Vraag met betrekking tot manege beginnen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
knollentuin
Berichten: 10392
Geregistreerd: 04-10-08
Woonplaats: heemstede

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-18 18:33

Steve8119 schreef:
Paardenfannn

Haha dat is een goeie weetje een huis bouwen op een stuk land als je dat zelf doet kost het niet veel. Helemaal niet veel eigenlijk stel je koopt een huis van een miljoen. Datzelfde huis in de grote vormen etc en je zou het zelf bouwen kost het je misschien 2ton en ook 2ton voor de grond. Echter zit er een grote maar aan want je zou zelf een jaar niet kunnen werken en dat zou je dus de kop kosten dus ben je wel gedwongen tot iets over kopen. En dat dan weer te renoveren en bijbouwen wat een stuk sneller gaat en je kan doen terwijl je werkt

Hier haak ik af wb je geloofwaardigheid, een huis zelf bouwen is idd goedkoper, maar een huis op een perceel zetten waar de bestemming manege op zit gaat je veel meer kosten dan wat je hier noemt, zeker is deze regio, maneges genoeg, en er zijn er meerdere al jaren te koop aan de straatstenen niet te slijten, ik vroeg eerder of je al een locatie op t oog hebt, ben ik echt benieuwd naar, zeker omdat er hier in elke hoek wel een manege zit

LindyH

Berichten: 11259
Geregistreerd: 02-07-05
Woonplaats: The Buckle of the Bible Belt

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-18 18:34

Het probleem is alleen dat je een manegebedrijf/locatie niet zo makkelijk verkoopt als je dat zou willen, omdat er geen hond op zit te wachten. Dus in die zin zou ik het een risico vinden om in zulk vastgoed te investeren. Een woonhuis op een stuk grond is veel minder risicovol.

Wat ik om mij heen zie is dat eigenlijk alleen paardenbedrijven financiëel succesvol zijn die al een stuk land en boerderij in de familie hadden, en die dat dus niet hoeven aan te kopen. Dan kun je met kleine investeringen klein beginnen en langzaam uitgroeien. De grotere maneges van nu zijn meestal zo begonnen.

In één keer vanuit het niets een groot paardenbedrijf uit de grond stampen is eigenlijk financiëel niet te doen. Ja, het kan wel, maar het is dan de kunst om in de jaren erna niet failliet te gaan. Dat is echt heel moeilijk.

Steve8119
Berichten: 23
Geregistreerd: 28-12-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-18 18:36

Uiteraard knollentuin ik gaf ook een huis als voorbeeld en niet een manege, wou ermee uitleggen dat het juist de bedoeling dus is om een bestaand perceel over te nemen. Noord Holland zou leuk zijn maar het moet wel haalbaar wezen dus nee nog geen locatie op het oog

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-18 18:37

Iedereen zei dat het onmogelijk was.
Toen kwam iemand die dat niet wist.
En die deed het !

:D

Groot denken is een eerste belangrijke stap imo. Als je klein denkt zul je altijd klein verdienen.

lissisanne

Berichten: 2506
Geregistreerd: 16-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-18 18:39

Jes schreef:
Ik zou zelf eerder beginnen als pension stal die 24/7 buiten in groepen aanbied met goede rij mogelijkheden, altijd schuil mogelijkheid en onbeperkt ruwvoer.

Vandaaruit kun je altijd nog een manege erbij startten.


dit zou ik ook zeer interessant vinden.

knollentuin
Berichten: 10392
Geregistreerd: 04-10-08
Woonplaats: heemstede

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-18 18:42

Steve8119 schreef:
Uiteraard knollentuin ik gaf ook een huis als voorbeeld en niet een manege, wou ermee uitleggen dat het juist de bedoeling dus is om een bestaand perceel over te nemen. Noord Holland zou leuk zijn maar het moet wel haalbaar wezen dus nee nog geen locatie op het oog


De locaties die hier nu te koop staan gaan stuk op het perceel, alle percelen zijn te klein voor het aantal boxen dat erop staat, en/of er zit een deel pacht op het is in deze regio niet wijs. Ik werk zelfstandig als instructeur, heb stallen aan huis. Wat jij in je hoofd hebt is leuk, maar zoek een andere regio

