kosten overzicht trailer vs vrachtwagen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
muppetmayo

Berichten: 3393
Geregistreerd: 25-04-04
Woonplaats: moordrecht

kosten overzicht trailer vs vrachtwagen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-13 13:51

Ik heb veel gezocht op Bokt, maar kon helaas niet goed vinden wat ik zocht, wellicht kunnen jullie mij verder helpen
Langzaam ben ik eens aan het oriënteren voor het vervoer van mijn paard.
Helaas is hij niet de makkelijkste qua vervoer, dus ben ik eens aan het kijken wat de mogelijkheden zijn.

Momenteel heb ik 3 opties welke ik aan het afwegen ben.
- Grote auto met 2paards trailer combinatie. Eis is minimaal 2000 kg trekkracht en een stevige auto - trailer combinatie wegens het nog weleens kunnen flippen van paard in trailer. Trailer moet volledig dicht kunnen (geen zeiltje), dus denk aan een Westfalia of Ifor
- B paard vrachtwagentje, mits deze minimaal 1200/1300 kilo laadvermogen heeft.
- C rijbewijs halen en een lichte C wagen rijden

Uiteraard staat op 1 dat ik mijn paard veilig wil vervoeren

Ik ben erg benieuwd hoe de kosten zich verhouden.
-Globaal benzine/diesel verbruik (ik heb bijvoorbeeld geen idee of een vrachtwagen 1 op 2 of 1 op 15 rijdt bijvoorbeeld)
- Onderhoud (is bijvoorbeeld een C vrachtwagentje nog betaalbaar in onderhoud/ heel veel duurder dan een auto combinatie of b wagen?)
- Geschatte kosten wegenbelasting

Handig om te weten is dat ik momenteel een zgn boodschappen wagentje rij, en dat deze evt ingeruild wordt voor een grote auto. Mocht het een vrachtwagentje worden blijf ik dit autootje ernaast rijden ivm geringe kosten.
Planning is ongeveer 1 keer per maand weg te gaan.
Ik ben niet op zoek naar een "oud gebakje" wat heel veel onderhoud nodig heeft, ik ben zelf niet zo handig, en ben bang dat hier heel veel kosten uit voort vloeien. Echter vind ik 14.000 euro voor alleen een b-wagentje of vrachtwagen 2e hands wat prijzig. auto/trailer combi zal ik hier ook snel aan zitten, maar dan krijg ik nog een redelijk bedrag terug voor mijn huidige autootje.

Wellicht hebben meerdere bokkers een overzicht gemaakt, en hoef ik niet opnieuw het wiel uit te vinden?

Duhelo

Berichten: 28526
Geregistreerd: 29-05-03

Re: kosten overzicht trailer vs vrachtwagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-13 15:21

overzichtje heb ik helaas niet, maar ik zat een tijd terug in dezelfde situatie.
Mijn huidige auto is niet veilig genoeg om te trekken (te licht, en te dikke paarden). ik heb echter wel een trailer, maar daar ik trekpaarden had wilde ik ook 2000 kilo trekkracht (dan heb ik nog een paar 100 kilo over met een paard op de trailer.)
echter heb ik enkel een b rijbewijs.
De B vrachtwagens zijn in verhouding erg duur ( de goedkoopste recente wagen had al 100 000 km, 4 jaar oud en vroegen ze 17 000 euro voor. Voor een wagen van 20 jaar oud vragen ze gemakkelijk nog 8000 euro. Er rekening mee houdende dat die wagens amper laadvermogen hebben (heb er gezien met 400 km laadvermogen.) en dat ze oud zijn dus veel onderhoud vergen is dit amper een optie.

de C-vrachtwagens zijn dan goedkoper (een 8000 voor een wagen van pakweg een jaar of 10, kun je dan een paard of 4 op zetten), maar daarvoor heb je het rijbewijs nodig (in belgie aan een 2000 euro voor het rijbewijs. Echter als je zoiets aanschaft dan heb je wel wat. Maar dit zou voor mij in jouw geval geen optie zijn daar je maar eens per maand ermee weg gaat. Rust roest, de wagen wordt er ook niet beter op.

