Tweepaards vrachtauto's, vraag goed door naar echt gewicht

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
ikke

Berichten: 37527
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-18 10:05

Rossfechten schreef:
pantarhei schreef:

Droog gewicht is zonder vloeistoffen van de motor en benzine of diesel. Opbouw geschikt voor paarden, dus matten, stangen, schot, klep komt er ook nog bij net als wand en vloer versteviging


Dit klopt niet. Gewicht is zoals gewogen bij rdw. En er zijn wat eisen. Maar je kan al het losse er uit halen om gewicht te besparen. Maar de auto moet kunnen rijden en alles ervoor meehebben om door de keuring en weging te komen.
Dit weet ik omdat ik wel eens bij de rdw langs ben geweest mrt een auto.

Droog gewicht is het rijklaar gewicht minus 100kg.
Enne, een reserveband hoeft tegenwoordig niet meer....

Wat die ombouwers "vergeten" is om hun bus als paardenwagen op kenteken te zetten omdat ze weten dat het gewicht wat ze opgeven in hun advertenties niet klopt. Sommigen hebben daar zelfs hele interessante theorieën over.

djinnie

Berichten: 2794
Geregistreerd: 23-04-05
Woonplaats: Wijchen

Re: Tweepaards vrachtauto's, vraag goed door naar echt gewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-18 09:41

Uit dit topic wel geleerd om het een en ander op de weegbrug te zetten voor koop. 8-) Wij zoeken dan wel geen paardenvrachtwagen, maar een camper en een rondje rdw checken met kenteken leverde 1 camper op met 70 kg laadvermogen en 1 camper met 220 kg laadvermogen _O-
En dan nog maar afwachten of werkelijk "leeg" gewicht nog enigszins overeenkomt met de papieren massa rijklaar... :=

ikke

Berichten: 37527
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-18 17:20

djinnie schreef:
Uit dit topic wel geleerd om het een en ander op de weegbrug te zetten voor koop. 8-) Wij zoeken dan wel geen paardenvrachtwagen, maar een camper en een rondje rdw checken met kenteken leverde 1 camper op met 70 kg laadvermogen en 1 camper met 220 kg laadvermogen _O-
En dan nog maar afwachten of werkelijk "leeg" gewicht nog enigszins overeenkomt met de papieren massa rijklaar... :=

Nou ja, die 220kg gaat nog wel; onze caravan heeft ook zoiets.

Maar ik heb weleens een camper bekeken die 3500kg op papier was met een sterretje bij het laadvermogen......

djinnie

Berichten: 2794
Geregistreerd: 23-04-05
Woonplaats: Wijchen

Re: Tweepaards vrachtauto's, vraag goed door naar echt gewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-18 18:29

Voor een caravan vind ik 220 ook oke, voor een camper niet. Met 4 personen en een volle tank heb je dan al niets meer over. Maar dat sterretje bij het laadvermogen, proest... En die dingen gaan als zoete broodjes vaak.

Ik sprak met de vakantie iemand op de camping, die hadden een caravan en ze waren altijd zeker 300 kilo overbeladen. :wow:

Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-18 19:04

Leuk toch om te weten dat je mede weggebruikers lekker bewust fiks overladen de weg op gaan! Voel je je echt helemaal veilig.

ikke

Berichten: 37527
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-18 22:44

Varekaj schreef:
Leuk toch om te weten dat je mede weggebruikers lekker bewust fiks overladen de weg op gaan! Voel je je echt helemaal veilig.

Waarom denk je dat ik altijd roep dat je nooit te veel motorvermogen kunt hebben?

Juist, om dat soort malloten ver achter je te kunnen laten, desnoods ook met 2000+kg aan de haak.

Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-18 06:33

Meestal versperren dat soort malloten de baan als je er net aankomt. Omdat ze met hun B-rijbewijs er maar alles achteraan knopen, lekker 120 willen karren en dan op het middelste rijvak blijven kleven :roll:

ikke

Berichten: 37527
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-18 17:41

Varekaj schreef:
Meestal versperren dat soort malloten de baan als je er net aankomt. Omdat ze met hun B-rijbewijs er maar alles achteraan knopen, lekker 120 willen karren en dan op het middelste rijvak blijven kleven :roll:

Dan blijf je er op ruime afstand achter rijden, zodat je bij eventuele stommiteiten op tijd tot stilstand kunt komen, zonder dat dat dat gevaarlijk wordt :D

Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-18 18:21

Je weet even goed als ik dat dat zowat nutteloos is :)) Er komt er altijd wel weer eentje tussen gepropt die denkt dat het ruim kan.

ikke

Berichten: 37527
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-18 19:28

Varekaj schreef:
Je weet even goed als ik dat dat zowat nutteloos is :)) Er komt er altijd wel weer eentje tussen gepropt die denkt dat het ruim kan.

