[INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-20 06:57

Noahh_h schreef:
Wat een fijn topic.
Ik ben op zoek naar een auto voor een tweepaards trailer. Ik heb BE en rij altijd met 1 paard.
Nu kan mijn man via het werk een auto leasen. Zij rijden allemaal in een Renault. Niet onze eerste keus, maar ja.
https://www.autotrack.nl/tweedehands/re ... e/48582385
Zou zoiets kunnen en heeft iemand ervaring of het fijn rijdt?

Ik heb 0,0 verstand van auto’s en al helemaal niet wat betreft trailers. Mijn man heeft wel een beetje verstand van auto’s in het algemeen. Maar ook niet wat betreft het trekken van een trailer. Hiervoor had ik een 1,5 paards.


Mijn ouders hebben deze auto en ik heb er 1x met de trailer mee gereden (1,5p ifor). Ik vond het niet fijn rijden, de auto mist vermogen en ik had het idee dat de trailer er met de auto vandoor ging. Het is natuurlijk ook een lichte auto. Een tweepaards zou ik er helemaal niet achter doen, mag de auto dat wel trekken? Ik zou 'm niet aanraden maar misschien dat er bokkers met deze auto zijn, die wel positief zijn. Ik heb er natuurlijk maar 1x 200km mee gereden.


neile
Berichten: 2014
Geregistreerd: 09-01-10

Re: [INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-20 07:55

Een nieuwe Mégane mag 1750 trekken, zowel de benzineversie als de diesel. Daarmee doet hij het beter dan vele vergelijkbare wagens van die grootte. Hoe hij rijdt, geen idee. Maar ik heb hem zelf wel degelijk overwogen maar ik wou niet nieuw kopen. Erna kwam ik een 2ehands 2.0 Mondeo tegen, die is het geworden. Als het voor een 1.5paardstrailer achter te hangen is en je wil niet gaan 4x4en in de weide met trailer lijkt me dat op papier althans zeker te lukken.

Yeguada La Musa
Seni Diosa - Seni Rapida x Seni Indio
Solea WH - Hada WH x Catavino LG

TE KOOP: 17.5 inch Adam Ellis dressuurzadel, zwart, medium-wide boommaat, demo-model, met lak afwerking op de lepel. Stuur pb'tje voor vrijblijvend meer info en foto's.

Optiwolk
Berichten: 4783
Geregistreerd: 22-02-11

Re: [INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-20 10:23

Had Varekaj geen Renault vroeger?
Je kan eventueel eens terugzoeken in haar berichten hier.

Z1+10 :D
Bit-& bridlefitter, instructrice, sport- en shiatsumassage voor paarden.

Noahh_h
Berichten: 256
Geregistreerd: 28-06-17

Re: [INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-20 12:24

Ik zal eens terug lezen in andere berichten.

De “oudere” versie van de Megane zijn wel echt minder. Ik weet dat een stalgenoot er vroeger mee reed. Volgens mij kon die ook maar 1200 of 1300 trekken. De nieuwere Megane kan 1700 trekken. Dat is best een verschil. Het gaat wel om een tweepaards trailer. Wel met 1 paard en heel miss soms een keer een A pony.

Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-20 12:39

Ik had een megane grand scenic inderdaad die 1300 of 1500 zou mogen trekken. Werd me door de renaultdealer ten stelligste afgeraden om er een paardentrailer achteraan te knopen. Caravan kon wel. Als een dealer het al afraadt dan denk ik wel dat dat een gegronde reden zal hebben. Auto was van zichzelf vrij zwaar maar reed verder wel lekker zuinig, comfortabel en lag als een huis op de weg.

1700 trekvermogen en daar een 2-paards achter... moet je dat willen? Ben even kwijt of je BE hebt of niet, maar die trailers wegen uit zichzelf vaak al 900kg leeg. Dan heb je 800kg aan laadvermogen. Voor een standaardpaard is dat genoeg maar daar kan je dan geen A-pony meer bijzetten, dan zit je gegarandeerd op overbelasting. (Ter vergelijking, mijn mini's van 80 en 90cm wegen al 150kg/stuk zonder overgewicht. Gewogen in de kliniek).

