[INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Rex_Rolfo
Berichten: 5364
Geregistreerd: 27-07-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-20 07:53

Trekhaak moet altijd gesmeerd zijn. Persoonlijk gebruik ik graag wat dikker vet, dat blijft wat langer zitten. Er zijn ook mensen die er voor elk gebruik een tufje WD40 op spuiten.


palousa_boy
Berichten: 10417
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: Frankrijk

Re: [INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-20 18:00

Ik haal vetpatronen per doos dus hier gaat er gewoon regelmatig een lik vet in de koppeling van de aanhangers/ trailer.

Hier komt de Pajero volgend jaar ook niet meer door de milieu keuring dus die gaat tegen die tijd gewoon van de weg en gebruiken we hem alleen nog voor de boerderij. Dan gaat er ook gewoon rode diesel in, dat scheelt weer ;)

De trailer gaat dan af en toe achter de Volvo

je leven is meer waard met een bretons trekpaard! :D

palousa_boy @ [HTT] Ons project in Frankrijk

Blussem
Berichten: 1707
Geregistreerd: 11-03-19

Re: [INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-20 13:05

Ik gebruik ook zelfde multivet waar ook de rest van de trailer mee wordt gesmeerd.

Toch kreeg ik gisteren te horen dat mijn trekhaak na 9 jaar tijd van 50 naar 49,3mm is gegaan. Ik ben best wel verbaast dat die zo snel verslijt, zoveel rij ik ook weer niet met een aanhanger.

ikke
Berichten: 37459
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-20 18:21

Blussem schreef:
Ik gebruik ook zelfde multivet waar ook de rest van de trailer mee wordt gesmeerd.

Toch kreeg ik gisteren te horen dat mijn trekhaak na 9 jaar tijd van 50 naar 49,3mm is gegaan. Ik ben best wel verbaast dat die zo snel verslijt, zoveel rij ik ook weer niet met een aanhanger.

Heb je 'm nagemeten?

It will never be perfect. Make it work.

Leuke dingen doen met je paard? http://www.nvvr.info

Chasey
Berichten: 10696
Geregistreerd: 27-10-10
Woonplaats: Meddo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-20 10:59

Heb intussen nog wat vet in de schuur gevonden +:)+

Hoe vaak vervangen jullie je losbreekkabel? De kabel is 1,5 jaar geleden vervangen. Maar ik vind hem er niet meer zo stevig uit zien. Is intussen helemaal verbleekt door de zon en een beetje verroest. Hij is niet kapot, maar mijn gevoel zegt dat het beter is hem te vervangen.
De prijzen verschillen nog al. Ik zie ze voor nog geen 2 euro, maar ik zie ook kabels van 15 euro. Is in dit geval een hogere prijs betere kwaliteit?
Hoe weet ik of het een stevige kabel is?

Ik heb wel eens van die voorlichting filmpjes gezien dat het haakje van de kabel al knapt en vervolgens de aanhanger niet eens op de rem trekt bij het losraken van de koppeling. De kabel zit er in dat geval dus voor pietsnot aan, die werkt niet zoals het zou moeten.

En dan de bevestiging, wat is nu de juiste? Er zijn verschillende manieren. Ik hoop dat ik de kabel nooit nodig heb natuurlijk, maar als dat wel zo is, moet ie wel zijn werk doen.

Wat is juist?
[ img ]

Hoe maken jullie hem vast?

edit.
In dit filmpje zie je wat ik eigenlijk boven probeerde te beschrijven. :+

Granoek
Blogger
Berichten: 10462
Geregistreerd: 26-11-13

Re: [INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-20 11:20

Ik heb die van mij na 1 maand moeten vervangen, trailer niet goed aangekoppeld en bleef staan toen we weg wilden rijden :+ Bij ons in de legerstock (weet niet of dat AN is maar ze hebben werkelijk alles daar) waren ze 3.15€, waren geen duurdere versies dus heb die gepakt, doet wat ie moet doen

Chasey
Berichten: 10696
Geregistreerd: 27-10-10
Woonplaats: Meddo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-20 11:31

Oh oh! :+ Nou ja, maar goed dat ie bij het wegrijden is blijven staan en niet onderweg ergens los kwam.

