Vraag met betrekking tot manege beginnen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
myk_en_shant

Berichten: 3269
Geregistreerd: 15-12-10
Woonplaats: Steenwijkerwold

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-18 20:35

khirshanta schreef:
-kosten instructrice per uur: 11 euro

-redelijke prijs per les: 12,50 euro (bij veel maneges goedkoper) op 1 les verdien je per pony dus 1,50

-de meeste klanten hebben 1 les per week.

Met 40 klanten per dag lopen 10 ponies 4 uur elke dag. Dan verdien je 60 euro.

Je hebt 280 klanten nodig om dit elke dag te kunnen blijven doen.

Rekenend met 30 dagen per maand, verdien je dan 1800 per maand. Je ponies alleen al kosten echter 2000 ongeveer.


Hier maak je een rekenfoutje, instructrice 11 euro per uur.
Maar een les bestaat vaak uit 6 tot meer ruiters. Dus 6×12,5-11=64.
64 × 5= 320
320× 6= 1920
1920× 4= 7680

Hier moet uiteraard de andere kosten weer vanaf zoals verzekeringen, belasting, voer, stalbedeking, da etc etc etc.
Dus uiteindelijk hou je misschien aan het eind van de maand een krappe 1000 euro over. Mits je geen tegenslagen krijgt.

khirshanta

Berichten: 7565
Geregistreerd: 28-08-06

Re: Vraag met betrekking tot manege beginnen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-18 20:36

Dat is een stukje aannemelijker :+

Wiskunde was nooit mijn sterkste kant

Supervixen

Berichten: 12828
Geregistreerd: 28-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-18 20:41

Er loopt toch niet maar 1 pony per uur?
Als de instructeur 11 euro per uur kost en een les kost 12.50, dan verdien je 1,50 met de eerste pony. Maar als er in een les 8 pony's lopen, dan verdien je dus 7 keer 12,50 en 1 keer 1,50. Samen 89.50 per lesuur.

Evelijn

Berichten: 7692
Geregistreerd: 12-07-04
Woonplaats: Peize

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-18 20:43

Rekensom klopt inderdaad niet...
kosten ponies €2000,- per maand, laten we zeggen € 500,- per week
kosten instructructie €11,- per uur, 4 uur per dag €44,- voor week afgerond €310,-

inkomsten €12,50 per lesklant, 4 lessen van 10 per dag dus 280 per week € 3500,-

Dat zijn hele andere bedragen... moet je wel 280 klanten hebben en 10 superpony’s die daadwerkelijk 7 dagen per week 4 uur kunnen werken...


maar goed als we het hebben over ideeen... (ik zit totaal niet in die regio) maar de standaard manege is overal wel te vinden... op Bokt lees je wel regelmatig mensen die opzoek zijn naar net iets meer... dus priveles... toch mogelijk om te leasen en wedstrijden te rijden etc... en geen groepslessen met 13 in een dozijn...
Laatst bijgewerkt door Evelijn op 29-12-18 20:47, in het totaal 1 keer bewerkt

myk_en_shant

Berichten: 3269
Geregistreerd: 15-12-10
Woonplaats: Steenwijkerwold

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-18 20:43

khirshanta schreef:
Dat is een stukje aannemelijker :+

Wiskunde was nooit mijn sterkste kant


Ook niet de mijne, maar dit is de ervaring die spreekt.
Heb zelf een kleine lesgeefstal met 5 paarden en geef voornamelijk privé en duolessen.
Financiële / wiskundige details laat ik altijd aan mijn partner over. Maar je pikt zo nu en dan wel wat op :P

Steve8119
Berichten: 23
Geregistreerd: 28-12-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-18 21:00

Zou haalbaar kunnen wezen dus en helemaal als je er iets anders bij doet dus. Zie ook dat je hier geen boekhouder vandaan moet halen :( :P

Paardenfann4
Berichten: 1336
Geregistreerd: 15-08-17
Woonplaats: Overijssel

Re: Vraag met betrekking tot manege beginnen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-18 21:09

