[INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Niello
Berichten: 824
Geregistreerd: 22-12-12

Re: [INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-20 15:37

Het verhaal van de Freelander herken ik helemaal niet. Heb de mijne al 15 jaar en eigenlijk had hij allang weg gemoeten, want ik rij veel te weinig voor een diesel. Kan tot nu toe geen fijne vervanger vinden op benzine. Rij altijd wel met 1 paard in een 2-paards Bockmann trailer. Weet wel dat het van belang is dat de combinatie goed horizontaal ligt.

ikke

Berichten: 37541
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-20 15:49

Sideswipe schreef:
ikke schreef:
Van rotte ophangrubbers wordt elke auto een dweil......

Daarnaast heeft grijs kenteken ook voor particulieren zin; je betaalt geen provinciale opcenten op de motorrijtuigenbelasting en die opcenten lopen op tot 50%!

Voorbeeldje van mijn Volvo:
basis 145 euro
opcenten 103 euro
totaal 248 euro

Bij grijs kenteken zou ik dus maar 145 betalen, in plaats van de 248 die ik nu meet geel kenteken betaal. Noem dat maar niks......


Elke auto rijd eigenlijk als een dweil (zeg ik als motorrijder.....) Flauwe grap

Ik weet niet of die opcenten nou veel zijn verandert maar in mijn geheugen scheelde het minder (maar goed ik ben geen computer ;-) )
Als ik die auto nu nog zou hebben dan is het €443 vs €565 per kwartaal (grijs of geel). Dan zou ik me nog afvragen wat het beste is. Nadeel van die auto vond ik ook de dichte achterzij ramen, de rechter achterportier had ook een dicht raam.

Die Freelander had ik wel met trailer (Hotra Elegance ) naar de universele autodealer gebracht om te kijken wat er mis was. Zijn idee was het gewicht van de auto dat die te laag was. De auto had ca 40dkm erop. Ik weet niet of ie versleten rubber had. Zonder trailer reed ie best strak voor zo'n hoog model auto.

Later had ik nog een Trooper (1987) gehad en die was niet veel zwaarder maar daar merkte je zowat niet dat er een trailer achter hing. Dus mijn vermoeden is dat de lengte/wielbasis van de trekkende auto ook een belangrijke rol speelt.

De meeste dealers hebben geen idee hoeveel invloed ophangrubbers op weggedrag hebben. Erger; ze weten geeneens hoe dat te controleren!
Ik merk zowel op de LR- als Volvo- als Saab-fora dat de serieuze bezitter meer te melden heeft dan de gemiddelde garage. Daarbij valt ook op dat er vaak twee of drie garages genoemd worden als goede specialist die echt weten waar ze het over hebben.

Wielbasis speelt wel een rol maar een korte Land Rover op een goed onderstel rijdt vele malen stabieler dat een versleten lange 130......

Sideswipe

Berichten: 285
Geregistreerd: 03-05-19
Woonplaats: Gliese581-d

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-20 12:55

Niello schreef:
Het verhaal van de Freelander herken ik helemaal niet. Heb de mijne al 15 jaar en eigenlijk had hij allang weg gemoeten, want ik rij veel te weinig voor een diesel. Kan tot nu toe geen fijne vervanger vinden op benzine. Rij altijd wel met 1 paard in een 2-paards Bockmann trailer. Weet wel dat het van belang is dat de combinatie goed horizontaal ligt.


Dit al lastig te vergelijken.
Ik reed de benzine versie en met 2 paarden (nouja een tenger paard vn 160 en een halve arabierenpony van 150).
Ik had het spul toen wel op de weegbrug gezet bij een vriend op zijn werk (die woog in stapjes van 20kg) en ik zat toen wel net onder de 2000kg, dus wel op de grens van de auto.

Een 2p trailer met 1 paard erin kan ook wel getrokken worden door een grotere personenauto (zoals een Octavia of Mondeo). Dan heb je met de Freelander en zijn 4wd wel een heel stuk over. Dus dat je dat niet herkent is dan wel logisch.

Daarnaast had ik toen een trailer van Hotra (model Elegance).
Nu heb ik zelf sinds 2 jaar ook een Bockmann (Master) en die is op zich zelf ook al fijner achter de auto (Octavia). Zeker als de weg wat slechter is merk ik wel dat de Bockmann rustiger rijd.
Dit kan ook zijn dat ik deze trailer nieuw heb en de Hotra was al 2de hands. Dat van de versleten ophangrubbers van "Ikke" zou ook zomaar voor een trailer kunnen gelden.

