Zal ik mijn eerste paard kopen?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Uniek_1996
Berichten: 5
Geregistreerd: 07-10-19

Zal ik mijn eerste paard kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-19 13:45

Hallo,

Ik ben nieuw hier en weet niet zo goed of het bericht hier thuis hoort.

Ik ben 22 jaar en sinds september vorig jaar begonnen met paardrijden bij een manege. Ik rijd 1 keer in de week en heb deze zomer af en toe een buitenrit gemaakt op het paard van mijn schoonzusje.

Nu heb ik een heel mooi paard gezien en hij mag bij mijn schoonouders staan. Zouden jullie het aanraden om nu al een paard aan te schaffen?
Stap en draf gaat uitstekend. Galop moet ik meer zelfvertrouwen in krijgen, maar lukt wel met een extra riempje aan het zadel.

Ik hoor graag wat jullie zouden doen.

Anoniem

Re: Zal ik mijn eerste paard kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-19 13:49

Welkom!
Hangt er een beetje vanaf hoe je financiële situatie is. Heb je voldoende reserves als je paard ziek wordt? Kun je stalling betalen als je paard niet meer bij je schoonouders kan staan?
Ten tweede, is er genoeg begeleiding voor de verzorging van je paard? Je moet van alles weten; hoefverzorging, voerbeleid, ect. ect. Dit heb je waarschijnlijk nog niet geleerd op de manege maar zijn wel cruciale dingen om te weten voordat je een paard aanschaft :)

Skippy01
Berichten: 6498
Geregistreerd: 01-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-19 13:50

Als je nog niet zo lang rijdt, is een 'mooi' paard niet zo van belang. Je zoekt er dan vooral een die jou vertrouwen geeft. En of hij of zij dan 3 oren heeft en een rattenstaart, moet echt niet uitmaken zeg maar. Tuurlijk moet het paard je wel aanspreken, maar het moet vooral klikken, veilig zijn en een paard zijn die jou niet in de steek zal laten...

upendo

Berichten: 22277
Geregistreerd: 19-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-19 13:51

Ik zie teveel onzekere factoren on ja te kunnen zeggen. :)

Wat als het uitgaat met je relatie?
Heb je al eens op het paard gereden? Weet je of hij geschikt voor jou is?
Een jaar een keer per week rijden is een stuk of 50 keer op een braaf manegepaard gezeten hebben.

Weet je hoe een paard in de omgang is als je niet in het zadel zit? Weet je precies welke kosten erbij komen kijken? Wat moet je doen als je paard een dag schijt aan je heeft?

anjali
Berichten: 15077
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-19 13:51

Ik denk dat het wat vroeg is. Tenzij het beoogde paard een echte leermeester is en je voortdurend les en begeleiding kunt krijgen. Het is meestal onverstandig om als beginner een paard te kopen vanwege zijn prachtige uiterlijk,al begrijp ik dat wel want sommige zijn zo mooi dat ze haast onweerstaanbaar zijn.

ClauH

Berichten: 4734
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: Tegenover de Xenos

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-19 13:55

Als het een lief en braaf paard is en je schoonzusje is bereid om je te helpen met ervaring krijgen in de verzorging, zou ik alle andere zogenaamde beren op de weg vergeten.

Van een eigen paard leer je meer dan 10 jaar op een manege rijden.

fohadie
Berichten: 4291
Geregistreerd: 03-05-11
Woonplaats: Muggendonk

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-19 13:57

Manegepaarden zijn vaak een stuk makker dan niet manegepaarden. Daar worden manegepaarden op uitgezocht en er rijden daar zoveel mensen op, dat ze soms afgestompt worden. Houd er dus rekening mee dat een niet manegepaard heel anders kan zijn tijdens het rijden.

Persoonlijk vind ik het voor nu te vroeg om aan een eigen paard te beginnen. Als je alle gangen zonder moeite beheerst, weet wat je moet doen in bepaalde situaties, ziektes zoals koliek weet te herkennen en een goede instructeur hebt die jou samen met het paard leert groeien en een zak geld hebt, dan kan je kijken of een eigen paard wat voor je is.

petra8
Berichten: 1134
Geregistreerd: 08-06-09

Re: Zal ik mijn eerste paard kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-19 14:10

Ik stapte op mijn 27e voor het eerst de manege binnen en voor de eerste keer van mijn leven op een paard. Na een half jaar heb ik spontaan een eigen paard gekocht zonder ooit gegalopeerd te hebben. Ik stond met mijn paard op een pensionstal waar ik van alle kanten hulp kreeg. Nu 20 jaar verder en al 12 jaar paarden aan huis.