Op een km afstand maakt dat ook niet uit......

Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-18 19:33

Nee dan niet, maar ik bedoel als je netjes 90 rijdt met je BE, ruim goede afstand tussen jou en je voorligger en dan knalt er eentje op amper 5m voor je neus je rijvak op om daar te blijven hangen.

LoveBodin

Berichten: 4353
Geregistreerd: 18-12-09
Woonplaats: Under The Northern Lights

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-18 10:54

Hier ook weer een kick...

Advertentie, 2 paards vrachtwagentje, waar je (volggens de verkoper) 2 paarden in kan zetten, want laadvermogen van zo'n 1650kg... Wanneer je echter deze vrachtwagen gewoon koopt (dus zonder enige extra opbouw), is het leeggewicht hoger dan het leeggewicht van de tweepaards vrachtwagen..
Dat kan toch eigenlijk niet waar zijn?

ikke

Berichten: 37527
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-18 12:34

LoveBodin schreef:
Hier ook weer een kick...

Advertentie, 2 paards vrachtwagentje, waar je (volggens de verkoper) 2 paarden in kan zetten, want laadvermogen van zo'n 1650kg... Wanneer je echter deze vrachtwagen gewoon koopt (dus zonder enige extra opbouw), is het leeggewicht hoger dan het leeggewicht van de tweepaards vrachtwagen..
Dat kan toch eigenlijk niet waar zijn?

Let erop dat je appels met appels blijft vergelijken. Een andere constructie in de auto (af fabriek) kan al behoorlijke invloed op het ledig gewicht hebben.

Duhelo

Berichten: 28526
Geregistreerd: 29-05-03

Re: Tweepaards vrachtauto's, vraag goed door naar echt gewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-18 19:33

maar een vrachtwagen mét opbouw die er nadien opgezet is kan toch nooit minder wegen dan de standaardversie uit de fabriek zonder opbouw?

LoveBodin

Berichten: 4353
Geregistreerd: 18-12-09
Woonplaats: Under The Northern Lights

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-18 19:36

Duhelo schreef:
maar een vrachtwagen mét opbouw die er nadien opgezet is kan toch nooit minder wegen dan de standaardversie uit de fabriek zonder opbouw?


Dat zou ik ook denken...

Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-18 19:40

Of ze geven aan dat de opbouw dat gewicht kan laden. En niet wat je bovenop het chassis kan zetten.

Nielojram

Berichten: 7797
Geregistreerd: 14-02-02

Re: Tweepaards vrachtauto's, vraag goed door naar echt gewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-18 19:43

Als je een aanrijding hebt met je vrachtwagen, waarbij de pliesie gehaald wordt, wordt er dan in het PV gezet dat je twee paarden in je vrachtwagen hebt?

Dat ik vanmiddag terugreed was er een aanrijding met een paardenvrachtwagentje en een golf, was een toerit naar de A9. Pliesie erbij enzo.
Ik vroeg mij toen af, dit is natuurlijk verzekeringswerk ( geen ambulance) is het voor de politie interessant hoeveel paarden erin stonden? En, weet dat verzekering hoeveel een paard weegt?
Oftwel, geef je op dat je twee shetlanders had staan, ipv twee dwarsliggers, oid?
Wie controleert dit?

Ik snap dat je de wet niet mag overtreden, maar we hebben het er wel iedere keer over, ' wat als de verzekering erachter komt als je brokken maakt' ..
Mijn vraag is dus feitelijk, hoe komt die verzekering erachter...?

Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-18 19:48

Volgens mij moet er een gedegen beschrijving gemaakt worden van het voertuig en eventueel lading. Ik gok dat de verzekering altijd de gegevens van het voertuig gaat checken en als dan opvalt dat er weinig laadvermogen is en je had 2 paarden bij... tjah. Iedereen weet volgens mij wel dat zo'n beest gemiddeld 450-500kg weegt.

Nielojram

Berichten: 7797
Geregistreerd: 14-02-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-18 20:10

Varekaj schreef:
Iedereen weet volgens mij wel dat zo'n beest gemiddeld 450-500kg weegt.


Zou je denken? Ik weet het niet, hoor.....

Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-18 20:14

De eerste die denkt dat 1.60 paard amper 300kg weegt mag zijn tenen een keer onder een hoef stoppen :Y)

Mirranda

Berichten: 1717
Geregistreerd: 24-09-04
Woonplaats: Melissant

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-18 20:21

Hippo heeft in de polis van de verzekering staan dat bij een ongeval waarbij een eventueel overgewicht niet als oorzaak kan worden aangemerkt zij gewoon uitkeren hoor. Bij overgewicht gaat het vaak niet over honderden kilo's maar vaak slechts 10-15% van het laadvermogen. De 2 paards veewagens kunnen dat gewicht makkelijk hebben. Er zit echt een grote veiligheidsmarge op.

ikke

Berichten: 37527
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-18 20:23

Nielojram schreef:
Als je een aanrijding hebt met je vrachtwagen, waarbij de pliesie gehaald wordt, wordt er dan in het PV gezet dat je twee paarden in je vrachtwagen hebt?

