Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne
sakvis schreef:Goed om dit weer eens te melden. Dergelijke busjes zijn er gewoon niet om twee grote paarden in te vervoeren. Ondanks dat de verkoper anders aangeeft. Altijd op de weegbrug voordat je zoiets koopt. Of, doorsparen voor een C-rijbewijs.
Haicomeijer schreef:Even over de besproken bus; Wij vermelden in onze advertenties het kentekengewicht. Dit doen we omdat bijna alle bouwers dat doen. Na ombouw is het laadvermogen meestal 1250 a 1350 kg inclusief brandstof enz. Dat is dus dan ook het maximale dat je kunt halen met een b-rijbewijs. We hebben een weegbrug vlak bij dus gegadigden kunnen zo mee om te wegen. Met vriendelijke groet, Haico Meijer Horseonwheels
Hobbyhorse schreef:Maar dat is een heel goed argument om naar een B wagentje te kijken, dat niet ieder die er mee rijden moet, zoals de grooms van Ilse, ook een C rijbewijs moeten.
Overigens zag ik laatst dat Roelofsen.eu ook een tweepaards ‘parados smart’ vrachtwagentje heeft , het lichtste type kon ook meer laden dan de 850 kg die de omgebouwde Renault Masters van de meeste fabrikanten mogen laden. 1250 kg laadvermogen volgens de fabrikant.
Ineke2 schreef:pantarhei schreef:Maar dat is wel wat veel verkopers suggereren, dat er twee normale rijpaarden meekunnen
Tja gewoon zelf goed opletten en een beetje rekenen...
Om daar nu de verkopers de schuld van te geven. Er kúnnen 2 paarden in. Daar hebben de verkopers nog steeds gelijk in.
Varekaj schreef:Ineke2 schreef:Tja gewoon zelf goed opletten en een beetje rekenen...
Om daar nu de verkopers de schuld van te geven. Er kúnnen 2 paarden in. Daar hebben de verkopers nog steeds gelijk in.
Als je die verkopers moet geloven kan het allemaal prima hoor, 2 paarden op dat laadvermogen. Die vertellen er echt niet bij dat je de passagier, chauffeur, zooi etc daar ook bij moet tellen.
En anders hoor je vaak zat "ach, je mag toch 10% overladen zijn eer je een boete krijgt".
Ja, er kunnen 2 paarden in. Dat ze maar verzwijgen dat het niet altijd mag om hun karretjes maar verkocht te krijgen, vind ik eerlijk gezegd niet bepaald netjes.
(maar goed, als koper moet je je ook voldoende inlezen natuurlijk).
ikke schreef:https://www.bokt.nl/markt/ad/482305/ren ... l-mogelijk
Bekijk deze foto's goed. Alles wat meer gebouwd is als wat je hier ziet, is eigenlijk niet meer werkbaar. Zelfs deze wagen weegt al meer dan op kenteken staat.
Ik heb hier eens vragen over gesteld en deze meneer is er heilig van overtuigd dat het verwijderen van de schuifdeur voldoende gewichtsbesparing geeft om de inbouw te compenseren, right......
Ook hier dus: meten is weten. Eerst wegen, dan kopen!
Mijn tip: als je ermee mag rijden, kijk kritisch rond en ga voor een 11900kg TMM vrachtwagen. Ook dat is geen garantie, maar de kansen dat je een wagen met fatsoenlijk laadvermogen treft is beduidend groter.
De kleintjes tot 7500kg TMM kunnen ook wel voor een pony en een berg zooi, maar die wagens komen in de praktijk zelden aan de 2000kg netto laadvermogen dus ook daar: eerst wegen, dan kopen.
Kleine waarschuwing: de weegpunten on de snelwegen kijken tegenwoordig naar alles wat erover rijdt en de boete komt automatisch binnen......
Ineke2 schreef:Jullie weten dat je ook “ gewoon” in de supermarkt en met reclame op tv letterlijk bedonderd word waar je bij staat?
Dat is toch met dit hetzelfde... het verkoopt.
sasja0705 schreef:Maar toch vind ik zoiets behoorlijk misleidend. Als ik als leek bvb 20.000 neer wil tellen voor een wagen en in de advertentie staat laadvermogen van 1600 kg, dan ( onderzoeksplicht eens daar gelaten)
zou ik daar toch wel op moeten vertrouwen. Stel dat ik, zeg maar 150 km rijdt om te wagen te bezichtigen en pas daar ter plekje " oh, ja, maar die mag alleen maar 1200" voel ik me toch op zijn minst gen**
Of omdat dat "bijna alle bouwers" zo doen, moet ik dus eerst met de wagen over de dichtstbijzijnde weegbrug ?