[INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
fransje23
Berichten: 15341
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-21 13:12

Het kan altijd beter! :j
Als je zoekt op benzine slinkt het aantal fors en bij 2.0 zijn de opties nog beperkter.

Don't marry into an absolute idea. Then if it doesn't work out you can change it. If you are locked into something it limits your learning ability and we can stop thinking. Mark Rashid


Rex_Rolfo
Berichten: 5377
Geregistreerd: 27-07-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-21 14:05

Roosje9797 schreef:
Welk merk en type is goed, qua betrouwbaarheid trekgewichylt, onderhoud en prijs.
De auto moet mininaal 1400kg kunnen trekken
Een automaat zijn
2e hands max 6000 euro.

Benzine of diesel? Of LPG? Heel veel mogelijkheden. Zoek even op welke modellen een goede reputatie hebben, waarschijnlijk kom je dan richting de Japanners. Europeaan kan natuurlijk ook. Sommigen zijn beter dan hun reputatie doet vermoeden, andere slechter.

Qua budget kom je op een auto met aardig ervaring, dan is de staat van de auto in kwestie minstens net zo belangrijk als de reputatie van het merk. Ik denk dat het geen slecht idee is om te kijken bij een vp tot 6K, na onderhandelen niet meer betalen dan 5K. Heb je nog budget over om eventueel achterstallig onderhoud weg te werken. Want niet alleen lease maatschappijen kunnen dat uitstellen als de auto toch in de verkoop gaat .... Of voor reparatie, er kan natuurlijk altijd onverwacht iets stuk gaan, zelfs bij een hele goede auto.

ikke
Berichten: 37527
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-21 14:28

fransje23 schreef:
Het kan altijd beter! :j
Als je zoekt op benzine slinkt het aantal fors en bij 2.0 zijn de opties nog beperkter.

Ja, maar om dan te zeggen dat alleen een V8 het doet is het andere uiterste :D
Ja, als je het kunt betalen, rijdt het goddelijk maar een goede 6-cilinder is eigenlijk de beste keuze als je kijkt naar power versus verbruik. Maar een wat dikkere 4-cilinder doet het uiteindelijk ook.

Eigenlijk is het wel bijzonder: in de jaren '80 - '90 was het niet raar dat een auto meer mocht trekken dan ie woog. Een Saab 900 haalt nauwelijks de 1300kg (afhankelijk van het type) maar mag gewoon 1500 - 1600 aan de haak hebben en doet dat ook moeiteloos. Volksstammen reden ermee rond en iedereen was ervan overtuigd dat het goed was. Het was en is ook gewoon legaal.

Los van wat airbags meet zo'n Saab zich nog steeds met hedendaagse auto's maar als je nu schrijft dat je met een auto van 1300kg een 1,5-paards gaat trekken, breekt de pleuris uit. Lees alleen dit topic er maar op na. Ja, de tijden zijn veranderd maar ik blijf dat toch wat bijzonder vinden.

It will never be perfect. Make it work. --Live--

Leuke dingen doen met je paard? http://www.nvvr.info

AtillaFlash
Berichten: 79
Geregistreerd: 01-10-13

Re: [INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-21 15:00

Eens met ikke, huidige auto’s zijn steeds zwaarder geworden maar dat betekent niet dat altijd dat ze meer mogen trekken. BV Tesla model 3 weegt 1600 kg maar mag slechts 1000 kg trekken. Een Saab 9-3 weegt 1300 kg en mag 1600 kg trekken, Saab 9-5 weegt 1600 kg en mag 1800 kg trekken. De motor EN de constructie van de auto bepalen het trekgewicht dus ook.
Dat van die constructie zie je bv ook terug in auto’s met een ladderconstructie van het chassis: Jeep GC weegt 1800 kg en mag geremd 3400 kg trekken, is alleen vlg reviews niet zuinig in de brandstofkosten met of zonder wat erachter maakt niet uit....

ikke
Berichten: 37527
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-21 17:45

AtillaFlash schreef:
Eens met ikke, huidige auto’s zijn steeds zwaarder geworden maar dat betekent niet dat altijd dat ze meer mogen trekken. BV Tesla model 3 weegt 1600 kg maar mag slechts 1000 kg trekken. Een Saab 9-3 weegt 1300 kg en mag 1600 kg trekken, Saab 9-5 weegt 1600 kg en mag 1800 kg trekken. De motor EN de constructie van de auto bepalen het trekgewicht dus ook.
Dat van die constructie zie je bv ook terug in auto’s met een ladderconstructie van het chassis: Jeep GC weegt 1800 kg en mag geremd 3400 kg trekken, is alleen vlg reviews niet zuinig in de brandstofkosten met of zonder wat erachter maakt niet uit....