Pony's lopen geen 7 dagen per week, meestal 5 of 6. Dus dan krijg je ook alweer een andere rekensom. 11 euro bruto voor een instructrice is wel heel erg weinig, daar komt vrees ik totaal niemand voor opdraven. De meesten zijn zelfstandig en vragen toch al gauw 35 euro of meer per uur. Als je geen pech hebt met kreupele en ziek pony's dan zou je er een beetje aan over kunnen houden. Maar een vetpot zal het niet zijn en je zal er altijd wel iets naast moeten blijven doen. Als het je droom is dan zou ik gewoon kijken wat er te koop is en wat je nog moet investeren om het te laten draaien en een goed plan maken met een accountant. Maar je moet uitgaan van een hele flinke investering in aankoop van pand, grond, paarden en voer etc.

myk_en_shant

Berichten: 3269
Geregistreerd: 15-12-10
Woonplaats: Steenwijkerwold

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-18 21:22

Steve8119 schreef:
Zou haalbaar kunnen wezen dus en helemaal als je er iets anders bij doet dus. Zie ook dat je hier geen boekhouder vandaan moet halen :( :P


Ik heb zelf een kleine lesgeefstal met 5 paarden en pony's. Maar het zijn lange dagen en geeft mij meer een leuk zakcentje voor een keer wat leuks of een lastminute vakantie. Maar veel meer hou ik niet over.
Geef 4 dagen per week les, lesdag bestaat uit 4 lessen.
Dit zijn privé en duolessen, dus lager uur inkomsten in vergelijking tot een manege.

5 a 6 dagen per week ben ik van half 9 in de ochtend tot 8 uur in de avond op stal.( 1 a 2 dagen doet mijn vader de stallen etc).
Doe alle taken (mesten, voeren, aanvegen, lesvoorbereidingen treffen) en dan nog de lessen geven.

Ik heb alles in eigen beheer dus geen personeelskosten en er blijft per maand echt bar weinig over van al het harde werken.
Het is dat mijn partner een goede vaste baan heeft, anders zou het niet eens echt uit kunnen.
Ik zeg altijd dat het uit de hand gelopen hobby is.

BigOne
Berichten: 38214
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-18 21:25

Totaal 20 pony’s en paarden= min 10 hectare grond is 600 .000 En dan heb je een kale weide. 20 brave goede pony’s = 60.000 zadels/dekens enz enz 25.000 . Dit zijn zaken waar jij niets aan verandert want dat ben je kwijt. Overdekte rijhal en apart stalgebouw en aparte schuur voor hooi en landbouwwerktuigen, je woning, appartementen voor personeel , ach dat kun je zelf wel uitrekenen. Laten we uitgaan van het positieve, 2 miljoen ben je zo lichter.

A3a1
Berichten: 2761
Geregistreerd: 07-04-16
Woonplaats: Sleewijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-18 21:44

Weet niet of die nog te koop staat, de manege in Zandvoort.
Verder heb je niks aan mij, geen flauw idee van eigen bedrijven, behalve dat ik beter geschikt ben om voor een baas te werken.

Nikass

Berichten: 16681
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-18 21:48

Sorry Khirshanta waar is die berekening op gebaseerd??
Een beetje manegeles kost in de randstad 20 euro. Daarbij heeft ts het over 20 paarden/pony's (met tien krijg je je lessen niet gevuld)
Met 5 groepslessen per dag a 8 paarden per les zit je dan sowieso al op 40 x 20 = 800 euro per dag.
Dan heb je privé lessen en horeca inkomsten niet meegerekend.

knollentuin
Berichten: 10392
Geregistreerd: 04-10-08
Woonplaats: heemstede

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-18 21:53

A3a1 schreef:
Weet niet of die nog te koop staat, de manege in Zandvoort.
Verder heb je niks aan mij, geen flauw idee van eigen bedrijven, behalve dat ik beter geschikt ben om voor een baas te werken.