GamblersCup
Berichten: 13426
Geregistreerd: 11-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-20 18:01

Even tussendoor... ik zag dat dit topic al 11,5 jaar loopt... gek idee hoor!

Pensioenplek ponymerrie aangeboden: https://www.bokt.nl/markt/ad/517607/dui ... ponymerrie

Blussem
Berichten: 1707
Geregistreerd: 11-03-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-20 22:25

Ik weet ook niet beter dat de Mégane max 1.300kg mochten trekken.
Uitvoering die jij auto track hebt gevonden heeft 140pk en 240 Nm koppel. Zou prima moeten gaan met 1,5p trailer.

2p zou ik niet doen, al is wel leuk dat met deze auto het wel mag mocht je keer willen doen voor een kort stukje over alleen maar 50km/h wegen.


Edit, ik zie dat hun 100pk uitvoeringen ook 1.700kg mogen trekken. Hoe heeft Renault dit voor elkaar gekregen bij de type goedkeuringen. Geloof wel maar dat dit niet zo heel snel meer rijdt wanneer je dit doet :D

s0173957
Berichten: 5386
Geregistreerd: 19-06-08

Re: [INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-20 10:02

Even een vraag niet over trailers, maar iets wat mij de laatste tijd meer en meer opvalt bij vrachtwagens.
Waarom zijn er zo veel waarbij de paarden met het hoofd naar rechts staan?
Onhandig voor opladen (paard draait niet achter je door waardoor ze soms moeilijker indraaien) en al zeker onhandig voor opzadelen...
Ik zou denken dat het te maken heeft met gewicht, maar dan zie ik nog niet in waarom dat dan precies zo zou zijn...

Everybody is a genius.
But if you judge a fish on it's ability to climb a tree, it will live it's whole life believing it is stupid....

Sideswipe
Berichten: 285
Geregistreerd: 03-05-19
Woonplaats: Gliese581-d

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-20 10:05

Blussem schreef:
Edit, ik zie dat hun 100pk uitvoeringen ook 1.700kg mogen trekken. Hoe heeft Renault dit voor elkaar gekregen bij de type goedkeuringen. Geloof wel maar dat dit niet zo heel snel meer rijdt wanneer je dit doet :D



Ik had dit destijds met de eerste generatie van de Citroen C4. Die mocht 1635kg trekken met de 1.6 diesel. Dat vond iedereen (zelfs de dealer) best wel veel.

Ik vermoed dat de franse producenten een andere meting/normering hanteren die het trekgewicht bepalen (dit weet ik dus niet, ik denk dit gewoon)

Overigens had ik met de C4 na 10.000 km een kapotte versnellingsbak, krakende auto thv de achterbank en spontaan scheurende voorramen. Denk dat die auto het trekwerk niet zo leuk vond.... :D

https://www.ruitersporthoeve.nl
Dealer van:
*Rambo*Bucas*Rhino*Amigo*Micklem*ICE-vibe*Cavallo*Harry'sHorse*Mountain Horse*Horka*Sectolin*Montey Roberts*Kerbl*Birth Alarm*Tacx*Rapide*Macna cooling vest*

s0173957
Berichten: 5386
Geregistreerd: 19-06-08

Re: [INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-20 10:40

Zo'n citroën vond gewoon rijden ook niet leuk...
Schoonouders hadden zo eentje, die heeft meer niet gewerkt dan wel, vooral de luchtvering was een ramp bij dat wrak.

Everybody is a genius.
But if you judge a fish on it's ability to climb a tree, it will live it's whole life believing it is stupid....

Sideswipe
Berichten: 285
Geregistreerd: 03-05-19
Woonplaats: Gliese581-d

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-20 10:54

s0173957 schreef:
Zo'n citroën vond gewoon rijden ook niet leuk...
Schoonouders hadden zo eentje, die heeft meer niet gewerkt dan wel, vooral de luchtvering was een ramp bij dat wrak.

_/-\o_ _/-\o_ _/-\o_

Ik roep al jaren dat citroens rijdende constructie fouten zijn...met als uitkomst dat ik versleten word als de dorpsgek :+ .