Ja, wat denk je dat het aan energie kost om een baksteen te verplaatsen.....

Enne, dat ligt niet per se aan de motor. Een oude series Land Rover met een 2285 benzine zuipt 1:6; de latere Defender met een 3,5 V8 ook.
En inhoud zegt ook niks over vermogen; die 2285cc benzinemotor heeft 75pk, de 3,5 V8 95 :D Nu kun je die V8 heel simpel aan zo'n 120 paarden helpen maar wil je meer, moet je serieuzer in gaan grijpen.

It will never be perfect. Make it work. --Live--

Leuke dingen doen met je paard? http://www.nvvr.info

Veertje2
Berichten: 166
Geregistreerd: 28-04-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-21 18:53

Het enige waar ik me een beetje zorgen over maak:
Veertje2 schreef:
.. maar dan zuiniger de Honda Benzine luste hem aardig in het gewone verkeer.
Zuiniger dan een Civic? Dan ben ik wel benieuwd wat het verbruik van die Honda was. En hoeveel invloed de rechter voet op dat verbruik heeft gehad. Ik suggereer uiteraard niet dat er een verband is met het parkeren op een niet-parkeerplaats O:)[/quote]

Wahaha, dat was het eerste wat ik zij gisteren wilde je de 4x4 drive ff uitproberen! Iets met mannen en toegeven dat het toch niet slim rijgedrag was. Ik zal er denk ik nooit achter komen.

Wij reden vroeger heel veel door het land, nu de laatste 3 jaar niet meer dan op en neer naar stal en niet vergeten de boodschappen. Maar ik beken (ik rijd er het meest in) dat mijn rechter voet best een aandeel heeft hierin.

Man lief is op het geweldige idee gekomen dat hij hem gaat repareren (was er al bang voor) eigen schadeherstel bedrijf, maar eigen reparatie’s duren meestal het langst tot over 6mnd. Waarvan ik vanochtend al bijna een afspraak bij een dealer had gemaakt en dacht yes het gaat me lukken, niet afhankelijk te zijn van een auto. Heeft hij me tuk met jij mag tot die tijd de bus rijden dus geen gezeur dat je niet met de paarden weg kan en ik mag hem repareren.

Maar bedankt voor de reacties en info, wie weet dat ik over een maand nog bij de dealer zit :D

Rex_Rolfo
Berichten: 5377
Geregistreerd: 27-07-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-21 19:07

Veertje2 schreef:
..nu de laatste 3 jaar niet meer dan op en neer naar stal en niet vergeten de boodschappen.
Korte stukjes is veel met een koud motorblok. Dat verbruikt ook al meer dan een warme motor. De eerste 15-20 km zijn het minst zuinig.

xxpaaardje
Berichten: 1390
Geregistreerd: 20-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-21 21:27

Chubby schreef:
Halloha wijze bokkers,

We gaan privé een auto kopen nu mijn man zijn leasebak gaat inleveren. We hebben 3 auto's geselecteerd die binnen ons budget vallen.

- tweemaal Scoda Octavia (2015) 1.6 TDI automaat, mogen 1500 kg trekken met 110 pk

Is een automaat wat voor een trailer en caravan?

- een Renault Mégane (2017) 1.5 dCi handgeschakeld, mag op papier maar liefst 1700 kg trekken met 110 pk

We gebruiken de auto als gezinsauto (5 personen, 2 honden) dus ruimte is erg fijn. We gaan graag met de caravan op vakantie in Nederland/ West Europa. Af en toe wil ik er een 1,5 paardstrailer achter kunnen hangen met 1 paard. Qua gewicht hangt er met geladen trailer of caravan niet meer dan een 1350 kg achter.

Ben benieuwd naar jullie tips en tops :)


Ik zou zeker niet voor Renault gaan wij hebben verschillenden gehad in de familie. Maar Allenmaal hoop ellenden. En wij reden hele grote stukken er mee. En andere familie van mijn ook. Stonden vaker kapot dan dat je kon gebruiken.

Door een taalstoornis heb ik moeite met schrijven. Divana R.I.P 15-03-2010 /28-10-2015 happy dressuur 2 B+12 L1+0, springen B+0 sgw B+0

Zonnetje97
Berichten: 249
Geregistreerd: 06-05-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-21 20:50

Rex_Rolfo schreef:
Roosje9797 schreef:
Welk merk en type is goed, qua betrouwbaarheid trekgewichylt, onderhoud en prijs.
De auto moet mininaal 1400kg kunnen trekken
Een automaat zijn
2e hands max 6000 euro.