Ja alletwee, en bij beide geen grond genoeg voor t aantal paarden dat er staat en ik weet van 1 iig op erfpacht

A3a1
Berichten: 2761
Geregistreerd: 07-04-16
Woonplaats: Sleewijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-18 22:08

Dat is jammer, is er niet eventueel een mogelijkheid bij Staatsbosbeheer dat ze een stuk in de duinen kunnen huren?
Dat zie je bv ook op de eilanden vaak.

knollentuin
Berichten: 10392
Geregistreerd: 04-10-08
Woonplaats: heemstede

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-18 22:09

A3a1 schreef:
Dat is jammer, is er niet eventueel een mogelijkheid bij Staatsbosbeheer dat ze een stuk in de duinen kunnen huren?
Dat zie je bv ook op de eilanden vaak.


Nou dat geloof ik nooit dat je dat voor elkaar gaat krijgen, daarbij, dan zal je niks aan de bodem mogen veranderen en dan wil je daar je paard echt niet op mul zand hebben staan hoor

BigOne
Berichten: 38214
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Vraag met betrekking tot manege beginnen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-18 22:33

Ts, misschien even een flinke lading freggel loten inslaan.

robert45
Berichten: 2869
Geregistreerd: 06-06-07
Woonplaats: groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-18 22:34

Hier in noorden vd land staan nog wel enkele te koop. Reden van verkoop is dat het niet uit kan.

Wil je een manege beginnen om na je 50ste rustiger aan te kunnen doen dan moet ik je teleurstellen. Mocht je weinig inkomsten willen en daarbij geen vakantie en 7 dagen in de week hard willen werken. Tel daarbij al het gezeur op van je klanten. Want geloof mij iedereen wil het op een andere manier... het verloop op maneges is groot.

Als je slim bent doe je het gewoon hobbymatig verder zoals je nu bezig bent.

Als je een grote zak geld hebt liggen want dat moet je wel hebben voor deze plannen. Koop er dan straks na de komende crisis wat huisjes of studio’s voor. Wellicht kan je dan na je 50ste kalm aan doen.

Paardenfann4
Berichten: 1336
Geregistreerd: 15-08-17
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-18 22:39

Nikass schreef:
Sorry Khirshanta waar is die berekening op gebaseerd??
Een beetje manegeles kost in de randstad 20 euro. Daarbij heeft ts het over 20 paarden/pony's (met tien krijg je je lessen niet gevuld)
Met 5 groepslessen per dag a 8 paarden per les zit je dan sowieso al op 40 x 20 = 800 euro per dag.
Dan heb je privé lessen en horeca inkomsten niet meegerekend.


Ik heb even rond gekeken maar de meeste lessen zitten rond de 11 a 12 euro per keer in Amsterdam. Dus hoe jij bij 20 komt weet ik niet maar heel veel klanten zul je dan niet krijgen aangezien het bij de buren de helft goedkoper is. 20 paarden kosten ook heel wat meer dan 10 dus dat is het dubbele. Plus de gigantische investering die gedaan zal moeten worden als je in die regio iets moet kopen zal ook ermee afgelost moeten worden. Ik denk dat je heel goed moet gaan rekenen om het rendabel te krijgen. Dan moet je ook nog een locatie vinden die een beetje gunstig ligt en je genoeg klanten binnen krijgt. Meestal is zo'n bedrijf er niet voor niets mee gestopt en staat het te koop. Als dit jullie droom is zou ik er zeker voor gaan en alles goed berekenen.

khirshanta

Berichten: 7565
Geregistreerd: 28-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-18 22:46

Nikass schreef:
Sorry Khirshanta waar is die berekening op gebaseerd??
Een beetje manegeles kost in de randstad 20 euro. Daarbij heeft ts het over 20 paarden/pony's (met tien krijg je je lessen niet gevuld)
Met 5 groepslessen per dag a 8 paarden per les zit je dan sowieso al op 40 x 20 = 800 euro per dag.
Dan heb je privé lessen en horeca inkomsten niet meegerekend.


