Hoelang wachten op foto's fotoshoot?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-18 18:20

:oo wat lees ik hier een hoop negatieve ervaringen! Nou vraag ik mij af, zijn dat ervaren fotografen of startende/ hobby fotografen die de boel zo verslonsen?

TS, als het een beroepsfotograaf is zou je via haar site/ google wel het telefoonnummer moeten kunnen vinden.

love_mandy

Berichten: 2929
Geregistreerd: 01-03-15
Woonplaats: Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-18 18:26

Jammer dat het zo loopt. Je hoort tegenwoordig toch steeds vaker dat mensen geen foto's leveren

Ik ben zelf (hobby) fotograaf en streef er echt naar mijn foto's binnen 2 weken bij de klant te hebben. Meestal lukt het mij om binnen een week foto's te sturen. Als het toch eens wat langer duurt dan 2 weken (door bijvoorbeeld ziekte) dan laat ik dat altijd weten aan de klant.

Ik zou gewoon berichten blijven sturen om te vragen waar de foto's blijven en dat je snapt dat het 'wat' langer kan duren maar je daar dan graag van op de hoogte was gehouden.

_suus19_

Berichten: 1721
Geregistreerd: 20-06-10
Woonplaats: Ter Aar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-18 19:34

Bedankt voor de tips. Jammer zoveel negatieve ervaringen!
Het was geen beroeps fotograaf. Dus ik weet naam + achternaam en woonplaats van FB maar verder niets.
Ik zal er berichtjes achteraan blijven sturen (al genoeg gedaan hoor zonder reactie maar ik ga er maar mee verder) maar ik vrees het ergste als ik jullie zo hoor. Super onprofessioneel. Zo,n iemand gaat nooit naam maken.
Wees dan gewoon netjes en stuur er een paar zonder te bewerken..

Afspraak was eerste foto die avond, daarna alle foto’s (binnen 1 tot 2 weken) op matige kwaliteit zodat ik de mooiste uit kon kiezen en dan een bepaald aantal in goede kwaliteit met mogelijkheid tot bijkopen van meer..

MillyH
Berichten: 640
Geregistreerd: 21-05-14

Re: Hoelang wachten op foto's fotoshoot?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-18 20:48

Ik als hobbyfotograaf heb af en toe ook shoots voor mijn portfolio.
Hierbij streef ik altijd naar het afleveren van de foto's in max 4 weken. Over het algemeen is dit veel sneller. (het is een keer gebeurd dat het langer duurde aangezien mijn laptop kapot was en gemaakt moest worden)

DeniiSee

Berichten: 1319
Geregistreerd: 30-03-07
Woonplaats: s'-Gravenzande

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-18 20:51

Jeetje ik schrik ervan hoe lang sommige mensen op foto's wachten of hebben gewacht..

Wat vervelend TS dat je geen contact meer krijgt. Misschien kan je een keer via de messenger proberen te bellen en de fotograaf er ook duidelijk van te maken dan dit niet echt klant vriendelijk overkomt. Laat dan opseminst even zelf even weten hoe het zit en of het wel of niet lukt kwa aanleveren van je foto's.

Naast mijn fulltime baan heb ik ook een klein fotografie bedrijfje. Ik hanteer altijd binnen 3 dagen een voorproefje en binnen 2 weken derest van de foto's. Ik heb een enkele keer vanwege zomer drukte iets later geleverd maar dat deed ik dan max 1 week later en liet ik dat uiteraard weten aan de klant. Het kan iedereen overkomen, ziekte drukte of andere omstandigheden maar wanneer je het normaal even laat weten of overlegd vinden mensen het vaak niet erg en hebben ze er begrip voor.

Ik vind het echt oprecht jammer om te lezen dat mensen zulke slechte ervaringen hebben met fotografen. Want er zijn er ook vele die echt hun best doen!

Anoniem

Re: Hoelang wachten op foto's fotoshoot?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-18 20:55

Ik heb betaalde en gratis shoots gedaan. De betaalde heb ik altijd keurig op tijd gehad, de gratis lieten nog wel is op zich wachten...
Dat snap ik niet, als je een tevreden klant/model hebt via een bokmeeting of whatever, kan je daar ook een betalende klant uit creeeren en je naam positief bekent maken...