Benzine of diesel? Of LPG? Heel veel mogelijkheden. Zoek even op welke modellen een goede reputatie hebben, waarschijnlijk kom je dan richting de Japanners. Europeaan kan natuurlijk ook. Sommigen zijn beter dan hun reputatie doet vermoeden, andere slechter.

Qua budget kom je op een auto met aardig ervaring, dan is de staat van de auto in kwestie minstens net zo belangrijk als de reputatie van het merk. Ik denk dat het geen slecht idee is om te kijken bij een vp tot 6K, na onderhandelen niet meer betalen dan 5K. Heb je nog budget over om eventueel achterstallig onderhoud weg te werken. Want niet alleen lease maatschappijen kunnen dat uitstellen als de auto toch in de verkoop gaat .... Of voor reparatie, er kan natuurlijk altijd onverwacht iets stuk gaan, zelfs bij een hele goede auto.


Ik zoek een benzine auto. We rijden niet veel max 14.000km per jaar.

Vind het vooral lastig waar ik kan vinden welke merken goed zijn. Ik zie veel peugot en Citroën in de occasions, maar lees dat dit slwchte auto's zijn. Hoe zit een volvo qua prijzen onderhoud?

Granoek
Blogger
Berichten: 10469
Geregistreerd: 26-11-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-21 13:57

Even een vraag voor een vriendin omdat ik niet bekend ben met de Nederlandse wetten;

Hoe zat het nu uiteindelijk met je toegestane massa en effectieve massa?
Als de auto 1800kg mag trekken maar de trailer officieel 2000kg mag wegen (waarvan laadvermogen 1200kg), mag die trailer dan achter deze auto?
Ik weet dat het in België mag maar in NL is dat veranderd dacht ik?
Ze zal nooit tot 2000kg hoeven gaan dus met die 1800kg komt ze prima toe maar er is verwarring over of het mag

ikke
Berichten: 37527
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-21 14:03

Granoek schreef:
Even een vraag voor een vriendin omdat ik niet bekend ben met de Nederlandse wetten;

Hoe zat het nu uiteindelijk met je toegestane massa en effectieve massa?
Als de auto 1800kg mag trekken maar de trailer officieel 2000kg mag wegen (waarvan laadvermogen 1200kg), mag die trailer dan achter deze auto?
Ik weet dat het in België mag maar in NL is dat veranderd dacht ik?
Ze zal nooit tot 2000kg hoeven gaan dus met die 1800kg komt ze prima toe maar er is verwarring over of het mag

Ja, dat mag in NL; dat heeft altijd gemogen, daar is nooit andere wetgeving voor geweest.
Artikel 5.18.18 en Artikel 5.18.18a van het voertuigreglement zijn de toepasselijke regels.

It will never be perfect. Make it work. --Live--

Leuke dingen doen met je paard? http://www.nvvr.info

Granoek
Blogger
Berichten: 10469
Geregistreerd: 26-11-13

Re: [INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-21 14:08

Ah oke in dacht dat daar hier in het topic vaker verwarring over is geweest maar des te beter! Bedankt!

cissy
Berichten: 19821
Geregistreerd: 14-10-03
Woonplaats: hut in Heicop

Re: [INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-21 14:30

Maar het hangt ook van je rijbewijs af.

Trailerladen en grondwerk les http://www.horse-assist.nl

Granoek
Blogger
Berichten: 10469
Geregistreerd: 26-11-13

Re: [INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-21 14:41

Ze heeft een BE rijbewijs, dat is geen probleem :) Normaal rijdt ze wel eens met mijn trailer met mijn trekpaarden maar ze wilt er nu graag eentje voor zichzelf en haar pony.

ikke
Berichten: 37527
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-21 14:52

cissy schreef:
Maar het hangt ook van je rijbewijs af.

Nee.

Wat een auto mag trekken staat in 5.18.18 van het voertuigreglement.

Of jij ermee mag rijden, staat in art 15 van het reglement rijbewijzen.

It will never be perfect. Make it work. --Live--

Leuke dingen doen met je paard? http://www.nvvr.info

cissy
Berichten: 19821
Geregistreerd: 14-10-03
Woonplaats: hut in Heicop

Re: [INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-21 15:58

Sorry dat ik niet effe de artikelen uit mn hoofd ken :D

Trailerladen en grondwerk les http://www.horse-assist.nl

k_m
Berichten: 5332
Geregistreerd: 03-02-10

Re: [INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-21 22:22

Ik wil mij morgen even inlezen, maar misschien heb ik gelijk het antwoord hier. :-)

Wij zijn vandaag de nieuwe lease wagen van mijn vriend zijn werk gaan kiezen. We hebben een Skoda Karoq clever gekozen. Deze mag tot 1500 kg trekken. Het is een 2.0TDI diesel als ik het goed zeg, 115 pk. Kan je daar een beetje fatsoenlijk een trailer met 1/2 paarden mee trekken? Ik zou graag ooit mijn BE halen, dan kan er gelijk een deftige trailer achter. Zou leuk zijn als dat lukt met deze wagen!

