[INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Sideswipe

Berichten: 285
Geregistreerd: 03-05-19
Woonplaats: Gliese581-d

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-20 10:22

Britt_xxx schreef:
Dat klinkt niet ideaal. Zouden we met een auto met trekgewicht 1500 kg veiliger zitten? Of nog te weinig?
Bedankt voor jullie hulp!



Dat denk ik wel ja, zit je net ff wat ruimer. Op papier blijf je krap zitten.
Mijn Bockmann weegt 923kg.

Nu is het uiteraard niet zo dat je auto meteen in tweeën breekt als je er 100kg overheen zit. Zie de voorbeelden van de escort en de zafira.
Daarnaast rijd je met een paard veel rustiger dan bijvoorbeeld met een aanhanger zand.



Ik heb trouwens makkelijk praten aangezien ik een leaseauto heb en ik heb de laatste 4 auto's nog steeds voor elkaar gekregen dat ik een Skoda Octavia kon regelen (bestellen of overnemen uit de poule) met de 1600 diesel. Die mogen 1500kg trekken.

Ik vrees dat ik de volgende keer minder geluk heb en dat ik wegens policy wellicht in een hybrideauto terecht kom... :') :+ Als ik nu zelf zou moeten kopen dan ga ik liever wel hoger zitten.
Ik heb nu een KWPN kasteel van 175, hij is van het slanke type maar ik denk dat ik nu met mijn trailer ook al op de grens zit.

Rex_Rolfo

Berichten: 5377
Geregistreerd: 27-07-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-20 11:20

Sideswipe schreef:
Ik vrees dat ik de volgende keer minder geluk heb en dat ik wegens policy wellicht in een hybrideauto terecht kom... :') :+ Als ik nu zelf zou moeten kopen dan ga ik liever wel hoger zitten.

Mitsubishi Outlander PHEV. Mag 1500 kg trekken en valt (althans vorig jaar) onder 50% regeling wegenbelasting. Ideaal ook als je veel korte stukjes doet en zelf zonnepanelen hebt, ding kan ongeveer 25 km elektrisch rijden (sommige plug-in SUV's halen net 4-5 km op accu).

Sideswipe

Berichten: 285
Geregistreerd: 03-05-19
Woonplaats: Gliese581-d

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-20 12:02

Rex_Rolfo schreef:
Sideswipe schreef:
Ik vrees dat ik de volgende keer minder geluk heb en dat ik wegens policy wellicht in een hybrideauto terecht kom... :') :+ Als ik nu zelf zou moeten kopen dan ga ik liever wel hoger zitten.

Mitsubishi Outlander PHEV. Mag 1500 kg trekken en valt (althans vorig jaar) onder 50% regeling wegenbelasting. Ideaal ook als je veel korte stukjes doet en zelf zonnepanelen hebt, ding kan ongeveer 25 km elektrisch rijden (sommige plug-in SUV's halen net 4-5 km op accu).



Die PHEV is heel mooi en zou ideaal zijn. Helaas buiten (mijn) de leaseregeling. Heeft ook met functie schaal te maken (ben geen directeur :+ :D ) en zijn die (Bluf)SUV's types bij sommige bedrijven ook "not done" en daarom uitgesloten.

Ik zit nu op een project waar 4 grote installateurs werken en daar zie ik ook al verschillen.

Bij ons (TBI groep/croonwolterendros) is het vooral renault en uit de VW groep die zie.
Sommige rijden wel in andere auto's en ja, we hebben iemand in een PHEV maar die is vestigingsleider EN die had het bedongen tijdens zijn sollicitatie onderhandelingen (dus in de volgende ronde zal ie wel een grote renault of VW groep auto moeten gaan rijden)

AdemoJoey

Berichten: 453
Geregistreerd: 29-03-03

Re: [INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-20 14:55

Hoi allemaal, eerder ben ik in dit topic erg geholpen. Mijn situatie ziet er nu wat anders uit en ik ben me alvast wat aan het oriënteren op wat voor auto zou passen bij mijn mogelijkheden. Een (anderhalfpaards)trailer is er nog niet (mijn E-pony, AV, wel ;)).

Zelf heb ik het liefst een auto die maximaal 1450kg weegt en minimaal 1500kg kan trekken. Of is dit overdreven?

