Tweepaards vrachtauto's, vraag goed door naar echt gewicht

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
ikke

Berichten: 37527
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-19 22:54

Peetstap schreef:
Ikke: je hebt dus altijd tagograaf plicht indien een aanwezig ?
Ding miet dus geijkt, correct op tijd en actie zijn ingesteld en voorzien van dagschijf.

Of je nu prive vervoerd of voor anderen maakt daarin niets uit ?

Klopt het dat je ook eigenlijk geen paarden voor anderen mag vervoeren zonder geldige vervoérs papieren hiervoor.
Zodra je wordt betaald ergens voor, al is het de diesel, ben je commercieel bezig.
Maar dus wel gewoon met je eigen paarden mag rondrijden?

Je mag dus daardoor niet zomaar de paardentaxie gaan uithangen

Ehm, dat ligt iets genuanceerd en helemaal duidelijk kreeg zelfs mijn juridisch contact bij de politie het niet, maar men had zeer sterk de indruk dat de wet als volgt gelezen moet worden:
Prive gebruik tot 7500kg TMM (C1 categorie) is vrijgesteld van tachoplicht.
Boven 7500kg TMM (C categorie) wel tachoplicht maar prive geen code 95 nodig.

Betaald transport in welke versie ook wordt altijd gezien als zakelijk en moet aan alle eisen voldoen, inkl code 95 en aanvullende papieren voor dierenvervoer.
Dat geldt overigens ook voor auto-trailer-combi's die als paardentaxi worden aangeboden.

Je mag met je eigen paarden altijd rondrijden en als er dan iemand mee rijdt als vriendendienst mag dat ook nog, zolang er maar niet betaald wordt voor dat meerijden.

cissy

Berichten: 19821
Geregistreerd: 14-10-03
Woonplaats: hut in Heicop

Re: Tweepaards vrachtauto's, vraag goed door naar echt gewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-19 23:02

Alle voertuigen met meer dan 500kg laadvermogen (dus combi auto/trailer) moeten indien commercieel/betaald transport een Niwo euro vergunning hebben.
Daarnaast nog de nodige andere papieren dus het loont niet als je af en toe eens een ritje hebt.

Als je controle krijgt dan kan het je een fikse boete opleveren.
Eigen vervoer mag altijd, tenzij je een commerciële lading vervoert (je handelt in paarden of (be)rijdt paarden voor anderen tegen betaling, zoals stalruiters of trainingsstal) dan dien je ook je veiligheidscertificaat te hebben. En wellicht ook nvwa vergunning.

Jet

Berichten: 11981
Geregistreerd: 31-01-01
Woonplaats: Anna Paulowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-19 16:23

Bij een auto-trailer combinatie waarbij je paarden tegen betaling voor anderen rijdt heb je nodig: Een NIWO-vergunning, een Getuigschrift van Vakbekwaamheid Veetransport zonder code 95 ( https://www.cbr.nl/nl/beroepsexamens/co ... ode-95.htm) en een vergunning van de NVWA. Als je een bestelbus voor de trailer hebt, heb je ook een tachograaf nodig die werkt, met de bijbehorende schijven. Het is al met al een heel kostenplaatje, de boete als je het niet in orde hebt is het bedrag dat al eerder genoemd is: € 4.300,00.

Rex_Rolfo

Berichten: 5377
Geregistreerd: 27-07-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-19 16:57

Jet schreef:
Bij een auto-trailer combinatie waarbij je paarden tegen betaling voor anderen rijdt
Uit nieuwsgierigheid, als een stalhouder met een paard van een klant naar de kliniek gaat zonder daarvoor geld te rekenen, is dat dan commercieel (onderdeel in het geheel van wel betaalde diensten) of is het dan een vriendendienst waarvoor die hele rambam niet nodig is?

Jet

Berichten: 11981
Geregistreerd: 31-01-01
Woonplaats: Anna Paulowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-19 17:10

Als hij er werkelijk niets voor krijgt, ook geen vergoeding voor diesel of iets dergelijks dan kan dat gezien worden als vriendendienst. Als diezelfde stalhouder ook gratis en voor niets een paard voor iemand naar het slachthuis zou brengen wordt dit wel weer als commercieel gezien, aangezien het paard dan geld oplevert...

