Tweepaards vrachtauto's, vraag goed door naar echt gewicht

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Ilsje_007
Berichten: 583
Geregistreerd: 13-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-18 12:45

Bedankt voor jullie advies, wegen ga ik zeker doen. Ik wil dus echt niet illegaal rondrijden met een overbeladen wagen. Ik geloof die 1600kg laadvermogen ook niet zoals id advertentie hierboven, maar mogelijk houd je wel 1200kg over en dat zou voor mij meer dan voldoende zijn om 2 ponys te laden.
Ik heb ook zitten denken aan een c1 wagen, rijbewijs halen is te overzien, maar hiermee kunnen mijn grooms dan niet rijden. Bovendien zie ik binnen mijn prijsklasse vooral enorme 4-6 paardenvrachtwagens. Zie je dat al voor je: kom ik daarmee op wedstrijd en laad ik vervolgens 1 pony uit :+. Zulke grote wagens vind ik ook niet praktisch parkeren in het bos als ik ga trainen. Dilemma, dilemma....

assie

Berichten: 9485
Geregistreerd: 31-07-01
Woonplaats: Grun

Re: Tweepaards vrachtauto's, vraag goed door naar echt gewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-18 13:59

Zo'n grote wagen went heel snel hoor. En dan kom je met zo'n wagen, laad je er één pony uit. So what?
Vervolgens gebruik je de rest van de wagen voor je eigen onderdak op wedstrijd. Ideaal.

Hobbyhorse

Berichten: 1318
Geregistreerd: 18-01-14
Woonplaats: Ja

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-18 19:59

Maar dat is een heel goed argument om naar een B wagentje te kijken, dat niet ieder die er mee rijden moet, zoals de grooms van Ilse, ook een C rijbewijs moeten.

Overigens zag ik laatst dat Roelofsen.eu ook een tweepaards ‘parados smart’ vrachtwagentje heeft , het lichtste type kon ook meer laden dan de 850 kg die de omgebouwde Renault Masters van de meeste fabrikanten mogen laden. 1250 kg laadvermogen volgens de fabrikant.

Haicomeijer
Berichten: 1
Geregistreerd: 22-01-12

Re: Tweepaards vrachtauto's, vraag goed door naar echt gewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-18 22:05

Even over de besproken bus; Wij vermelden in onze advertenties het kentekengewicht. Dit doen we omdat bijna alle bouwers dat doen. Na ombouw is het laadvermogen meestal 1250 a 1350 kg inclusief brandstof enz. Dat is dus dan ook het maximale dat je kunt halen met een b-rijbewijs. We hebben een weegbrug vlak bij dus gegadigden kunnen zo mee om te wegen. Met vriendelijke groet, Haico Meijer Horseonwheels

Akhal_Teke

Berichten: 2535
Geregistreerd: 22-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-18 22:11

sakvis schreef:
Goed om dit weer eens te melden. Dergelijke busjes zijn er gewoon niet om twee grote paarden in te vervoeren. Ondanks dat de verkoper anders aangeeft. Altijd op de weegbrug voordat je zoiets koopt. Of, doorsparen voor een C-rijbewijs.


Toch wel hoor; maar ze zijn inderdaad erg zeldzaam.
Zelf heb ik een oudje gehad welke een gewicht van 1700kg had en dus echt 1800kg mocht laden.

Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-18 22:22

Ik had hetzelfde als Ilse: ik wou niet de enige zijn die ermee kon rijden. Stel dat mij wat zou overkomen, dan kon iedereen mij en mijn paard thuis brengen.

Helaas was het toch een catastrofe om eentje te vinden die voldeed, dus toch maar voor die BE gegaan met trailer. Dus ja, ik ben altijd zelf chauffeur als ik op verplaatsing ga... en hopen dat ik nooit wat breek of kneus waardoor ik niet zelf kan rijden.

pantarhei

Berichten: 9064
Geregistreerd: 09-01-02
Woonplaats: Naast het bos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-18 22:33