de gewone wagens die 2000 kilo kunnen trekken zijn dan wel weer vrij duur in aanschaf (tussen de 15 000 en 20 000 voor bv een Toyota rav4, of een andere grote wagen)
Uiteindelijk heb ik gekozen voor een renault trafic. Dat is een bestelbus eigenlijk, met heel veel laadruimte, mag 2000 kilo trekken, rijdt op 7l/100 km (1 op 14 dacht ik?)
en heb je nieuw, full option voor een 22 000 euro (met drie zitplaatsen, geen dubbele cabine).
hier in belgie is het voordeel dat het lichte vracht is, dus ipv 500 euro wegenbelasting per jaar op je motor, ga ik een kleine 150 euro betalen ,en een heel klein bedrag inschrijving.)

tinkersjakie
Berichten: 2052
Geregistreerd: 07-12-04
Woonplaats: froombosch

Re: kosten overzicht trailer vs vrachtwagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-13 22:22

Heb een b vrachtwagen gehad met laadvermogen van 1160. Met veel meer laadvermogen is bijna niet mogelijk denk ik. Wegenbelasting was 1 maal in het jaar (campertarief) omdat ik hem weinig gebruikte.
En reed 1 op 7 op diesel.
Nu heb ik een tweepaardstrailer met een landrover Discovery ervoor. Mag 3500 kilo trekken en weegt zelf 2000 kilo. Is particuliergrijs dus je betaald iets minder wegenbelasting maar heb ook geen achterbank. Daar betaal ik 475 per drie maand voor. Dit is in de regio Groningen. Kan volgens mij ook nog verschillen. Hij rijdt 1 op 10 a 11 normaal gebruik en met trailer erachter minder maar rij altijd korte stukken dus durf niet zo te zeggen hoeveel.

MarcR
Berichten: 1418
Geregistreerd: 10-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-13 07:36

Een kost die soms vergeten wordt bij de aan schaf van een auto en trailer is deze van een trekhaak, afhankelijk van het automerk kan dit oplopen tot 1200 €.

jaime_andrea
Berichten: 542
Geregistreerd: 11-05-12
Woonplaats: Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-13 07:56

Ik zelf heb een tijdje met dit zelfde ´probleem´gelopen en hebben alles tegen elkaar weggezet en kwam voor mij tot de conclusie dat ik beter en goedkoper uit was met een auto trailer combi.

Heb nu een landrover Freelander met 2000 kg trekvermogen en relatief weinig wegenbelasting tov andere 4x4 auto´s.

Als je nl een vrachtwagen of het nu een B of C is je zal altijd een luxewagen erbij moeten hebben voor dagelijks gebruik en onderhoud van die wagens is stuk duurder omdat je ze vaak op leeftijd koopt...

suc6 met je keuze en wens je veel veilige km

muppetmayo

Berichten: 3393
Geregistreerd: 25-04-04
Woonplaats: moordrecht

Re: kosten overzicht trailer vs vrachtwagen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-13 10:25

Hartelijk dank voor alle antwoorden!

Duhelo ik heb eens even gespeurd op internet, volgens mij betaal je in Nederland helaas heel wat meer wegenbelasting per jaar voor zo'n auto. Jammer, want het zou een hele mooie oplossing zijn anders (hetzij met een 2e hands auto).

Jaime_andrea ik loop inderdaad volgens mij tegen hetzelfde probleem aan... Ik wil dus niet zo'n oude "roestbak" die je voor ongeveer 4000 euro kan kopen, vanwege het onderhoud verhaal.
Echter heb ik geen idee of een C vrachtauto veel meer (en duurder onderhoud) nodig heeft...
Voordeel is ik weinig betaal voor mijn huidige autootje en ik deze er dus makkelijk naast zou kunnen houden.