Ik heb ook wel is iemand gehad die zelf vroeg of je mijn paard op de foto mochtkomen zetten omdat ze haar zo mooi vond. Prima, kom maar langs! Maar vervolgens "boos" worden als ik na 2 weken een keertje vraag waar de foto's blijven. Want "ik had niet betaald dus moest daarom maar langer wachten" Ehh, jij wou langskomen voor niks :+ Ik zorg dat er een compleet gewassen schimmel voor je staat en dan dit... Ik ben er wel wat voorzichtiger mee geworden, krijg best wat verzoekjes of ze mijn paard op de foto mogen zetten, maar zeg niet meer tegen iedereen ja... Inderdaad vanwege slechte ervaringen, mij kost het ook veel tijd ;)

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Berichten: 101735
Geregistreerd: 02-08-02
Woonplaats: Achterveld

Re: Hoelang wachten op foto's fotoshoot?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-18 21:05

Ik wil jou paard ook nog wel een keer op de foto zetten. :D :D

Luckyy80

Berichten: 1013
Geregistreerd: 02-04-12
Woonplaats: Midden-Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-18 21:06

Toevallig heb ik momenteel een soortgelijke situatie. In november op portfoliobasis foto's laten maken van mijn toenmalige bijrijdpaard en nog niets ontvangen, ik word zelfs compleet genegeerd op alle platforms. Om gek van te worden!

Zelf hanteer ik vaak dezelfde avond nog een voorproefje, en dan binnen twee weken alle foto's aanleveren. Als dit op de een of andere manier niet lukt, dan geef ik dat altijd aan. Maar ik laat er nooit maanden overheen gaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-18 21:06

Bellatrix schreef:
Ik wil jou paard ook nog wel een keer op de foto zetten. :D :D


Jij bent welkom :D

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Berichten: 101735
Geregistreerd: 02-08-02
Woonplaats: Achterveld

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-18 21:08

Anoniem schreef:
Bellatrix schreef:
Ik wil jou paard ook nog wel een keer op de foto zetten. :D :D


Jij bent welkom :D


Dat is fijn om te horen. :j

lovelyfiefy

Berichten: 5093
Geregistreerd: 03-10-11
Woonplaats: Brabant

Re: Hoelang wachten op foto's fotoshoot?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-18 21:21

ik maak zelf ook foto's
maar ik vind het toch zelf netjes om het binnen een week af te leveren.
Al ben ik vaak zelf zo enthousiast dat ik ze bijna dezelfde dag nog af heb :+
En anders de dag erna & ze dan ook meteen mail (wetransfer)

Ik vind maanden wachten op foto's niet netjes.
nu weet ik wel van een vriend van mij , die zit letterlijk volgeboekt.
Dat hij soms 1 dag in 2 weken tijd heeft om aan de foto's te zitten
Die doet er dus wel soms een maand of langer over om af te leveren.

Maar ik vraag me af of zij ook zo 'vol geboekt' is dat ze het hierdoor niet red.

Nynkster

Berichten: 5331
Geregistreerd: 04-03-12
Woonplaats: Exloo (Drenthe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-18 21:28

Lienek schreef:
Fotografen .... pff echt hoor.. ik heb al zo vaak maanden gewacht op fotos. Ik wacht nu nog op de laatste fotos van juni 2017.... en in 2016 ooit geshoot en fotos nooit gekregen.

En je kan er niks mee behalve anderen waarschuwen en/of veel geduld hebben...


Wel een beetje alles over een kam scheren dit....
Ik probeer altijd zo snel mogelijk af te leveren. Soms duurt die een week of 2/3 omdat ik druk ben met schoolopdrachten. Maar je praat nu net alsof fotografen raar volk zijn. Ik begin toch ook niet over die ontzettend lelijke harige ongetoilletteerde tinkers op fotomeetings :o dat je dan maar nooit meer een tinker moet accepteren op een meeting

Lienek

Berichten: 4094
Geregistreerd: 11-07-06
Woonplaats: Waipawa, Nieuw Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-18 21:35

Nynkster schreef:
Lienek schreef:
Fotografen .... pff echt hoor.. ik heb al zo vaak maanden gewacht op fotos. Ik wacht nu nog op de laatste fotos van juni 2017.... en in 2016 ooit geshoot en fotos nooit gekregen.

En je kan er niks mee behalve anderen waarschuwen en/of veel geduld hebben...


Wel een beetje alles over een kam scheren dit....
Ik probeer altijd zo snel mogelijk af te leveren. Soms duurt die een week of 2/3 omdat ik druk ben met schoolopdrachten. Maar je praat nu net alsof fotografen raar volk zijn. Ik begin toch ook niet over die ontzettend lelijke harige ongetoilletteerde tinkers op fotomeetings :o dat je dan maar nooit meer een tinker moet accepteren op een meeting


Zooo... misschien had je nog ff verder moeten lezen naar mijn tweede reactie. .
Daarnaast beetje raar dat je er zelf zo fel op reageert en dan probeert persoonlijk te reageren :') maar gelukkig toiletteer ik mijn tinker altijd netjes dus hij komt niet aan. Jammer joh.

Maar ik werk zelf nog maar met zo'n klein kringetje. Heb met internationale fotografen gewerkt met 10.000den volgers die ook gewoon maaaanden er over doen en gewoon radio stilte houden. Vraag menig model en je zal zien dat het eerder uitzondering dan regel is hoor als ze op tijd leveren. Helaas...

