem ik aan? Verzekeringen zoeken dit uit...

Haarbal

Berichten: 3447
Geregistreerd: 07-04-03
Woonplaats: Wierden

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-19 01:02

lifaya schreef:
Paard is niet verzekerd via WA? Is voor motorvoertuigen... het gaat hier om een aansprakelijkheidsverzekering. Heel belangrijk :+ zijn ook echt niet duur...

Ik begrijp je stal wel gedeeltelijk maar stel er gebeurd iets en de stal is gewoon aansprakelijk word dot niet als rechtsgeldig gezien neem ik aan? Verzekeringen zoeken dit uit...


WA = Wettelijke Aansprakelijkheid ;) Voor je auto ben je verplicht een WA-verzekering af te sluiten. Voor je dieren (hond, paard) vind ik dat je ook een WA-verzekering moet hebben. Wat jij hier noemt is beiden hetzelfde, alleen dekt de WA verzekering van je auto echt alleen schade die jij met je auto veroorzaakt. Voor alle andere schades zal jij een andere WA-verzekering moeten afsluiten.

Als jouw paard schade aan het eigendom of paard van een andere pensionklant veroorzaakt, kan ik me inderdaad voorstellen dat de bedrijfsverzekering van de pensionstal dit niet dekt. Stel, hij breekt uit en slaat een ander paard kreupel, of breekt de zadelkamer in en neemt een hap uit iemand zijn zadel van 2000 euro, dan is het fijn als jij daar zelf voor verzekerd bent. Ook fijn als je op buitenrit bent en hij schopt een deuk in iemands auto, want dat dekt die bedrijfsverzekering sowieso niet.

Ik denk dat het ze niet zozeer gaat om dekking van schade die zij mogelijk toebrengen, maar om schade die jij (lees: jouw paard) mogelijk toebrengt.
Laatst bijgewerkt door Haarbal op 16-04-19 01:05, in het totaal 1 keer bewerkt

Hutcherson

Berichten: 7350
Geregistreerd: 21-07-13
Woonplaats: --

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-19 01:05

Precies. Jij bedoeld AV TS. Aansprakelijkheidsverzekering. Voor die van mij betaal ik 2,35€ per maand en zit paard bij in. Gewoon n standaard AV van centraal beheer.

Stel jou paard loopt schade op omdat iemand besluit de paarden voortaan allemaal tegelijk los te gooien om zelf naar de weide te rennen. Geheid dat er een keer wat misgaat en dat vergoed de bedrijfsverzekering wss niet aangezien dit (denk ik) niet als heel verantwoord wordt gezien. Zij zeggen dan dis feitelijk dat als zij iets doms doen, dat ze niet betalen.
Zeg ik dat goed?

Want bij de AV zit schade die JOUW paard toebrengt aan n ander verzekerd. Diefstal en brand zit in de bedrijfsverzekering... Wat moet er dan nog uit eigen zak betaald worden wat niet gecovert is?

M_i_R

Berichten: 3625
Geregistreerd: 24-10-06
Woonplaats: Grunn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-19 06:09

Je zou eens langs kunnen bij het juridisch loket, mogelijk dat deze bepaling niet houdbaar blijkt. Het is namelijk niet zo dat een bedrijf zomaar alles wat ze willen kan afdwingen via haar algemene voorwaarden. De wet kent een zwarte lijst en een grijze lijst met voorwaarden.
(Zie dit linkje voor een folder van ds KVK hierover:https://www.kvk.nl/download/Algemene%20voorwaarden_tcm109-417808.pdf)

Het JL kan je misschien wat meer duidelijkheid geven of dit mogelijk niet door de beugel kan.

_ENGEL_

Berichten: 1026
Geregistreerd: 25-01-11
Woonplaats: Monster

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-19 06:24

Hutcherson schreef:
Precies. Jij bedoeld AV TS. Aansprakelijkheidsverzekering. Voor die van mij betaal ik 2,35€ per maand en zit paard bij in. Gewoon n standaard AV van centraal beheer.

Stel jou paard loopt schade op omdat iemand besluit de paarden voortaan allemaal tegelijk los te gooien om zelf naar de weide te rennen. Geheid dat er een keer wat misgaat en dat vergoed de bedrijfsverzekering wss niet aangezien dit (denk ik) niet als heel verantwoord wordt gezien. Zij zeggen dan dis feitelijk dat als zij iets doms doen, dat ze niet betalen.
Zeg ik dat goed?