Rex_Rolfo

Berichten: 5377
Geregistreerd: 27-07-13

Re: Tweepaards vrachtauto's, vraag goed door naar echt gewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-19 17:13

Zoiets dacht ik al. Kortom, bij een controle vooral niet teveel zeggen.

En het scheelt natuurlijk al als er niet met grote letters "Stalhouderij XY" op trailer en/of auto staat ;)

Jet

Berichten: 11981
Geregistreerd: 31-01-01
Woonplaats: Anna Paulowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-19 17:41

Dat klopt, maar als je je auto en trailer op naam van de zaak hebt staan, vragen ze vast door...

ikke

Berichten: 37527
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-19 20:48


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-19 21:56

ikke schreef:
Nou, B-rijbewijsrijders, hier is je buitenkans:
https://link.marktplaats.nl/m1487790598

Hebbe hebbe hebbe :~

We hebben er laatst serieus gekeken naar een HY voor mijn paard maar ja..... we hebben al 3 oldtimers staan voor de restauratie O:) . Dus ik mag echt niet van mezelf.

Plus wij betwijfelen of je met het originele blok voldoende mee kan komen in het hedendaagse verkeer.

Vroeger gingen wij thuis op vakantie met een HY camper maar dat was in de ardennen met 70 de heuvel op planken :=

Iemand enig idee hoe moeilijk of makkelijk het is om zoiets op NL papier te krijgen?

ikke

Berichten: 37527
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-19 23:31

Gloa schreef:
ikke schreef:
Nou, B-rijbewijsrijders, hier is je buitenkans:
https://link.marktplaats.nl/m1487790598

Hebbe hebbe hebbe :~

We hebben er laatst serieus gekeken naar een HY voor mijn paard maar ja..... we hebben al 3 oldtimers staan voor de restauratie O:) . Dus ik mag echt niet van mezelf.

Plus wij betwijfelen of je met het originele blok voldoende mee kan komen in het hedendaagse verkeer.

Vroeger gingen wij thuis op vakantie met een HY camper maar dat was in de ardennen met 70 de heuvel op planken :=

Iemand enig idee hoe moeilijk of makkelijk het is om zoiets op NL papier te krijgen?

Als de Franse papieren kloppen en compleet zijn is een NL kenteken een formaliteit. APK is waarschijnlijk een ander dingetje, als je goed naar de foto's kijkt.

Ik denk dat ze in het huidige verkeer wel wat te kort komen, maar beetje handige hobby-ist lepelt er een modern injectieblok in en dan heb je genoeg power. Ze hoeven de 160 niet te halen :D

Windbloem
Berichten: 69
Geregistreerd: 06-12-19

Re: Tweepaards vrachtauto's, vraag goed door naar echt gewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-19 05:54

Wat een goede tips!

Hobbyhorse

Berichten: 1318
Geregistreerd: 18-01-14
Woonplaats: Ja

Re: Tweepaards vrachtauto's, vraag goed door naar echt gewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-19 08:50

prachtig, voor iemand die handig is is daar toch een absolute Schoonheid van te maken

Peetstap

Berichten: 2518
Geregistreerd: 10-12-11
Woonplaats: Noord Europa

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-20 08:18

Max laadvermogen 3100 kg ????

Kan dit effe niet volgen als hele busje met b 3500 kg mag wegen ?
Dan blijft er 400 over wat hele bus zou wegen :P

cissy

Berichten: 19821
Geregistreerd: 14-10-03
Woonplaats: hut in Heicop

Re: Tweepaards vrachtauto's, vraag goed door naar echt gewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-20 08:34

Precies daarom staat hij in dit topic :D

Peetstap

Berichten: 2518
Geregistreerd: 10-12-11
Woonplaats: Noord Europa

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-20 09:45

cissy schreef:
Precies daarom staat hij in dit topic :D


Een Nulletje teveel :D

Nielojram

Berichten: 7797
Geregistreerd: 14-02-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-20 19:02

VDD-92-X
Laadvermogen 1845.