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-18 18:44

In tegenstelling tot Karl vind ik het juist wel goed dat TS hier rondvraagt. Wie weet kom je zo op ideeën waar je anders niet aan gedacht had. Ik zou eerder bij zo iemand willen werken dan bij iemand die alle andere ideeën afslaat omdat hij het zelf allemaal wel denkt te weten. Ik vind het dus juist een goede instelling en hoop dat je iets moois van de grond krijgt.
Groepshuisvesting lijkt mij idd een goede investering, je kan dit naast gewone stalling doen natuurlijk maar de kans dat je je met zoiets kan onderscheiden en dat kan volhouden
is groter als je een mooie stal met 24/7 een flinke uitloop hebt dan dat je alleen richt op de rijken en zelf meteen veel geld uitgeeft aan kamers met jacuzzi's denk ik.

Ballard_L

Berichten: 2492
Geregistreerd: 01-05-09
Woonplaats: Kollumerzwaag

Re: Vraag met betrekking tot manege beginnen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-18 18:52

Ik heb al een tijd een idee om een manege te starten in Leeuwarden (daar is eigenlijk geen manege, wel een paar kleinschalige stallen), maar ik wil wel eerst goed nadenken of ik dat ook echt wil. Ik heb nu een jaar als stalmanager en instructrice gewerkt op een manege en dat jaar in jaar uit doen, dat is echt zwaar! Ik zou dus eerst als tip meegeven om bij maneges te gaan kijken, eventueel een soort vrijwilligerswerk te doen om te kijken of het echt iets is wat je wilt. Vraag veel, ook aan klanten: wat willen ze, waar is vraag naar? Ik zou je vragen meer laten beantwoorden door de praktijk ;)

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-18 18:53

Dat concept van luxe kamers en eten vestaat al trouwens. Het Roode koper toch? Maar dacht dat dat onlangs over de kop was gegaan. Niet zeker.

myk_en_shant

Berichten: 3269
Geregistreerd: 15-12-10
Woonplaats: Steenwijkerwold

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-18 18:53

Zoals al eerder is aangegeven in die omgeving zitten al heel veel maneges, dus je moet echt een vooruitstrevend bedrijf neer zetten, waar de andere bedrijven niet of nauwelijks aan kunnen tippen.

Dit betekent veel, heel veel geld investeren, in bijvoorbeeld grote stallen, grote paddocks waar ze vele uren in kunnen lopen/ land voor vrije uitloop/ paddock paradise.

Goed en gediplomeerd personeel kost veel geld, want met een simpele manege instructeur red je het niet, dus je komt in hoog opgeleide instructeurs uit en deze kosten veel geld om in te huren / in dienst te nemen.

Goede bakbodem is een vereiste, een goede bakbodem is een flink kostenplaatje. Voor een buitenbak wil je dat je het hele jaar erin kunt rijden, dus trek je portemonnee maar open.

Dit allemaal te samen met de overschot aan maneges in die omgeving, is het een droomscenario in de dop.

Zelf zou ik eerst kleinschalig wat opstarten en juist een locatie zoeken ver buiten Haarlem. Maar wel bij wat grotere plaatsen in de buurt, in richting van het platteland.
Dus eerder rondom de Veluwe, Brabant, Drenthe, overijsel.

In die omgeving is het haalbaarder om kleinschalig wat op te starten en dat dit ook levensvatbaar is.

khirshanta

Berichten: 7565
Geregistreerd: 28-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-18 18:54

Ik heb geen stal, maar stal is mijn tweede thuis en ik krijg best wat mee over financiën en klanten hebben en houden.

Mijn advies: bezint eer ge begint (en dat doe je al goed!)

Het is van 's ochtends tot 's avonds laat hard werk, in weer en wind, elke dag van het jaar. Je houdt veel minder privacy. Het is láng niet zo rooskleurig als vaak gedacht wordt...

Eigen paarden voor de lol hebben is totaal iets anders dan paarden houden met commercieële insteek.

20 paarden aan het eten houden, hoefsmid, dierenarts, verzekeringen, harnachement, tandarts, wormkuren kost goud geld. Ik betwijfel of je dit met 'alleen' lessen kunt bekostigen, vooral in het begin.

Je hebt al een bedrijf, dat zal voor een aardig deel de lasten van je manege (de eerste tijd) moeten dragen.

