[INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
cissy
Berichten: 19820
Geregistreerd: 14-10-03
Woonplaats: hut in Heicop

Re: [INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-20 20:03

Trailer en paard gewogen? Kogeldruk vd auto ook genoeg om trailer te hebben?

Trailerladen en grondwerk les http://www.horse-assist.nl


emilie
Berichten: 509
Geregistreerd: 27-11-03
Woonplaats: Boxmeer

Re: [INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-20 21:28

Ja, ja en ja.
Ik vraag ervaring met drie verschillende auto’s voor de trailer. Ik ga natuurlijk geen auto kopen die mijn trailer niet kan en mag trekken.

neile
Berichten: 2014
Geregistreerd: 09-01-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-20 12:02

Ik heb de Mondeo 2liter en ik zit voor gewoon verbruik rond de 6 liter. Ik ben héél tevreden van mijn auto. TOPauto. Ik kan 1800 trekken. Ik heb een zware ifor en daar mag dan 1 paard op. Met paard en trailer zit ik rond de 9 liter gemiddeld, afhankelijk van de weg (heuvels of plat)

Yeguada La Musa
Seni Diosa - Seni Rapida x Seni Indio
Solea WH - Hada WH x Catavino LG

TE KOOP: 17.5 inch Adam Ellis dressuurzadel, zwart, medium-wide boommaat, demo-model, met lak afwerking op de lepel. Stuur pb'tje voor vrijblijvend meer info en foto's.

Sideswipe
Berichten: 285
Geregistreerd: 03-05-19
Woonplaats: Gliese581-d

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-20 16:23

emilie schreef:
Qua kilo's zit ik goed. Ik zie trouwens dat ik een typefout maakte, moet 1500 kg zijn, dat mag mijn huidige benzine auto ook trekken, maar die gaat er dus uit. Trailergewicht 610kg, fries weegt zo'n 640 kg.



Oh dat past mooi, zit je niet op de grens (ook fijn als is het maar voor je gevoel).

Ik snap trouwens niks van die trailergewichten. Op internet zie ik dat het model 923kg weegt, op het kentekenbewijs staat 572kg....??

En dan hebben we optioneel de alu vloer (ipv hout) maar ook weet extra trapbescherming en kussens op de wand.. Dus - en + had ik gedacht dat ie wel ongeveer hetzelfde zou wegen als in de folder.....

Met een Hotra hadden we dit ook maar toen bleek dat het rijklaar gewicht in de papieren zonder rubberen vloer en zonder tussenschot was (dus gewogen als lege doos)

https://www.ruitersporthoeve.nl
Dealer van:
*Rambo*Bucas*Rhino*Amigo*Micklem*ICE-vibe*Cavallo*Harry'sHorse*Mountain Horse*Horka*Sectolin*Montey Roberts*Kerbl*Birth Alarm*Tacx*Rapide*Macna cooling vest*

cissy
Berichten: 19820
Geregistreerd: 14-10-03
Woonplaats: hut in Heicop

Re: [INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-20 20:23

Dat laatste gebeurt heel veel, altijd trailer op de weegbrug zetten voordat je koopt! Mijn trailer is op papier 745 maar werkelijk 1000kg. Scheelt nogal.

Trailerladen en grondwerk les http://www.horse-assist.nl

emilie
Berichten: 509
Geregistreerd: 27-11-03
Woonplaats: Boxmeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-20 21:42

neile schreef:
Ik heb de Mondeo 2liter en ik zit voor gewoon verbruik rond de 6 liter. Ik ben héél tevreden van mijn auto. TOPauto. Ik kan 1800 trekken. Ik heb een zware ifor en daar mag dan 1 paard op. Met paard en trailer zit ik rond de 9 liter gemiddeld, afhankelijk van de weg (heuvels of plat)



Dank je. Dat klinkt goed.

Sideswipe
Berichten: 285
Geregistreerd: 03-05-19
Woonplaats: Gliese581-d

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-20 22:33

cissy schreef:
Dat laatste gebeurt heel veel, altijd trailer op de weegbrug zetten voordat je koopt! Mijn trailer is op papier 745 maar werkelijk 1000kg. Scheelt nogal.