Want bij de AV zit schade die JOUW paard toebrengt aan n ander verzekerd. Diefstal en brand zit in de bedrijfsverzekering... Wat moet er dan nog uit eigen zak betaald worden wat niet gecovert is?


Je zal wel bij je WA moeten doorgeven dat je paarden eigenaar bent , als je dat nog niet gedaan hebt.
Zo heeft de mijne wel eens dekens gesloopt toen hij nog op pension stond en dat valt gewoon via je WA te verhalen

MallyBelly

Berichten: 3532
Geregistreerd: 23-12-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-19 07:15

_ENGEL_ schreef:
Hutcherson schreef:
Precies. Jij bedoeld AV TS. Aansprakelijkheidsverzekering. Voor die van mij betaal ik 2,35€ per maand en zit paard bij in. Gewoon n standaard AV van centraal beheer.

Stel jou paard loopt schade op omdat iemand besluit de paarden voortaan allemaal tegelijk los te gooien om zelf naar de weide te rennen. Geheid dat er een keer wat misgaat en dat vergoed de bedrijfsverzekering wss niet aangezien dit (denk ik) niet als heel verantwoord wordt gezien. Zij zeggen dan dis feitelijk dat als zij iets doms doen, dat ze niet betalen.
Zeg ik dat goed?

Want bij de AV zit schade die JOUW paard toebrengt aan n ander verzekerd. Diefstal en brand zit in de bedrijfsverzekering... Wat moet er dan nog uit eigen zak betaald worden wat niet gecovert is?


Je zal wel bij je WA moeten doorgeven dat je paarden eigenaar bent , als je dat nog niet gedaan hebt.
Zo heeft de mijne wel eens dekens gesloopt toen hij nog op pension stond en dat valt gewoon via je WA te verhalen

Aansprakelijkheidsverzekering (AVP) niet je WA, wa is een motorrijtuigen verzekering.

In de meeste gevallen is je paard automatisch mee verzekerd bij een aansprakelijkheidsverzekering. Je paard valt in de categorie huisdieren bij een verzekeraar. Je zou even moeten bellen naar je verzekeraar of dit bij jou ook is en tot hoeveel je avp is. Je hebt vaak tot een paar ton maar je ook verzekeringen tot 1,5 of 2 miljoen.

Charmaine
Berichten: 1414
Geregistreerd: 28-12-03
Woonplaats: Alphen aan den Rijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-19 09:08

Mijn paard valt idd 'gewoon' onder mijn wa, dat is allemaal geregeld. Maar dat is niet het issue hier.

Het gaat mij er om dat wanneer wettelijk vaststaat of bepaald is dat het bedrijf aansprakelijk is, zij zich op basis van het (al dan niet) getekende contract kunnen beroepen op het niet vergoeden van schade, omdat hun verzekeraar niet dekt/vergoed.
Ik snap echt wel dat je als grote pensionstal zaken uit wilt sluiten omdat anders de verzekering niet te betalen is. Maar toch klopt dit wettelijk imo niet, vandaar dat ik benieuwd was hoe dit op andere grote stallen geregeld is.

Diefstal/schade aan mijn eigendommen valt volgens het contract onder mijn eigen risico. Brand overigens ook, dat is uitdrukkelijk vermeld in het contract. Dus stel dat de boel (door slecht onderhoud bijv) in de hens vliegt, dan wijst de stal aansprakelijkheid af.
Dank mir voor je opmerking, ik duik daar eens in!

Saaams

Berichten: 13266
Geregistreerd: 20-01-10

Re: Aansprakelijkheid pensionstal

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-19 09:18

Voor brand en diefstal kan je je soms laten verzekeren bij je buitenshuis verzekering. Onze verzekeraar heeft daar voor ons een aparte premie voor gemaakt. Waarbij ik wel moet kunnen aantonen dat bij diefstal de kast op slot zat.

Verder heb je de stalling al betaald voor deze maand, dus ben je al akkoord gegaan. Mocht de stal je bevallen en er over het algemeen geen rare zaken voorkomen zou ik de overeenkomst tekenen en je ogen en oren open houden voor een stalling met minder regels?