Wellicht beter om kleiner te beginnen; 5 paarden, en van daaruit opbouwen. Minder overhead, en je zult eerst naam moeten krijgen.

grond
Hoeveel grond heb je? Hoeveel weide heb je? Hoeveel mag je bouwen, en wát mag je bouwen? Als aannemer heb je hierin met jouw vakkennis al een grote voorsprong.

inkomsten
Denk ook aan andere inkomsten. Een schriktrainings parcour waar mensen gebruik van kunnen maken (met begeleiding), buitenritten, paardentaxi, verlease van paarden, vakantieverblijf- zoiets.

huisvesting
Waar je uit kunt blinken, is paardenwelzijn. Van daaruit kun je ook denken aan pension. De mensen willen zien dat paarden veel buiten staan, per paardengroep aangepast voer, goed hooi- liefst onbeperkt waar mogelijk.

Als je ook een pensionstal wilt, denk aan 2 binnenbakken, een solarium, verwarmde wasplaats en een stapmolen.

personeel
Hoeveel personeel wil je aannemen en wat wil je zelf doen? Wie heeft er het inzicht in wat de paarden qua voer moeten hebben?

paarden
Belangrijkste: de paarden. Een goed paard is goud waard- en die kosten ook wat. Betrouwbaar, moeten om kunnen gaan met ruitertjes die nog niets kunnen en nog trekken aan teugels, boenke-boenke doen in het zadel. Ze moeten ook iets bieden voor de wat gevorderden. Er moeten ponies zijn van groot tot klein...en iets voor de grotere ruiters.

Onze ponies houden rekening met de nieuwste ruitertjes en blijven licht aan de hulpen met goed wat pit voor de gevorderden. Totaal bom-proof voor zover een paard dat ooit kan zijn; harde muziek, mensenmassa's, duwen,trekken, honden in hun staart, ballen tegen benen, zeiltjes die wapperen, groot en klein verkeer draaien ze hun hoef niet voor om. Die zijn er echter door de jaren gekomen- dat zijn stuk voor stuk ongelofelijke ponies die je niet zomaar vindt

klanten
Klanten kunnen soms echt niet leuk zijn. Niet betalen voor stalling of lessen, eisen en vervelend doen, en ouders die hun kind afgeven en een paar uur later pas weer ophalen. 'maar dan maak ik duidelijke regels waaraan iedereen zich moet houden' werkt niet- streng regels navolgen maakt snel dat iemand zegt 'ik wil alleen dit, dat is toch niet teveel gevraagd?' en jij bent de gebeten hond omdat niemand doorheeft dat er 30 mensen met eisen zijn die allemaal op hun tenen getrapt kunnen zijn. Je moet flexibel kunnen zijn. Veel klanten zijn leuk, maar de rotte appels verpesten het voor iedereen

knollentuin
Berichten: 10392
Geregistreerd: 04-10-08
Woonplaats: heemstede

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-18 18:56

poes schreef:
Dat concept van luxe kamers en eten vestaat al trouwens. Het Roode koper toch? Maar dacht dat dat onlangs over de kop was gegaan. Niet zeker.


Er zijn er veel meer , het is best een trend op het moment en ik heb t idee dat dat allemaal goed loopt, de cantharel bv

Radiostilte
Berichten: 985
Geregistreerd: 15-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-18 19:07

Even praktisch nog. Je zegt dat je als aannemer ervaring hebt met vergunningen etc. Maar dan snap je denk ik ook dat als je een boerderijtje koopt je niet zomaar een manegebedrijf kan beginnen. Als er niet zoveel aan bijgebouwen bijstaat is er geen gemeente die je een vergunning gaat geven om het aantal m2 neer te bouwen die je wilt/nodig hebt voor je binnenbak, stallen opslag etc. Daarnaast moet het bestemmingsplan het toestaan om een manegebedrijf te beginnen. Want het bestemmingsplan verander je niet zomaar of helemaal niet.

Ook heb je milieuvergunning nodig voor het houden van paarden qua mestwetgeving. En bij een manege zit vaak een kantine. Hier heb je een horecavergunning nodig en een sociaal hygiëne diploma.

