Vraag met betrekking tot manege beginnen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Nikass
Berichten: 16553
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-18 15:14

MarjanB schreef:
Ik heb rond m’n 20e in de paarden gewerkt.. veel stallen gezien tijdens mijn opleiding waar ik heb gewerkt. Zoals velen boven mij zeg ik weet goed waar je aan begint. Je hebt altijd mensen op het terrein, het bijbehorende gezeur, t is nooit goed want die wil dit em die wil dat. Verder is het 24/7 werken en klaar staan voor een schamele opbrengst. En vergeet niet dat er in de paardenwereld heel wat rotte appels zitten en je soms beduveld wordt waar je bij staat.

Mocht je t dan nog willen :') ga eens praten met bestaande manegehouders. D’r zijn er vast wel die een open en eerlijk gesprek willen aan gaan.


Dit geldt zeker voor pensionklanten, maar veel minder of niet voor manege klanten.


sneeuwpop
Berichten: 4404
Geregistreerd: 19-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-18 16:37

daffie1986 schreef:
Ik denk dat sneeuwpop doelt op jouw opmerking of dan al die manegehouders "dom" zijn. En dat ze het gebruik van het woord "dom", dom vindt. Niet zo zeer dat je de vraag stelt, maar hoe kleinerend de vraag klinkt.
Denk ik


Idd, dank U

sneeuwpop
Berichten: 4404
Geregistreerd: 19-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-18 16:49

Gini schreef:
Dus als je vragen hebt over iets wat je niet snapt en dat dus ook niet meteen klakkeloos wilt aannemen, is het een domme reactie? Ok dan.
Als een bedrijf generaties lang in een familie zit, dan denk ik dat je toch wel mag spreken van een succesvol en winstgevend bedrijf, niet? Een bedrijf dat jaar op jaar verlies draait of net aan toekomt, overleeft geen generaties.


Een agrarisch bedrijf wat al zo lang bestaat heeft al veel veranderingen doorgemaakt.
Vooral de overheid kan het bedrijf maken of breken met al zijn regels en ook met vergunningen die deze wel of niet geeft aan het bedrijf of omliggende bedrijven.
Veel paardenbedrijven waren eerst voor koeien, maar zijn overgestapt om zo te kunnen blijven bestaan.
Maar nu er zoveel bedrijven zijn met een vergunning voor paardenhouderij krijg je daar ook weer problemen.

Ik vind overigens "je vragen" (nu ook weer) erg kleinerend overkomen.

Gini
Berichten: 17885
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-18 17:00

Maar wat is er denigrerend aan mijn vragen en niet aan het advies 'haha, TS je hebt geen ervaring en nu kom je wat tips vragen op het forum, zo kom je er echt niet, begin er maar niet aan, want het gaat je niet lukken'?
Ik bedoel het absoluut niet denigrerend, maar ik vind het gek dat manegehouder als een echte hondenstiel wordt voorgesteld en er toch zo veel maneges in het land zijn (zoveel zelfs dat bepaalde regio's verzadigd genoemd kunnen worden). Dat is enkel hetgeen ik opmerk. En als ik die discrepantie opmerk en daar vragen over stel, zou ik meteen denigrerend zijn? Als het echt enkel het woord 'dom' is waar je over viel, wil ik dat gerust terugnemen. Maar omdat je mijn tweede setje vragen ook niet oké vindt, val je toch blijkbaar over meer dan het woordje 'dom'.
Het is toch niet denigrerend om de adviezen die hier gegeven worden in vraag te stellen: is dat wel zo? Heeft iemand echt ervaring ermee? Etc.

sneeuwpop
Berichten: 4404
Geregistreerd: 19-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-18 17:06

Het ging idd over het woordje "dom" en in je reactie daarna lijkt het er ook op dat je het dom vind, dat als een bedrijf jaren in de familie is, toch verlies draait.

joyce B
Berichten: 16372
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-18 17:13

cobiie schreef:
Bedenk hoeveel maneges/pensionstallingen in (stille) verkoop staan, stoppen met iets dergelijks zonder mega schulden is echt niet zo simpel.


Precies....
Daar zijn er heel veel van...
Dag pensioen...

Net als die boerenbedrijven die doorploeteren met melkprijzen beneden de kostprijs omdat stoppen een nog veel grotere strop oplevert omdat de vaste lasten en soms enorme hypotheek wel doorgaan. Andere boeren raken depressief tot zelfmoord aan toe.