Ik kwam uit op 3 types; Nissan X-Trail 2.0, Nissan X-Trail 2.5 Sport en de Subaru Forester 2.0. Ik meende mij te herinneren dat iets met SPORT afgeraden werd, maar deze kan in dit geval wel fors meer trekken (2000kg) terwijl ledig gewicht 1445kg is. Vandaar dat ik hem wel even meeneem in het rijtje.

Zit hier een aanrader/afrader (vanaf papier) tussen?

Nissan X trail 2.0
Ledig gewicht; 1390
Trekgewicht; 1500
PK; 140
Koppel 192 nm / 4.000 tpm

Nissan X trail 2.5 Sport
Ledig gewicht; 1445
Trekgewicht; 2000
PK; 165
Koppel; 230 nm / 4.000 tpm

Subaru Forester 2.0
Ledig gewicht; 1365/1335
Trekgewicht; 1500
PK; 158
Koppel; 186 nm / 3.200 tpm of 184 nm / 3.600 tpm

De Suzuki Grand Vitara komt ook vaak voorbij, maar de berichten hierover lijken wisselend? En bovendien lijkt de achterklep niet open te kunnen met een trailer erachter? Datzelfde geldt voor de Honda CRV ES / Honda CRV-I?

Ik ben heel erg benieuwd wat jullie visie hier op is!

Sideswipe

Berichten: 285
Geregistreerd: 03-05-19
Woonplaats: Gliese581-d

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-20 15:53

AdemoJoey schreef:
Hoi allemaal, eerder ben ik in dit topic erg geholpen. Mijn situatie ziet er nu wat anders uit en ik ben me alvast wat aan het oriënteren op wat voor auto zou passen bij mijn mogelijkheden. Een (anderhalfpaards)trailer is er nog niet (mijn E-pony, AV, wel ;)).

Zelf heb ik het liefst een auto die maximaal 1450kg weegt en minimaal 1500kg kan trekken. Of is dit overdreven?

Ik kwam uit op 3 types; Nissan X-Trail 2.0, Nissan X-Trail 2.5 Sport en de Subaru Forester 2.0. Ik meende mij te herinneren dat iets met SPORT afgeraden werd, maar deze kan in dit geval wel fors meer trekken (2000kg) terwijl ledig gewicht 1445kg is. Vandaar dat ik hem wel even meeneem in het rijtje.

Zit hier een aanrader/afrader (vanaf papier) tussen?

Nissan X trail 2.0
Ledig gewicht; 1390
Trekgewicht; 1500
PK; 140
Koppel 192 nm / 4.000 tpm

Nissan X trail 2.5 Sport
Ledig gewicht; 1445
Trekgewicht; 2000
PK; 165
Koppel; 230 nm / 4.000 tpm

Subaru Forester 2.0
Ledig gewicht; 1365/1335
Trekgewicht; 1500
PK; 158
Koppel; 186 nm / 3.200 tpm of 184 nm / 3.600 tpm

De Suzuki Grand Vitara komt ook vaak voorbij, maar de berichten hierover lijken wisselend? En bovendien lijkt de achterklep niet open te kunnen met een trailer erachter? Datzelfde geldt voor de Honda CRV ES / Honda CRV-I?

Ik ben heel erg benieuwd wat jullie visie hier op is!


Ik weet niet wat de nadelen zijn van die "sport"versie. Zelf zou ik dan toch liever dan 2000kg kunnen trekken als je toch al voor een "lichte" 4x4 zou gaan. Dan heb je iets meer kosten en veel trekkracht meer.

Als je die 1500kg ook goed vind en je auto is ook voor dagelijks gebruik dan zou ik kijken voor een grotere personenauto die 1500kg kan trekken. zo'n 4wd is in onderhoud en gebruik toch duurder.

Of je moet juist profijt hebben van de 4wd (ik denk aan parkeren op een maisveld bij een endurance wedstrijd)

AdemoJoey

Berichten: 453
Geregistreerd: 29-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-20 16:04

Sideswipe schreef:
Ik weet niet wat de nadelen zijn van die "sport"versie. Zelf zou ik dan toch liever dan 2000kg kunnen trekken als je toch al voor een "lichte" 4x4 zou gaan. Dan heb je iets meer kosten en veel trekkracht meer.

Als je die 1500kg ook goed vind en je auto is ook voor dagelijks gebruik dan zou ik kijken voor een grotere personenauto die 1500kg kan trekken. zo'n 4wd is in onderhoud en gebruik toch duurder.

