[INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Frank

Berichten: 5239
Geregistreerd: 23-10-01
Woonplaats: Andijk

Re: Wat voor auto hebben jullie voor de trailer? Deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-10 20:46

De 3.0 ltr Terrano van ons heb ik weleens op de 1 op 13.9 gehad.
Zonder trailer! Maar met mij achter het stuur. Mijn vrouw heeft een wat pittigere rijstijl en komt niet boven de 1 op 12 uit.

Met trailer standaard 1 op 10.
De Vito is iets zuiniger (110 cdi) maar vindt de Terrano fijner trekken.

papagroom

Berichten: 5410
Geregistreerd: 19-07-10
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-10 00:22

Frank schreef:
De 3.0 ltr Terrano van ons heb ik weleens op de 1 op 13.9 gehad.
Zonder trailer! Maar met mij achter het stuur. Mijn vrouw heeft een wat pittigere rijstijl en komt niet boven de 1 op 12 uit.

Met trailer standaard 1 op 10.
De Vito is iets zuiniger (110 cdi) maar vindt de Terrano fijner trekken.

Ja die vrouwen racen maar raak.....de vito doet bij mij met 2paards geladen 1:10,5

Linnietje

Berichten: 925
Geregistreerd: 21-12-06
Woonplaats: Velp

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-10 00:45

EricPrast schreef:
Linnietje schreef:
Ik niet, maar rij toch als hij een keertje niet kan :o

Ik hoop dat je je realiseert dan je dan niet verzekerd bent. Als dat een keer mis gaat (wat dan misschien niet eens jouw "schuld" hoeft te zijn), kun je je paarden wel verkopen als ze de klap overleven, want dan ben je de rest van je leven zelf de schadevergoeding aan de tegenpartij aan het betalen.


Nou, nou, das wel overdreven hoor.
Ik weet dat ik niet verzekerd ben, ben blond, maar niet dom :+.

Maar waarom zijn mijn paarden in een klap dood?
Geen rijbewijs betekend niet dat ik niet kan rijden hoor... Ik weet wat ik doe en neem zelf die verantwoording...
Ik heb al 8 jaar mijn rijbewijs en rij zelf regelmatig naar de manege om de hoek.
Voor wedstrijd laat ik me altijd rijden..

hoeno
Berichten: 14
Geregistreerd: 28-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-10 01:44

Citaat:
Nou, nou, das wel overdreven hoor.
Ik weet dat ik niet verzekerd ben, ben blond, maar niet dom :+.

Maar waarom zijn mijn paarden in een klap dood?
Geen rijbewijs betekend niet dat ik niet kan rijden hoor... Ik weet wat ik doe en neem zelf die verantwoording...
Ik heb al 8 jaar mijn rijbewijs en rij zelf regelmatig naar de manege om de hoek.
Voor wedstrijd laat ik me altijd rijden..
[/quote]

Kijk dit vind ik nou een eerlijk antwoord! Het mag dan wel niet maar het gebeurt vaker dan je denkt.
Je mag ook niet met alcohol op achter het stuur want als je dan wat krijgt ben je ook niet verzekerd.
Wil iedereen z'n vinger opsteken die dat nog nooit heeft gedaan, even vanuit de kantine naar huis met "slechts" 3 biertjes op ofzo :(
En denk nou niet dat ik burgerlijke ongehoorzaamheid promoot maar er is nou eenmaal verschil tussen theorie en praktijk en de theorie word hier altijd uitgebreid "besproken" en it is nu een praktijkvoorbeeld.

rina

Berichten: 10147
Geregistreerd: 23-03-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-10 03:03

hoeno schreef:
Wil iedereen z'n vinger opsteken die dat nog nooit heeft gedaan, even vanuit de kantine naar huis met "slechts" 3 biertjes op ofzo :(


Steekt vinger op. A lust ik geen bier (of andere drank for that matter) maar ik vind het ook onverantwoord om met ook maar iets van drank op achter het stuur te gaan zitten. Dus als ik alcoholische drank zou lusten zou ik er nog steeds niet mee gaan rijden.