"probleem" is ook nog eens dat mijn vriend momenteel een lichte station rijdt (kan net 1,5 paards achter en dan nog is het kiele kiele) en hij eigenlijk niets anders wil gaan rijden... Ik wil hem geen meer wegenbelasting etc in de schoenen schuiven door zijn auto te gaan vervangen, echter hebben we straks dan wel 2 dure auto's voor de deur staan...
Ook wil hij niet de kleine auto van mij gaan rijden en ik een grote auto die hij af en toe leent, ivm regelmatig ook een grote auto nodig hebben ivm hobby en hij krijgt de benzine van de zaak... Hij wil niet "mijn benzine" verbruiken voor zijn hobby, hij krijgt het immers gratis... Mijn auto tanken met zijn pas is geen optie...

jaime_andrea
Berichten: 542
Geregistreerd: 11-05-12
Woonplaats: Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-13 10:32

Tja je kan natuurlijk je vriend niet verplichten en weet ook niet of je samenwoont oid maar ook mijn vriend heeft ´de grote auto ´en ik rij een kleintje maar als ik de grote auto nodig heb kan ik hem meenemen wanneer ik hem wil en geen gedoe over wegenbelasting en dat hij dan of in mijn ´kleine ´auto moet of zelfs op de fiets..maar je gaat toch niet dagelijks weg met de trailer?
Maar zoals ik al zei die Freelanders kosten niet echt veel in wegenbelasting tenzij je nu een autootje hebt die maar 20 euro pm wegenbelasting kost ....tja dan valt het even tegen...
Voor een goeie redelijke vrachtwagen B rijbewijs betaal je als je geen roestbak wilt en met relatief weinig Km toch al wel snel 15000 euro of meer.....

Inwonderland
Berichten: 1254
Geregistreerd: 14-10-08
Woonplaats: Overal en nergens

Re: kosten overzicht trailer vs vrachtwagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-13 10:38

Ik heb verder geen ervaring die je direct helpt.
Maar hou in je berekening ook rekening met wat je normaal verbruikt.
Stel je rijdt nu een klein autootje wat eenvoudig 1 op 25 rijdt en je bent redelijk wat onderweg en je gaat straks een zware auto rijden die 1 op 12 rijdt, dan zijn in combi met de verzekeringen en wegenbelasting je standaard maandlasten ook heel anders voor een auto die je maar 1x per maand voor de paarden gebruikt.

muppetmayo

Berichten: 3393
Geregistreerd: 25-04-04
Woonplaats: moordrecht

Re: kosten overzicht trailer vs vrachtwagen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-13 10:59

Hedwig dat is inderdaad een punt die ik zeker meeneem... ik rij best wat km per jaar (20.000) en dat scheelt behoorlijk qua benzine en wegenbelasting (idd 1 op 20 en geen wegenbelasting ivm redelijk nieuwe schone auto)

tinkersjakie
Berichten: 2052
Geregistreerd: 07-12-04
Woonplaats: froombosch

Re: kosten overzicht trailer vs vrachtwagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-13 11:11

Is een diesel sowieso dan niet handiger. Zal het eens uit gaan rekenen qua diesel en benzine verbruik. Diesel rijdt veel zuiniger.
Bepaalde ford mondeo's mogen 1800 kilo trekken en rijden op diesel voor normaal gebruik toch best zuinig.
Waar je ook aan moet denken is een vrachtwagen staat vaak lang stil waardoor je ook problemen kunt krijgen (rede ook waarom ik hem weg heb gedaan) remmen gaan vast zitten, accu's leeg op moment dat je hem wil pakken. Enz voor de vrachtwagen betaalde ik 500 nog wat euro wegenbelasting per jaar. Had ik hierboven niet bij gezet

Moratoetje

Berichten: 1450
Geregistreerd: 09-03-09
Woonplaats: Lewedorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-13 11:22

Wij hebben een B-rijbewijs vrachtwagentje (welke overigens te koop is :P ) en daarvoor betalen we het kwarttarief aan motorrijtuigenbelasting (moet je formulier voor invullen en opsturen). Het precieze bedrag kan ik thuis opzoeken. Daarnaast nog verzekering (WA), bedrag kan ik ook opzoeken.

Het is een diesel uit 1991, en loopt ongeveer 1 op 7 denk ik. Wij rijden er zo weinig mee, dat ik amper weet hoeveel die verbruikt :o
Hij heeft een laadvermogen van 1040kg. De vorige eigenaar vervoerde er altijd 2 Friezen mee en heeft nooit geen problemen gehad dat die te zwaar zou zijn.

