Siersma schreef:Heeft er iemand ervaring met een Fiat Marea Weekend voor de trailer? Ik heb nu zon auto en zou eigenlijk ook graag een 2 paards trailer willen. Heb overigens nog niet gekeken of tie t uberhaubt mag trekken, maar gaat me er meer om hoe die zich voor een trailer gedraagd.
Siersma schreef:Citaat:
Kennis van ons heeft een Marea voor een boottrailer van 800kg en dat rijdt prima, hij heeft de sterkste variant (2.4jtd) en mag 1400kg trekken. Kogeldruk niet bekend. De Marea heeft nogal de neiging om door te hangen/ achterover te hangen als de achterbak vol zit in combinatie met de aanhanger. Een 2 paard trailer met 1 paard/ pony erin zou net kunnen, maar een volle twee paards kan niet.
Zou in mijn geval gaan om 2paards met 2 haflingers erin. Ik heb een 1.6, dus nogal wat lichter dan die van je kennis. Dus moet t dan niet doen geloof ik. Ben ook nog maar aan het rondkijken, dus was gewoon nieuwsgierig.
Is inderdaad niet mogelijk.
De 1.6 mag zelfs maar 1200 kg trekken, en dat bij 70 kg kogeldruk.
Je mag er dus theoretisch nog niet eens een anderhalf paards achter hangen.
De meeste anderhalf paards hebben een tmm van 1300/1350 kg en een kogeldruk van zo'n 75 kg. Die kogeldruk nekt je dus zowieso.
Oh ja, 103 pk / 144 Nm is ook niet direct geschikt om een trailer mee te trekken.
Kaatje schreef:Mag een Kia Sorento een 2-paards trailer trekken?
Dat ligt net aan het type.
De 2.4 benzine versie van 2002-2006 i.i.g. niet.
En alle nieuwste versies van 2009-2010 ook niet.
De rest als het goed is allemaal wel.
De 2.4 benzine mag weliswaar 2300 kg trekken, wat ruimschoots genoeg zou moeten zijn. Echter mag je maar 92 kg kogeldruk hebben. En voor een 2-paards is minimaal 100 kg toch wel het minimum.
Voor de laatste versie geldt eigenlijk hetzelfde verhaal, 2000 kg trekgewicht is voldoende, maar je mag maar 80 kg kogeldruk hebben, ook weer niet voldoende dus.
Nu kun je zeggen, wat kan die kogeldruk me schelen, daar wordt toch niet naar gekeken. Daar heb je gelijk in, bij een standaard controle meestal niet inderdaad, maar als je een keer daadwerkelijk bij een ongeluk betrokken raakt ga je nat. Want de verzekering zal er wel naar kijken.