Daarnaast zegt u dat u het zelf wil gaan bouwen. U snapt dat u dan komende jaren nog niet kan beginnen. Je moet eerst de juiste locatie vinden, vergunningen krijgen en dan nog bouwen. Dus misschien toch beter om iets bestaands te kopen dan? Wel veel makkelijker. En omdat je veel m2 wilt bouwen moet je denk ik iets kopen waar al veel m2 bijgebouwd is om het hele vergunninggebeuren iets te versoepelen. Maar dat betekent dus veel verbouwen of slopen. Dat kost ook tijd en geld. En je kunt als aannemer natuurlijk veel zelf doen en dat scheelt financieel maar of het heel veel gaat schelen vraag ik mij af. Want ik ga er vanuit dat u werknemers hebt want in je 1tje bouw je niet even een manegebedrijf. Maar die werknemers moet toch betaald worden. En u moet in tussentijd ook ergens van leven. En u krijgt dan geen geld binnen van opdrachtgevers.

Daarnaast als u het rustiger aan wilt doen lichamelijk als u 50 bent geweest zal ik eerder kijken of u uw aannemersbedrijf niet gewoon uit kan breiden. Bouwen wordt weer volop gedaan. In de toekomst alleen maar meer vraag naar goede bouwvakkers. En als u een handje vol of meer werknemers heeft hoeft u het werk toch niet meer zelf uit te voeren. Kunt u meer de opzienersrol op u nemen bij uw bouwplaats(en). Kijken of alles goed gaat, overleggen met opdrachtgevers, brandjes blussen, materialen bestellen, met nieuwe opdrachtgevers praten, offertes maken etc. Dit is lichamelijk niet zwaar. En lijkt mij veel minder zwaar dan het hebben van een manegebedrijf

Radiostilte
Berichten: 985
Geregistreerd: 15-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-18 19:10

knollentuin schreef:
poes schreef:
Dat concept van luxe kamers en eten vestaat al trouwens. Het Roode koper toch? Maar dacht dat dat onlangs over de kop was gegaan. Niet zeker.


Er zijn er veel meer , het is best een trend op het moment en ik heb t idee dat dat allemaal goed loopt, de cantharel bv


Je hebt ook kleinere zoals bed & stal etc dat is meer met een huisjes en stal. Maar ze schieten de laatste tijd best hard uit de grond. Loopt volgens mij aardig maar dan moet het wel wat grootschalige hebben om er echt een boterham van te kunnen verdienen. En tja wanneer is de markt verzadigd? Ik denk binnenkort wel.

Karl66

Berichten: 29749
Geregistreerd: 06-08-05
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-18 19:10

Er is nogal een groot verschil tussen een (al dan niet groots) plan hebben, waarbij je bokkers vraagt om er eens naar te kijken en tegenaan te schoppen en op Bokt vragen of iemand een plan voor je heeft.

Stel TS was hier met het idee gekomen dat kinderen tegenwoordig te weinig buiten spelen en teveel op hun laptop en mobieltje zitten. Dat hij daarom met het plan komt om van paardensport een schoolsport te maken en op die manier alle kinderen wekelijks een uur betaald op zijn manege te krijgen, dat hij dat wil combineren met vakantiekampen voor kinderen en dat wil combineren met natuurweekenden en -vakanties. Dat afgetopt met een topsportopleiding voor paardensport-talenten. Dan heb je een plan waar heel veel gaten in geschoten kunnen worden, waar hij op basis van input van Bokt en hopelijk ook andere instanties heel veel zaken moet gaan aanpassen om van deze fantasie iets te maken wat ook echt levensverwachting heeft. Maar dan heb je een plan en een visie over wat je wilt bereiken en wat jouw toegevoegde waarde voor je klanten is. Dat is echt iets heel anders dan roepen: "Hé, ik heb hier een zak met geld staan, vertel mij eens hoe ik dat moet uitgeven." Ondernemen begint met een visie, niet met andere mensen vragen een visie voor je te verzinnen.

Daarnaast is TS gewoon zwaar onrealistisch. Als je denkt dat je in de randstad een bestaand bedrijf over kan kopen, inclusief voldoende grond, de paarden kan aanschaffen, het bedrijf kan inrichten, inclusief alle materieel dat je nodig hebt. Waarbij je dan ook nog eens vanaf dag één personeel in dienst wil hebben om het werk voor je te doen, terwijl er nog geen inkomsten tegenover staan. Je ook nog eens een gigantische marketinginspanning moet gaan verrichten om te zorgen dat je snel vanaf nul een kritische massa aan klanten krijgt, zodat er voldoende geld binnen gaat stromen. En je denkt dat je dat zonder de bank, met je eigen geld kan doen en dat je geen miljoenen nodig hebt, dan ben je gewoon een penny, die niet verder komt dan fantaseren over hoe leuk het zou zijn om een paardenbedrijf te hebben.