Het voordeel van een B-rijbewijs vrachtwagentje is (vind ik):
- Geen E-rijbewijs nodig (hoeft bij sommige trailers ook niet meer trouwens)
- Geen grote/sterke auto nodig die een trailer mag en kan trekken, welke vaak ook minder zuinig zijn in het dagelijks vervoer
- Makkelijker te hanteren met achteruitrijden e.d

Daarnaast een trailer moet je ook verzekeren en ik verwacht dat er nog wel een tijd komt dat je daar ook een soort van wegenbelasting voor moet gaan betalen, zou ook weer een lekker melkkoetje zijn :o

tinkersjakie
Berichten: 2052
Geregistreerd: 07-12-04
Woonplaats: froombosch

Re: kosten overzicht trailer vs vrachtwagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-13 11:46

Trailer hoef je niet te verzekeren hoor.

jaime_andrea
Berichten: 542
Geregistreerd: 11-05-12
Woonplaats: Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-13 11:47

een trailer HOEF je NIET te verzekeren die MAG je verzekeren...is gewoon standaard verzekerd als je trekkend voertuig verzekerd en goedgekeurd is en de trailer MAG trekken is ie gewoon WA verzekerd...

En ja er zal best wel wat komen in de toekomst qua belasting ivm eigen kenteken...maar ja dat zie ik dan wel weer.

fokfanaat

Berichten: 20210
Geregistreerd: 21-10-02
Woonplaats: Uut Uune

Re: kosten overzicht trailer vs vrachtwagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-13 11:50

Een paard dat erg onrustig is zo ik niet in een b vrachtwagentje willen, minst stabiel van je 3 opties.

rina

Berichten: 10147
Geregistreerd: 23-03-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-13 11:58

Mijn ervaringen: Toen ik nog in NL woonde (en das dan 10 jaar geleden) was het goedkoper een klein gebakje te blijven rijden en ernaast een kleine C vrachtauto ernaast te hebben. Had toen een Mercedes 508 (ook op leeftijd, maar vroeg niet zoveel onderhoudt) en reed dagelijks in een Alto. De 508 kon toen op een 60 dagen kaart gereden worden (koste je dus maar 1 kwartaal aan wegenbelasting ipv het hele jaar). Maar je mocht er dan ook maar beperkt mee rijden en ik moest die dagen bijhouden.
Wij zijn met die 508 verhuist naar Dld. En ik heb hier ook nog een poos zo rondgereden (wel andere regelgeving). Heb de 508 op een bepaald moment verkocht en een grotere vrachtauto (DAF 45) gekocht. Had heel veel meerdaagse wedstrijden en geen slaap/eet gelegenheid in die 508. De Daf was echt heel fijn rijden, maar kwa verbruik "ze lusten hun diesel echt wel" ;) De 508 ook. En kwa onderhoud berg je maar, een paar banden werd je al niet blij van. Omdat ik op een bepaald moment nog maar zo weinig wedstrijden reed, heb ik toch maar besloten om de Daf te verkopen. Het loonde zich gewoon niet meer. Je betaald best nog wel wat aan wegenbelasting (en das zelfs nog een lachertje tegenover wat je in NL betaald) en verzekering, en als je alles bij elkaar telt ook kwa onderhoud ed. Was het voor mij goedkoper om een grote auto te rijden met trailer. Ik reed op het laatst mss een keer of 20 per jaar met die vrachtauto, en als je dan het onderhoud, de belasting en verzekering gaat tellen kan een wat grotere auto met trailer een stuk goedkoper zijn. Mijn trailer was nieuw en dus allrisk verzekerd maar zelfs dat bedrag komt niet in de buurt van de belasting/verzekering van een vrachtauto. Onderhoud van een trailer is veel minder.

Als ik jou was zou ik dus even een goed vergelijk maken tussen de kosten van de verschillende opties, en op basis daarvan beslissen.
Vrachtauto doet kwa verbruik vaak toch wel 1:4 a 1:5 Mijn grote auto doet 1:9 (Volvo xc90) dus daar is het kijken hoeveel KM je rijdt per jaar.