Sideswipe

Berichten: 285
Geregistreerd: 03-05-19
Woonplaats: Gliese581-d

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-20 13:04

ikke schreef:
De meeste dealers hebben geen idee hoeveel invloed ophangrubbers op weggedrag hebben. Erger; ze weten geeneens hoe dat te controleren!
Ik merk zowel op de LR- als Volvo- als Saab-fora dat de serieuze bezitter meer te melden heeft dan de gemiddelde garage. Daarbij valt ook op dat er vaak twee of drie garages genoemd worden als goede specialist die echt weten waar ze het over hebben.

Wielbasis speelt wel een rol maar een korte Land Rover op een goed onderstel rijdt vele malen stabieler dat een versleten lange 130......



Dat zou dan ook wel kunnen + dat ik wel op de grens van 2000kg zat.

Van de liefhebbers herken ik wel ja. Zelf ben ik een Yamaha R1 hobbyist en merk dat de kennis op diverse fora hoger is dan de meeste merkdealers. Zeker met generatiespecifieke kwaaltjes.


Jij zit nog wel in de auto's. Wat is tegenwoordig nog een goede trek auto voor twee paarden in de tweede hands markt?
De keuze is nu kleiner als vroeger heb ik het idee. De meeste hebben alleen de BlufSUV's in het assortiment dus heb je alleen nog een Rangerover of Jeep

Niello
Berichten: 824
Geregistreerd: 22-12-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-20 13:05

Iemand ervaring met een Lexus RX of andere benzine hybride 4WD als trekauto?
Laatst bijgewerkt door Niello op 03-01-20 13:21, in het totaal 1 keer bewerkt

Sideswipe

Berichten: 285
Geregistreerd: 03-05-19
Woonplaats: Gliese581-d

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-20 13:20

Niello schreef:
Iemand ervaring met een Lexus RX of andere benzine hybride als trekauto?



Van horen zeggen: De toyota RAV Hybrid en dan de 4wd versie mag 1800 kg trekken.. Dit is van horen zeggen dus weet het niet zeker.

SensaHorses
Berichten: 708
Geregistreerd: 19-05-13

Re: [INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-20 14:12

Sideswipe; Ik denk dat je dan de Mercedes ML's en BMW X5 van 2008/2009, misschien ook wel de jongere, dat weet ik zo niet, in je rijtje kan zetten. De meesten mogen 3500kg trekken.

Granoek
Blogger

Berichten: 10470
Geregistreerd: 26-11-13

Re: [INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-20 14:30

Onze x5 mocht maar 2700 trekken helaas (in welke mate dat met de motor te maken heeft of kan verschillen weet ik niet)

ikke

Berichten: 37541
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-20 16:15

Sideswipe schreef:
Daarnaast had ik toen een trailer van Hotra (model Elegance).
Nu heb ik zelf sinds 2 jaar ook een Bockmann (Master) en die is op zich zelf ook al fijner achter de auto (Octavia). Zeker als de weg wat slechter is merk ik wel dat de Bockmann rustiger rijd.
Dit kan ook zijn dat ik deze trailer nieuw heb en de Hotra was al 2de hands. Dat van de versleten ophangrubbers van "Ikke" zou ook zomaar voor een trailer kunnen gelden.

In z'n algemeenheid geldt dat ook voor rubbers van je trailer. Of dat in jouw specifieke geval ook is, kan ik natuurlijk niet beoordelen.
Ik heb wel enkele jaren terug de rubbers van mijn caravannetje laten vervangen; dat heeft best wat (positieve) invloed op het rijgedrag......

Ik ben liefhebber en bezitter (hobby-ist/knutselaar) van Land Rovers. Dat is niet helemaal hetzelfde als "in de auto's zitten" :D maar de grote middenklassers zijn tegenwoordig prima in staat 2000kg te trekken. Punt blijft toch gewicht (=kostenpost wegenbelasting). Als dat overkomelijk is neem je naar mijn mening een Zweed, Duitser of Japanner, waarbij het meer van belang is dat de individuele auto technisch in goede staat is dan de reputatie van het merk.

Of zoals iemand hier Soepbarrels afraadde omdat ze zelf een afgeragt exemplaar heeft gehad die veel geld gekost heeft maar niet goed kwam (kwaliteit garage??) terwijl je overal leest en hoort dat juist Soepbarrels bijna onverwoestbaar zijn. Behalve die ene dus.......
Soepbarrels zijn voor mij de uitzondering op de Koreaanse regel dat je terughoudend moet zijn met trailers achter een koreaan. Het lijkt allemaal heel leuk en aardig, maar op het moment dat je ze aan het werk zet, zuipen ze als een klooster tempeliers en prestaties ho maar.

BMHP
Berichten: 1507
Geregistreerd: 15-12-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-20 16:32

ikke schreef:
Ik ben liefhebber en bezitter (hobby-ist/knutselaar) van Land Rovers. Dat is niet helemaal hetzelfde als "in de auto's zitten" :D maar de grote middenklassers zijn tegenwoordig prima in staat 2000kg te trekken. Punt blijft toch gewicht (=kostenpost wegenbelasting). Als dat overkomelijk is neem je naar mijn mening een Zweed, Deuitser of Japanner, waarbij het meer van belang is dat de individuele auto technisch in goede staat is dan de reputatie van het merk.