Of je moet juist profijt hebben van de 4wd (ik denk aan parkeren op een maisveld bij een endurance wedstrijd)


De combinatie zal niet heel vaak gebruikt worden, maar moet het wel kunnen. Dagelijks gebruik is inderdaad aan de orde. Aan wat voor grotere personenauto's denk je dan? Ik zag al een paar 'lange lellen' voorbij komen, maar in kleine straatjes (werk) is dat niet zo handig. Ik hoor graag wat jij en goed idee zou vinden qua grotere personenauto in combi met dat het wat behapbaar is :j

Rex_Rolfo

Berichten: 5377
Geregistreerd: 27-07-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-20 16:19

AdemoJoey schreef:
Ik zag al een paar 'lange lellen' voorbij komen, maar in kleine straatjes (werk) is dat niet zo handig. Ik hoor graag wat jij en goed idee zou vinden qua grotere personenauto in combi met dat het wat behapbaar is :j

Standaard rijtje Passat, Mondeo, Mazda6 enz.
Als kort een eis is zou ik naar een Audi A3 kijken.

ikke

Berichten: 37527
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-20 18:04

Rex_Rolfo schreef:
AdemoJoey schreef:
Ik zag al een paar 'lange lellen' voorbij komen, maar in kleine straatjes (werk) is dat niet zo handig. Ik hoor graag wat jij en goed idee zou vinden qua grotere personenauto in combi met dat het wat behapbaar is :j

Standaard rijtje Passat, Mondeo, Mazda6 enz.
Als kort een eis is zou ik naar een Audi A3 kijken.

Of VW Golf of Seat Leon (hetzelfde platform, ander prijskaartje)

Mijn oude Saab 900 zou ook prima in dit rijtje passen, ware het niet dat eentje in goede staat intussen fors geld kost

AdemoJoey

Berichten: 453
Geregistreerd: 29-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-20 19:00

Dank Rex_Rolfo en ikke! Hele andere types dan ik in gedachten had! De types die ik noemde lijken jullie niet passend?

De Audi A3 2.0 kan 1400kg trekken, is dat voldoende? Uitgaande van een trailer die max 750kg is en een paard van max 600kg? Ik zie dat de Seat Leon ook op het trekgewicht van 1400kg zit, dus daarbij heb ik dezelfde vraag :o

De Mazda6 is er in verschillende uitvoeringen; hatchback, sedan en station, maar ze kunnen allemaal 1500kg trekken?

De VW Golf 2.0 heb ik inderdaad eerder gekocht voor het trekken van een trailer, maar helaas veel pech gehad qua motormanagementlampje en had hij niet standaard, maar afwijkende onderdelen (lees; duur :=)... Hij reed 1 op 10, vandaar dat ik dacht dat de eerdergenoemde auto's daar mogelijk niet ver in af staan. Ik heb waarschijnlijk hopeloos pech gehad, want VW's staan verder wel goed bekend :)

Rex_Rolfo

Berichten: 5377
Geregistreerd: 27-07-13

Re: [INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-20 19:04

A3, Leon, Mazda6 zijn allemaal al zolang op de markt en zoveel verschillende specificaties, daar moet je even per auto kijken wat mag (kenteken invullen op www.rdw.nl). Ik schat een AV in op 525 kg (hele dikke duim), aan 1400 kg heb je in principe genoeg. Beetje leuk blok voor voldoende vermogen en gaan met die banaan.

X-Trail of Forester is ook prima (vooral de Subaru), maar hou er rekening mee dat je permanente 4wd best voelt in de portemonnee qua onderhoud en verbruik.

neile

Berichten: 2014
Geregistreerd: 09-01-10

Re: [INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-20 19:56

De nieuwe mazda 6's kunnen allemaal hetzelfde gewicht trekken. Vorig jaar deze tijd ben ik een praatje met de mazdaman gaan slaan en deze auto's gaan bekijken. Mijn voorkeur ging sterk naar de stationwagen (kan je écht veel zooi in kwijt!) maar oké, 't moet je ding zijn.

Vriendin heeft de nissan x-trail en is daar zéér content van. 2 ton trekken. Verbruikt ook niet veel! Wel ook nieuw gekocht, dat is wel een belangrijke factor. Recentere auto's verbruiken een stuk minder dan oudere wagens, er wordt nu meer waarde aan gehecht dan vroeger denk ik? Of techniek eromtrent is zuiniger?

ikke

Berichten: 37527
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-20 20:03

AdemoJoey schreef:
Dank Rex_Rolfo en ikke! Hele andere types dan ik in gedachten had! De types die ik noemde lijken jullie niet passend?