In dat filmpje wat ik het gepost zie je dus een kabeltje was helemaal niets doet. Die aanhanger schiet gewoon door. Totdat ie ergens tegenaan tot stilstand komt.

Maar ik vraag me ook wel af wat er gebeurd met een paard in de trailer als de breekkabel wel zijn werk goed doet en de remmen ineens aangetrokken worden. De aanhanger in het filmpje draait om zijn as, als een trailer met paard dat doet, kantelt ie.

Hopelijk hoeft dat kabeltje nooit zijn werk te doen, maar ik maak me er soms wel eens druk over.
Zo druk dat ik 30 x de koppeling check of ie wel goed vast zit voor vertrek.

palousa_boy
Berichten: 10417
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: Frankrijk

Re: [INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-20 12:11

Ik probeer de kabel op manier 3 vast te maken, dus gewoon de haak direct aan het oog. Lukt dat niet omdat de kabel veel te lang is en daardoor dus over de grond sleept, leg ik hem wel over de trekhaak en maak de haak zo vast dat de kabel niet meer over de grond sleept.

Ik ben dat een keer vergeten na te kijken en bij aankomst was de halve kabel weggesleten (rit van bijna 1000km) en kon hij dus vervangen worden.

je leven is meer waard met een bretons trekpaard! :D

palousa_boy @ [HTT] Ons project in Frankrijk

Blussem
Berichten: 1707
Geregistreerd: 11-03-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-20 12:22

ikke schreef:
Blussem schreef:
Ik gebruik ook zelfde multivet waar ook de rest van de trailer mee wordt gesmeerd.

Toch kreeg ik gisteren te horen dat mijn trekhaak na 9 jaar tijd van 50 naar 49,3mm is gegaan. Ik ben best wel verbaast dat die zo snel verslijt, zoveel rij ik ook weer niet met een aanhanger.

Heb je 'm nagemeten?

Nee, niet gedaan. Ik neem aan dat ik mijn garage hier op wel kan vertrouwen. Maar ik wil het wel na meten. Vind je ongebruikelijk dat die zo snel slijt? Het kan wel kloppen. Het viel mij ook op dat de groene indicator op de koppeling ook al wat kleiner werd.

Blussem
Berichten: 1707
Geregistreerd: 11-03-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-20 12:25

Ik zal zeggen koop zo eentje.

[ img ]
Werkt veel beter dan zo flut haakje die in praktijk wel eens te zwak wilt zijn om de rem goed aan te trekken.

Optiwolk
Berichten: 4783
Geregistreerd: 22-02-11

Re: [INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-20 10:17

Hier is de kabel al een keertje losgetrokken.
Papa had de trailer geleend en wou snel snel afkoppelen....

Enkel het fluthaakje was kapot. We hebben toen twee nieuwe musketons gekocht. Een grote door het oog aan de trekhaak, een kleintje aan de kabel. Die klikken we in elkaar. Gaat prima.

Wel even op letten dat je goede, geteste musketons koopt. Daar moet dan ook de maximum kracht in Nm (Newton) om staan. Wil je weten hoeveel kg dat is doe je dat x 101.

Z1+10 :D
Bit-& bridlefitter, instructrice, sport- en shiatsumassage voor paarden.

suffie
Berichten: 5705
Geregistreerd: 06-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-20 12:22

palousa_boy schreef:
Ik probeer de kabel op manier 3 vast te maken, dus gewoon de haak direct aan het oog. Lukt dat niet omdat de kabel veel te lang is en daardoor dus over de grond sleept, leg ik hem wel over de trekhaak en maak de haak zo vast dat de kabel niet meer over de grond sleept.


Zo heb ik het 25 jaar geleden geleerd, als je hem als lus legt heb je zelfs kans dat de aanhanger de auto opzoekt, omdat hij afbreekt bij de aanhanger, zoals in het filmpje te zien is.

Gowlan
Berichten: 4974
Geregistreerd: 21-04-06

Re: [INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-20 21:22

Nu bovenstaande omschreven wordt: hoe maken jullie je haakje vast als je slechts een 'wokkel' hebt?
Ik zocht een plaatje, maar kan er geen vinden (weet namelijk niet hoe het anders genoemd wordt). Zal morgen even een foto maken.