Oja en als tip, denk eraan dat die vrachtautootjes op B rijbewijs te smal zijn om te sporen in het spoor van de grote vrachtauto's. Is echt erg vermoeiend als je veel of lang op de snelweg (met spoorvorming) moet rijden. Mijn 508 was al te smal, en je komt echt doodmoe uit je auto als je een uurtje of 2 achter het stuur zit.

Moratoetje

Berichten: 1450
Geregistreerd: 09-03-09
Woonplaats: Lewedorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-13 12:00

Persoonlijk vind ik dat ze in een vrachtwagentje het rustigst reizen, daarnaast staan ze met hun kont in de rijrichting (althans bij die van ons) en dat is voor een paard prettiger. Dan vangt ie de klap op met zijn kont bij bijv. een noodstop.

Ik vind dat je met onze auto weinig last hebt van de sporen, maar het is eigenlijk ook een C-rijbewijs welke is terug gekeurd.

jansenjap
Berichten: 68
Geregistreerd: 19-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-13 12:08

Wij hebben een klein autootje, wegenbelasting 19 euro p/mnd en een B vrachtwagentje die bijna 1200 kg mag laden en die kost 45 p/mnd aan wegenbelasting. Verzekering auto 15 euro en vrachtwagen 200 per jaar, dus nog geen 20 per maand. Kleine auto rijdt heel zuinig (1:20) en is ook goedkoop in onderhoud. Vrachtwagentje is iets duurder in onderhoud, maar hebben we ook een goed adres voor. Al met al heb ik nog steeds het idee dat ik nu goedkoper uit ben en de paarden staan riant in ons vrachtwagentje. Als ik op den duur met een paard op stap ga dan wordt het denk ik anders.

tinkersjakie
Berichten: 2052
Geregistreerd: 07-12-04
Woonplaats: froombosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-13 21:39

jansenjap schreef:
Wij hebben een klein autootje, wegenbelasting 19 euro p/mnd en een B vrachtwagentje die bijna 1200 kg mag laden en die kost 45 p/mnd aan wegenbelasting. Verzekering auto 15 euro en vrachtwagen 200 per jaar, dus nog geen 20 per maand. Kleine auto rijdt heel zuinig (1:20) en is ook goedkoop in onderhoud. Vrachtwagentje is iets duurder in onderhoud, maar hebben we ook een goed adres voor. Al met al heb ik nog steeds het idee dat ik nu goedkoper uit ben en de paarden staan riant in ons vrachtwagentje. Als ik op den duur met een paard op stap ga dan wordt het denk ik anders.


Is dit een benzine vrachtwagen of is ie grijskenteken? Want 45 euro per maand is wel heel goedkoop. Ik betaalde normaal 500 nog wat per maand maar dit heb ik overgezet naar kwarttarief. Dus betaal je dit maar 1 x in het jaar.

muppetmayo

Berichten: 3393
Geregistreerd: 25-04-04
Woonplaats: moordrecht

Re: kosten overzicht trailer vs vrachtwagen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-13 22:31

Wat een hoop verschillende meningen zeg!
Ik ben ondertussen druk met rekenen. Ben momenteel aan het kijken of er een (relatief) goedkope zware trekauto bestaat. De ford mondeo komt qua wegenbelasting, verbruik zonder trailer etc aardig in de buurt, maar mag helaas maar 1800 kilo trekken...

Echt een redelijke vrachtwagen kom ik helaas niet tegen onder de 10.000 euro. En dan heb ik geen idee wat ik voor onderhoud moet rekenen per jaar. Dit kan ik ook helaas zelf niet vinden.
Ben zelf niet handig, ken wel een auto monteur maar geen idee hoeveel een vrachtwagen met een auto scheelt en of een automonteur ook evt aan een vrachtwagen kan sleutelen. Tevens heb ik echt geen idee hoe verhoudingsgewijs de onderdelen voor een vrachtwagen kosten?

ikke

Berichten: 37527
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-13 12:16

muppetmayo schreef:
Wat een hoop verschillende meningen zeg!
Ik ben ondertussen druk met rekenen. Ben momenteel aan het kijken of er een (relatief) goedkope zware trekauto bestaat. De ford mondeo komt qua wegenbelasting, verbruik zonder trailer etc aardig in de buurt, maar mag helaas maar 1800 kilo trekken...