Haicomeijer schreef:
Even over de besproken bus; Wij vermelden in onze advertenties het kentekengewicht. Dit doen we omdat bijna alle bouwers dat doen. Na ombouw is het laadvermogen meestal 1250 a 1350 kg inclusief brandstof enz. Dat is dus dan ook het maximale dat je kunt halen met een b-rijbewijs. We hebben een weegbrug vlak bij dus gegadigden kunnen zo mee om te wegen. Met vriendelijke groet, Haico Meijer Horseonwheels


Maar ermoet ook nog een bestuurder en een bijrijder mee en spullen, dan kunnen twee normale paarden a 600kg stuk dus niet worden geladen legaal, tenzij je mensen van 25 kg stuk hebt

Ineke2

Berichten: 33110
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Re: Tweepaards vrachtauto's, vraag goed door naar echt gewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-18 22:50

Maar 2 D pony’s wel of een paard en een pony.
Met alles is het denk goed na over je keuze.
Je hoeft geen 2 paarden mee te nemen.

pantarhei

Berichten: 9064
Geregistreerd: 09-01-02
Woonplaats: Naast het bos

Re: Tweepaards vrachtauto's, vraag goed door naar echt gewicht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-18 22:55

Maar dat is wel wat veel verkopers suggereren, dat er twee normale rijpaarden meekunnen

Ineke2

Berichten: 33110
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-18 23:01

pantarhei schreef:
Maar dat is wel wat veel verkopers suggereren, dat er twee normale rijpaarden meekunnen

Tja gewoon zelf goed opletten en een beetje rekenen...
Om daar nu de verkopers de schuld van te geven. Er kúnnen 2 paarden in. Daar hebben de verkopers nog steeds gelijk in.

ikke

Berichten: 37541
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-18 23:08

Hobbyhorse schreef:
Maar dat is een heel goed argument om naar een B wagentje te kijken, dat niet ieder die er mee rijden moet, zoals de grooms van Ilse, ook een C rijbewijs moeten.

Overigens zag ik laatst dat Roelofsen.eu ook een tweepaards ‘parados smart’ vrachtwagentje heeft , het lichtste type kon ook meer laden dan de 850 kg die de omgebouwde Renault Masters van de meeste fabrikanten mogen laden. 1250 kg laadvermogen volgens de fabrikant.

Al die kant en klare gebakjes komen met 1250kg bruto laadvermogen. De grotere versies hebben minder laadvermogen of staan op C-rijbewijs.

Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-18 23:24

Ineke2 schreef:
pantarhei schreef:
Maar dat is wel wat veel verkopers suggereren, dat er twee normale rijpaarden meekunnen

Tja gewoon zelf goed opletten en een beetje rekenen...
Om daar nu de verkopers de schuld van te geven. Er kúnnen 2 paarden in. Daar hebben de verkopers nog steeds gelijk in.



Als je die verkopers moet geloven kan het allemaal prima hoor, 2 paarden op dat laadvermogen. Die vertellen er echt niet bij dat je de passagier, chauffeur, zooi etc daar ook bij moet tellen.
En anders hoor je vaak zat "ach, je mag toch 10% overladen zijn eer je een boete krijgt".
Ja, er kunnen 2 paarden in. Dat ze maar verzwijgen dat het niet altijd mag om hun karretjes maar verkocht te krijgen, vind ik eerlijk gezegd niet bepaald netjes.
(maar goed, als koper moet je je ook voldoende inlezen natuurlijk).

Ineke2

Berichten: 33110
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Re: Tweepaards vrachtauto's, vraag goed door naar echt gewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-18 23:43

Jullie weten dat je ook “ gewoon” in de supermarkt en met reclame op tv letterlijk bedonderd word waar je bij staat?

Dat is toch met dit hetzelfde... het verkoopt.

ikke

Berichten: 37541
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-18 10:18

Varekaj schreef:
Ineke2 schreef:
Tja gewoon zelf goed opletten en een beetje rekenen...
Om daar nu de verkopers de schuld van te geven. Er kúnnen 2 paarden in. Daar hebben de verkopers nog steeds gelijk in.