EIndelijk een lotgenoot en een medestander *\o/* *\o/* *\o/* *\o/*

:+

(ff mijn eigen tekst kopieren van een eerdere post..........)
Die citroen dingen zijn nog niet goed genoeg als hooifruif! Het verhaal is nog veel erger.
Die auto ging letterlijk om de hoek al stuk (dus net 300mtr mee gereden, hagelnieuwe auto). Stuurbekrachtigingpomp stuk. Twee weken een leenauto gehad.
Bij ca 15000km een nieuwe versnellingsbak
Ik had ook een keer dat er condenswater uit uit het dashboard kwam, daarna was het radio/autoinformatie display naar de knoppen.
Met het trekken ook een keer rook uit het dasboard gehad, hebben ze nooit de oorzaak van kunnen vinden. Veel storingen aan de elektrische ramen en deursloten. 4 keer een nieuw voorraam in gekomen.
Het is echt bende! Ik dacht echt dat ik een chinese imitatie had.

https://www.ruitersporthoeve.nl
Dealer van:
*Rambo*Bucas*Rhino*Amigo*Micklem*ICE-vibe*Cavallo*Harry'sHorse*Mountain Horse*Horka*Sectolin*Montey Roberts*Kerbl*Birth Alarm*Tacx*Rapide*Macna cooling vest*

Blussem
Berichten: 1707
Geregistreerd: 11-03-19

Re: [INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-20 11:16

Misschien hebben die Fransen auto's wat meer last van maandag ochtend exemplaren? Dat hoeft namelijk niet te zeggen dat al die auto slecht zijn maar dat je wel wat meer gelukt moet hebben.

Maar idd wel goede vraag of die auto wel heel blijft op lange termijn met 1700kg er achter. Al zal ik dit alleen over 50km/h wegen doen.

Waratje
Berichten: 10176
Geregistreerd: 03-11-03
Woonplaats: Bennekom

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-20 11:30

s0173957 schreef:
Even een vraag niet over trailers, maar iets wat mij de laatste tijd meer en meer opvalt bij vrachtwagens.
Waarom zijn er zo veel waarbij de paarden met het hoofd naar rechts staan?
Onhandig voor opladen (paard draait niet achter je door waardoor ze soms moeilijker indraaien) en al zeker onhandig voor opzadelen...
Ik zou denken dat het te maken heeft met gewicht, maar dan zie ik nog niet in waarom dat dan precies zo zou zijn...

Deel is dezelfde reden dat je in een tweepaardstrailer 1 paard op links laadt, dus inderdaad gewichtsverdeling (de voorbenen staan niet in de buurt van de buitenwand). Tweede reden kan zijn dat het paard dan minder verkeer voor de neus langs krijgt door het raampje, kan rustiger zijn. Leer je paard om van rechts geleid te worden en het probleem van indraaien is ook opgelost ;)
Onhandig met opzadelen valt wel mee, het werkt gewoon anders dan vanaf de andere kant, maar dat is gewoon effe wennen. 8-)

Wees consequent, maar niet altijd....
If nothing goes right, go left!

ikke
Berichten: 37523
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-20 17:00

Sideswipe schreef:
s0173957 schreef:
Zo'n citroën vond gewoon rijden ook niet leuk...
Schoonouders hadden zo eentje, die heeft meer niet gewerkt dan wel, vooral de luchtvering was een ramp bij dat wrak.

_/-\o_ _/-\o_ _/-\o_

Ik roep al jaren dat citroens rijdende constructie fouten zijn...met als uitkomst dat ik versleten word als de dorpsgek :+ .

EIndelijk een lotgenoot en een medestander *\o/* *\o/* *\o/* *\o/*

:+

Dat staat dan in schril contrast tot de XM van een neef die hij enkele jaren terug met 600k op de klok kocht en nog steeds mee rond rijdt en ja, die auto moet aan 50k per jaar best werken voor de kost.
Hij weet dan wel weer elk schroefje van die auto te vinden want hij doet alles zelf.

It will never be perfect. Make it work.