Eigenlijk niet. Die auto's zijn prima maar ze passen echt niet in het plaatje "compact".

De Subaru is daarin nog de minst slechte keuze.

Asciugamano
Berichten: 5849
Geregistreerd: 19-12-03

Re: [INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-20 22:07

Waarom niet die Nissan die 2 ton kan trekken?

neile

Berichten: 2014
Geregistreerd: 09-01-10

Re: [INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-20 23:05

T is maar wat je compact noemt. De nissan xtrail van mijn vriendin is een kleintje in lengte tegenover mijn mondeo, maar hij trekt dus wel vlot die twee ton. Als ik hier achter de bocht moet inparkeren met een trailer achter heeft zij toch net iets meer snuitvrijheid vanvoor dan ik. Wil je echt een gewone middenklassewagen, dan vallen al die auto's uit het rijtje al af want dat zijn ze allemaal gewoon niet. Subaru is ietsje kleiner ja, maar dat verschil lijkt me verwaarloosbaar?

Sideswipe

Berichten: 285
Geregistreerd: 03-05-19
Woonplaats: Gliese581-d

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-20 11:31

AdemoJoey schreef:
De combinatie zal niet heel vaak gebruikt worden, maar moet het wel kunnen. Dagelijks gebruik is inderdaad aan de orde. Aan wat voor grotere personenauto's denk je dan? Ik zag al een paar 'lange lellen' voorbij komen, maar in kleine straatjes (werk) is dat niet zo handig. Ik hoor graag wat jij en goed idee zou vinden qua grotere personenauto in combi met dat het wat behapbaar is :j



Wat noem jij dan een "lange lel"? Ik denk dat die X trail niet echt korter is als een grote station.

Ik denk dat er met een hogere auto wat gezichtsbedrog ontstaat omdat ze wat hoger zijn en daardoor "vierkanter" ogen.

De auto's die ik heb gehad:(en dan alleen waar ik een trailer mee trok)

Prive:
Opel vectra (model 1996)
Opel Frontera (1999)
LR freelander (2001)
Ford Maverick (1999) = model Nissan TerranoII
Kia Sorento (2005)


Lease: (dus van de baas)
Mazda6 (2008)
Octavia (2010) (poolauto)
Octavia (2014)
Suburb (2015) (poolauto)
Octavia (2017)


Die ik echt een lange lel vond zijn de Maverick (was 7 persoons met twee achtergebanken), de Frontera en de Suburb.

Dat waren auto's waar je mee liep te hannesen op de parkeerplaats bij de supermarkt. De rest parkeerde ik gewoon in zonder problemen...
(en dan parkeert mijn vrouw de auto's beter als ik..........NIET verder vertellen!!!!)


p.s. ze ziet de laatste 4 dat het Skoda's zijn. Nu ben ik zeker geen fan maar in de lease zijn het lekkere hollandse lease auto's.......(je hebt veel auto voor je geld en dan bestel ik dus de grootst mogelijke auto voor je leasebudget)

En het schijnt dat SEAT en VW en Audie de 6 bakken hebben en Skoda dus de 5 bakken. Die 5 bakken kunnen meer trekken. Een seat leon die hetzelfde motorblok heeft (de 1.6 ecodiesel) mag ook geen 1500 kg trekken.

cissy

Berichten: 19821
Geregistreerd: 14-10-03
Woonplaats: hut in Heicop

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-20 20:15

Laatst iemand geholpen met trailerladen die een E pony in een 1,5 paards oud type trailertje achter een Merc A klasse had gehangen. Daar ook het paard mee ging wegbrengen!
Mag 800 kg trekken, maar trailer was teruggekeurd dus dat kon wel met B (zeiden ze).