Dat ik vanmiddag terugreed was er een aanrijding met een paardenvrachtwagentje en een golf, was een toerit naar de A9. Pliesie erbij enzo.
Ik vroeg mij toen af, dit is natuurlijk verzekeringswerk ( geen ambulance) is het voor de politie interessant hoeveel paarden erin stonden? En, weet dat verzekering hoeveel een paard weegt?
Oftwel, geef je op dat je twee shetlanders had staan, ipv twee dwarsliggers, oid?
Wie controleert dit?

Ik snap dat je de wet niet mag overtreden, maar we hebben het er wel iedere keer over, ' wat als de verzekering erachter komt als je brokken maakt' ..
Mijn vraag is dus feitelijk, hoe komt die verzekering erachter...?

Nou, dat is simpel. Bij twijfel neemt de politie het hele spul in beslag, inkl paarden, en gaat de boel op de weegbrug.
Het is namelijk niet alleen voor de verzekering een punt; het is een overtreding waar een boete op staat en die komt er dus vrolijk achteraan.

Mirranda schreef:
Hippo heeft in de polis van de verzekering staan dat bij een ongeval waarbij een eventueel overgewicht niet als oorzaak kan worden aangemerkt zij gewoon uitkeren hoor. Bij overgewicht gaat het vaak niet over honderden kilo's maar vaak slechts 10-15% van het laadvermogen. De 2 paards veewagens kunnen dat gewicht makkelijk hebben. Er zit echt een grote veiligheidsmarge op.

*proest* Je remweg is direct afhankelijk van het gewicht dus die voorwaarde is een gevaarlijke zoethouder zonder inhoud.

Daarnaast KAN de politie enige marge aanhouden maar dat hoeft niet per se. Er is namelijk geen enkele wettelijke basis voor!

Ilsje_007
Berichten: 583
Geregistreerd: 13-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-18 10:04

Ik ben een zoektocht ah houden naar een betaalbaar paardenvrachtwagentje en heb een sterke voorkeur voor een B rijbewijs.
Wat een drama! Er staan zoveel wagentjes op internet welke legaal nog geeneens 1 paard mogen laden, laat staan 2.
Ik hoef overigens maar 1 pony van rond de 475kg te laden en een hoop spullen, maar mijn voorkeur gaat uit naar de mogelijkheid om zoveel mogelijk te laden. Dat behoort eigenlijk niet tot de mogelijkheden met een B rijbewijs....
Ik heb zitten kijken naar een leuk wagentje met laadvermogen van 900kg (volgens de ombouwer), maar gezien het keukentje en bed wat ze in de vrachtwagen hebben gebouwd denk ik dat dit geen reeel laadvermogen is.
Het enige wat overblijft is zon verbouwde Renault master bus met simpele opbouw, volgens verkoper door rdw gewogen na ombouw, heeft iemand ervaring met zon paardenvrachtwagentje? Of andere tips?

Hobbyhorse

Berichten: 1318
Geregistreerd: 18-01-14
Woonplaats: Ja

Re: Tweepaards vrachtauto's, vraag goed door naar echt gewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-18 10:44

ik zou proefritje aanvragen aan de ombouwer en naar de weegbrug rijden Ilsje, dan weet je het zeker.

ikke

Berichten: 37527
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-18 11:15

https://www.bokt.nl/markt/ad/482305/ren ... l-mogelijk
Bekijk deze foto's goed. Alles wat meer gebouwd is als wat je hier ziet, is eigenlijk niet meer werkbaar. Zelfs deze wagen weegt al meer dan op kenteken staat.
Ik heb hier eens vragen over gesteld en deze meneer is er heilig van overtuigd dat het verwijderen van de schuifdeur voldoende gewichtsbesparing geeft om de inbouw te compenseren, right......

Ook hier dus: meten is weten. Eerst wegen, dan kopen!

Mijn tip: als je ermee mag rijden, kijk kritisch rond en ga voor een 11900kg TMM vrachtwagen. Ook dat is geen garantie, maar de kansen dat je een wagen met fatsoenlijk laadvermogen treft is beduidend groter.
De kleintjes tot 7500kg TMM kunnen ook wel voor een pony en een berg zooi, maar die wagens komen in de praktijk zelden aan de 2000kg netto laadvermogen dus ook daar: eerst wegen, dan kopen.

Kleine waarschuwing: de weegpunten on de snelwegen kijken tegenwoordig naar alles wat erover rijdt en de boete komt automatisch binnen......