M_i_R

Berichten: 3625
Geregistreerd: 24-10-06
Woonplaats: Grunn

Re: Aansprakelijkheid pensionstal

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-19 09:24

TS, er wordt hier een hoop goed bedoeld maar juridisch niet steekhoudend advies gegeven. Ik kan echt alleen zeggen: vraag het een jurist. Het juridisch loket is een gratis advies punt.

imaudy
Berichten: 5041
Geregistreerd: 27-02-03
Woonplaats: Zuid-holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-19 18:44

De vraag is wil je op een stal staan die jou laat betalen als het ze zelf steken hebben laten vallen. Blijkbaar zijn ze zo bang dat dit gebeurd dat ze het in de stalregels zetten en het via een brief benadrukken.. Ook nog flinke kans dat het niet steekhoudend is, vind het heel amateuristisch

Kelly_ann

Berichten: 5153
Geregistreerd: 11-10-02
Woonplaats: Op 't durp

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-19 08:41

Lijkt me logisch dat je in een contract nagaat waar ieders verantwoordelijkheden liggen.

Wat ik me afvraag is wat er dan zit tussen de bedrijfsaansprakelijkheid en jouw eigen aansprakelijkheid. Als beide zijn verzekerd wat houd je dan over?

Kleinigheden blijf je houden... Een halster dat kwijtraakt. Een plank van de stalwand stukgetrapt door een paard.

Maar alles wat logischerwijs grote schade geeft zal wel gedekt zijn als bedrijf en klant goed verzekerd zijn.
Ik zou dus de polissen van beide even lezen. Dan heb je een beter beeld van wat wel en wat niet verzekerd is.

In principe stel je een contract ook op met de taak die je beiden hebt qua verzekering. Een extra zin als: "alles wat niet verzekerd is is automatisch jouw verantwoordelijkheid" is niet erg steekhoudend. Daar zit ook nog wetgeving en jurisprudentie die geldiger is dan zo'n zinnetje.

Ben je echt bang voor conflicten mbt. aansprakelijkheid. Dan kan een rechtsbijstandverzekering veel gemoedsrust geven.

beatje
Berichten: 5970
Geregistreerd: 05-02-12

Re: Aansprakelijkheid pensionstal

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-19 08:57

Ik heb zelf een stalling en heb het qua aansprakelijkheid laten uitzoeken.Nu woon ik in Belgie dus dan werkt het al anders natuurlijk.
Ten eerste is een eigenaar van een dier aansprakelijk voor de schade dat het Dier toebrengt aan derde.Dus als een paard bij ons een ander paard kreupel trapt moeten de eigenaren dat onderling uitzoeken.
Bij uitbraak uit de wei waarbij ze de straat op gaan dan zijn wij als stalling aansprakelijk als de omheining duidelijk niet deugt, bv rotte palen ,te laag af gespannen kortom bij een omheining die niet deugd. Valt er een boom op de omheining gaan de paarden daardoor lopen is de schade die de paarden toe brengen ook voor ons.De schade aan de dieren is dan weer voor de eigenaar zelf.
Eigenlijk blijken de dieren zelf als pensionhouder niet te verzekeren zijn enkel de schade die ze toe brengen en dan ook nog beperkt. Kortom als eigenaar ben je vooral zelf aansprakelijk voor je dier of er moet sprake zijn van grove nalatigheid. Spullen zijn bij ons alleen verzekerd als de zadelkamer afbrand of instort bij een storm of zo.

Charmaine
Berichten: 1414
Geregistreerd: 28-12-03
Woonplaats: Alphen aan den Rijn

Re: Aansprakelijkheid pensionstal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-19 09:44

Dat ik als eigenaar aansprakelijk ben als mijn paard schade veroorzaakt is helder en duidelijk. Nogmaals, het gaat om de situatie dat de stàl aansprakelijk is.

Het voorbeeld hierboven: paarden breken uit de wei door niet deugdelijke omheining en hebben zelf of veroorzaken vervolgens schade. Stal is aansprakelijk want nalatig ivm niet deugdelijke omheining. Stal wijst aansprakelijkheid af omdat wij via een addemdum apart getekend hebben voor akkoord voor de weidegang. Oftewel weidegang is volledig op eigen risico...Nu is idd de afrastering niet echt top, staat geregeld de stroom er af etc. Waardoor je eigenlijk heel erg op je strepen moet gaan staan als je je paard op het landje wilt hebben. Of zelf de boel in orde maken, want niet tekenen voor akkoord is niet het land op.

Het komt idd neer op de vraag of ik op een stal wil blijven staan die zich aan alle kanten zo indekt en alles waarvoor zij aansprakelijk zijn en hun verzekering niet dekt, alle aansprakelijkheid afwijzen.
Wat dan niet gedekt zou worden, tsja, brand diefstal sowieso. Schade aan mijn eigendommen, mijn trailer staat er op eigen risico (tegen betaling) uhhmm, het uitbreken uit de wei en schade aan mijn paard (want wei getekend voor akkoord)
Praktijkvoorbeeld: paard haalt zijn keel open aan een pin in de stal. Kantje boord overleefd, weken dierenartskosten, stal wijst aansprakelijkheid af.