Ondanks dat heel veel mensen het me toendertijd afraadde, is het mijn beste beslissing ever geweest!

C_arola
Hoofdmoderator Informatief, Kantine & Markt
May the horse be with you!

Berichten: 70531
Geregistreerd: 24-05-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-19 16:02

Ik verplaats dit topic naar paardenpraat.

Jessix

Berichten: 16434
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-19 16:15

petra8 schreef:
Ik stapte op mijn 27e voor het eerst de manege binnen en voor de eerste keer van mijn leven op een paard. Na een half jaar heb ik spontaan een eigen paard gekocht zonder ooit gegalopeerd te hebben. Ik stond met mijn paard op een pensionstal waar ik van alle kanten hulp kreeg. Nu 20 jaar verder en al 12 jaar paarden aan huis.

Ondanks dat heel veel mensen het me toendertijd afraadde, is het mijn beste beslissing ever geweest!

Eens hoor! Ik heb nog nooit op een manege gereden maar had gewoon als kind altijd een eigen pony. Maar het gaat er om dat je wel hulp hebt. Dat kan prima op een pensionstal en misschien ook bij de schoonouders van TS als zij dat tenminste kunnen.

TS wel goed nadenken over wat er allemaal bij komt kijken. En het paard even laten keuren voor aankoop is ook wel slim.

Azmay

Berichten: 17990
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Re: Zal ik mijn eerste paard kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-19 16:17

Met het juiste paard kan het prima, maar houd er wel rekening mee dat je het dier ook nog hebt mocht het mis lopen in je relatie. Dan kan het ineens een stuk moeilijker en duurder worden.

Cowgirl

Berichten: 23743
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-19 16:20

Ik denk dat de belangrijkste vraag is : kun je het onderhoud betalen en is het paard braaf genoeg om verder op te leren rijden.

Sommige mensen kunnen ook niet rijden en hebben toch paarden. Of ze gaan mennen ipv rijden.

Tja en stuk lopen kwa relaties? Sommige huwelijken gaan na 20 jaar ook stuk en als ik geweten had dat ik op mijn 30e 3 hernia's zou hebben gehad was ik misschien helemaal niet aan een paard begonnen.

Je leeft nu!

xCODA
Berichten: 502
Geregistreerd: 03-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-19 16:24

Een eigen paard is heel leuk, maar er komt meer bij kijken dan alleen het rijden. Een eigen paard is erg duur, hij moet namelijk naar de hoefsmid, tandarts, veearts eventueel osteopaat. Dan moet er ook nog voer en spullen worden aangeschaft, een goed passend zadel, hoofdstel, dekens, poetsspullen. En mocht je relatie uitgaan moet je het ook kunnen financieren om het paard op een pensionstalling te zetten.

Zeker als je nog maar een jaar rijdt met aanwezige onzekerheid, zou ik je aanraden om een leuk verzorg- of lease paard te zoeken. Zo heb je niet alle kosten, maar kun je wel ervaren hoe het is om een 'eigen' paard te hebben.

NienkeV1994

Berichten: 4489
Geregistreerd: 09-01-13
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-19 18:25

Ik denk ook dat je op een manege niet genoeg leert over wat er allemaal bij het hebben van een paard komt kijken. Dit heb ik ook pas geleerd toen ik een bijrijdpaard en daarna in bruikleen kreeg. Daarna heb ik pas mijn eigen gekocht, omdat ik toen toch al zo goed als een eigen had met alle kosten en verantwoordelijkheden, dat ik wist dat ik er klaar voor was (en nog steeds - ik rij 'al' 18 jaar waarvan 6 jaar een bijrijdpaard - ben ik heel blij met mijn stalgenoten die graag even mee denken als ik ergens over twijfel). Als je alleen manege-ervaring hebt zou ik het echt alleen doen als je goede begeleiding hebt, want zoals anderen ook al zeggen komt er bij een eigen paard veel meer kijken dan bij op een manege rijden. Als de begeleiding er niet is zou ik ook eerst naar een bijrijdpaard gaan kijken om meer te leren over wat er allemaal bij komt kijken :)

Staan er bij je schoonouders ook andere paarden of zou het paard alleen komen te staan?

Uniek_1996
Berichten: 5
Geregistreerd: 07-10-19

Re: Zal ik mijn eerste paard kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-19 18:48

Ik geloof dat ik niet helemaal duidelijk ben geweest. Ik vind het inderdaad een heel mooi paard, maar volgens de eigenaar is hij erg eerlijk en betrouwbaar. Daar heb ik hem vooral op gekozen.

