[INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Hoffie777
Berichten: 238
Geregistreerd: 07-01-10

Re: Wat voor auto hebben jullie voor de trailer? Deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-10 21:17

Ik heb een volvo 850 2.5 l voor een 1,5 paards trailer.
Auto lijkt het goed te kunnen trekken. Heb wel mijn BE en zal nooit rijden met drank op zeker niet met drank en trailer.
Trailer en paard zijn beide van iemand anders.

ikke

Berichten: 37546
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-10 22:21

loulou schreef:
wat een onzin. mijn auto mag volgens de papieren gewoon de trailer trekken. hou nog zo'n 100 kilo over.
daarnaast heb ik gewoon netjes m'n BE gehaald, want ik vind het wel dom om onverzekerd rond te rijden.
en dan zou het levensgevaarlijk zijn dat ik met die combinatie rondrijd? als het echt zo levensgevaarlijk is, waarom wordt er dan in hemelsnaam toegestaan dat een auto dat gewicht mag trekken?

als de risico's echt zo hoog zijn als jij suggereerd zouden er heel wat meer ongelukken met trailers gebeuren. kijk maar eens rond op een gemiddelde wedstrijd, half nederland rijd met een normale particuliere auto die niet meer dan 1300 kilo mag trekken

waarom ik geen grote 4x4 koop (want dat is natuurlijk het meest ideaal naast een busje), omdat ik voor m'n werk en prive nogal veel km's maak en mijn auto ongeveer 2 x zoveel km's kan rijden met op een volle tank dan een 4x4 of een busje. en omdat een 4x4 en een busje ongelooflijk zwaar zijn en voor een particulier dus echt niet te betalen qua wegenbelasting.
voor die (hooguit) 2x per maand dat ik met de trailer rijd ga dus echt niet mijn maandlasten gigantisch verhogen door een auto aan te schaffen die geschikter is voor het trekken van een trailer.

dat het aanpassen van je rijsttijl onzin is ben ik het ook niet mee eens. tuurlijk kun je niet alles voorkomen, maar veel acties van medeweggebruikers kun je wel aan zien komen door vooruit te denken en mee te denken.

Twee opmerkingen:
ten eerste ga je er erg gemakkelijk aan voorbij dat de meeste auto's die maar 1300kg mogen trekken niet in de buurt van de 75kg kogeldruk mogen hebben, waar de meeste trailers toch wel bij in de buurt komen. Daarmee ben je net zo fout als met overbelading van de trailer ten opzichte van het toegestane trekgewicht van de auto.

Ten tweede maakt het niet uit welke fatsoenlijke trekauto je hebt, ik ben er vrij zeker van dat die geen 1:15 Dieselverbruik haalt met 2000kg aan de haak, aan 90km/h!!! VW Transporter T5 haalt dat wel namelijk, zelfs de lichte versie waar ik mee reed (huurbakje). Proefondervindelijk vastgesteld......

loulou

Berichten: 14809
Geregistreerd: 12-09-01
Woonplaats: heesch (brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-10 23:45

geen idee wat een vw transporter verbruikt, maar volgens vw zelf rijdt een t5 normaal gesproken 1:15 bij 90 km/u kan me dan haast niet voorstellen dat hij dit ook doet met 2000 kilo erachter.
ik weet wel dat hij een stuk zwaarder is dan mijn auto en dat ik dan voor wegenbelasting minstens vier a vijfhonderd euro per kwartaal zou betalen. voor mij als particulier niet interssant.

toch genoeg auto's te vinden met max 75 kogeldruk.
mijn auto heeft het iig.
auto van mijn ouders ook.

daarnaast weten veel agenten niet eens precies hoe het allemaal zit. zij controleren voornamelijk op geldig rijbewijs en gewicht. (wat niet betekend dat het niet nodig is om naar kogeldruk te kijken overigens.)

Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-10 23:48

Mijn vorige Volvo was een 440 die 1200 kg mocht trekken bij een kogeldruk van 75 kg. Niet ideaal (voor mijn trailer ging dan ook in 99% van de gevallen een auto die meer mocht hebben) maar hij kon het, hij deed het én het was op papier allemaal legaal met die pony van mij in een 1.5-paards. Het zal dan wel een van de weinige auto's zijn die minder dan 1300 mag trekken en toch een kogeldruk van 75 heeft. Ik ken overigens meer Volvo's waarvoor dit geldt. ;)

loulou

Berichten: 14809
Geregistreerd: 12-09-01
Woonplaats: heesch (brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-10 00:02

http://www.autotrader.nl/auto/kopen/Ren ... 379&pos=20

hij mag maar 1050 geremd trekken, maar kogeldruk is wel 75.
het is dus niet zo dat een kleinere auto altijd een kogelddruk van 50 heeft.

edit ging wat mis met posten, waardoor de helft van mijn post ontbrak

hier nog wat voorbeelden gevonden

1300 kilo en 75 kogeldruk
http://www.autotrader.nl/auto/kopen/Aud ... 355&pos=13

1300 kilo en 80 kogeldruk
http://www.autotrader.nl/auto/kopen/Cit ... =740&pos=3

1300 kilo en 75 kogeldruk
http://www.autotrader.nl/auto/kopen/Ren ... 1585&pos=8

1500 kilo en 75 kogeldruk
http://www.autotrader.nl/auto/kopen/Vol ... 4740&pos=3

utleta
Berichten: 231
Geregistreerd: 04-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-10 09:46

wij willen een nieuwe auto en wat raden jullie ons aan? het is voor een 2 paards trailer

claud1

Berichten: 1056
Geregistreerd: 12-03-07

Re: Wat voor auto hebben jullie voor de trailer? Deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-10 09:57

Wij hebben een Hyundai Santa Fe (gas)
mag 2000 trekken.
(weet niet de kogeldruk) komt een 2 prd trailer
achter met een b en een c pony.
Heeft winterbanden en trekt als een tierelier.
Daarvoor hadden we een kia met 1 prd erachter
man wat ben ik blij dat ik die kwijt ben
(man lief moest trouwens dus wel ee E halen)

Waratje
Berichten: 10176
Geregistreerd: 03-11-03
Woonplaats: Bennekom

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-10 10:12

claud1 schreef:
(man lief moest trouwens dus wel ee E halen)

Ah, jij had zeker al E? ;)

claud1

Berichten: 1056
Geregistreerd: 12-03-07

Re: Wat voor auto hebben jullie voor de trailer? Deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-10 10:21

nee nog niet
maar gelukkig kan er maar 1 achter het stuur ha ha

Eirikur

Berichten: 2606
Geregistreerd: 14-09-05
Woonplaats: Vogelenzang

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-10 10:32

utleta schreef:
wij willen een nieuwe auto en wat raden jullie ons aan? het is voor een 2 paards trailer

De zwaarste SUV/4x4 met de dikste motor die je kunt vinden binnen je budget. N.B.: dit hoeft niet persé ook de duurste te zijn. Er gaat ongemerkt een hoop geld zitten in electrische/electronische fratsen waar je prima zonder kunt en die alleen maar stuk kunnen gaan. Zaken als airco, ABS, ESP etc. zijn wel heel fijn om te hebben, maar bijv. een af-fabriek ingebouwd audio-/navigatie systeem met 83 boxen en een uit het dashboard omhoogklappend full-colour LCD-schermpje is nutteloze dure flauwekul. Uit een autoradio van de mediamarkt komt ook muziek en met een tomtom kom je ook waar je wezen moet. En tadaa, de eerste twee mille zijn bespaard.

Een aantal dingen om op te letten:

must-have:
- eigen (ledig) gewicht auto: > 1600 kg, liever nog > 1700 kg
- motorvermogen: > 120 pk
- koppel (trekkracht): > 250 Nm
- toegestane MTM ahw. geremd: > 2000 kg
- toegestane kogeldruk trekhaak: > 100 kg

niet persé nodig maar wel fijn/handig:
- airco
- ABS
- ESP
- automatische vrijloopnaven (vooral opletten bij wat oudere occasions, meeste nieuwe hebben dit tegenwoordig wel standaard)
- sperdifferentieel, voor when the going gets tough op een modderig wedstrijdterrein