Mn b*k viel open... heb ze verteld wat de regels zijn en dit eigenlijk niet kon. Heb ze een goede veilige reis (en een onderweg braaf stilstaand paard) gewenst en ze uitgezwaaid.
:oo :list: :roll: :evaw:

Patlican
Berichten: 99
Geregistreerd: 04-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-20 20:23

Ik heb van de zomer een bmw 118i gekocht na een lange zoektocht, deze mag 1300 kg trekken. Ik heb een grote e pony arabisch type en die weegd 484 kg. Deze auto voelde ondanks z’n wat lagere trekgewicht zoveel stabieler, krachtiger en fijner als andere auto’s waar ik in proef gereden heb. Ben er echt super blij mee. Vind het ook vreemd dat er van verschillende merken auto’s zijn met een kleinere motor, lager eigen gewicht, lager koppel en minder pk’s, die meer mogen trekken. De bmw heeft ook achter aandrijving wat ook een pluspunt zou moeten zijn volgens auto kenners.

Caesar
Berichten: 9302
Geregistreerd: 20-01-05

Re: [INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-20 22:35

Toevallig hier gisteren een Renault Espace gekocht. Een bak, maar stuur hem zonder problemen overal in. Mag 2000kg trekken en is relatief zuinig met een zee aan ruimte.

We gaan het ervaren hoe hij met de trailer is straks.

AdemoJoey

Berichten: 453
Geregistreerd: 29-03-03

Re: [INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-20 11:10

@ Rex_Rolfo; met 1400kg maximaal trekgewicht wordt de keus toch wel groter! Ik ging er vanuit dat je qua kracht misschien toch wel een paar honderd kg boven het werkelijke gewicht moest zitten om safe te zijn. De auto zal geen nieuwe zijn, maar een occasion. Ik begreep dat Subaru's lang sterke (trek)auto's blijven. Maar het verbruik schijnt inderdaad hoog te zijn. Mijn VW Golf 2.0 verbruikte 1 op 10, is die van de Subaru zoveel hoger?

@ Neile; dank voor jouw reactie! Voor mij is het voor het eerst niet belangrijk dat er veel kofferbakruimte is, voorheen wel met mijn grote witte Zwitserse herder <3 Er moet wel genoeg ruimte voor een westernzadel zijn, maar dat gaat met de type auto's die genoemd zijn denk ik vrij makkelijk lukken :j

@ ikke; Dank! Je hebt helemaal gelijk! Ik moet maar even opnieuw kijken... en misschien de VW Golf 2.0 een nieuwe kans geven (gek hoe 1 ervaring je huiverig kan maken). Zie je ook risico's qua trailer trekken met oudere VW's? Ik begrijp dat heel veel onderhoudsafhankelijk is en of er ooit een ongeluk mee gebeurd is, maar ik wil wel met een veilig gevoel de weg op kunnen en wie weet krijg ik een verrassend antwoord op deze vraag :o

@ Sideswipe; je hebt hélemaal gelijk! Dat ik voor een korter type wilde gaan kwam doordat ik de Subaru Legacy met zijn 4.68 m wel erg lang vond. En inderdaad door de hoogte ogen de SUV types korter. Ter vergelijking;

Nissan x trail 2.0 & Nissan x Trail sport 2.5; Lengte:4,46 m, Breedte:1,77 m, Hoogte:1,68 m
Subaru Forester 2.0 (langere type); Lengte:4,49 m, Breedte:1,74 m, Hoogte:1,6 m

Daar heb ik me FLINK op verkeken! De toyota RAV 4 is dan nog qua lengte het kortst; 4,25 m, maar die achterklep is niet heel handig met een trailer erachter (en een westernzadel erin).

Ik heb zelf met gemak een VW Golf 2.0 Stationwagon gereden (4,4 m) en parkeerde hem moeiteloos achteruit in ook hele krappe plekken. Dus de lengte moet ik toch maar loslaten!

Bedankt trouwens voor jouw uitgebreide (en eerlijke hahaha :D) reactie! Mag ik nog vragen welke auto je het makkelijkst en prettigst de trailer vond trekken (buiten de Frontera en Suberb om)?

@ Cissy; sommige mensen.... :=

BMHP
Berichten: 1507
Geregistreerd: 15-12-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-20 12:47

AdemoJoey schreef:
@ Rex_Rolfo; met 1400kg maximaal trekgewicht wordt de keus toch wel groter! Ik ging er vanuit dat je qua kracht misschien toch wel een paar honderd kg boven het werkelijke gewicht moest zitten om safe te zijn. De auto zal geen nieuwe zijn, maar een occasion. Ik begreep dat Subaru's lang sterke (trek)auto's blijven. Maar het verbruik schijnt inderdaad hoog te zijn. Mijn VW Golf 2.0 verbruikte 1 op 10, is die van de Subaru zoveel hoger?