Het paard zal samen met nog vier paarden komen te staan.

Poekkie

Berichten: 7349
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Re: Zal ik mijn eerste paard kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-19 18:58

Is er iemand die je kan helpen en les geven? Is er een rijbak die je mag gebruiken? En heb je genoeg tijd en geld voor je paard?

Dan zou ik zeggen dat het wel kan. (Alhoewel ik steeds altijd een lease of verzorgpaard adviseer).

Maar nooit blind op de eigenaar vertrouwen... braaf en betrouwbaar voor en beginner? Of voor een goede ruiter? Ga een paar maal proefrijden en kijk maar hoe het gaat. Succes!

upendo

Berichten: 22277
Geregistreerd: 19-02-08

Re: Zal ik mijn eerste paard kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-19 19:04

Wij zijn voor mijn vriendin die toendertijd een jaar reed (maar óók 3 keer in de week op mijn paard/haar bijrijdpaard) gaan kijken voor een braaf paard geschikt voor een beginner.

Bij het eerste paard waar we zijn wezen kijken waaide het aardig hard. De eigenaresse was vergeten ons af te bellen. Toen we er stonden zei ze dat ze zelf geblesseerd was maar dat haar nichtje (meiske van een jaar of 13/14) wel even voor kon rijden. Na een aantal rondjes stap zei de eigenaresse 'draaf maar aan!'
Meiske zette abrupt het paard stil en begon te huilen dat ze niet durfde. Eigenaresse drong aan en na een paar passen draf kwam het dier behoorlijk steil omhoog.

Ons was verzekerd dat het écht een braaf leerpaard was. Nooit iemand op zijn blauwe ogen vertrouwen.

En de reden waarom ik zeg dat relaties uit kunnen gaan is dat stallen bij je schoonouders geheid een stuk goedkoper is dan bij een reguliere stal. Als je zo'n 250/300 euro stalling kan missen per maand als je het niet zelf wil doen, dan wordt het een ander verhaal.

Hutcherson

Berichten: 7349
Geregistreerd: 21-07-13
Woonplaats: --

Re: Zal ik mijn eerste paard kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-19 19:08

Ik raad het je af. Fantastisch dat een eventueel paard bij je schoonouders mag staan, maar het zijn je schoonouders.
Wat als je relatie stuk gaat. Wat als zij vinden dat je niet goed voor het paard zorgt (zich ermee gaan bemoeien).. Heb je andere opties?
Kun je dat betalen?
Besef je wat een paard kost met voldoende ervaring (want die mis jij) en hoeveel tijd zoiets kost?
Zeker als je zo weinig ervaring hebt zou ik dit afraden.
Ga eerst eens een verzorgpaard zoeken.

Babootje

Berichten: 26254
Geregistreerd: 25-06-05

Re: Zal ik mijn eerste paard kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-19 19:17

Ik zou het ook afraden. Niet zozeer vanwege de kosten in tijd en geld, maar ook omdat je wensen/eisenlijstje met het toenemen van paardrij ervaring aanzienlijk kan veranderen, Ik zou nog even wachten, meer ervaring opdoen. Kijken of je een bijrijdpaard kunt krijgen. Dan kom je er wel achter of het je gaat bevallen en wat voor paard je zou passen.

Narya

Berichten: 5229
Geregistreerd: 23-12-06
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-19 20:26

Uniek_1996 schreef:
Ik geloof dat ik niet helemaal duidelijk ben geweest. Ik vind het inderdaad een heel mooi paard, maar volgens de eigenaar is hij erg eerlijk en betrouwbaar. Daar heb ik hem vooral op gekozen.


Vooral niet op de mooie blauwe ogen van een verkoper vertrouwen :P

Babootje schreef:
Ik zou het ook afraden. Niet zozeer vanwege de kosten in tijd en geld, maar ook omdat je wensen/eisenlijstje met het toenemen van paardrij ervaring aanzienlijk kan veranderen, Ik zou nog even wachten, meer ervaring opdoen. Kijken of je een bijrijdpaard kunt krijgen. Dan kom je er wel achter of het je gaat bevallen en wat voor paard je zou passen.


Goed advies, daar zit veel van waarheid in :j

Simbaa
Berichten: 3962
Geregistreerd: 17-12-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-19 20:41

Ik vind bij deze topics altijd dat er zo negatief wordt gedaan. Natuurlijk, een paard is geen halfje brood en je moet er goed over nadenken, maar je leeft ook in het nu.