Vooral van een aannemer, die beweert goed ingevoerd te zijn in de vastgoedwereld, had ik een iets realistischere instelling verwacht...

Paardenfann4
Berichten: 1339
Geregistreerd: 15-08-17
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-18 19:12

Steve8119 schreef:
Paardenfannn

Haha dat is een goeie weetje een huis bouwen op een stuk land als je dat zelf doet kost het niet veel. Helemaal niet veel eigenlijk stel je koopt een huis van een miljoen. Datzelfde huis in de grote vormen etc en je zou het zelf bouwen kost het je misschien 2ton en ook 2ton voor de grond. Echter zit er een grote maar aan want je zou zelf een jaar niet kunnen werken en dat zou je dus de kop kosten dus ben je wel gedwongen tot iets over kopen. En dat dan weer te renoveren en bijbouwen wat een stuk sneller gaat en je kan doen terwijl je werkt


Voor 2 ton heb je natuurlijk geen land om paarden op te gaan houden. Daar heb je wel heel wat hectares voor nodig en die kosten wel meer dan 2 ton. Je moet ook stallen bouwen, een gebouw voor voer/opslag, machines om te kunnen hooien en alles te onderhouden. De rijbakken en paddocks moeten aangelegd worden. Als je alles bij elkaar optelt dan denk ik dat je dan ook al gauw richting een miljoen gaat. Alleen een omheining zetten om weilanden en paddocks is al bijzonder kostbaar. Dus voordat je zo'n investering eruit hebt dan ben je wel heel wat jaartjes verder, als het al lukt. Dus een bestaande locatie is denk ik hoe dan ook voordeliger. Ik weet in het noorden van het land nog wel een prachtige locatie. Kost wel een ton of 9. Maar die mensen zijn ook gestopt omdat het niet uit kon. Ik zou zelf mijn geld in iets anders investeren. Maar mochten jullie dit door willen zetten dan wens ik je heel veel succes toe.

Morris

Berichten: 3445
Geregistreerd: 04-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-18 19:21

Karl66 schreef:
Er is nogal een groot verschil tussen een (al dan niet groots) plan hebben, waarbij je bokkers vraagt om er eens naar te kijken en tegenaan te schoppen en op Bokt vragen of iemand een plan voor je heeft.

Stel TS was hier met het idee gekomen dat kinderen tegenwoordig te weinig buiten spelen en teveel op hun laptop en mobieltje zitten. Dat hij daarom met het plan komt om van paardensport een schoolsport te maken en op die manier alle kinderen wekelijks een uur betaald op zijn manege te krijgen, dat hij dat wil combineren met vakantiekampen voor kinderen en dat wil combineren met natuurweekenden en -vakanties. Dat afgetopt met een topsportopleiding voor paardensport-talenten. Dan heb je een plan waar heel veel gaten in geschoten kunnen worden, waar hij op basis van input van Bokt en hopelijk ook andere instanties heel veel zaken moet gaan aanpassen om van deze fantasie iets te maken wat ook echt levensverwachting heeft. Maar dan heb je een plan en een visie over wat je wilt bereiken en wat jouw toegevoegde waarde voor je klanten is. Dat is echt iets heel anders dan roepen: "Hé, ik heb hier een zak met geld staan, vertel mij eens hoe ik dat moet uitgeven." Ondernemen begint met een visie, niet met andere mensen vragen een visie voor je te verzinnen.