Als antwoord op het eerlijke antwoord, ja hij is eerlijk en het gebeurd veel vaker dan je denkt. Maar ik vind het rijden met een trailer zonder E rijbewijs wel iets minder gevaarlijk dan met drank op rijden, zolang je maar enigzins weet waarmee je bezig bent en waarmee je rijdt. En ja blonde snelheidsmaniaken van vrouwen uitgezonderd (en das een grapje voor diegene die dat niet heeft gesnapt :D ).

Voor de heren, ik rijd als vrouw zijnde met mijn Volvo XC 90 diesel zonder trailer 1:11 en met trailer 1:9 En mijn 740 6 cillinder diesel loopt zonder trailer 1:11,9 :+

Ayasha
Blogger

Berichten: 57928
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-10 03:55

even voor mezelf.
Met een B rijbewijs mag een bestuurder met een auto met leeggewicht van 1373 dus max 1373 kg trekken gezien dat dan in het totaal op 2746 kg komt en dat dus niet over de 3500 gaat?
(kwestie van te zien of ik het regeltje echt goed begrepen heb)

rina

Berichten: 10147
Geregistreerd: 23-03-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-10 04:00

Nope, je moet 1 kg van de trailer afhalen :D ;) en dat moet het ledig gewicht plus laadvermogen van de trailer zijn. Niet wat er daadwerkelijk opstaat.

Off topic wat ben jij nog laat op bokt...oeps ik verraad mezelf :+

Ayasha
Blogger

Berichten: 57928
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-10 04:03

Dus de trailer + lading mogen dan 1372kg zijn mits het laadvermogen van de trailer niet overschreden wordt bij dat totaalgewicht of echt bv 800kg trailer en alstie 600g mag laden dan is het een no go ook al staat er geen 600kg op? (laadvermogen van de trailer hebk zo snel effe niet in de buurt :D Tis maar om te zien of ik 't regeltje door heb... _O- Al lijkt het me sowieso geen overbodige luxe om voor mijn BE te gaan)

En ik heb een paar dagen verlof waark van aan't profiteren ben maar morgen moetk weer voor 12 bed in en dat gaat tegen vallen _O-

rina

Berichten: 10147
Geregistreerd: 23-03-02
Woonplaats: Drenthe

Re: Wat voor auto hebben jullie voor de trailer? Deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-10 04:34

Nee trailer + laadvermogen mogen 1372 kg zijn. Dus als je trailer 800 kg is mag het laadvermogen maar 572 kg zijn. Alles wat er daadwerkelijk opstaat is nvt als je geen E rijbewijs hebt. Het is heel simpel, het ledig gewicht van de auto moet meer zijn dan het ledig gewicht + het laadvermogen (dus wat erop kan, niet wat erop staat) van de trailer en het geheel mag niet meer zijn dan 3500 kg. (en dat is dan even helemaal los van kogeldruk ed)

En ja tis verstandig om je E te halen.

Ayasha
Blogger

Berichten: 57928
Geregistreerd: 24-02-04

Re: Wat voor auto hebben jullie voor de trailer? Deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-10 04:58

Die komt er sowieso wel :j Maar wil eerst effe wennen aan de nieuwe toot voor ik aan een E ga denken. _O-

Morris

Berichten: 3445
Geregistreerd: 04-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-10 07:55

zo, nachtwerk hier?

Ik vind EricPrast wel een punt heeft, het is gewoon een risco. Ik heb vanaf begin af aan geroepen dat ik E achter B wilde. Zo gezegt zo gedaan. Ik wil dat geklooi niet hebben, punt.