Lagonda

Berichten: 1735
Geregistreerd: 28-01-11
Woonplaats: Gorinchem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-18 21:40

Ik ben ondertussen al een tijdje aan het wachten op foto's van een betaalde shoot.. shoot zelf was 4 weken geleden. Door omstandigheden helft toen, en rest anderhalf week later betaald met goedkeuring. Binnen een week een paar foto's voor mijn nieuwschierigheid.

Ondertussen al 10 dagen zonder contact waarop niet op app of facebook word gereageerd. Ik begin mij toch wat zorgen te maken :(
De appjes staan nog op 1 vinkje, dus misschien iets met de telefoon? Ik ben benieuwd wanneer ik die foto's ga zien..

Ennasil92

Berichten: 1582
Geregistreerd: 22-09-15
Woonplaats: Eck En Wiel

Re: Hoelang wachten op foto's fotoshoot?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-18 21:48

Ik ga zo nu en dan naar fotomeetings en meestal heb ik de foto's binnen een week of twee. Als het langer duurt geven de meeste fotograven dat gelukkig netjes aan.

Helaas heb ik van 2 fotograven nog steeds geen foto's binnen die vorig jaar mei gemaakt zijn, na herhaaldelijk meerdere berichten gestuurd te hebben via FB, FB pagina, Instagram en Whatsapp heb ik de moed helaas opgegeven.
Ik vind het erg jammer, want het zijn foto's van mijn eerst gefokte veulen die inmiddels in Frankrijk staat en ik dus waarschijnlijk nooit meer terug zal zien.

Ennasil92

Berichten: 1582
Geregistreerd: 22-09-15
Woonplaats: Eck En Wiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-18 22:05

Ennasil92 schreef:
Helaas heb ik van 2 fotograven nog steeds geen foto's binnen die vorig jaar mei gemaakt zijn, na herhaaldelijk meerdere berichten gestuurd te hebben via FB, FB pagina, Instagram en Whatsapp heb ik de moed helaas opgegeven.
Ik vind het erg jammer, want het zijn foto's van mijn eerst gefokte veulen die inmiddels in Frankrijk staat en ik dus waarschijnlijk nooit meer terug zal zien.

Ik heb nog 1 laatste poging tot communicatie gedaan zojuist, we wachten af...

Lagonda

Berichten: 1735
Geregistreerd: 28-01-11
Woonplaats: Gorinchem

Re: Hoelang wachten op foto's fotoshoot?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-18 22:07

Ik heb ondertussen 'mijn' fotograaf hier op bokt gevonden en zie dat ze gister online was. Mocht ze niet op FB reageren wordt dit de volgende stap.

Wat een gedoe dat je er zo achter aan moet zeg. Ook vervelend dat er dan gewoon niet gereageerd word

Ennasil92

Berichten: 1582
Geregistreerd: 22-09-15
Woonplaats: Eck En Wiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-18 22:16

Anoniem schreef:
Van een boktmeetibg verwacht ik ook nog foto's van mei 2017 van 1 fotograaf :o

Verder krijg ik ze meestal, breed genomen, binnen een maand :) Gratis of betaald.

6 weken en bijna geen contact mee te krijgen, ik vrees ook het "ergste"...

Wij missen van dezelfde fotografe de foto's denk ik

*Edit,
Ik was in de war met een andere fotomeeting bedenk ik me net, maar er waren er meer met die meeting die geen foto's gekregen hebben van haar.

Ennasil92

Berichten: 1582
Geregistreerd: 22-09-15
Woonplaats: Eck En Wiel

Re: Hoelang wachten op foto's fotoshoot?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-18 22:40

Kunnen we niet gewoon een soort"zwartelijst" maken van fotograven die hun werk niet uitleveren :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-18 22:42

Ik had je net ge'pbt!

Ik heb zelf wel een handje vol fotograven waarna ik inderdaad niet naar een boktmeeting kom als zij komen, omdat ik gewoon weet toch geen foto's te krijgen dan. Of pas "maanden" later. En juist die meetings zijn voor zowel de modellen als fotograven, dus moet wel aan beide kanten at opleveren :D

BeFunny

Berichten: 10521
Geregistreerd: 11-06-15
Woonplaats: Alleen maar rechtdoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-18 22:55

Keell94 schreef:
je hebt er niks voor betaald dus eigenlijk niet zo heel veel rechten dan.

ondanks dat het voor het portfolio is neem ik aan dat je als fotograaf zo snel mogelijk de foto's levert, ziek zijn kan natuurlijk maar 6 weken is wel erg lang.
ikzelf streef altijd uit naar MAXIMAAL 4 weken en dat vind ik al vrij lang, en idd 1 voorproefje binnen 2 dagen.

jammer dat ze niks meer laat horen, zou gewoon beleefd nog een berichtje sturen dat het nu al 6 weken verder is en je graag zou willen weten wanneer ze ze af verwacht.
De nabewerking kost onwijs veel tijd (als je het netjes en goed doet) dus ze binnen een dag af hebben is niet reeel. Hebben jullie niet besproken wat ongeveer haar levertijd is, aantal foto's etc?