Bij ons kosten pony lessen rond de 10 euro, op paarden 15- en heeft lang niet iedereen een kantine

Karl66

Berichten: 29747
Geregistreerd: 06-08-05
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-18 22:56

Steve8119 schreef:
Bedankt weer allemaal!

Uiteindelijk zal iets overkopen inderdaad verstandiger zijn zoals bv Daantje al zegt de vergunningen kunnen even duren. Het mooiste zou iets kant en klaars haast zijn. Karl de visie hadden we al en zoals ik eerder aangegeven heb randstad zou leuk wezen maar het moet inderdaad wel haalbaar zijn. En kritiek is juist heel fijn als je aan iets nieuws wil beginnen dan let je juist op meer dan dat iedereen mee praat en zegt doen doen doen


Als ik al een visie uit je verhaal tot nu toe kan destilleren, dan is die visie dat je niet na je vijftigste nog in de bouw wilt werken, dat je vrouw al twintig jaar paard rijdt en dat een manege jullie dus wel een goed idee lijkt. Met als kanttekening dat het er vooral om gaat om het geld dat er valt te verdienen, want voor het werk heb je personeel. Dat is nou niet bepaald een visie waar ik warm van word en denk groot gelijk dat jullie hiervoor willen gaan.

Vraag jezelf nou eerst eens af wat jij kan toevoegen aan de paardensport en wat jou of jouw bedrijf zo bijzonder maakt, dat mensen genoeg geld bij jou gaan uitgeven om jouw bedrijf winstgevend te maken. Zo lang je niet verder komt dan een manege lijkt ons wel leuk, dan zou ik je adviseren om je zuurverdiende geld in iets anders met meer rendement te steken.

Ik heb nu vooral het gevoel dat je wat anders wilt gaan doen dan je nu doet en dat je niks beters kan bedenken dan een manege, omdat je vrouw paarden wel leuk vindt en dat je dat dus maar wilt gaan doen. Maar ik kan me natuurlijk ontzettend vergissen en ik dat geval zou ik je adviseren dat jij of je vrouw stopt met je huidige werk en eens een jaar op een paardenbedrijf gaat werken. Gewoon om te ervaren wat het nou echt inhoudt.

luffwinny
Berichten: 1544
Geregistreerd: 14-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-18 00:31

bigone schreef:
Totaal 20 pony’s en paarden= min 10 hectare grond is 600 .000 En dan heb je een kale weide. 20 brave goede pony’s = 60.000 zadels/dekens enz enz 25.000 . Dit zijn zaken waar jij niets aan verandert want dat ben je kwijt. Overdekte rijhal en apart stalgebouw en aparte schuur voor hooi en landbouwwerktuigen, je woning, appartementen voor personeel , ach dat kun je zelf wel uitrekenen. Laten we uitgaan van het positieve, 2 miljoen ben je zo lichter.

10 hectare is wel heel overdreven, dan kan elke pensionstal dicht. Je kunt prima 4 grote paddocks maken en dan groepjes van 5 maken, zomers in groepjes op het land, en mocht je wat weinig gras hebben kun je dit combineren met de paddock. Hier kunnen makkelijk 6 paarden het hele jaar op het gras op 9000 m en wij gebruike geen paddocks. Zouden wij paddocks hebben en zomers overdag enkele uren op het gras red je 10 paarden ook nog wel. Gras is geen vereiste, genoeg beweging en ruimte wel.

BigOne
Berichten: 38214
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-18 00:57

En doordat mensen zo denken loopt het paarden welzijn steeds verder terug. 5000 vierkante meter is min. Voor een paard . Maar helaas komen maar heel weinig paarden dit tegen .

xxxmh

Berichten: 3482
Geregistreerd: 21-06-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-18 01:03

Paardenfann4 schreef:
Nikass schreef:
Sorry Khirshanta waar is die berekening op gebaseerd??
Een beetje manegeles kost in de randstad 20 euro. Daarbij heeft ts het over 20 paarden/pony's (met tien krijg je je lessen niet gevuld)
Met 5 groepslessen per dag a 8 paarden per les zit je dan sowieso al op 40 x 20 = 800 euro per dag.
Dan heb je privé lessen en horeca inkomsten niet meegerekend.