Nou inderdaad... als je dan al een grotere warmbloed wil vervoeren dan zijn de meeste personenauto's al gauw te licht.

https://www.ruitersporthoeve.nl
Dealer van:
*Rambo*Bucas*Rhino*Amigo*Micklem*ICE-vibe*Cavallo*Harry'sHorse*Mountain Horse*Horka*Sectolin*Montey Roberts*Kerbl*Birth Alarm*Tacx*Rapide*Macna cooling vest*

Uppojono
Berichten: 3626
Geregistreerd: 10-05-05
Woonplaats: Loppersum

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-20 21:30

Wij zijn gisteren naar auto's gaan kijken en ik was heel enthousiast over een Mazda CX 5, 2liter benzine, 160pk. Mag 2000kg trekken, klonk allemaal heel positief. MAAR...Een kennis van ons zegt niet doen. Auto heeft veel te weinig koppel om echt 2000kg te trekken (1800 in ons geval).

Heeft iemand ervaring met een Mazda CX 5?
Laatst bijgewerkt door Uppojono op 02-02-20 22:01, in het totaal 1 keer bewerkt

Voor altijd in mijn hart, Joy (†2011) en Novèl (†2020)
[EJL-ITP] JewelBridge v. Etoulon in een jaaroverzicht

ikke
Berichten: 37520
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-20 21:53

Uppojono schreef:
Wij zijn gisteren naar auto's gaan kijken en ik was heel enthousiast over een Mazda CX 5, 2liter, 160pk. Mag 2000kg trekken, klonk allemaal heel positief. MAAR...Een kennis van ons zegt niet doen. Auto heeft veel te weinig vermogen om echt 2000kg te trekken (1800 in ons geval).

Heeft iemand ervaring met een Mazda CX 5?

Dan mag die kennis van je aan mij uitleggen hoe mijn '92-er Range Rover met 170pk geen enkele moeite had met die 2000kg trailer. Sterker nog, de '73-er Range met 135pk had ook geen moeite met 2500kg Series III-op-ambulance behalve dat de boel wilde gaan slingeren op die gammele Belgische snelwegen. Maar aan 65km/h bleef de boel in het gareel........

Het antwoord hierop is simpel: koppel versus toerental.

Nu heeft een V8 wel relatief veel koppel, maar of dat nou echt zoveel meer is als die CX35 valt nog te bezien. Wellicht zal ie iets hoger in de toeren gehouden willen worden, maar dat zou moeten blijken uit de koppel-toerenkromme.

It will never be perfect. Make it work.

Leuke dingen doen met je paard? http://www.nvvr.info

Uppojono
Berichten: 3626
Geregistreerd: 10-05-05
Woonplaats: Loppersum

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-20 22:05

ikke schreef:
Uppojono schreef:
Wij zijn gisteren naar auto's gaan kijken en ik was heel enthousiast over een Mazda CX 5, 2liter, 160pk. Mag 2000kg trekken, klonk allemaal heel positief. MAAR...Een kennis van ons zegt niet doen. Auto heeft veel te weinig vermogen om echt 2000kg te trekken (1800 in ons geval).

Heeft iemand ervaring met een Mazda CX 5?

Dan mag die kennis van je aan mij uitleggen hoe mijn '92-er Range Rover met 170pk geen enkele moeite had met die 2000kg trailer. Sterker nog, de '73-er Range met 135pk had ook geen moeite met 2500kg Series III-op-ambulance behalve dat de boel wilde gaan slingeren op die gammele Belgische snelwegen. Maar aan 65km/h bleef de boel in het gareel........

Het antwoord hierop is simpel: koppel versus toerental.

Nu heeft een V8 wel relatief veel koppel, maar of dat nou echt zoveel meer is als die CX35 valt nog te bezien. Wellicht zal ie iets hoger in de toeren gehouden willen worden, maar dat zou moeten blijken uit de koppel-toerenkromme.


Sorry, ik had het verkeerd geformuleerd. Hij zei inderdaad te weinig koppel (heb mn post nu even aangepast). Je moet hem heel hoog in toeren houden, om trekkracht te behouden. Wij hebben nu een Mercedes 320 diesel, waarbij trekkracht/koppel totaal geen rol speelt (voelt geen verschil tussen niets of 1800kg erachter), dus heb daar zelf nog geen kijk op qua motorblok.

Voor altijd in mijn hart, Joy (†2011) en Novèl (†2020)
[EJL-ITP] JewelBridge v. Etoulon in een jaaroverzicht

ikke
Berichten: 37520
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-20 22:33

Ehm, ik vind een CX-5 uit 2016-2017 die 160pk en 208Nm op een auto die krap 1400kg weegt.

Heb ik even terug gezocht; de oude Range Rover heeft 135pk en 250Nm (2500tpm) bij 1800kg auto.