Vooral belangrijk is de vraag wat je je paard te bieden hebt. Heb je een goede stal en financiële middelen voor als er iets gebeurt en denk je bereid te zijn ongeveer 5x per week, 2.5 uur per dag aan je paard te besteden + daarbij begeleiding in te huren? Dan zou ik zeggen doen!
Je leeft maar 1x en er zijn duizend “maar” en te bedenken, maar dat moet niet in de weg staan van leuke dingen.

Wees wel verstandig. Laat je paard goed keuren, zorg dat je een braaf paard koopt en houd in je achterhoofd dat je nog maar echt een beginner bent en de nodige hulp zal moeten inschakelen.
Succes!

ClauH

Berichten: 4734
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: Tegenover de Xenos

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-19 20:54

Citaat:
Ik vind bij deze topics altijd dat er zo negatief wordt gedaan. Natuurlijk, een paard is geen halfje brood en je moet er goed over nadenken, maar je leeft ook in het nu.


Dat vind ik ook hoor. Ik was 14 toen ik mijn pony kreeg. Mijn ouders hadden niks met paarden. En natuurlijk dacht ik dat ik toen alles wist, maar dat was natuurlijk helemaal niet zo.

Belangrijk is gewoon dat je goede hulp hebt. In de toekomst kijken kan niemand.

Shuristar
Berichten: 470
Geregistreerd: 11-09-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-19 20:58

Uniek_1996 schreef:
Galop moet ik meer zelfvertrouwen in krijgen, maar lukt wel met een extra riempje aan het zadel.


Hihi hier moet ik om lachen, wat doe je dan met dat riempje? Zie ze heel vaak, maar zolang je je daar aan vast houd ga je nooit goed op je billen zitten ;)

Als ik het zo hoor moet je er in ieder geval voor zorgen dat je een leerpaard koopt. Edit: met leerpaard bedoel ik een veilig paardje waar je ervaring mee op kan doen. Hoeft echt geen dressuur crack te zijn. Vraag of je het paard meerdere keren mag rijden of op dat het paard proef mag. Misschien kan je een paard leasen met mogelijkheid tot koop. En wat anderen ook al schreven, het is natuurlijk van belang dat je gewoon de stal kan betalen, waar het paard ook komt te staan. Ik zou het gewoon doen, van uitstel komt afstel en als je het graag wilt waarom dan ook niet? Voor je het weet ben je oud zeg ik altijd maar :)

Ladyson

Berichten: 3222
Geregistreerd: 03-01-10
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-19 22:17

Ik mis het aspect 'tijd' nog. Veel paarden hebben toch wel een keer of 4 per week 'beweging' (rijden, longeren etc) nodig om 'braaf' te blijven. Dat is een flink verschil ten opzichte van 1x per week een manegeles. Een stalgenoot heeft haar nieuwe paard met veel pijn in haar hart moeten verkopen, omdat de verzorging van een paard haar toch meer tijd kostte dan wat ze had.

Edit: Het negatieve waarover hierboven gesproken word, kan ik vanuit mijn kant wel verklaren. Een andere stalgenoot heeft als redelijk onervaren ruiter een paard gekocht en is daar al zó ontzettend vaak vanaf gevallen. Ook dat paard staat nu te koop.. En ook met pijn in zijn hart, want hij is natuurlijk erg gehecht aan zijn maatje, maar het paard is gewoon te sensibel voor hem.

De berichten lijken daardoor misschien negatief, maar ik denk dat iedereen je wil behoeden om in dit soort situaties terecht te kunnen komen waarbij je moet concluderen je maatje weer te moeten verkopen. Dat is echt niet leuk om te moeten doen.
Laatst bijgewerkt door Ladyson op 07-10-19 22:24, in het totaal 1 keer bewerkt

Sabri

Berichten: 1394
Geregistreerd: 28-06-04
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-19 22:20

Kun je niet op een of alle vier van de paarden bij je schoonouders gaan rijden? Een uurtje les op de manege is totaal niet vergelijkbaar met een eigen paard. Je bent een beginneling. Ga eerst eens een aantal maanden vijf keer per week rijden + bijbehorende verzorging, hoe enthousiast ben je dan nog. Dat je niet eens kunt galloperen zonder riempje..Nee ik zal het je echt afraden. Vriendelijk aanbod van je schoonouders, en daarop vriendelijk bedanken. Dat paard bij familie van je vriend kan ook voor hoop ellende zorgen in je eigen relatie.