Tweepaards vrachtauto's, vraag goed door naar echt gewicht

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
pantarhei

Berichten: 9064
Geregistreerd: 09-01-02
Woonplaats: Naast het bos

Re: Tweepaards vrachtauto's, vraag goed door naar echt gewicht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-18 08:00

Misschien in Noord NL Assie, maar hier in het westen niet zoveel, maar wel te vinden

pol013

Berichten: 8994
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-18 08:49

Sclimpre schreef:
Maar je moet zelf toch kijken wat kan en wat niet kan? Zelfde verhaal met een trailer, in een 2paardstrailer kan je toch ook niet onbeperkt gewicht laden? En de trailerboer is er ook niet verantwoordelijk voor als je de trailer achter een ongeschikte auto hangt.


Maar dat is appels met peren vergelijken.
Wat zou je er van zeggen als iemand je een 2 paards trailer verkocht waar eigenlijk maar 1 paard in vervoerd mag worden en de zadelkamer moet je dan ook nog leeg laten want anders zit je alsnog over het gewicht.......

Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-18 09:09

Pol013: dat soort trailers zijn er. Tegengekomen in mijn zoektocht indertijd, en dan gloednieuwe modellen rechtstreeks van de dealer.
Had TMM 2000, ledig 1000. Met extra ruime zadelkamer, voerbak etc. Succes om daar 2 paarden in te krijgen met spul zonder over je laadvermogen te gaan.

assie

Berichten: 9485
Geregistreerd: 31-07-01
Woonplaats: Grun

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-18 09:22

pantarhei schreef:
Misschien in Noord NL Assie, maar hier in het westen niet zoveel, maar wel te vinden

Ik kom ze ook tegen in regio Amersfoort, Eindhoven, haarlem en Venlo. Je moet wel in het buitengebied zijn. Maar ze zijn er echt genoeg. Zandhandelaren, voerhandelaren etc kunnen niet zonder.

cissy

Berichten: 19822
Geregistreerd: 14-10-03
Woonplaats: hut in Heicop

Re: Tweepaards vrachtauto's, vraag goed door naar echt gewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-18 22:01

Ik ken er al vijf hier in de buurt (Vianen Utr) inderdaad een zandhandelaar, een fouragehandel, een kunstmesthandel, een staalfabriek en een melk/kaasfabriek.

pantarhei

Berichten: 9064
Geregistreerd: 09-01-02
Woonplaats: Naast het bos

Re: Tweepaards vrachtauto's, vraag goed door naar echt gewicht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-18 16:48

Hier in een regio van ca 15 km ook wel twee te vinden, maar niet zo frequent

sasja0705
Berichten: 1965
Geregistreerd: 03-08-10

Re: Tweepaards vrachtauto's, vraag goed door naar echt gewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-18 00:19

Is ja alles leuk en aardig, vanwegen overal weegbruggen, maar als ik op een advertentie afga, die mij verteld dat er een laadvermogen van 1600 is , dan is het toch meer dan misleidend om eerst ter plekke en bij een weegbrug ( die je uiteraard ook moet betalen )erachter te komen dat je hooguit 1200 mag laden, of zelfs minder.
Sorry maar ik vind dat dan oplichting.
En het goed te praten " omdat dat bijna alle bouwers doen" vind ik nog lager.
Nee, wees eerlijk, weeg dat ding na ombouw en adverteer dan met het correcte leeg en laad-vermogen

Ineke2

Berichten: 33110
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Re: Tweepaards vrachtauto's, vraag goed door naar echt gewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-18 00:34

Maar dan verkopen ze niks :')
En ze gaan niet goedkoop weg die dingen... lees rond de 20.000 2de hands echt ongelovelijk.

ikke

Berichten: 37541
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-18 09:37

sasja0705 schreef:
Is ja alles leuk en aardig, vanwegen overal weegbruggen, maar als ik op een advertentie afga, die mij verteld dat er een laadvermogen van 1600 is , dan is het toch meer dan misleidend om eerst ter plekke en bij een weegbrug ( die je uiteraard ook moet betalen )erachter te komen dat je hooguit 1200 mag laden, of zelfs minder.
Sorry maar ik vind dat dan oplichting.
En het goed te praten " omdat dat bijna alle bouwers doen" vind ik nog lager.
Nee, wees eerlijk, weeg dat ding na ombouw en adverteer dan met het correcte leeg en laad-vermogen

Dat los je heel simpel op: leg een minimum laadvermogen en registratie als veewagen vast als koopontbindende voorwaarde.
De wet is hier ook heel simpel over: iedereen wordt geacht de wet te kennen en is daarmee uitsluitend zelf verantwoordelijk voor z’n overtredingen. Dit maakt gewoon deel uit van je onderzoekplicht, die bij het kopen van een auto net zo goed van kracht is als bij het kopen van een paard!

pantarhei

Berichten: 9064
Geregistreerd: 09-01-02
Woonplaats: Naast het bos

Re: Tweepaards vrachtauto's, vraag goed door naar echt gewicht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-18 10:25

De meeste verkopers worden ook heel boos als je de vraag over echt laadvermogen stelt, dat zegt mijn inziens al genoeg.....