Echt een redelijke vrachtwagen kom ik helaas niet tegen onder de 10.000 euro. En dan heb ik geen idee wat ik voor onderhoud moet rekenen per jaar. Dit kan ik ook helaas zelf niet vinden.
Ben zelf niet handig, ken wel een auto monteur maar geen idee hoeveel een vrachtwagen met een auto scheelt en of een automonteur ook evt aan een vrachtwagen kan sleutelen. Tevens heb ik echt geen idee hoe verhoudingsgewijs de onderdelen voor een vrachtwagen kosten?

Voor een goede vrachtwagen, moet je inderdaad een budget van 10 - 15k hebben, wil je ECHT eisen kunnen stellen aan kwaliteit en betrouwbaarheid. Bij dergelijke wagens moet je denken aan 1000-1500 euro per jaar aan onderhoudskosten (APK plus grote/kleine beurt). Eens in de paar jaar zul je wat meer kosten hebben, bijvoorbeeld omdat remmen eens overhaald moeten worden, maar als je dat uitmiddeld, moet je uit kunnen komen.
De kleine vrachtwaentjes (eigenlijk gewone bestelauto's die meer dan 3500kg mogen wegen) zijn qua onderhoud en onderdelen niet of nauwelijks duurder dan een B-rijbewijsgebakje.

Het verschil tussen een B-rijbewijs vrachtwagentje en een C-rijbewijsvrachtwagentje is:
- meer laadvermogen
- minder wegenbelasting

De rest is in principe papierwerk omdat die 3500kg-chassis vaak teruggekeurde combi's zijn die eigenlijk 4000 - 5000kg mogen hebben.
Met de huidige scheiding tussen C en C1 rijbewijs (C1 is voldoende) is ook het halen ervan niet zo lastig.

Aangezien je schrijft "in geval van trailercombi wil ik degelijk spul omdat paard nog wel eens wil rondspringen"; dan zou ik een B-rijbewijsgebakje niet eens overwegen! Die dingen hebben echt niet meer in te brengen op zo'n springert dan een gemiddelde middenklasser voor een trailertje!

De vraag waar ik eigenlijk geen antwoord op vind:
Heb je in het normale gebruik voldoende aan een koekblik? Als je in het dagelijks gebruik voldoende hebt aan een klein autootje en je hebt een goede plaats om je vrachtwagen te parkeren, dan is het zinvol om te overwegen. Een koekblik plus kleine C-rijbewijs vrachtauto is echt goedkoper dan een dikke 4x4 plus dito trailer.
Heb je echter niet per se een auto nodig, dan zou een flinke 4x4 best zinvol kunnen zijn, omdat de gebruikskosten niet zo hoog liggen.

Delphi2

Berichten: 2891
Geregistreerd: 17-08-03
Woonplaats: Frasselt (DE)

Re: kosten overzicht trailer vs vrachtwagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-13 13:41

Wij hebben een C rijbewijs vrachtwagen, we gaan regelmatig naar het buitenland met 2 of drie paarden en hadden destijds de keuze om een "dikke 4-wiel drive" aan te schaffen of een vrachtwagen. Omdat mijn parter en ik beiden ons c-rijbewijs hadden is het een vrachtwagen geworden. We moesten anders onze "dagelijkse" kilometers ook in die dikke 4-wiel drive doen, of er een klein autoo'tje naast rijden.