Ik heb even rond gekeken maar de meeste lessen zitten rond de 11 a 12 euro per keer in Amsterdam. Dus hoe jij bij 20 komt weet ik niet maar heel veel klanten zul je dan niet krijgen aangezien het bij de buren de helft goedkoper is. 20 paarden kosten ook heel wat meer dan 10 dus dat is het dubbele. Plus de gigantische investering die gedaan zal moeten worden als je in die regio iets moet kopen zal ook ermee afgelost moeten worden. Ik denk dat je heel goed moet gaan rekenen om het rendabel te krijgen. Dan moet je ook nog een locatie vinden die een beetje gunstig ligt en je genoeg klanten binnen krijgt. Meestal is zo'n bedrijf er niet voor niets mee gestopt en staat het te koop. Als dit jullie droom is zou ik er zeker voor gaan en alles goed berekenen.


Mijn manege rekent voor senioren 60 min 18.75 per les als je een kwartaalabbenoment betaald en een losse les is 25.00 en dat is in de randstad.

luffwinny
Berichten: 1544
Geregistreerd: 14-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-18 01:41

bigone schreef:
En doordat mensen zo denken loopt het paarden welzijn steeds verder terug. 5000 vierkante meter is min. Voor een paard . Maar helaas komen maar heel weinig paarden dit tegen .

Het paardenwelzijn word alleen maar beter. En waarom 5000 m per paard? Die van ons kunnen hele dagen buiten staan en hele jaar door gras, en trekken elke dag sprintjes. Je kunt ook overdrijven. 5000 m per paard klinkt leuk maar dat zouden wij hier niet eens opkrijgen. Daarbij willen veel mensen hun paard gedoseerd gras geven.

Naskapower

Berichten: 3245
Geregistreerd: 22-11-07
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-18 01:43

khirshanta schreef:
Ik heb even snel gerekend -alles hypothtisch. Stel je hebt 10 ponies.

-kosten ponies (incl. tandarts 1x per jaar, bekappen (niet beslaan) en wormkuren): 2000 euro per maand moet lukken.

-kosten instructrice per uur: 11 euro

-redelijke prijs per les: 12,50 euro (bij veel maneges goedkoper) op 1 les verdien je per pony dus 1,50

-de meeste klanten hebben 1 les per week.

Met 40 klanten per dag lopen 10 ponies 4 uur elke dag. Dan verdien je 60 euro.

Je hebt 280 klanten nodig om dit elke dag te kunnen blijven doen.

Rekenend met 30 dagen per maand, verdien je dan 1800 per maand. Je ponies alleen al kosten echter 2000 ongeveer.

Dan moet je er nog hypotheek, gas, water, licht, vergunningen, brandblusmiddelen, etc. bij betalen. En dan heb je nog dierenartskosten, sommige ponies moeten beslagen worden, hebben dekens nodig...
En dan ga ik er al vanuit dat elke pony passend harnachement heeft en poets spullen.


paarden/ponys 4 uur per dag laten lopen is te veel, je krijgt dan last van overbelasting en daaraan gerelateerde blesures. Maximaal op 3 uur houden, liefst ietst minder

Jack_55
Berichten: 88
Geregistreerd: 09-02-18
Woonplaats: Verhuisd naar Brisbane

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-18 09:37

"Vooral van de kinderen die gedumpt worden omdat hun ouders jiu bedrijf als een dagbesteding aanschouwen."

Wow, dat was een verschijnsel waar ik nog niet aan had gedacht, een veredelt kinderdagverblijf... zo zie je maar weer... :(