En ja, in de praktijk rijden velen met aanhanger >750 kg, zonder BE. Ik ben weleend benieuwd naar de stastieken van een verzekeraar, van schades bij aanhangers >750 kg met rijbeweijzen zonder E.

cissy

Berichten: 19821
Geregistreerd: 14-10-03
Woonplaats: hut in Heicop

Re: Wat voor auto hebben jullie voor de trailer? Deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-10 10:18

Morris, je mág rijden met B met een aanhanger van >750 kg mits je maar aan de verdere voorwaarden voldoet dus niet iedereen is in overtreding :)

Paul11

Berichten: 589
Geregistreerd: 02-08-04
Woonplaats: Acquoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-10 11:46

Ayasha schreef:
even voor mezelf.
Met een B rijbewijs mag een bestuurder met een auto met leeggewicht van 1373 dus max 1373 kg trekken gezien dat dan in het totaal op 2746 kg komt en dat dus niet over de 3500 gaat?
(kwestie van te zien of ik het regeltje echt goed begrepen heb)


Dit deel van de regels heb je aardig begrepen, alleen geldt ook nog wat je auto mag trekken.
Dus als je auto max 1300 kg mag trekken, mag je dus die 1372 kg niet er achter hangen, ook al is de TMM van je trailer lichter als het leeggewicht van je auto.

Frank

Berichten: 5239
Geregistreerd: 23-10-01
Woonplaats: Andijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-10 12:28

Morris schreef:
En ja, in de praktijk rijden velen met aanhanger >750 kg, zonder BE. Ik ben weleend benieuwd naar de stastieken van een verzekeraar, van schades bij aanhangers >750 kg met rijbeweijzen zonder E.

alsof ik veel geleerd heb van die dag les voor mijn E...
Ik heb dan mijn E, maar rij nog net zo als voordat ik mijn E had hoor.

Eirikur

Berichten: 2606
Geregistreerd: 14-09-05
Woonplaats: Vogelenzang

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-10 12:51

Linnietje schreef:
Nou, nou, das wel overdreven hoor.
Ik weet dat ik niet verzekerd ben, ben blond, maar niet dom :+.

Maar waarom zijn mijn paarden in een klap dood?
Geen rijbewijs betekend niet dat ik niet kan rijden hoor... Ik weet wat ik doe en neem zelf die verantwoording...
Ik heb al 8 jaar mijn rijbewijs en rij zelf regelmatig naar de manege om de hoek.
Voor wedstrijd laat ik me altijd rijden..

Doe vooral lekker wat je niet laten kunt, I don't care. Maar als het ooit fout loopt dan ook svp. hier geen drama-topic openen, want dan denk ik dat ik me genoodzaakt zie dit topic er nog even bij te halen.

Linnietje

Berichten: 925
Geregistreerd: 21-12-06
Woonplaats: Velp

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-10 13:33

EricPrast schreef:
Linnietje schreef:
Nou, nou, das wel overdreven hoor.
Ik weet dat ik niet verzekerd ben, ben blond, maar niet dom :+.

Maar waarom zijn mijn paarden in een klap dood?
Geen rijbewijs betekend niet dat ik niet kan rijden hoor... Ik weet wat ik doe en neem zelf die verantwoording...
Ik heb al 8 jaar mijn rijbewijs en rij zelf regelmatig naar de manege om de hoek.
Voor wedstrijd laat ik me altijd rijden..

Doe vooral lekker wat je niet laten kunt, I don't care. Maar als het ooit fout loopt dan ook svp. hier geen drama-topic openen, want dan denk ik dat ik me genoodzaakt zie dit topic er nog even bij te halen.


Nou, nou, nou, wat een drama! Behoorlijk op de pik getrapt.
Is het jouw verantwoording? Nee! Er zijn zo 100.000 mensen die dit doen!
Waar ik rij, steken hooguit 3 mussen over :D
En dan nog, dat papiertje veranderd niks aan je rijstijl, het gaat puur om je verzekering...Er zijn zat mensen met een rijbewijs, die je net zo goed onder de auto kunt knopen...