Of mijn eigen verzekering zou deken doet in mijn vraag niet ter zake. Maar het is echt een grote stal dus ergens snap ik wel dat de verzekering anders niet te betalen is. Vandaar dat ik mij afvroeg hoe dit op andere stallen geregeld is. Want als dit normale gang can zaken is op de wat grotere pensionstallen dan zij het zo zeg maar. Maar ik begin te vermoeden dat er maar weinig mensen bij stilstaan hoe dit geregeld is.

Voor de time beeing heb ik idd het stalgeld betaald en ben ik daarmee volgens hun bepalingen akkoord met het stalcontract. Ik hoop en ga er van uit dat het allemaal wel goed gaat maar toch...Ben er om diverse redenen niet gerust op.

Kelly_ann

Berichten: 5153
Geregistreerd: 11-10-02
Woonplaats: Op 't durp

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-19 10:41

Een pensionstal staat niet boven de wet. Juridisch hebben zij gewoon bepaalde verantwoordelijkheden.
Dus 'afwijzen' van aansprakelijkheid kan helemaal niet zomaar.

Als jij met het bedrijf afspreekt dat zij stalling en weidegang verzorgen omdat jij die 'huurt' dan hebben zij een zekere verantwoordelijk te zorgen dat die faciliteiten deugdelijk zijn.

Daar waar de aansprakelijkheid onduidelijk is kan je het juridische pad bewandelen waarbij een rechter uitmaakt wie aansprakelijk is.
Voor de meest gangbare zaken kan je prima even de polissen van de verzekeringen lezen.

Veronica2
Berichten: 2661
Geregistreerd: 26-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-19 11:03

Kelly_ann schreef:
Een pensionstal staat niet boven de wet. Juridisch hebben zij gewoon bepaalde verantwoordelijkheden.
Dus 'afwijzen' van aansprakelijkheid kan helemaal niet zomaar.

Als jij met het bedrijf afspreekt dat zij stalling en weidegang verzorgen omdat jij die 'huurt' dan hebben zij een zekere verantwoordelijk te zorgen dat die faciliteiten deugdelijk zijn.

Daar waar de aansprakelijkheid onduidelijk is kan je het juridische pad bewandelen waarbij een rechter uitmaakt wie aansprakelijk is.
Voor de meest gangbare zaken kan je prima even de polissen van de verzekeringen lezen.

Dus een gewond paard door een gevaarlijke situatie door toedoen van de staleigenaar komt in de richting van onachtzaamheid en nalatigheid en dat is niet iets wat je op eigen risico kan gooien. Als je ergens voor betaalt dan zijn de rechten en plichten vrij goed beschreven in de wet.

Kidde
Berichten: 3448
Geregistreerd: 24-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-19 11:23

Kelly_ann schreef:
Een pensionstal staat niet boven de wet. Juridisch hebben zij gewoon bepaalde verantwoordelijkheden.
Dus 'afwijzen' van aansprakelijkheid kan helemaal niet zomaar.

Als jij met het bedrijf afspreekt dat zij stalling en weidegang verzorgen omdat jij die 'huurt' dan hebben zij een zekere verantwoordelijk te zorgen dat die faciliteiten deugdelijk zijn.

Daar waar de aansprakelijkheid onduidelijk is kan je het juridische pad bewandelen waarbij een rechter uitmaakt wie aansprakelijk is.
Voor de meest gangbare zaken kan je prima even de polissen van de verzekeringen lezen.

Dit inderdaad, bijvoorbeeld het bekende 'de directie stelt zich niet aansprakelijk': https://danielshuisman.nl/blog/directie ... sprakelijk

Mocht je je zorgen maken over de aansprakelijkheid zou ik zoals al gezegd is met het contract langs het juridisch loket gaan. Je hebt echter al twee jaar op deze stal gestaan begrijp ik dus je kan je ook afvragen wat dan de meerwaarde is.