Gini
Berichten: 17906
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-18 11:31

Sclimpre schreef:
Maar je moet zelf toch kijken wat kan en wat niet kan? Zelfde verhaal met een trailer, in een 2paardstrailer kan je toch ook niet onbeperkt gewicht laden? En de trailerboer is er ook niet verantwoordelijk voor als je de trailer achter een ongeschikte auto hangt.


Nee, maar zo een trailerboer gaat ook niet zeggen dat je die tweepaardstrailer met gemak achter een Citroën C1'tje kunt hangen. Het moment dat die zegt dat dat wel kan, is die je aan het beliegen.

assie

Berichten: 9485
Geregistreerd: 31-07-01
Woonplaats: Grun

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-18 16:00

sasja0705 schreef:
Is ja alles leuk en aardig, vanwegen overal weegbruggen, maar als ik op een advertentie afga, die mij verteld dat er een laadvermogen van 1600 is , dan is het toch meer dan misleidend om eerst ter plekke en bij een weegbrug ( die je uiteraard ook moet betalen )erachter te komen dat je hooguit 1200 mag laden, of zelfs minder.
Sorry maar ik vind dat dan oplichting.
En het goed te praten " omdat dat bijna alle bouwers doen" vind ik nog lager.
Nee, wees eerlijk, weeg dat ding na ombouw en adverteer dan met het correcte leeg en laad-vermogen

Dat zou eerlijk zijn ja. Maar ze kopiëren gewoon de gegevens uit de papieren. Dat weet je nu. Dus handel ernaar. Want nee ze gaan echt niet eerlijker worden.

Maak die proefrit. Zet het ding op de weegbrug. Laat hem onafhankelijk keuren. Dat kost je eens 10 euro en 50 euro. Op het totale bedrag van de investering is dat peanuts toch?

Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-18 16:33

Moet je dus wel zo'n weegbrug weten zitten én als je via de APK gaat vaak een hoop geduld hebben om in de rij te staan. Hier kan je met zoiets niet op afspraak denk ik. Lichte vracht kan iig niet op afspraak, een gewone auto wel.

cissy

Berichten: 19822
Geregistreerd: 14-10-03
Woonplaats: hut in Heicop

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-18 17:14

pantarhei schreef:
De meeste verkopers worden ook heel boos als je de vraag over echt laadvermogen stelt, dat zegt mijn inziens al genoeg.....

Je wordt zelfs geband van FB als je kritische vragen stelt. Got the T-shirt!

Hobbyhorse

Berichten: 1318
Geregistreerd: 18-01-14
Woonplaats: Ja

Re: Tweepaards vrachtauto's, vraag goed door naar echt gewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-18 18:11

Hmmm niet leuk maar ik heb persoonlijk ook wel eens gezien op de FB pagina van zo'n fabrikant van die paardenauto's dat iemand ontzettend vervelend onder verschillende posts op die pagina ging zitten doordrammen over het gewicht en laadvermogen en het mogen vervoeren van twee paarden of niet.
De manier waarop was gewoon niet fijn, ja die werd ook geband toen dacht ik.
In dat geval heb ik er werkelijk alle begrip voor dat iemand geband wordt.

Wat weegbruggen aangaat die zijn ook makkelijk via google te vinden als je er een in je buurt zoekt.

Mirranda

Berichten: 1717
Geregistreerd: 24-09-04
Woonplaats: Melissant

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-18 18:36

Mijn ervaring is toch echt anders met de carrosseriebouwers.
Vorig jaar splinternieuwe 2 paards aangekocht en verkoper vertelde ook heel eerlijk dat het in de praktijk eigenlijk gewoon niet kon om gewichttechnisch binnen de 3500 kgs te blijven.
Dat weet ook iedereen, ook politie en verzekering.

Mijn wagen heeft een laadvermogen van 980 Kgs en daarmee prima voor onze haflingers.
Verzekering (Hippo) heeft keurig in hun polis staan dat bij ongevallen waarbij overgewicht geen rol heeft gespeeld zij ook gewoon uitkeren. Daarnaast is een 10% marge voor overbelading nog getolereerd, dus 350 kgs op 3500 Kgs.

Maar in de praktijk is het eigenlijk gewoon zo dat je nooit een 2 paards vrachtwagen zal vinden waarbij je met 2 (grote) paarden volledig binnen alle reels op pad kunt.

Dus of je accepteert dat (met een zo groot als wel mogelijk laadvermogen) of je gaat gewoon met een 2-paards trailer op pad. Maar vergis je daarin ook niet. Die zijn ook vaker te zwaar met 2 paarden dan je kunt vermoeden. En ook daar zijn er leveranciers die ze kaal wegen en daarna pas aankleden. Dus fijn hoog laadvermogen op papier.