Waarom zou ik hier op bokt moeten komen janken om iets :?
Laatst bijgewerkt door Linnietje op 22-12-10 13:36, in het totaal 1 keer bewerkt

Linnietje

Berichten: 925
Geregistreerd: 21-12-06
Woonplaats: Velp

Re: Wat voor auto hebben jullie voor de trailer? Deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-10 13:35

Ik ben overigens bezig om aan mijn E te beginnen hoor :D
Tot die tijd rij ik zo rond, het is niet voor eeuwig ;)

ikke

Berichten: 37527
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-10 19:34

hoeno schreef:
Je mag ook niet met alcohol op achter het stuur want als je dan wat krijgt ben je ook niet verzekerd.
Wil iedereen z'n vinger opsteken die dat nog nooit heeft gedaan, even vanuit de kantine naar huis met "slechts" 3 biertjes op ofzo :(

Steekt ook vinger op.
Don't drink and drive. Er is volgens sommigen hier vanalles op mijn rijstijl aan te merken (niet dat ze ooit bij me in de auto hebben gezeten) maar ik heb nooit met drank op gereden, al die 1000k km niet.

Voor de rest mag ik met alles op meer dan drie wielen rondrijden en daar achter hangen wat volgens de papieren is toegestaan, zolang er maar niet te veel mensen in kunnen en mogen. Ik mag daar zelfs mijn boterham mee verdienen.
Laatst bijgewerkt door ikke op 22-12-10 19:37, in het totaal 2 keer bewerkt

sanneXjessy

Berichten: 467
Geregistreerd: 09-07-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-10 19:35

Toyota Avensis voor een 2 paardstrailer.
Makkie ;)

Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-10 19:40

Ruud_O schreef:
Als je echt goed bezig wilt zijn, dan moet je eigenlijk streven naar een trekauto met minimaal het gelijke gewicht als wat erachter hangt.

Kom ik gemakkelijk aan. Eigen gewicht van mijn Volvo is 1502 kg (massa rijklaar 1602), hij mag 1600 trekken maar qua trailer + pony haal ik nauwelijks een gewicht van 1100 kg. Een 4x4 zou in mijn geval wat overdone zijn IMO. Gok dat er wel meer mensen zijn voor wie dat geldt. ;)

stefanvi
Berichten: 472
Geregistreerd: 04-08-08
Woonplaats: Krabbendijke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-10 19:47

sanneXjessy schreef:
Toyota Avensis voor een 2 paardstrailer.
Makkie ;)


Je weet dat dit een combinatie is die dus echt niet mag?
Eigenlijk mag zo goed als geen enkele gewone personenauto voor een 2-paards trailer.

Je bent duidelijk nog nooit aan het slingeren geraakt of een uitwijkmanoeuvre moeten doen, want dan zou je wel anders piepen.
Hang die trailer voor de grap eens achter een auto die het wel mag, en rijd daar eens een stukje mee, wereld van verschil, kan ik je nu al zeggen.

Als ik de gegevens erbij haal, 1300 kg max trekgewicht bij 75 kg kogeldruk.
Never nooit niet dat dat kan dus.
Zelfs met 1 paard zul je al aan of zelfs over je max gewicht zitten, en de kogeldruk blijft in alle gevallen te weinig. Voor een 2-paards trailer moet je gewoon uitgaan van 100 kg.

Kortom, je rijdt onverzekerd rond als je deze trailer erachter knoopt _-:(
Denk erom, meestal neem je een ander mee in jouw narigheid.

Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-10 19:56

rina schreef:
hoeno schreef:
Wil iedereen z'n vinger opsteken die dat nog nooit heeft gedaan, even vanuit de kantine naar huis met "slechts" 3 biertjes op ofzo :(

Ik. Ik drink sowieso nauwelijks alcohol en ik zou het mezelf nooit vergeven als er nét met dat ene biertje of wijntje op iets zou gebeuren. Weet ook nooit van tevoren hoe dat ene biertje of wijntje bij mij valt, dus bij mij is 100% Bob ook 0% op.