I'm a space-bound rocketship and your heart's the moon.
And I'm aimin' right at you. <3

Chasey
Berichten: 10696
Geregistreerd: 27-10-10
Woonplaats: Meddo

Re: [INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-20 21:44

Zoals pb het beschrijft maak ik hem ook vast. Ook over de koppeling, anders sleept ie over de grond.
Niet in een lus. Ik heb een oogje waar je hem zo aan vast kan klikken.
Maar ik hoor ook verhalen dat een lus beter is.
En anderen zeggen weer van niet, dat maakt het dat ik er onzeker over ben.
Gewoon zorgen dat ie nooit nodig is dus, dubbel check ;)

Igniss
Berichten: 932
Geregistreerd: 27-09-15
Woonplaats: Het mooie limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-20 23:59

Hooi!

Ik kom hier even binnenvallen met een vraag, eind dit jaar wil ik voor een neiuwe auto gaan, dan is mijn merrie ook 3,5 en wil ik ook eens weg met haar.

Maar nu welke auto.. ik heb mijn oog laten vallen op de SUV volkswagen tiguan. Die zou 1800 mogen trekken en ik vind het ook een hele mooie auto. Het oog wil ook wat.

Bedoeling is dat er een 1,5p trailer achter komt en mijn merrie zal zon 600+/- wegen als ze uitgegroeit is gok ik.

Ik wil rond de 12.500 uitgeven. Maar liever rond de 10. Welke andere autos zijn nog vergelijkbaar met de tiguan?

[Volg] Bonte Makuya, kleine meisjes worden groot!

16-07-2017 Makuya <3 mijn bonte prinses

Delphi2
Berichten: 2891
Geregistreerd: 17-08-03
Woonplaats: Frasselt (DE)

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-20 10:49

Igniss schreef:
Ik wil rond de 12.500 uitgeven. Maar liever rond de 10. Welke andere autos zijn nog vergelijkbaar met de tiguan?


Skoda Yeti, zelfde motorblok als de Tiguan maar iets voordeliger (en lelijker ;-) )

SensaHorses
Berichten: 707
Geregistreerd: 19-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-20 10:56

Igniss; Suzuki Grand Vitara misschien, of de Honda CRV?

Rex_Rolfo
Berichten: 5364
Geregistreerd: 27-07-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-20 19:01

Igniss schreef:
Maar nu welke auto.. ik heb mijn oog laten vallen op de SUV volkswagen tiguan. Die zou 1800 mogen trekken en ik vind het ook een hele mooie auto. Het oog wil ook wat.

Voor lijstje kijk naar de compacte SUV's op https://nl.wikipedia.org/wiki/Sports_utility_vehicle.

Veel gewone middenklassers kunnen een 1,5 paards ook trekken, maar genoeg mensen met een SUV die niet eens een trekhaak hebben. Om te zien wat je voor je budget kunt krijgen zoekfunctie op gaspedaal.nl of autotrack.nl gebruiken, beide hebben in de uitgebreide zoekopties de mogelijkheid een trekgewicht in te vullen.

Hoorde trouwens dat een Tiguan met af-fabriek opklapbare trekhaak naar een andere programma overschakelt als die haak uitgeklapt is. Meer vermogen :D


[ img ]

Sideswipe
Berichten: 285
Geregistreerd: 03-05-19
Woonplaats: Gliese581-d

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-20 08:24

Igniss schreef:
Hooi!

Ik kom hier even binnenvallen met een vraag, eind dit jaar wil ik voor een neiuwe auto gaan, dan is mijn merrie ook 3,5 en wil ik ook eens weg met haar.

Maar nu welke auto.. ik heb mijn oog laten vallen op de SUV volkswagen tiguan. Die zou 1800 mogen trekken en ik vind het ook een hele mooie auto. Het oog wil ook wat.

Bedoeling is dat er een 1,5p trailer achter komt en mijn merrie zal zon 600+/- wegen als ze uitgegroeit is gok ik.

Ik wil rond de 12.500 uitgeven. Maar liever rond de 10. Welke andere autos zijn nog vergelijkbaar met de tiguan?


Waarom zou je dan een SUV willen? Een grotere personenauto (formaat ford mondeo) kan dan ook.