Hilli
Berichten: 22948
Geregistreerd: 28-07-04
Woonplaats: My home is where my horse is...

Re: [INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-21 22:27

2 paarden -tenzij je shetten of welshjes hebt- gaat nooit lukken met een max. trekgewicht van 1500 kilo. Eén paard red je wel binnen dat gewicht.

Te koop: 7-jarige Arabische ruin

Met een beetje duwen past alles.
En rekt het niet, dan scheurt het wel.

k_m
Berichten: 5332
Geregistreerd: 03-02-10

Re: [INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-21 22:30

Aha inderdaad! Ik heb er maar 1. Ben alleen bang dat hij niet graag alleen op de trailer gaat. Toen ik hem kocht was het 40 graden, en toch stond er een vriendje mee op de trailer, dat doe je niet anders volgens mij :+ , maar dat is misschien wel te trainen dan. Kan ik evengoed voor een B trailer gaan, kan er mee rijden dus dat is het probleem niet.

Rex_Rolfo
Berichten: 5377
Geregistreerd: 27-07-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-21 22:32

Volgens autoweek.nl is dat een 1.6 blok. Maximaal toegestane massa 1984 kg, dus zonder E achter B kun je er een trailer achter hangen met mtm (eigen gewicht + laadvermogen, of je dat laadvermogen gebruikt of niet) van 1500 kg.

Trailer met 1 paard moet prima kunnen, 2 paarden gaat 'm niet worden (tenzij kleine pony's) want die 1500 kg trekgewicht is daarvoor te laag.

k_m
Berichten: 5332
Geregistreerd: 03-02-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-21 22:32

Misschien nog toevoegen dat ik in België woon. Weet niet of dat andere regelgeving is. Moet ook gewoon kunnen natuurlijk dus 1 paard is idd logischer.

Rex_Rolfo
Berichten: 5377
Geregistreerd: 27-07-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-21 22:35

k_m schreef:
Misschien nog toevoegen dat ik in België woon. Weet niet of dat andere regelgeving is.

Nee, is Europees geregeld.


ps1, toch wel mooi als er meerdere reacties komen met hetzelfde antwoord :)

ps2, er is ooit een discussie geweest of mtm hoger dan auto mag trekken ook in BE toegestaan is met alleen B rijbewijs. Dat doet in dit geval niet ter zake want bij een trailer met MTM hoger dan 1500 kg (die 16 verwaarloos ik even) kom je boven de 3500 kg en mag de combi sowieso niet met B gereden worden.

k_m
Berichten: 5332
Geregistreerd: 03-02-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-21 23:35

Dus ik mag een trailer van pakweg 800 kilo, rijden met paard er in met een B rijbewijs? Of moet de trailer dan een bepaald maximum laad vermogen hebben?

Edit even zelf gezocht: de auto heeft dan een MTM van 1500, dan mag een trailer Max een MTM hebben van 2000 om met een B rond te rijden? Dan kan een 1,5 paards trailer of een 2 paards laten terug keuren. Dan ga ik eens kijken of je daar een leuke en veilige combo mee kan maken. Bedankt voor de tips alvast!!

Nevermind ontdek al dat MTM wagen hoger moet zijn dan trailer :+ hmmm dacht toch wat opties te hebben met deze wagen. 2 paards voelt zo veel veiliger naar mijn idee..

Zonnetje97
Berichten: 249
Geregistreerd: 06-05-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-21 01:50

Vraagje.

Zoektocht naar nieuwe auto ben ik de Honda Civic tegen gekomen.

Ledig gewicht 1165 kg
Rijklaar gewicht 1265 kg
Trekgewicht 1400kg

Kan ik hier veilig een 1.5 paards trailer achter hangen zal +/- 1300kg wegen?
Ik zit vooral met het gewicht van de auto..
Wat is volgens jullie het minimum leeggewicht van een auto?

k_m
Berichten: 5332
Geregistreerd: 03-02-10

Re: [INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-21 17:49

Ik heb nog even een vraag. Ik lees hier dat je met een BE rijbewijs, een 2 paards trailer achter een auto die 1500kg mag trekken, kan hangen. Je mag dan gewoon niet over die 1500 kg gaan. Klopt dit? Want ik was vanalles aan het opzoeken over terug keuren enz, aangezien ik een 2 paards veiliger vindt. Maar mijn BE rijbewijs halen vind ik geen probleem, dan is dat misschien gewoon de beste optie?


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: estell__, Lauke en 73 bezoekers