Als je die verkopers moet geloven kan het allemaal prima hoor, 2 paarden op dat laadvermogen. Die vertellen er echt niet bij dat je de passagier, chauffeur, zooi etc daar ook bij moet tellen.
En anders hoor je vaak zat "ach, je mag toch 10% overladen zijn eer je een boete krijgt".
Ja, er kunnen 2 paarden in. Dat ze maar verzwijgen dat het niet altijd mag om hun karretjes maar verkocht te krijgen, vind ik eerlijk gezegd niet bepaald netjes.
(maar goed, als koper moet je je ook voldoende inlezen natuurlijk).

De chauffeur is verantwoordelijk voor een correct beladen wagen en verder helemaal niemand! Je kunt die verkopers dus ook niks verwijten.

Ik ben in mijn zoektocht zelfs een 12-tonner tegen gekomen, 4- paards en met 700 kg bruto laadvermogen!

sasja0705
Berichten: 1966
Geregistreerd: 03-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-18 10:29

ikke schreef:
https://www.bokt.nl/markt/ad/482305/ren ... l-mogelijk
Bekijk deze foto's goed. Alles wat meer gebouwd is als wat je hier ziet, is eigenlijk niet meer werkbaar. Zelfs deze wagen weegt al meer dan op kenteken staat.
Ik heb hier eens vragen over gesteld en deze meneer is er heilig van overtuigd dat het verwijderen van de schuifdeur voldoende gewichtsbesparing geeft om de inbouw te compenseren, right......

Ook hier dus: meten is weten. Eerst wegen, dan kopen!

Mijn tip: als je ermee mag rijden, kijk kritisch rond en ga voor een 11900kg TMM vrachtwagen. Ook dat is geen garantie, maar de kansen dat je een wagen met fatsoenlijk laadvermogen treft is beduidend groter.
De kleintjes tot 7500kg TMM kunnen ook wel voor een pony en een berg zooi, maar die wagens komen in de praktijk zelden aan de 2000kg netto laadvermogen dus ook daar: eerst wegen, dan kopen.

Kleine waarschuwing: de weegpunten on de snelwegen kijken tegenwoordig naar alles wat erover rijdt en de boete komt automatisch binnen......


Deze zag ik ook op FB langskomen. Heb hem even gegoogeld, die Auto heeft van zichzelf al een leeggewicht van 1890 , zonder om of inbouw... dus kan het gewoon niet...
En stel (maar afgezien van boetes) het gebeurt wat, mag er niet aan denken....

pol013

Berichten: 8994
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-18 11:31

Ineke2 schreef:
Jullie weten dat je ook “ gewoon” in de supermarkt en met reclame op tv letterlijk bedonderd word waar je bij staat?

Dat is toch met dit hetzelfde... het verkoopt.


Mwah: een levensmiddel mag niet zomaar claimen dat ergens goed voor is zonder dat dat ook echt bewezen is.
Dan vind ik eigenlijk dat een voertuig wat verkocht wordt met een duidelijk doel: 2 paarden vervoeren, dat toch eigenlijk ook wel echt moet kunnen. Maar dat zou de comsumentenbond oid moeten weten neem ik aan.

Hobbyhorse

Berichten: 1318
Geregistreerd: 18-01-14
Woonplaats: Ja

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-18 15:18

Mee eens Polo het is heel verradelijk toch... vandaar ook het bestaan van dit draadje...
Zonder dit draadje en mensen als Ikke die de moeite nemen het telkens weer uit te leggen zou ik er zo ingetuind zijn denk ik hoor.
In de advertenties staat ook altijd iets als ‘ met ruimte voor twee paarden’
Ze zeggen dus nooit voor het vervoeren van 2
Die ruimte is er idd, maar de fotos doen toch gewoon vermoeden dat het mag, ik vind het echt misleidend.

assie

Berichten: 9485
Geregistreerd: 31-07-01
Woonplaats: Grun

Re: Tweepaards vrachtauto's, vraag goed door naar echt gewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-18 17:50

Er is niets aan gelogen toch? Ruimte voor 2 paarden klopt. Alleen mag je ze niet legaal vervoeren.
Toch vind ik het niet te vergelijken met een reclame. Die voldoet (doorgaans) aan de eisen van de reclame code commissie. En zo niet, dan staan er flinke boetes tegenover. Want jokken mag niet.
En jokken... dat doe je toch wel als je zegt dat er twee (grote) paarden in zo'n B-autootje vervoerd mogen worden.