Dus ja, die Mazda zal het iets zwaarder hebben dan de oude Range maar "veel te weinig power" is toch ook wat overdreven om te stellen.

Natuurlijk; hoe meer power, hoe simpeler het leven is. Power heb je nooit te veel. Maar iedereen heeft een grens aan wat mogelijk is. Anders reden we allemaal top-spec 4x4's :D

It will never be perfect. Make it work.

Leuke dingen doen met je paard? http://www.nvvr.info

neile
Berichten: 2014
Geregistreerd: 09-01-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-20 08:01

^ dat dus. Heel veel uit het zwaardere segment jeeps (grotere SUVS) die nu nieuw verkocht worden kunnen rond de 2 ton trekken, vroeger mochten ze meer omdat er toen andere motors inlagen maar nu moet alles properder en zuiniger. Als je een nieuwere wagen wil, die plus 2 trekt ga je inderdaad dan naar de zeer dure 4x4s ofwel pickups moeten gaan. Hoeft dat?

Yeguada La Musa
Seni Diosa - Seni Rapida x Seni Indio
Solea WH - Hada WH x Catavino LG

TE KOOP: 17.5 inch Adam Ellis dressuurzadel, zwart, medium-wide boommaat, demo-model, met lak afwerking op de lepel. Stuur pb'tje voor vrijblijvend meer info en foto's.

Sideswipe
Berichten: 285
Geregistreerd: 03-05-19
Woonplaats: Gliese581-d

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-20 14:52

ikke schreef:
Dus ja, die Mazda zal het iets zwaarder hebben dan de oude Range maar "veel te weinig power" is toch ook wat overdreven om te stellen.

Natuurlijk; hoe meer power, hoe simpeler het leven is. Power heb je nooit te veel. Maar iedereen heeft een grens aan wat mogelijk is. Anders reden we allemaal top-spec 4x4's :D



Toch krijg ik wel een beetje het onderbuikgevoel dat dit hetzelfde gaat worden als wat ik had met de Freelander. Die mocht ook 2000kg trekken bij een relatief laag eigen gewicht.
Met die auto hadden we ook (met 2p erachter) het gevoel dat met een viaduct of andere flauwe helling afrijden op de snelweg dat de trailer er met de auto vandoor wilde gaan.

Al zou de oorzaak best ergens ander kunnen liggen. Ik vermoed ergens dat de combinatie van een te korte wielbasis en te weinig eigen gewicht is ook een duit in de zak heeft gedaan.

https://www.ruitersporthoeve.nl
Dealer van:
*Rambo*Bucas*Rhino*Amigo*Micklem*ICE-vibe*Cavallo*Harry'sHorse*Mountain Horse*Horka*Sectolin*Montey Roberts*Kerbl*Birth Alarm*Tacx*Rapide*Macna cooling vest*

Blussem
Berichten: 1707
Geregistreerd: 11-03-19

Re: [INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-20 18:46

Die Mazda klinkt leuk voor 1,5 paards combinatie. Voor 2 paarden lijk mij het echt te krap.
Vergeet ook niet dat men door de jaren heen vlotter is gaan rijden.

Is er geen versie met een zwaarder motor?

Amke_Silver
Berichten: 4
Geregistreerd: 06-02-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-20 15:03

Hallo,

Misschien kunnen jullie mij verder helpen?
Ik heb al heel wat gelezen maar raak er toch niet helemaal wijs uit.

Wij zijn op zoek naar een familiewagen. Qua uitzicht ben ik verzot op de SUV modellen.
Wij zouden hiermee af en toe (lees 4 keer per jaar) een trailer mee willen trekken. Dit voor 2 paarden, een arabier (groot formaat) en een 2de paard (normaal type). Hiermee denk ik aan een auto die min. 2000 kg mag trekken? We zouden zelf geen trailer aankopen, wegens het weinige gebruik. Ik rij maandelijks tussen de 1000 en 1500 km voor het werk. Dus qua verbruik moet de auto ook meevallen.

Nieuw of jong 2de hands... we denken aan een budget van €25.000 (België)
Welke modellen raden jullie aan?
In ons hoofd denken we aan een nissan x-trail.

Silver <3

ikke
Berichten: 37520
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Re: [INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-20 18:32

Normale auto kopen en voor die enkele keer een bus met trailer huren.

It will never be perfect. Make it work.

Leuke dingen doen met je paard? http://www.nvvr.info

Amke_Silver
Berichten: 4
Geregistreerd: 06-02-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-20 18:42

ikke schreef:
Normale auto kopen en voor die enkele keer een bus met trailer huren.