Las but not least graag ook aandacht voor de BANDEN! Aan je vierwielaandrijving heb je bar weinig zonder grip. Onderhandel dus in ieder geval uit dat een eventuele aanschaf op z'n minst wordt afgeleverd met mixed-use banden, of liever nog een all-seasons lichte terreinband (zoals bijv. de Goodyear Wrangler HP All Weather, die ook M+S is dus 's winters toegestaan in Dld). Wil je vaker van de weg af, overweeg dan bijv. de BF Goodrich Radial T/A KO.

cissy

Berichten: 19822
Geregistreerd: 14-10-03
Woonplaats: hut in Heicop

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-10 11:52

hoeno schreef:
Wil iedereen z'n vinger opsteken die dat nog nooit heeft gedaan, even vanuit de kantine naar huis met "slechts" 3 biertjes op ofzo :(


Hier nog een vinger, wat, een hele hand! :) ik lust geen bier en ik drink nooit alcohol, dat is aan mij niet besteed.

Meestal ben ik dus de BOB, maar ik ben dan ook weer zo dat als er afgesproken is dat iemand anders de BOB is en die dan toch 1 biertje neemt dat ik dan rij en diegene lekker laat staan. }> Afspraak is afspraak en er wordt niet toch gedronken omdat ik toevallig ook mee ben en kan rijden, daar ben ik echt heel stellig in! Ik stap niet in de auto bij iemand die gedronken heeft, dan zorg ik wel dat ik op een andere manier thuiskom, desnoods lopend.

papagroom

Berichten: 5410
Geregistreerd: 19-07-10
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-10 13:45

Ik geloof dat ik dit niet helemaal snap.....je gaat toch niet op wedstrijd om een biertje te drinken.....je rijdt je wedstrijd haalt de prijzen die je natuurlijk gewonnen hebt op ....zet je paard of paarden op de trailer en gaat naar huis..vervolgens breng je t spul naar stal en doet wat gedaan moet worden .......dan ga je voor de kachel en neemt er moe maar voldaan nog een of een paar....
voor de 2 paards trailer zet je natuurlijk nooit een gewone personen auto...helemaal niet nu in de winter...ONVERANTWOORD!!!! :+
cissy schreef:
hoeno schreef:
Wil iedereen z'n vinger opsteken die dat nog nooit heeft gedaan, even vanuit de kantine naar huis met "slechts" 3 biertjes op ofzo :(


Hier nog een vinger, wat, een hele hand! :) ik lust geen bier en ik drink nooit alcohol, dat is aan mij niet besteed.

Meestal ben ik dus de BOB, maar ik ben dan ook weer zo dat als er afgesproken is dat iemand anders de BOB is en die dan toch 1 biertje neemt dat ik dan rij en diegene lekker laat staan. }> Afspraak is afspraak en er wordt niet toch gedronken omdat ik toevallig ook mee ben en kan rijden, daar ben ik echt heel stellig in! Ik stap niet in de auto bij iemand die gedronken heeft, dan zorg ik wel dat ik op een andere manier thuiskom, desnoods lopend.

cissy

Berichten: 19822
Geregistreerd: 14-10-03
Woonplaats: hut in Heicop

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-10 13:56

wie zegt dat ik het over een wedstrijd heb?
de qoute ging over wedstrijd maar wat ik daaronder heb gezet gaat over het algemeen :)

Revanches

Berichten: 25680
Geregistreerd: 18-06-03
Woonplaats: *Ergens in de Achterhoek!!!!*

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-10 15:34

Moderatoropmerking:
Zullen we het wel even ontopic houden?Dus alleen graag reageren als je ook iets toe te voegen hebt conform de openingspost? BVD

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-10 22:49

Goedkope woon-werk verkeer diesel die ook trailer kan trekken?
Iemand tips ?
2de handse 2.000~5.000,-
Bij voorkeur minimaal 1/13 rijd bij woon-werk verkeer(werkelijk verbruik) (het liefst 1/15 of zuiniger)
Is om ooit in toekomst paard van max 500kg te trekken in 1½ paards trailer (zeg maar dat die minimaal 1.200kg moet kunnen trekken).
Het moet wel betrouwbare auto zijn, dus geen autos met meer dan 200.000km op de teller.