Daarnaast is TS gewoon zwaar onrealistisch. Als je denkt dat je in de randstad een bestaand bedrijf over kan kopen, inclusief voldoende grond, de paarden kan aanschaffen, het bedrijf kan inrichten, inclusief alle materieel dat je nodig hebt. Waarbij je dan ook nog eens vanaf dag één personeel in dienst wil hebben om het werk voor je te doen, terwijl er nog geen inkomsten tegenover staan. Je ook nog eens een gigantische marketinginspanning moet gaan verrichten om te zorgen dat je snel vanaf nul een kritische massa aan klanten krijgt, zodat er voldoende geld binnen gaat stromen. En je denkt dat je dat zonder de bank, met je eigen geld kan doen en dat je geen miljoenen nodig hebt, dan ben je gewoon een penny, die niet verder komt dan fantaseren over hoe leuk het zou zijn om een paardenbedrijf te hebben.

Vooral van een aannemer, die beweert goed ingevoerd te zijn in de vastgoedwereld, had ik een iets realistischere instelling verwacht...


Ik vind je behoorlijk negatief overkomen. Prima toch als iemand op een forum informatie zoekt.
Hoe iemand een onderneming opstart, moet hij/zij toch zelf weten.

Edit: je bent nogal kritisch ;)
Laatst bijgewerkt door Morris op 29-12-18 19:45, in het totaal 1 keer bewerkt

Steve8119
Berichten: 23
Geregistreerd: 28-12-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-18 19:26

Bedankt weer allemaal!

Uiteindelijk zal iets overkopen inderdaad verstandiger zijn zoals bv Daantje al zegt de vergunningen kunnen even duren. Het mooiste zou iets kant en klaars haast zijn. Karl de visie hadden we al en zoals ik eerder aangegeven heb randstad zou leuk wezen maar het moet inderdaad wel haalbaar zijn. En kritiek is juist heel fijn als je aan iets nieuws wil beginnen dan let je juist op meer dan dat iedereen mee praat en zegt doen doen doen

Nielojram

Berichten: 7802
Geregistreerd: 14-02-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-18 19:41


knollentuin
Berichten: 10392
Geregistreerd: 04-10-08
Woonplaats: heemstede

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-18 20:13


khirshanta

Berichten: 7565
Geregistreerd: 28-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-18 20:19

Ik heb even snel gerekend -alles hypothtisch. Stel je hebt 10 ponies.

-kosten ponies (incl. tandarts 1x per jaar, bekappen (niet beslaan) en wormkuren): 2000 euro per maand moet lukken.

-kosten instructrice per uur: 11 euro

-redelijke prijs per les: 12,50 euro (bij veel maneges goedkoper) op 1 les verdien je per pony dus 1,50

-de meeste klanten hebben 1 les per week.

Met 40 klanten per dag lopen 10 ponies 4 uur elke dag. Dan verdien je 60 euro.

Je hebt 280 klanten nodig om dit elke dag te kunnen blijven doen.

Rekenend met 30 dagen per maand, verdien je dan 1800 per maand. Je ponies alleen al kosten echter 2000 ongeveer.

Dan moet je er nog hypotheek, gas, water, licht, vergunningen, brandblusmiddelen, etc. bij betalen. En dan heb je nog dierenartskosten, sommige ponies moeten beslagen worden, hebben dekens nodig...
En dan ga ik er al vanuit dat elke pony passend harnachement heeft en poets spullen.

knollentuin
Berichten: 10392
Geregistreerd: 04-10-08
Woonplaats: heemstede

Re: Vraag met betrekking tot manege beginnen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-18 20:28

@kirshanka Welke instructeur werkt er voor 11 euro per uur?

khirshanta

Berichten: 7565
Geregistreerd: 28-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-18 20:30

knollentuin schreef:
@kirshanka Welke instructeur werkt er voor 11 euro per uur?


Een starter die weinig kan en heel graag aan de slag wil... ik heb het qua instructie zo goedkoop mogelijk gehouden- anders krijg je het helemaal niet gedraaid.

Met mijn berekening draai je alleen al op ponies 200 euro verlies per maand

Sadira

Berichten: 5361
Geregistreerd: 14-09-11
Woonplaats: Omgeving Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-18 20:33

"-redelijke prijs per les: 12,50 euro (bij veel maneges goedkoper) op 1 les verdien je per pony dus 1,50"

Rekent de instructeur dan 11 euro per leerling of 11 euro per les? Want anders verdien je op de les vanaf de tweede pony wel volle mik.

khirshanta

Berichten: 7565
Geregistreerd: 28-08-06

Re: Vraag met betrekking tot manege beginnen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-18 20:34

Ah ja! Tuurlijk!

11 euro per les (bruto he)