Leuke dingen doen met je paard? http://www.nvvr.info

Blussem
Berichten: 1707
Geregistreerd: 11-03-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-20 17:45

Precies. Vandaar zat persoonlijk zelf niet zo veel waarde hect aan de verhalen dat bepaalde merken slechte autos maken. Vaak zijn die ervaringen ook van auto van +10 jaar terug terwijl ik het heb over een auto die 5 a 2 jaar geleden uit de fabriek is gekomen.
Waar wel meer waarde aan hect is van wat voor soort motor zit er in, hoe wordt die belast, welke technieken en wat zijn de ervaringen met dit motor blok.
En bij bij voorkeur zo simpel motorblok met min mogelijk toeters en bellen. Wat er niet op zit kan ook niet kapot.

Yaffie
Berichten: 223
Geregistreerd: 10-01-18

Re: [INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-20 22:34

Even een vraagje over terugkeuren van de trailer. Hoop dat iemand me even kan helpen. Ik ben een beetje onzeker over welke formulieren ik moet hebben voor het terugkeuren van een trailer. Is dat op deze site? https://www.rdw.nl/particulier/voertuig ... ekenplicht

Aangezien er alleen staat terugkeuren naar 750kg. En dat is niet wat ik wil, ik wil de trailer terug laten keuren van 1600kg naar 1200kg, omdat ik gepland stond voor mijn e rijbewijs tijdens de coronacrisis en mijn gehele combinatie te zwaar is voor B rijbewijs en mijn paard een licht diertje is.

En heeft iemand enig idee hoe lang dat gaat duren? Hoeveel werkdagen zeg maar.

Het rdw is telefonisch nogal slecht te bereiken en per mail duurt het antwoord ook lang. Ik wil graag zo snel mogelijk de weg op.


Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-20 22:42

Mogen jullie nog de weg op dan met paard en trailer voor gewone verplaatsingen?

Granoek
Blogger
Berichten: 10468
Geregistreerd: 26-11-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-20 22:45

Varekaj schreef:
Mogen jullie nog de weg op dan met paard en trailer voor gewone verplaatsingen?

In Nederland mag alles :')
*insert Calimero syndroom*

Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-20 22:49

Dat is niet eerlijk ^)

Yaffie
Berichten: 223
Geregistreerd: 10-01-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-20 22:52

Rex_Rolfo schreef:


Thnx heel fijn!!

Varekaj schreef:
Mogen jullie nog de weg op dan met paard en trailer voor gewone verplaatsingen?


Hier in het Noorden van Nederland zeker wel. Ik ga met mijn paard nog op buitenrit. Het is bij ons relatief rustig met de uitbraak en ik ga op tijden dat er weinig mensen in het bos zijn en pak onbekende routes. Kom bijna niemand tegen. Heb nu gezinslid die me dan brengt, maar wil zo graag zelf gaan.

Granoek
Blogger
Berichten: 10468
Geregistreerd: 26-11-13

Re: [INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-20 23:37

Wij mogen ons paard nog ‘aan de hand uitlaten’. :') of rijden in je eigen wei of piste

Blussem
Berichten: 1707
Geregistreerd: 11-03-19

Re: [INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-20 12:14

Hier kan ook alles. Ik zie probleem ook niet, zolang je afstand houdt is niks aan de hand.

Sterker nog, ze treden hier pas op wanneer meer dan twee personen zich niet aan de 1,5 meter houden.

Onali
Berichten: 18446
Geregistreerd: 16-03-06

Re: [INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-20 11:39

In het midden van Nederland zijn alle bos parkeerplaatsen gesloten. Eerst alleen paasweekend nu ook doordeweeks.

Dit ter vorkoming dat mensen massaal kwamen of dat nu MTB-ers, ruiters of wandelmensen zijn.
Auto parkeren waar het niet mag levert een fikse boete op.

Black is the colour of my true love's hair

Freyr
Berichten: 690
Geregistreerd: 20-07-17

Re: [INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-20 21:26

Heeft iemand ervaring met de Audi allroad Quattro voor een tweepaardstrailer?

Ooit zal ik mijn geliefde auto van nu moeten gaan vervangen en deze sprak mij opzich wel aan. Ben benieuwd naar jullie ervaringen!

Tikfouten zijn te danken aan mijn telefoon


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 63 bezoekers