beatje
Berichten: 5970
Geregistreerd: 05-02-12

Re: Aansprakelijkheid pensionstal

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-19 11:52

Het voorbeeld paard haalt zich open aan een pin in stal die uitsteekt.Is altijd je eigen verantwoording,dat is iets wat je kan zien en bewust je paard inzet.Al zou de pensionhouder dat willen daar gaat gewoon de verzekering niet in mee. Bij uitbreken door dat de omheining niet deugt daar kan je als pensionhouder en verzekering niet onderuit daar moet je als pensionhouder voor verzekerd zijn.Alleen de schade aan je paard is dan wel weer voor eigen rekening. Alleen bij hele zware fouten kan er nog wel eens wat verhaalt worden op een pensionhouder maar ook dan komt er meestal een deel op je eigen rekening.Verzekeringen zijn meesters in het niet uitbetalen van schade. Ik heb zelf zo eens een geval voor gehad.Ik huurde samen met een vriendin stallen met een binnenbak.Dat was 1 geheel dus alles samen in 1 schuur.De binnenbak was ook prive voor ons. Vaak lieten wij sávonds de regendekens over de rand van de binnenbak drogen,we deden die dan s'morgens weer op.Op een dag kom ik er aan en toen waren 2 vd 4 dekens in stukken gescheurd. Toen bleek dat buren de bak hadden gebruikt om hun paarden in los te zetten .Niet leuk op zich geen drama maar ze hadden onze dekens niet even op zij gelegd dus die paarden hadden daar zich mee geamuseerd. Deze kosten kwamen ook voor onze rekening terwijl naar onze mening de buren de schuldige waren. Zulke grappen ga je dus altijd houden.
Toen ik zelf mijn stalling begon heb ik ook goed laten uitzoeken waar tegen je jezelf en paarden kan laten verzekeren en dat is dus eigenlijk vrij weinig.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Berichten: 20039
Geregistreerd: 09-08-07
Woonplaats: The world is my playground.

Re: Aansprakelijkheid pensionstal

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-19 12:15

Denk aan het bordje "op eigen risico" bij de balie waar je tegen betaling van 1 euro je jas die avond achter kunt laten.

Aan het eind vd avond blijkt je jas gestolen te zijn omdat er domweg niemand op die jassen gelet heeft.

Heeft dit bedrijf nu succesvol zijn aansprakelijkheid uitgesloten? Nee niet in alle gevallen. :D Je kunt niet een euro vragen, en dan je enigste taak (op die jas passen) niet uitvoeren. Is het bedrijf aansprakelijk als de jassen door een natuurramp verdwijnen? Dat is minder waarschijnlijk. Voor een euro kun je geen oorkaanproof schuilkelder voor de jassen verwachten.

In dit geval betaal je voor veilige weidegang. Ik denk zelf niet dat je aansprakelijkheid zomaar contractueel kunt uitsluiten in dit geval. Ook al teken je het.

Maar om zeker te weten waar de grens ligt zou ik met het contract bij een jurist langs gaan...

Oja, ik zou ook op mijn strepen gaan staan voor een veilig omheining. Los van verzekeringen wil niemand een gewond paard.

DatBenIkNou
Berichten: 4722
Geregistreerd: 27-01-07
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-19 10:22

Charmaine schreef:
Dat ik als eigenaar aansprakelijk ben als mijn paard schade veroorzaakt is helder en duidelijk. Nogmaals, het gaat om de situatie dat de stàl aansprakelijk is.

Het voorbeeld hierboven: paarden breken uit de wei door niet deugdelijke omheining en hebben zelf of veroorzaken vervolgens schade. Stal is aansprakelijk want nalatig ivm niet deugdelijke omheining. Stal wijst aansprakelijkheid af omdat wij via een addemdum apart getekend hebben voor akkoord voor de weidegang. Oftewel weidegang is volledig op eigen risico...Nu is idd de afrastering niet echt top, staat geregeld de stroom er af etc. Waardoor je eigenlijk heel erg op je strepen moet gaan staan als je je paard op het landje wilt hebben. Of zelf de boel in orde maken, want niet tekenen voor akkoord is niet het land op.

Het komt idd neer op de vraag of ik op een stal wil blijven staan die zich aan alle kanten zo indekt en alles waarvoor zij aansprakelijk zijn en hun verzekering niet dekt, alle aansprakelijkheid afwijzen.
Wat dan niet gedekt zou worden, tsja, brand diefstal sowieso. Schade aan mijn eigendommen, mijn trailer staat er op eigen risico (tegen betaling) uhhmm, het uitbreken uit de wei en schade aan mijn paard (want wei getekend voor akkoord)
Praktijkvoorbeeld: paard haalt zijn keel open aan een pin in de stal. Kantje boord overleefd, weken dierenartskosten, stal wijst aansprakelijkheid af.