Met een SUV achtige auto krijg je toch iets meer kosten aan is mijn idee zoals brandstof verbruik en duurdere banden (door de maat). Dit is dan als je ook woon werk gaat rijden.

Een SUV staat wel wat leuker voor een trailer, dat dan weer wel.
Laatst bijgewerkt door Sideswipe op 31-01-20 08:30, in het totaal 1 keer bewerkt

https://www.ruitersporthoeve.nl
Dealer van:
*Rambo*Bucas*Rhino*Amigo*Micklem*ICE-vibe*Cavallo*Harry'sHorse*Mountain Horse*Horka*Sectolin*Montey Roberts*Kerbl*Birth Alarm*Tacx*Rapide*Macna cooling vest*

Sideswipe
Berichten: 285
Geregistreerd: 03-05-19
Woonplaats: Gliese581-d

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-20 08:28

Rex_Rolfo schreef:
Igniss schreef:
Maar nu welke auto.. ik heb mijn oog laten vallen op de SUV volkswagen tiguan. Die zou 1800 mogen trekken en ik vind het ook een hele mooie auto. Het oog wil ook wat.

Voor lijstje kijk naar de compacte SUV's op https://nl.wikipedia.org/wiki/Sports_utility_vehicle.

Veel gewone middenklassers kunnen een 1,5 paards ook trekken, maar genoeg mensen met een SUV die niet eens een trekhaak hebben. Om te zien wat je voor je budget kunt krijgen zoekfunctie op gaspedaal.nl of autotrack.nl gebruiken, beide hebben in de uitgebreide zoekopties de mogelijkheid een trekgewicht in te vullen.

Hoorde trouwens dat een Tiguan met af-fabriek opklapbare trekhaak naar een andere programma overschakelt als die haak uitgeklapt is. Meer vermogen :D




Dat lijstje is ook niet echt handig/bruikbaar omdat de definitie van een SUV tegenwoordig heel breed is.

Bijvoorbeeld: Een Qasquai een SUV?? Eerder een hogere personenauto. Volgens mij kan die niet meer trekken als een vergelijkbare (eigen gewicht) auto.
De maker van de lijst heeft volgens mij alleen naar de afmetingen van de auto gekeken voor de groepsindeling .

Justmy2cents.... ;-)

https://www.ruitersporthoeve.nl
Dealer van:
*Rambo*Bucas*Rhino*Amigo*Micklem*ICE-vibe*Cavallo*Harry'sHorse*Mountain Horse*Horka*Sectolin*Montey Roberts*Kerbl*Birth Alarm*Tacx*Rapide*Macna cooling vest*

Rex_Rolfo
Berichten: 5364
Geregistreerd: 27-07-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-20 10:30

Sideswipe schreef:
Een Qasquai een SUV?? Eerder een hogere personenauto.

Dat is inderdaad de momenteel gangbare definitie van SUV :j

emilie
Berichten: 509
Geregistreerd: 27-11-03
Woonplaats: Boxmeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-20 10:42

Maanden terug al eens een vraag gesteld hier, maar er zijn wat dingen veranderd en op dit moment loopt er dan toch echt een zoekopdracht bij de garage voor een andere (trek)auto. En ben benieuwd naar jullie ervaringen met de door de garage voorgestelde auto's.

Ik heb eigenlijk maar een paar eisen. Een auto "voor de mooi" past toch niet binnen budget :D . Auto wordt voornamelijk voor woon-werk verkeer gebruikt en daarnaast voor de trailer, met 2-3 x per maand bos/wedstrijd (dus wat verder) en 2x per maand clubles (10km totaal).

Wat ik zoek voor max 6000 euro is een relatief zuinige diesel ivm veel woonwerk km's (35 duizend/jaar + 10 privé), vanaf ongeveer 1400kg trek gewicht (1,5 paards trailer met grote Fries, ik wil niet te krap zitten) en met airco & cruise control (zit toch bijna overal al op)

Hun voorstel, zojuist in mijn mailbox:
- seat exeo, 1.9 tdi met 105 kw , uit 2010 met 188d km
- renault megane 1.5 met 81 kw uit 2012 met 173d km
- ford mondeo 2.0 met 92 kw uit 2009 met 157d km

De seat is het krachtigste, de renault het minst, maar daardoor ook het zuinigste. Mensen hier tips/ervaringen?