Dat is niet helemaal waar.
Vooraf zijn er per Facebook afspraken gemaakt. Fotograaf wilde haar portfolio uitbreiden en ts zou de foto's toegestuurd krijgen. Fotograaf heeft toegezegd één foto dezelfde avond toe te sturen.
Rechten zijn niet verbonden aan geld. Wel aan de afspraken die gemaakt zijn waar de fotograaf zich niet aan houd.

Anoniem

Re: Hoelang wachten op foto's fotoshoot?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-18 23:09

Nou ja, ook als je niks betaalt kan men zich nog steeds aan de gemaakte afspraken houden...

Andersom, die fotograven die zo graag bij mijn paard langs komen vraag ik toch ook niet om geld (als model)? Dus omdat zij er niet voor betalen hoef ik dus geen schoon paard en tuig klaar te leggen? Ik krijg er toch niet voor betaalt dus zij hebben geen enkel recht dat de eisen...

Beetje krom gedacht ;)

Fosco
Berichten: 1457
Geregistreerd: 02-04-10
Woonplaats: Kaatsheuvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-18 23:17

Wat onwijs jammer om zoveel negatieve berichten over fotografen te lezen in dit topic! De enige tip die ik hierin kan geven om dit te voorkomen is toch boeken bij een vakfotograaf. Natuurlijk wil dit niet altijd wat zeggen, maar 9 van de 10 fotografen die er van moeten en vooral van willen leven zijn enorm gebaat bij goede klantenbinding, en mensen die tevreden zijn met het eindresultaat. En automatisch dus blij zijn met mond-tot-mond reclame. En die krijg je alleen door je aan de afspraken te houden en je werk netjes te leveren.

Het is uiteraard altijd leuk om mee te gaan naar meetings, mee te doen aan portfoliosessies etc. dat begrijp ik enorm goed! Maar zorg dan dat je van te voren even goede afspraken maakt, telefoonnummers uitwisselt en eventueel even goed bij elkaar uitzoekt of er misschien negatieve recensies zijn voor je er zo veel tijd en moeite in stopt.

Bewerken kost tijd, zeker als iemand het naast studie of werk doet. Maar het is wel netjes om contact te houden tijdens dit proces. Dus erg jammer dat er nu radiostilte is.. Hoop dat je snel wat hoort! Maar mocht de fotograaf de foto's voor portfolio gaan gebruiken, krijg je ze vast ergens te zien op facebook/insta/website oid. :)

Marjo

Berichten: 37227
Geregistreerd: 04-02-06
Woonplaats: Velaris, City of Starlight

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-18 10:05

Wat een ontzettend vervelende situatie zeg! Ik vind het ook niet netjes dat je niets meer hoort. Ik zou zeker blijven vragen en contact blijven houden. Eventueel openbaar op berichten reageren en vragen om je foto's?

Dit is niet hoe het hoort te gaan. Niemand in mijn fotografen kenniskring gaat zo met klanten om, je hebt immers uiteindelijk alleen jezelf ermee.

Ik lever altijd foto's binnen 2 weken af. Meetings binnen 4 weken. Portfolio of betaald maakt voor mij niet uit, iedereen heeft recht zijn foto's zo snel mogelijk te ontvangen. En het kan altijd zijn dat het niet binnen die tijd lukt om verschillende redenen maar communicatie is dan zo ontzettend belangrijk.

Ik hoop dat je de foto's nog een keer krijgt! De aanhouder wint, probeer wel vriendelijk te blijven ook al is dat enorm moeilijk natuurlijk.

gillian

Berichten: 4421
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Haarsteeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-18 10:30

Wat ontzettend jammer dat deze fotograaf zich niet aan de gemaakte afspraken houdt..
Mocht er geen reactie komen op pb’s, zou ik een reactie op de tijdlijn plaatsen, dat iedereen het kan zien. Jammer als het zo moet gaan maar dan komt er misschien wel een reactie.
Netjes is het niet, je maakt er tenslotte alletwee tijd voor en stopt er energie in, dan mag je verwachten, betaald of niet, dat je gewoon je fotos geleverd krijgt.

Ook jammer dat er meerdere mensen dit probleem hebben na bv fotomeetings.
Het lijkt me dat de organisatie van die fotomeetings weet welke fotografen meedoen.
Mochten er meerdere van dit soort klachten komen, mag ik hopen dat deze “fotografen” op een soort van zwarte lijst komen.
Dan leren ze er iig wat van...