Naar wat voor auto´s zou je moeten kijken ?
Ben zelf volgende tegen gekomen die aan deze beschrijving voldoen.
Renault Mégane diesel 1.5
Ford Transit Connect 1.8
Volkswagen Caddy 2.0
Heb wel idee dat je bij de Renault Mégane geluk moet hebben om goede exemplaar te vinden in deze prijs klasse.

ikke

Berichten: 37546
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-10 23:23


Anoniem

Re: Wat voor auto hebben jullie voor de trailer? Deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-10 23:30

Dat is natuurlijk 1 van eerste dingen die ik onder ander al heb gedaan ;)

ikke

Berichten: 37546
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-10 18:31

Joram schreef:
Dat is natuurlijk 1 van eerste dingen die ik onder ander al heb gedaan ;)

Wat is er dan moeilijk aan? Neem gewoon de grootste, dikste bak met de grootste motor die je je kunt permiteren..........

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-10 19:24

Yeah right
Hier heb ik echt wat aan 8)7
Geef toch duidelijk aan dat juist op zoek ban naar wagen goed kan trekken maar tijdens woon/werk verkeer niet al te veel zuipt.
Heb van collega de tip gekregen dat de Renault Laguna ook erge fijne wagens zijn die 1500kg mogen trekken en bij woon werk verkeer 1/15 rijdt. Kent iemand meer wagens die dit doen die 2de hand niet al te duur zijn.

ikke

Berichten: 37546
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-10 19:31

Joram schreef:
Yeah right
Hier heb ik echt wat aan 8)7
Geef toch duidelijk aan dat juist op zoek ban naar wagen goed kan trekken maar tijdens woon/werk verkeer niet al te veel zuipt.
Heb van collega de tip gekregen dat de Renault Laguna ook erge fijne wagens zijn die 1500kg mogen trekken en bij woon werk verkeer 1/15 rijdt. Kent iemand meer wagens die dit doen die 2de hand niet al te duur zijn.

Er staan enkele Mercedessen in de lijst, naast enkele Volvo's, daar begin je. Neem de beste die je vinden kunt.
Vanaf een foto kan ik ook niet beoordelen hoe goed een auto is; kijken dus, samen met iemand die weet waar het over gaat.

utleta
Berichten: 231
Geregistreerd: 04-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-10 20:35

EricPrast schreef:
utleta schreef:
wij willen een nieuwe auto en wat raden jullie ons aan? het is voor een 2 paards trailer

De zwaarste SUV/4x4 met de dikste motor die je kunt vinden binnen je budget. N.B.: dit hoeft niet persé ook de duurste te zijn. Er gaat ongemerkt een hoop geld zitten in electrische/electronische fratsen waar je prima zonder kunt en die alleen maar stuk kunnen gaan. Zaken als airco, ABS, ESP etc. zijn wel heel fijn om te hebben, maar bijv. een af-fabriek ingebouwd audio-/navigatie systeem met 83 boxen en een uit het dashboard omhoogklappend full-colour LCD-schermpje is nutteloze dure flauwekul. Uit een autoradio van de mediamarkt komt ook muziek en met een tomtom kom je ook waar je wezen moet. En tadaa, de eerste twee mille zijn bespaard.

Een aantal dingen om op te letten:

must-have:
- eigen (ledig) gewicht auto: > 1600 kg, liever nog > 1700 kg
- motorvermogen: > 120 pk
- koppel (trekkracht): > 250 Nm
- toegestane MTM ahw. geremd: > 2000 kg
- toegestane kogeldruk trekhaak: > 100 kg

niet persé nodig maar wel fijn/handig:
- airco
- ABS
- ESP
- automatische vrijloopnaven (vooral opletten bij wat oudere occasions, meeste nieuwe hebben dit tegenwoordig wel standaard)
- sperdifferentieel, voor when the going gets tough op een modderig wedstrijdterrein

Las but not least graag ook aandacht voor de BANDEN! Aan je vierwielaandrijving heb je bar weinig zonder grip. Onderhandel dus in ieder geval uit dat een eventuele aanschaf op z'n minst wordt afgeleverd met mixed-use banden, of liever nog een all-seasons lichte terreinband (zoals bijv. de Goodyear Wrangler HP All Weather, die ook M+S is dus 's winters toegestaan in Dld). Wil je vaker van de weg af, overweeg dan bijv. de BF Goodrich Radial T/A KO.