Dit is geen optie... We hebben al een paar keer een camionette gehuurd en dit is zeer duur in België. Ook hebben we sowieso een nieuwe auto nodig wegens gezinsuitbreiding.

Silver <3

ikke
Berichten: 37520
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-20 19:14

Amke_Silver schreef:
ikke schreef:
Normale auto kopen en voor die enkele keer een bus met trailer huren.


Dit is geen optie... We hebben al een paar keer een camionette gehuurd en dit is zeer duur in België. Ook hebben we sowieso een nieuwe auto nodig wegens gezinsuitbreiding.

Ja, maar zet die kosten eens af tegen de kosten van een onnodig dikke auto.
Jullie betalen wegenbelasting op vermogen en juist vermogen is de belangrijkste factor bij het trekken van een trailer. Wanneer je die meerkosten afzet tegen 4x per jaar een bus huren, moet je uit kunnen tellen wat de beste oplossing is.

It will never be perfect. Make it work.

Leuke dingen doen met je paard? http://www.nvvr.info

Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-20 08:56

Of ze moeten voor een pick-up gaan. In België valt dat onder lichte vracht en betaal je weer een heel stuk minder aan wegenbelasting. Zit je wel beperkt in keuze zoals Nissan navarra, mitsubishi L200, dodge ram, Toyota hilux,Isuzu etc.

s0173957
Berichten: 5386
Geregistreerd: 19-06-08

Re: [INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-20 09:06

Mercedes X, Volkswagen Amarok, Ford Ranger, Ssangyong, ...
Keuze genoeg. Maar die drinken dan wel weer allemaal minstens 9l en voor 25k zal je geen relatief recente vinden.

Everybody is a genius.
But if you judge a fish on it's ability to climb a tree, it will live it's whole life believing it is stupid....

Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-20 09:22

Parkeren in de stad is alleen wat krapper en dan moet je met een oudere nog geluk hebben dat je de LEZ in mag.

Rex_Rolfo
Berichten: 5372
Geregistreerd: 27-07-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-20 09:35

Amke_Silver schreef:
Wij zouden hiermee af en toe (lees 4 keer per jaar) een trailer mee willen trekken. Dit voor 2 paarden,


Rex_Rolfo schreef:
Snuffel eens in deze door Sizzle gevonden lijst met gewichten per model vanaf 1800 kg:
http://www.mit-pferden-reisen.de/files/ ... 1800kg.pdf

Of je laat autotrack zoeken op trekgewicht: http://www.autotrack.nl


De standaard anderhalfpaards trailer met één paard is met een fatsoenlijke gezinsauto (al dan niet met een SUV sausje overgoten) prima te trekken. Een tweepaards met twee paarden wordt lastiger, dat merk je ook meteen in de dagelijkse kosten.

s0173957
Berichten: 5386
Geregistreerd: 19-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-20 09:39

Ik rij, als zelfstandige, met een Amarok.
Auto rijdt echt goed (vooral owv de 3.0l V6 motor) en is best luxueus (niet zoals een premium wagen, maar toch).
Ik maak daar geen geheim van, ik heb die vooral gekocht owv het fiscale voordeel.

Ik heb het hier al eens gepost, quasi zelfde aankoopprijs als mijn vader z'n Mercedes GLC (ook op de zaak), scheelt dat tussen de auto's €18 000 op 5 jaar tijd (BTW, BIV, taks, verbruik, ... meegeteld).
Als particulier heb je natuurlijk die BTW aftrek niet, maar dan nog geen inschrijvingstaks en slechts €147 taks per jaar...

Everybody is a genius.
But if you judge a fish on it's ability to climb a tree, it will live it's whole life believing it is stupid....

Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-20 14:19

Ik rij particulier ook een mitsubishi pajero sport omgebouwd naar lichte vracht omwille van het fiscale voordeel hoor. Nu rij ik mss 3x/maand met de trailer maar vanaf maart wordt dat weer 3-4x/week, dat verschilt wel natuurlijk. En dan ook diverse afstanden, van 15 km enkele rit tot 100+ km enkele rit (iets met eventings enzo...).

Optiwolk
Berichten: 4783
Geregistreerd: 22-02-11

Re: [INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-20 23:34

Amarok is in België wel uit productie, enkel verkoop stockmodellen heb in me laten vertellen.
Ivm de vervuiling en de LEZ enzo dacht ik

Z1+10 :D
Bit-& bridlefitter, instructrice, sport- en shiatsumassage voor paarden.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: SentiBot en 53 bezoekers