Of mijn eigen verzekering zou deken doet in mijn vraag niet ter zake. Maar het is echt een grote stal dus ergens snap ik wel dat de verzekering anders niet te betalen is. Vandaar dat ik mij afvroeg hoe dit op andere stallen geregeld is. Want als dit normale gang can zaken is op de wat grotere pensionstallen dan zij het zo zeg maar. Maar ik begin te vermoeden dat er maar weinig mensen bij stilstaan hoe dit geregeld is.

Voor de time beeing heb ik idd het stalgeld betaald en ben ik daarmee volgens hun bepalingen akkoord met het stalcontract. Ik hoop en ga er van uit dat het allemaal wel goed gaat maar toch...Ben er om diverse redenen niet gerust op.

Ik ben wel benieuwd hoe dat afgelopen is? Zover mijn kennis gaat, gaat een contract niet boven de wet.

Charmaine
Berichten: 1414
Geregistreerd: 28-12-03
Woonplaats: Alphen aan den Rijn

Re: Aansprakelijkheid pensionstal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-19 11:21

Dat is mijn mening ook nog steeds hoor.
Ik heb tot nu toe geen enkel contract getekend en heb daar niets over gehoord tot nu toe. En met mij meerdere stalgenoten begreep ik. Dus wat dat betreft prima. Totdat er daadwerkelijk wat gebeurt natuurlijk...

Verhuizen wil ik nog steeds maar kan niet zo eenvoudig bij mij in de regio. Vanwege wachtlijsten op stallen waar ik naar toe zou willen en restant stallen waar ik niet naar toe zou willen.

Dus het is maar fingers crossed op het moment.

DatBenIkNou
Berichten: 4722
Geregistreerd: 27-01-07
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-19 12:32

Maar puur vanwege dit contract? Ja, we zitten beetje in zelfde regio en de keuze is niet reuze zullen we maar zeggen. ;-) Je had daar al eerder gestaan toch?

Charmaine
Berichten: 1414
Geregistreerd: 28-12-03
Woonplaats: Alphen aan den Rijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-19 12:46

Nee het is niet alleen het contract maar optelsom, waardoor ik (en paard) niet op onze plek zijn daar. Ik ben gewoon niet tevreden, niet over het onderhoud en faciliteiten, niet over voer en stalbedekking, niet over de onderlinge sfeer (behalve dan bij de oude groep), stalmanagement...Het voldoet, zo lang het duurt zal ik maar zeggen.
Wat het lastiger maakt is dat ik momenteel mentaal door een lastige periode ga, iets met overgangsperikelen en zo, waardoor ik a op alle slakken zout leg en b heel erg wisselvallig ben omdat emoties en stemmingen werkelijk alle kanten op vliegen. Neem dan maar eens een beslissing.... :+

Ik heb er 2 jaar gestaan al ja, ruim 2 jaar geleden. Toen ging het nog wel, maar ook toen had ik al plannen om te vertrekken. Ik zie en hoor om me heen dat het sinds die tijd minder goed gaat op stal. En de plek op de nieuwe stal die ik gereserveerd had in afwachting van mijn nieuwe paard, had ik na 10 maanden voor nop betalen maar opgezegd. Blijft altijd een gok natuurlijk, helemaal als je dan 2 maanden na opzegging wel een paard hebt gekocht...Daar sta ik nu op de wachtlijst.. ;( Evenals op een andere (grote) stal waar ik nu al bijna 3 jaar op de wachtlijst sta en nog niet 1 telefoontje van heb gehad. En recent op de wachtlijst laten zetten bij een kleine voor mijn paard ideale stal, maar daar ben ik nr 7 en vertrekt men over algemeen wanneer het paard overlijdt...Dus daar kan ik mijn pijlen maar beter niet op richten.

Ow en ik ben laatst nog op een stal wat meer uit de omgeving geweest, die dan vanuit mijn werk wel weer redelijk bereikbaar is. Die stal is echt top en alles wat ik zoek, maar daar moet ik dan wel fors meer voor gaan betalen en uiteindelijk toch een heel eind langer voor in de auto zitten...

anjali
Berichten: 15081
Geregistreerd: 25-07-15

Re: Aansprakelijkheid pensionstal

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-19 13:10

Gewoon op de wachtlijst gaan staan ergens waar je heen wil. Mensen vertrekken niet alleen omdat hun paard overlijdt,maar ook door hun eigen verhuizing of andere priveomstandigheden. Dus soms komt er dan ineens plaats.