Ik snap ook niet wat één biertje of wijntje toevoegt als je toch de rest van de avond aan het fris gaat omdat je nog moet rijden. Kun je toch net zo goed meteen aan de cola?

Waratje
Berichten: 10176
Geregistreerd: 03-11-03
Woonplaats: Bennekom

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-10 20:40

hoeno schreef:
Wil iedereen z'n vinger opsteken die dat nog nooit heeft gedaan, even vanuit de kantine naar huis met "slechts" 3 biertjes op ofzo :(

Steekt ook vinger op. Bier is sowieso geen punt, dat lust ik niet en een wijntje neem ik alleen als ik niet terug hoef te rijden.

Ayasha
Blogger

Berichten: 57928
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-10 20:47

Paul11 schreef:
Ayasha schreef:
even voor mezelf.
Met een B rijbewijs mag een bestuurder met een auto met leeggewicht van 1373 dus max 1373 kg trekken gezien dat dan in het totaal op 2746 kg komt en dat dus niet over de 3500 gaat?
(kwestie van te zien of ik het regeltje echt goed begrepen heb)


Dit deel van de regels heb je aardig begrepen, alleen geldt ook nog wat je auto mag trekken.
Dus als je auto max 1300 kg mag trekken, mag je dus die 1372 kg niet er achter hangen, ook al is de TMM van je trailer lichter als het leeggewicht van je auto.

De auto mag 1400kg trekken :j Maar thanks dat je het er even bij zegt! :D Hopelijk wen ik snel aan de auto en hoef ik me er niet al te lang zorgen om te maken over wat mag zonder BE rijbewijs. :)

loulou

Berichten: 14809
Geregistreerd: 12-09-01
Woonplaats: heesch (brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-10 21:02

Vienna2007 schreef:
loulou schreef:
ik snap best dat iedereen hier roept dat ze graag wat bij te zetten hebben enz. maar niet iedereen heeft het geld om een 4x4 of andere grote bak te rijden.
mijn auto is ook niet de ideale trekauto, maar je past je rijstijl erop aan en het gaat prima.


Dat is vervelend, maar wil je ondanks dat de risico's gewoon heel hoog liggen dan toch perse de weg op?
Ik snap dat niet hoor........

Levensgevaarlijk.


wat een onzin. mijn auto mag volgens de papieren gewoon de trailer trekken. hou nog zo'n 100 kilo over.
daarnaast heb ik gewoon netjes m'n BE gehaald, want ik vind het wel dom om onverzekerd rond te rijden.
en dan zou het levensgevaarlijk zijn dat ik met die combinatie rondrijd? als het echt zo levensgevaarlijk is, waarom wordt er dan in hemelsnaam toegestaan dat een auto dat gewicht mag trekken?

als de risico's echt zo hoog zijn als jij suggereerd zouden er heel wat meer ongelukken met trailers gebeuren. kijk maar eens rond op een gemiddelde wedstrijd, half nederland rijd met een normale particuliere auto die niet meer dan 1300 kilo mag trekken

waarom ik geen grote 4x4 koop (want dat is natuurlijk het meest ideaal naast een busje), omdat ik voor m'n werk en prive nogal veel km's maak en mijn auto ongeveer 2 x zoveel km's kan rijden met op een volle tank dan een 4x4 of een busje. en omdat een 4x4 en een busje ongelooflijk zwaar zijn en voor een particulier dus echt niet te betalen qua wegenbelasting.
voor die (hooguit) 2x per maand dat ik met de trailer rijd ga dus echt niet mijn maandlasten gigantisch verhogen door een auto aan te schaffen die geschikter is voor het trekken van een trailer.

dat het aanpassen van je rijsttijl onzin is ben ik het ook niet mee eens. tuurlijk kun je niet alles voorkomen, maar veel acties van medeweggebruikers kun je wel aan zien komen door vooruit te denken en mee te denken.