Sclimpre
Berichten: 4101
Geregistreerd: 01-06-15

Re: Tweepaards vrachtauto's, vraag goed door naar echt gewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-18 17:54

Maar je moet zelf toch kijken wat kan en wat niet kan? Zelfde verhaal met een trailer, in een 2paardstrailer kan je toch ook niet onbeperkt gewicht laden? En de trailerboer is er ook niet verantwoordelijk voor als je de trailer achter een ongeschikte auto hangt.

sasja0705
Berichten: 1966
Geregistreerd: 03-08-10

Re: Tweepaards vrachtauto's, vraag goed door naar echt gewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-18 18:16

Maar toch vind ik zoiets behoorlijk misleidend. Als ik als leek bvb 20.000 neer wil tellen voor een wagen en in de advertentie staat laadvermogen van 1600 kg, dan ( onderzoeksplicht eens daar gelaten)
zou ik daar toch wel op moeten vertrouwen. Stel dat ik, zeg maar 150 km rijdt om te wagen te bezichtigen en pas daar ter plekje " oh, ja, maar die mag alleen maar 1200" voel ik me toch op zijn minst gen**
Of omdat dat "bijna alle bouwers" zo doen, moet ik dus eerst met de wagen over de dichtstbijzijnde weegbrug ?

ikke

Berichten: 37541
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-18 18:27

sasja0705 schreef:
Maar toch vind ik zoiets behoorlijk misleidend. Als ik als leek bvb 20.000 neer wil tellen voor een wagen en in de advertentie staat laadvermogen van 1600 kg, dan ( onderzoeksplicht eens daar gelaten)
zou ik daar toch wel op moeten vertrouwen. Stel dat ik, zeg maar 150 km rijdt om te wagen te bezichtigen en pas daar ter plekje " oh, ja, maar die mag alleen maar 1200" voel ik me toch op zijn minst gen**
Of omdat dat "bijna alle bouwers" zo doen, moet ik dus eerst met de wagen over de dichtstbijzijnde weegbrug ?

Ja, en check vooraf ook even http://www.rdw.nl om te zien of de wagen als veevervoer op kenteken staat en zo niet, weet je in ieder geval zeker dat het opgegeven laadvermogen niet klopt.

Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-18 20:48

Dat voordeel hebben jullie in NL dan wel weer, je kan het checken via het kenteken op de website van de rdw. Dat bestaat in België niet. Bij zo'n ombouw moet je dus maar kunnen vertrouwen op de mooie ogen van de ombouwer/verkoper dat het allemaal klopt.

Natuurlijk kan je zo'n wagentje kopen en in het contract het laadvermogen laten noteren. Wanneer je dan naar de APK gaat om 'm te laten inschrijven, dan wordt ie ook standaard gewogen. Klopt het laadvermogen niet op dat ogenblik, kan je altijd proberen om de koop te laten ontbinden want het vermogen waarvoor ie te koop werd aangeboden stemt niet overeen met de werkelijkheid.
Zit alleen wel weer een hele hoop rompslomp aan vast natuurlijk, en moet je nog maar het geluk hebben dat de verkoper dan thuis geeft.

cissy

Berichten: 19822
Geregistreerd: 14-10-03
Woonplaats: hut in Heicop

Re: Tweepaards vrachtauto's, vraag goed door naar echt gewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-18 21:40

Dus wegen voordat je gaat kopen, krijg je ook geen spijt achteraf.

Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-18 22:24

Moet je wel een weegbrug in de buurt hebben. Ik hen er hier eentje vlakbij, dat wel, maar daar sta je makkelijk een uur aan te schuiven. En ik weet niet of je daar zomaar heen kan met een voertuig wat niet van jou is om ff te wegen. Die weegbrug zit namelijk bij de apk.

assie

Berichten: 9485
Geregistreerd: 31-07-01
Woonplaats: Grun

Re: Tweepaards vrachtauto's, vraag goed door naar echt gewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-18 23:18

Ik weet niet hoe het in België is, maar in Nederland is er in haast ieder dorp wel een boer met een weegbrug die je vaak tegen betaling wel mag gebruiken (9,- oid).