Overigens had mijn vorige vrachtwagentje maar 530 kgs laadvermogen en heb daarmee vol beladen al vele weegpunten gepasseerd in binnen en buitenland, maar nog nooit een boete binnen gekregen voor eventuele overbelading.

De soep wordt niet zo heet gegeten ;)

Hobbyhorse

Berichten: 1318
Geregistreerd: 18-01-14
Woonplaats: Ja

Re: Tweepaards vrachtauto's, vraag goed door naar echt gewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-18 18:43

Dank Mirranda, fijn een positieve ervaring te lezen! Maar is die 10% is echt dan 350 kg?
Ik dacht altijd dat ze 10% van het laadvermogen zelf namen?

Mirranda

Berichten: 1717
Geregistreerd: 24-09-04
Woonplaats: Melissant

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-18 18:57

Ik dacht 10% op het totale gewicht. Je mag 10% zwaarder zijn dan je in totaal op papier mag zijn (dus 3500 kgs x 10%)

Anders gewoon nog even nalezen.
Maar zo er "gesjoemeld" wordt met die 2 paards vrachtwagens, evengoed met de 2-paards trailers.

En wat te denken van te zware trailers die op papier terug gekeurd zijn zodat ze opeens wel achter de (iets te lichte) auto mogen.
Ik ben zelf ooit gecontroleerd met mijn 2 paards trailer met 1 rijpaard erop. Woog 1980 kgs !!
1 paard?? Op papier woog mijn trailer 750 kgs, betekent dat mijn rijpaard dus meer dan 1000 kgs woog 8)7 !!
Daarmee wil ik dus aangeven dat de trailer zelf dus echt niet maar 750 kgs gewogen kan hebben. Ik zat met 1 paard dus al bijna aan de max van 2100 die hij beladen mocht wegen.

Uiteindelijk komt het er op neer dat je linksom of rechtsom eigenlijk altijd wel een zeker risico neemt. Je weet tenslotte ook niet wat je paard weegt (of 2 paarden).

Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-18 21:14

Als je in België een trailer koopt moet je er eerst mee naar de apk, en daar wordt die dan ook gewogen zoals je hem meekrijgt van de dealer.
Ik weet dus dat de 908kg ledig gewicht van mijn trailer ook effectief klopt.

Hobbyhorse

Berichten: 1318
Geregistreerd: 18-01-14
Woonplaats: Ja

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-19 21:00

Een stomme vraag misschien maar hoe snel mag je eigenlijk rijden met een B rijbewijs vrachtwagentje?
Met zo’n C mag je echt maar 80, als je met een B wat sneller mag is dat toch van voordeel dat je makkelijker weg kan vantussen de grote vrachtwahens op de weg bedacht ik me?
Waarschijnlijk zijn wat PK’s dan toch echt wel fijn ook.

Duhelo

Berichten: 28538
Geregistreerd: 29-05-03

Re: Tweepaards vrachtauto's, vraag goed door naar echt gewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-19 21:07

B rijbewijs valt gewoon onder auto, dus in principe even snel. Of het veilig is is een tweede...

Hobbyhorse

Berichten: 1318
Geregistreerd: 18-01-14
Woonplaats: Ja

Re: Tweepaards vrachtauto's, vraag goed door naar echt gewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-19 21:21

Ok ik vroeg het me af toen ik pasgeleden meereed met zo’n C wagentje, tussen 2 trucks zitten en er niet tussenuit kunnen gaf me niet een fijn gevoel moet ik zeggen.
Dat is dan toch een voordeel van een B gebakje.

ikke

Berichten: 37541
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-19 10:04

Hobbyhorse schreef:
Ok ik vroeg het me af toen ik pasgeleden meereed met zo’n C wagentje, tussen 2 trucks zitten en er niet tussenuit kunnen gaf me niet een fijn gevoel moet ik zeggen.
Dat is dan toch een voordeel van een B gebakje.

Daarvoor geldt ook die afstandsplicht van 50mtr (waar niemand zich aan lijkt te houden)
Met zo’n B-gebakje mag je 120km/h maar of je dat ook wil doen......

Hobbyhorse

Berichten: 1318
Geregistreerd: 18-01-14
Woonplaats: Ja

Re: Tweepaards vrachtauto's, vraag goed door naar echt gewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-19 11:33

Nee dat wil ik zeker niet doen, maar het viel me gewoon op dat als je 'ingesloten' zit rechts op de weg tussen van die grote trucks, dat je met een B auto in ieder geval wél makkelijker jezelf uit de voeten kan maken en voorbij de voorganger kan. Het is zodanig druk op de wegen met vrachtverkeer dat ik dat een voordeel vind.

cissy

Berichten: 19822
Geregistreerd: 14-10-03
Woonplaats: hut in Heicop

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-19 10:51

Kwam deze tegen;
Ingericht voor drie paarden met massa rijklaar 3040kg op B kenteken.
Afbeelding

Een hele 460kg om te laden....