Hoe dan :?

edit:kenteken aangepast O:)
Laatst bijgewerkt door Nielojram op 07-07-20 19:12, in het totaal 1 keer bewerkt

pantarhei

Berichten: 9063
Geregistreerd: 09-01-02
Woonplaats: Naast het bos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-20 19:05

Kenteken bestaat niet volgens rdw

VDD-92-X wel Peugeot boxer leeg gewicht 1655 rijklaar 1755
Totaal 3500 kg
Ze geven dus op 3500-1655= 1845

Ik denk niet dat die op de brug rijklaar incl. Paardenschotten en klep ook 1755 kost

Nielojram

Berichten: 7797
Geregistreerd: 14-02-02

Re: Tweepaards vrachtauto's, vraag goed door naar echt gewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-20 19:16

Heb het even aangepast, zal wel aan mijn politieke voorkeur hebben gelegen :D

Wordt mee geadverteerd op een grote advertentiesite. Althans, ze hebben een mercedes op de foto staan, die krap 9nogwat aan laadvermogen heeft, waarvan ze een foto hebben waar twee (duidelijk) geen shetlanders in staan. Ik vraag vriendelijk " Hoe dan" en kreeg daarna een screenshot van een andere wagen, met dit kenteken.
Toch wel een beetje opletten als je je paarden wil vervoeren in een verhuurwagentje, zo in de omgeving van Alkmaar..

MarliesV

Berichten: 15173
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Re: Tweepaards vrachtauto's, vraag goed door naar echt gewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-20 13:04

Die had ik ook zien staan, aan de verwijderde reacties te zien weet de verkoper zelf wel heel goed hoe het zit. En dan voor 2-3 dieren aanprijzen, nou als je die en jezelf/spullen enz in 600 kg kan proppen...

Zo jammer dat er nog steeds ingetrapt wordt door mensen.

Rex_Rolfo

Berichten: 5377
Geregistreerd: 27-07-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-20 13:28

MarliesV schreef:
nou als je die en jezelf/spullen enz in 600 kg kan proppen...

Waarschijnlijk zelfs minder want ik weet niet precies wat de definitie van gewicht rijklaar is.


Wel een geschikte kandidaat voor iemand die geen last heeft van hoge brandstofprijzen: "hoezo diesel duur? Ik tank al járen voor een tientje" :+

MarliesV

Berichten: 15173
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Re: Tweepaards vrachtauto's, vraag goed door naar echt gewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-20 15:56

Whahaha, precies.

Ik zou zo'n ding wel eens op de weegschaal willen hebben, mega benieuwd hoeveel er van de 3500 kg overblijft aan daadwerkelijk laadvermogen

Rex_Rolfo

Berichten: 5377
Geregistreerd: 27-07-13

Re: Tweepaards vrachtauto's, vraag goed door naar echt gewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-20 18:59

<3 wat een schatje.

Alleen geschikt voor barokke rassen uiteraard :D

Jet

Berichten: 11981
Geregistreerd: 31-01-01
Woonplaats: Anna Paulowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-20 22:16

Ik zou daar geen paard mee durven te vervoeren, maar hij is wel geweldig om te zien!

Nicole288
Hoofdmoderator Informatief
May the horse be with you! Coördinator Veulenverkiezing

Berichten: 31283
Geregistreerd: 05-01-05
Woonplaats: Noord-Brabant

Re: Tweepaards vrachtauto's, vraag goed door naar echt gewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-20 17:54

Moderatoropmerking:
Even een kleine mededeling, er zijn een aantal berichten verwijderd uit het topic. Het plaatsen van links naar advertenties van derden is niet meer toegestaan in het topic. Wanneer je informatie wil delen in het topic kan dat door een beschrijving te plaatsen. Ook het plaatsen van foto's daarbij is niet toegestaan, omdat dit foto's van derden zijn.