Er heeft bij ons regio een manege serieus lang te koop gestaan omdat dochter het toch niet ging overnemen. Uiteindelijk manegepaard en allemaal weggegaan en iemand is een deel over gaan nemen met pensionstal als ik het goed begrepen heb, omdat het niet verkocht werd. Dat soort panden zijn te duur, het krijgen van een hypotheek op een pand met bedrijfsbestemming is veel moeilijker dan op een woonhuis, het moet sneller afgelost met groter deel eigen geld en een goed bedrijfsplan. Dat kunnen veel startende ondernemers niet betalen.
Dan wordt het al snel een deel van een accomodatie huren.

Nikass
Berichten: 16553
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-18 17:19

Gini schreef:
Maar wat is er denigrerend aan mijn vragen en niet aan het advies 'haha, TS je hebt geen ervaring en nu kom je wat tips vragen op het forum, zo kom je er echt niet, begin er maar niet aan, want het gaat je niet lukken'?
Ik bedoel het absoluut niet denigrerend, maar ik vind het gek dat manegehouder als een echte hondenstiel wordt voorgesteld en er toch zo veel maneges in het land zijn (zoveel zelfs dat bepaalde regio's verzadigd genoemd kunnen worden). Dat is enkel hetgeen ik opmerk. En als ik die discrepantie opmerk en daar vragen over stel, zou ik meteen denigrerend zijn? Als het echt enkel het woord 'dom' is waar je over viel, wil ik dat gerust terugnemen. Maar omdat je mijn tweede setje vragen ook niet oké vindt, val je toch blijkbaar over meer dan het woordje 'dom'.
Het is toch niet denigrerend om de adviezen die hier gegeven worden in vraag te stellen: is dat wel zo? Heeft iemand echt ervaring ermee? Etc.


Ik vind je vragen terecht en niet denigrerend, en mijn ervaring met maneges (in de randstad) is niet dat ze lopen te soebatten voor een hongerloontje. In het oosten van het land staan wel maneges leeg, of dat er veel zijn kan ik niet zeggen (want ik heb geen zicht op percentages) en waarom ze te koop staan ook niet. Wel is het zo dat het daar veel makkelijker is voor mensen om een paard aan huis te houden. Simpelweg omdat er meer ruimte is en de huizen met grond vele malen goedkoper. Er zal daarom juist in de drukbevolkte gebieden meer vraag blijven naar maneges/pensionstallen, omdat een paard op je appartementje nou eenmaal niet gaat lukken.

Steve8119
Berichten: 23
Geregistreerd: 28-12-18

Re: Vraag met betrekking tot manege beginnen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 31-12-18 14:55

Bedankt allemaal voor de goede leuke fijne kritische tips! Ik wens iedereen een fijn en gelukkig 2019!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-19 18:31

Benfan schreef:
Ik merk hier in de omgeving dat een pensionstalling en manege samen niet werkt. De HCE gaat stoppen met pension, Paulien Alberts is gestopt met de manege, en de eekwal is gewoon poedersuiker. Je hebt als pensionklant alleen maar last van de manege, vooral van de kinderen die gedumpt worden omdat hun ouders jiu bedrijf als een dagbesteding aanschouwen. Bedenk je goed of je tegen vervelende klanten kunt, want die zijn er in overvloed.

Jammer dat je in die hoek wil zitten. Emmen heeft bv maar 1 goeie manege, en die zit vol. Ik weet een bedrijf dat de eigenaar zou moeten dumpen en een ander zou moeten zoeken. Mooie lokatie, erg slechte dierenwelzijn, en (ex) klanten die worden bedreigt.

Daarbij heeft er jaren lang een erg mooi pand te koop gestaan hier. Erg veel bos, veel klanten, erg bekend.... Word nu plat gesmeten.

Misschien ook handig om te kijken waar je de meeste klanten kunt vinden. En niet zo zeer op alleen jullie omgeving te richten.


Hce heeft nog wel pension hoor, een vriendin van mij heeft er onlangs gestaan met haar paarden. :j Waarom vindt je de Eekwal poedersuiker? En wat is die goede manege? En dat mooie pand met veel bos? Dat ken ik niet...


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 30 bezoekers