nou en dan kom ik weer met een stomme vraag wat kost ie want me vader moet het wel betalen we hebben nu achterwiel aandrijving en dat wil ie het liefst niet meer ook vanwege de sneeuw

ikke

Berichten: 37546
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-10 21:34

utleta schreef:
EricPrast schreef:
De zwaarste SUV/4x4 met de dikste motor die je kunt vinden binnen je budget. N.B.: dit hoeft niet persé ook de duurste te zijn. Er gaat ongemerkt een hoop geld zitten in electrische/electronische fratsen waar je prima zonder kunt en die alleen maar stuk kunnen gaan. Zaken als airco, ABS, ESP etc. zijn wel heel fijn om te hebben, maar bijv. een af-fabriek ingebouwd audio-/navigatie systeem met 83 boxen en een uit het dashboard omhoogklappend full-colour LCD-schermpje is nutteloze dure flauwekul. Uit een autoradio van de mediamarkt komt ook muziek en met een tomtom kom je ook waar je wezen moet. En tadaa, de eerste twee mille zijn bespaard.

Een aantal dingen om op te letten:

must-have:
- eigen (ledig) gewicht auto: > 1600 kg, liever nog > 1700 kg
- motorvermogen: > 120 pk
- koppel (trekkracht): > 250 Nm
- toegestane MTM ahw. geremd: > 2000 kg
- toegestane kogeldruk trekhaak: > 100 kg

niet persé nodig maar wel fijn/handig:
- airco
- ABS
- ESP
- automatische vrijloopnaven (vooral opletten bij wat oudere occasions, meeste nieuwe hebben dit tegenwoordig wel standaard)
- sperdifferentieel, voor when the going gets tough op een modderig wedstrijdterrein

Las but not least graag ook aandacht voor de BANDEN! Aan je vierwielaandrijving heb je bar weinig zonder grip. Onderhandel dus in ieder geval uit dat een eventuele aanschaf op z'n minst wordt afgeleverd met mixed-use banden, of liever nog een all-seasons lichte terreinband (zoals bijv. de Goodyear Wrangler HP All Weather, die ook M+S is dus 's winters toegestaan in Dld). Wil je vaker van de weg af, overweeg dan bijv. de BF Goodrich Radial T/A KO.

nou en dan kom ik weer met een stomme vraag wat kost ie want me vader moet het wel betalen we hebben nu achterwiel aandrijving en dat wil ie het liefst niet meer ook vanwege de sneeuw

Vanaf 2000 euro voor de handige sleutelaar en the sky is the limit.
Bedenk wel dat veel van de oudere 4x4's met een selectie 2H - 4H geen tussendiff hebben, waarmee het weer gewoon achterwielaandrijvers zijn, waar de 4x4 alleen op "gladde" ondergrond (zand, ijs, sneeuw) kan worden ingeschakeld.

tanjaxx
Berichten: 38
Geregistreerd: 27-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-10 22:55

we hadden een mercedes ml maar aangezien we een vrachtwagentje gebruiken voor de paarden vonden we het onzin zo'n duure auto er bij te hebben.
dus rijden we nu in een golfje. en een wat oudere mercedesweet niet welk type.
maar dat is volgende maand zo weer anders mijn vader zit een beetje in de auto handel en wil elke keer weer wat anders.

wendyke
Berichten: 2258
Geregistreerd: 06-02-04

Re: Wat voor auto hebben jullie voor de trailer? Deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-10 22:32

ik he nu een suzuki grand vitara en da rijd als een tierelier met een 1,5 paards trailer

daantjuhhh

Berichten: 26869
Geregistreerd: 23-11-04
Woonplaats: The Netherlands

Re: Wat voor auto hebben jullie voor de trailer? Deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-10 23:27

Ik heb net een Mitshubitshi Space Star 1.8 gekocht.
Hij mag 1400 trekken.
Ik heb een anderhalf paards trailer.

Mijn vader zijn auto is een Renault Senic 1.9 en die mag 1300 trekken.
Die trok de anderhalf paards altijd zonder problemen.
Terwijl de Nisaan Primera een 2.0 was en het amper kon trekken.

Ik ben erg blij met mijn "nieuwe" auto.