Inmiddels wonen we in Duitsland maar toen we nog in NL woonden betaalden we per jaar nog geen 400 euro aan verzekering, wegenbelasting weet ik niet meer exact, ik geloof rond de 240 euro per jaar. Onze wagen rijdt 1 op 6 a 7 , afhankelijk van hoe hard je rijdt op de snelweg (hij is niet begrenst dus haalt makkelijk 110) en hoe heuvelachtig het is.
Qua onderhoud valt het mee, we hadden in NL een kennis die vrachtwagemonteur is en onze wagen in zijn vrije uurtje onderhield, je moet wel zorgen dat zo'n wagen genoeg rijdt, dus niet een hele winter stil laten staan en ook niet alleen maar hele korte stukjer rijden.

muppetmayo

Berichten: 3393
Geregistreerd: 25-04-04
Woonplaats: moordrecht

Re: kosten overzicht trailer vs vrachtwagen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-13 12:00

Ikke in het dagelijks gebruik heb ik voldoende aan mijn koekblikje. Eigenlijk heb ik niets groters nodig en vind ik het zonde om woon werk duur te gaan rijden. Tenzij dit uiteraard goedkoper is dan een C vrachtwagen.
Optie waar ik nu naar aan het kijken ben is een omgebouwde bedrijfswagenbus naar een camper (denk aan model renault master). Deze kan ik dan op kwart tarief wegenbelasting rijden, en daar de trailer achter hangen...

Delphi de optie C vrachtwagen klinkt nog steeds wel aantrekkelijk als ik de kosten zo hoor... Helaas heb ik geen kennis die vrachtwagen monteur is, en ik ben bang dat ik daar heel veel extra kosten aan krijg.

Weet iemand of een bedrijfs busje qua onderhoud wellicht voordeliger is dan onderhoud van een C vrachtwagen?

ikke

Berichten: 37527
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-13 12:13

muppetmayo schreef:
Ikke in het dagelijks gebruik heb ik voldoende aan mijn koekblikje. Eigenlijk heb ik niets groters nodig en vind ik het zonde om woon werk duur te gaan rijden. Tenzij dit uiteraard goedkoper is dan een C vrachtwagen.
Optie waar ik nu naar aan het kijken ben is een omgebouwde bedrijfswagenbus naar een camper (denk aan model renault master). Deze kan ik dan op kwart tarief wegenbelasting rijden, en daar de trailer achter hangen...

Delphi de optie C vrachtwagen klinkt nog steeds wel aantrekkelijk als ik de kosten zo hoor... Helaas heb ik geen kennis die vrachtwagen monteur is, en ik ben bang dat ik daar heel veel extra kosten aan krijg.

Weet iemand of een bedrijfs busje qua onderhoud wellicht voordeliger is dan onderhoud van een C vrachtwagen?

De kleine C-rijbewijswagens zijn eigenlijk te groot uitgevallen B-rijbewijswagens. Qua onderhoud zitten ze redelijk gelijk. Probleem is veel vaker dat je te maken hebt met achterstallig onderhoud van de vorige eigenaren.

Camper met trailer eraan is zeker een alternatief, mits je een goede plek hebt om die camper te parkeren. Voor die camper zou ik echter wel voor iets beters gaan zoals een VW-bus of een Mercedes Sprinter of Vito/Vaneo.

Vossie
Berichten: 57
Geregistreerd: 24-10-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-13 12:20

Wij liepen ook tegen dit probleem aan; hadden een Discovery (LR) en betaalden €200 wegen belasting per maand en elke week €110 diesel (ivm reizen naar het werk) mijn man is vrachtwagen chauffeur en toen zijn we gaan kijken naar een vrachtwagen (C-rijbewijs) nu betalen we 30€ verzekering pm en €140 wegenbelasting pj en we kunnen 4 paarden meenemen! Voor erbij hebben we 2 kleinere auto's en dit bevalt ons prima! Onderhoud valt mee, net nieuwe APK voor €287...

muppetmayo

Berichten: 3393
Geregistreerd: 25-04-04
Woonplaats: moordrecht

Re: kosten overzicht trailer vs vrachtwagen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-13 12:42

Misschien een stomme vraag, maar waar vind je zo makkelijk een C vrachtwagen?
Ik zou hem graag bij een bedrijf willen halen, niet particulier, maar ik ken zelf alleen Anemone, en die valt niet in het 10.000 euro budget om het maar even zo te noemen ;) Er zijn vast meer bedrijven die deze verkopen?