Nee het verbruik van mijn turbo versie in de eifel is gemiddeld ook 1 op 10. met maar weinig autobahn km,s. Het verbruik van een auto is het meest afhankelijk van de rechter voet.

Het AWD systeem van Subaru is een van de allerbeste die je kan krijgen.
Nisan en Toyota kunnen daar niet aan tippen. Dat geldt ook voor de Duitse SUV 4x4,s.
permanent AWD rijd heel fijn, de auto heeft meer grip heeft een fijner weggedrag.
Ja een AWD is zwaarder maar het effect van dat gewicht is hetzelfde als een/twee personen extra in de auto. Ook zijn er meer wrijvingsverliesen dan bij een 2 wiel aangedreven auto, maar dat heeft elke 4x4.

Subaru heeft meer modelen dan de Forester, misschien is dat meer naar jouw smaak.

ikke

Berichten: 37527
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-20 12:56

AdemoJoey schreef:
@ ikke; Dank! Je hebt helemaal gelijk! Ik moet maar even opnieuw kijken... en misschien de VW Golf 2.0 een nieuwe kans geven (gek hoe 1 ervaring je huiverig kan maken). Zie je ook risico's qua trailer trekken met oudere VW's? Ik begrijp dat heel veel onderhoudsafhankelijk is en of er ooit een ongeluk mee gebeurd is, maar ik wil wel met een veilig gevoel de weg op kunnen en wie weet krijg ik een verrassend antwoord op deze vraag :o

Ik wil geen Golf, maar dat is puur persoonlijk, eigenlijk ook maar op een ervaring gebaseerd (Golf II Variant; nieuw maar een janker van een auto)

Technisch zijn het goede auto's, mits goed onderhouden en daar zit je punt met alle oudere auto's: hoe goed zijn ze onderhouden en zijn ze afgeragd of niet.

Die reserve in kg trekgewicht is beperkt handig; veel belangrijker is dat er voldoende power in ligt om de boel vlotjes door het verkeer te krijgen.
En laat je niks wijs maken, power heb je nooit te veel.
Ik heb jaren met een Mercedes vrachtwagentje gereden, ding woogt 3400kg leeg maar was veel lastiger in het verkeer dan mijn huidige, 8 ton wegende, DAF. De reden is simpel: de DAF heeft 3x zoveel vermogen en ruim 4x zoveel koppel! met als extra toevoeging de veel betere verdeling van de 6-bak ten opzichte van de 5-bak in de Mercedes.


BMHP schreef:
Nee het verbruik van mijn turbo versie in de eifel is gemiddeld ook 1 op 10. met maar weinig autobahn km,s. Het verbruik van een auto is het meest afhankelijk van de rechter voet.

Het AWD systeem van Subaru is een van de allerbeste die je kan krijgen.
Nisan en Toyota kunnen daar niet aan tippen. Dat geldt ook voor de Duitse SUV 4x4,s.
permanent AWD rijd heel fijn, de auto heeft meer grip heeft een fijner weggedrag.
Ja een AWD is zwaarder maar het effect van dat gewicht is hetzelfde als een/twee personen extra in de auto. Ook zijn er meer wrijvingsverliesen dan bij een 2 wiel aangedreven auto, maar dat heeft elke 4x4.

Subaru heeft meer modelen dan de Forester, misschien is dat meer naar jouw smaak.

Het 4x4-systeem van Subaru is niet beter of slechter dan het systeem in willekeurig welke oudere Land Rover met een R-serie tussenbak. Het is een volledig mechanisch systeem, wat ook in de serieuze Toyota's ligt. De Nissan's hebben daar de goedkopere afgeleide van, zonder tussendiff. net als de oude Series Land Rovers.

AdemoJoey

Berichten: 453
Geregistreerd: 29-03-03

Re: [INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-20 13:20

@ BMHP; mijn rechtervoet heeft wel wat de neiging te zwaar te zijn... Die gaat wat opgevoed worden :')

Ik ben het met je eens qua AWD. Mijn monteur heeft destijds eens tegen mij gezegd dat mijn allereerste autootje mij zou verpesten voor de rest; Honda Civic Shuttle 4WD uit 1988 (extreem goed onderhouden), wat een monster op de weg!! Echt een wegligging om u tegen te zeggen en trok met gemak een anderhalfpaardstrailer met paard. Ik heb het idee dat deze ervaring misschien iets te vergelijken is met een Subaru.