Sideswipe
Berichten: 285
Geregistreerd: 03-05-19
Woonplaats: Gliese581-d

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-20 11:32

Rex_Rolfo schreef:
Sideswipe schreef:
Een Qasquai een SUV?? Eerder een hogere personenauto.

Dat is inderdaad de momenteel gangbare definitie van SUV :j


Sorry nu een beetje off topic inmiddels......Tja, op zich niks mis met een Qasquai hoor, vind ze wel mooi. Maar geen SUV.

Dus
Sport : snel of/en sterk........hhmmm, nee
Utitity: Robuust werktuig......hmmmmm, ook nee
Vehicle: JA!


Een SUV hoeft ook niet perse een landrover te zijn maar als voorbeeld is ook die Volvo station (model weet ik niet) met 4wd, die ietsjes hoger staat als normaal en wat dikkere bumpers heb. Dat past wel in de SUV groep (vindt ik).

Renault had toch ook zo'n Scenic model (soort opel zafira) die hoger op de "poten" stond en een reservewiel op de klep... Tja dan maak je er mijn inziens echt geen SUV van.

https://www.ruitersporthoeve.nl
Dealer van:
*Rambo*Bucas*Rhino*Amigo*Micklem*ICE-vibe*Cavallo*Harry'sHorse*Mountain Horse*Horka*Sectolin*Montey Roberts*Kerbl*Birth Alarm*Tacx*Rapide*Macna cooling vest*

Sideswipe
Berichten: 285
Geregistreerd: 03-05-19
Woonplaats: Gliese581-d

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-20 11:43

emilie schreef:
Maanden terug al eens een vraag gesteld hier, maar er zijn wat dingen veranderd en op dit moment loopt er dan toch echt een zoekopdracht bij de garage voor een andere (trek)auto. En ben benieuwd naar jullie ervaringen met de door de garage voorgestelde auto's.

Ik heb eigenlijk maar een paar eisen. Een auto "voor de mooi" past toch niet binnen budget :D . Auto wordt voornamelijk voor woon-werk verkeer gebruikt en daarnaast voor de trailer, met 2-3 x per maand bos/wedstrijd (dus wat verder) en 2x per maand clubles (10km totaal).

Wat ik zoek voor max 6000 euro is een relatief zuinige diesel ivm veel woonwerk km's (35 duizend/jaar + 10 privé), vanaf ongeveer 1400kg trek gewicht (1,5 paards trailer met grote Fries, ik wil niet te krap zitten) en met airco & cruise control (zit toch bijna overal al op)

Hun voorstel, zojuist in mijn mailbox:
- seat exeo, 1.9 tdi met 105 kw , uit 2010 met 188d km
- renault megane 1.5 met 81 kw uit 2012 met 173d km
- ford mondeo 2.0 met 92 kw uit 2009 met 157d km

De seat is het krachtigste, de renault het minst, maar daardoor ook het zuinigste. Mensen hier tips/ervaringen?



Wat weegt je trailer en je paard? Ik vind 1400kg dan nog best krap.

Ik ben er door dit topic erachter gekomen dat ik hoogstwaarschijnlijk ook al te krap zit waarschijnlijk met huidige 1500kg trekgewicht (2p trailer van 923kg + KWPN van 175)

Een fries is toch ook best groot/ zwaar denk ik ? (lees als: het is geen lichte arabier)

https://www.ruitersporthoeve.nl
Dealer van:
*Rambo*Bucas*Rhino*Amigo*Micklem*ICE-vibe*Cavallo*Harry'sHorse*Mountain Horse*Horka*Sectolin*Montey Roberts*Kerbl*Birth Alarm*Tacx*Rapide*Macna cooling vest*

emilie
Berichten: 509
Geregistreerd: 27-11-03
Woonplaats: Boxmeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-20 11:49

Qua kilo's zit ik goed. Ik zie trouwens dat ik een typefout maakte, moet 1500 kg zijn, dat mag mijn huidige benzine auto ook trekken, maar die gaat er dus uit. Trailergewicht 610kg, fries weegt zo'n 640 kg.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 21 bezoekers