Maar nu is het kijken naar wat verstandig is. Dit vooral omdat ik nog nooit in mijn leven zo weinig km's heb gereden (mijn werk is sinds kort erg dichtbij mijn huis, de paarden staan dichtbij mijn huis, daarnaast boodschappen en af en toe wat verder weg voor vrienden en familie). Daarnaast zal de auto nog niet wekelijks gebruikt worden voor het trekken van een trailer. Dus ik ben op zoek naar een goede verhouding; dagelijks kort verbruik en wel veilig voor het trekken van een combinatie.

@ ikke; wat bedoel je met een janker? Steeds brandende lampjes? Zoals het motormanagementlampje...?

Ja, absoluut het risico van occasions; wat is er mee gebeurd? Ik laat altijd een aankoopkeuring doen, aangezien ik veel voel/hoor, maar de onderkant/binnenkant van de auto niet aan mij besteed is.

Ik moet zeggen dat het toch lijkt dat ik wel uit kom bij de VW Golf 2.0.. Helaas heb ik er zelf nooit met een combinatie mee gereden (lichamelijke gezondheid paard), waardoor ik zijn gedrag met een trailer niet ken. Wat ik wel weet is dat hij véél power heeft, heerlijk! En qua koppel volgens mij heel gunstig; 172 nm / 3.200 tpm. Daar (en ledig gewicht 1239/1249kg, trekgewicht 1400kg) heb ik hem destijds op gekozen. Ik had never nooit niet gedacht er misschien weer op uit te komen :')

Qua het over hebben van gewicht; ik ging uit van een trailer van 750kg, maar mogelijk ga ik voor een Weijer anderhalfpaardstrailer en die zijn 540kg (wel even zelf op de weegbrug ivm evt bijkomend gewicht van matten e.d.), maar met Mus zijn gewicht van (ik denk ruim gerekend) 550kg dan zit je op bijna 1100kg. Daarmee zit je 300kg onder het maximale trekgewicht. Dat lijkt wel geschikt toch?

ikke

Berichten: 37527
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-20 13:34

AdemoJoey schreef:
@ ikke; wat bedoel je met een janker? Steeds brandende lampjes? Zoals het motormanagementlampje...?

Nee, er was gewoon niet fatsoenlijk mee te rijden. Reageerde heel onrustig op het gas, hield geen snelheid vast en was in z'n algemeenheid een oncomfortabel lor. Nu was die laatste generatie Escort die ik ervoor en erna reed (de Golf was een tussenoplossing tussen twee Escorts) wel een erg comfortabele auto maar de Golf heeft het bij mij verbruid.

BMHP
Berichten: 1507
Geregistreerd: 15-12-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-20 14:05

ikke schreef:
Het 4x4-systeem van Subaru is niet beter of slechter dan het systeem in willekeurig welke oudere Land Rover met een R-serie tussenbak. Het is een volledig mechanisch systeem, wat ook in de serieuze Toyota's ligt. De Nissan's hebben daar de goedkopere afgeleide van, zonder tussendiff. net als de oude Series Land Rovers.


Dat is een andere categorie dan het rijtje auto,s waar naar AdemoJoey kijkt.

neile

Berichten: 2014
Geregistreerd: 09-01-10

Re: [INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-20 14:15

Ademojoey, mij lijkt dat jij prima met een middenklasser weg kan rijden in jouw geval. Ik heb om dezelfde reden een auto gezocht: én trekken, maar vooral ook gewone kilometers zonder trailer. Voor het werk rij ik dagelijks rond dus een zware 4x4 zou voor mij echt weggegooid geld zijn. Ik ben bij mijne Mo(ndeo) terecht gekomen, 2 liter diesel en écht heel content van. Ik wou wat meer overschot hebben gezien ik een 2-paardstrailer heb van Ifor, heb nu 1800 kg trekgewicht (heb maar 1 paard te laden). Ik weet niet in hoeverre de golf dat heeft, maar anderzijds zou die toch ook ruimschoots moeten voldoen voor een anderhalfpaardstrailer. VW zijn toch ook degelijke auto's. Je zou nog naar de Passat kunnen kijken, 2liter diesel, dat geeft wellicht nog meer kilo's trekken, maar als je dat niet nodig hebt moet een 2liter golf toch zeker voldoen?