Of zoals iemand hier Soepbarrels afraadde omdat ze zelf een afgeragt exemplaar heeft gehad die veel geld gekost heeft maar niet goed kwam (kwaliteit garage??) terwijl je overal leest en hoort dat juist Soepbarrels bijna onverwoestbaar zijn. Behalve die ene dus.......
Soepbarrels zijn voor mij de uitzondering op de Koreaanse regel dat je terughoudend moet zijn met trailers achter een koreaan. Het lijkt allemaal heel leuk en aardig, maar op het moment dat je ze aan het werk zet, zuipen ze als een klooster tempeliers en prestaties ho maar.


https://www.subaru.co.jp/en/

met Koreaan bedoelje een KIA????

Rex_Rolfo

Berichten: 5379
Geregistreerd: 27-07-13

Re: [INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-20 16:39

De Koreaanse soep wordt niet zo heet gegeten als ze hem in Japan opdienen _O-

BMHP
Berichten: 1507
Geregistreerd: 15-12-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-20 18:06

Rex_Rolfo schreef:
De Koreaanse soep wordt niet zo heet gegeten als ze hem in Japan opdienen _O-

Het is de grootste AWD producent.
Met 18 jaar heb ik de mijn Forester vervangen met een Engels gevaar.
Wortelnotenhout, dubbel panoramadak en een upgrade van 1750 naar 2000 kg achter de auto.
grootste verschil is de instap, zelfs de Forester is laag bij de Freelander 2

SensaHorses
Berichten: 708
Geregistreerd: 19-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-20 19:55


ikke

Berichten: 37541
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-20 20:13

Rex_Rolfo schreef:
De Koreaanse soep wordt niet zo heet gegeten als ze hem in Japan opdienen _O-

Verroest, die zit dan echt verkeerd; ik was er van overtuigd dat Subaru uit Korea kwam, maar dat klopt dus niet!

Rex_Rolfo

Berichten: 5379
Geregistreerd: 27-07-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-20 20:25

Daarom zijn ze ook zo goed, het zijn échte Japanners. Er is wel een fabriek in de Unaaitmesteeds maar het zou zo maar kunnen dat alle Subaru's in Europa daadwerkelijk uit het land van de rijzende zon komen.

Sideswipe

Berichten: 285
Geregistreerd: 03-05-19
Woonplaats: Gliese581-d

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-20 11:05

ikke schreef:
Ik ben liefhebber en bezitter (hobby-ist/knutselaar) van Land Rovers. Dat is niet helemaal hetzelfde als "in de auto's zitten" :D maar de grote middenklassers zijn tegenwoordig prima in staat 2000kg te trekken. Punt blijft toch gewicht (=kostenpost wegenbelasting). Als dat overkomelijk is neem je naar mijn mening een Zweed, Duitser of Japanner, waarbij het meer van belang is dat de individuele auto technisch in goede staat is dan de reputatie van het merk.


Dat bedoelde ik er wel mee met in de auto's zitten ;-) Niet zozeer dat je in de handel zit of als professie maar wel "in" de technische kant en verstand van zaken..

We hebben nu twee grote paarden dus als ik met twee paarden op pad zou willen dan zit je al weer aan de 2200 kg (grof ingeschat). Dus dan krijg je toch iets van een 4wd auto.
Of de keuze maken om met 1 paard op pad te gaan, dat kan ook.


Ik ben zowieso wel Pro- Japans en Pro duits als het om auto's (en techniek) gaat.

Sideswipe

Berichten: 285
Geregistreerd: 03-05-19
Woonplaats: Gliese581-d

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-20 11:16

SensaHorses schreef:
Granoek schreef:
Onze x5 mocht maar 2700 trekken helaas (in welke mate dat met de motor te maken heeft of kan verschillen weet ik niet)


Oja, daar zit dan dus wel verschil in.
https://www.autoweek.nl/occasions/bmw/x ... m=referral
Bijvoorbeeld deze mag wel 3500kg trekken.



Dit bedoel ik dat een keuze van trekauto's nu minder is.
Mijn Terrano2 kocht ik destijds voor 7000 (met 130dkm) en niet zo netjes met wat kleine lakschades. (maar het was een paardenauto dus niet erg).
De Sorento was iets duurder maar zat onder de ton.
De Frontera was toen 11000 met 80dkm erop.

Konden de trailer makkelijk trekken. Deze BMW is wel mooi maar ook gelijk wel een stuk duurder.
Het is nu dus alleen de keuze uit diverse sjiekere en luxere 4x4 autos's zoals een X5, Landcruiser of een Rangerover.

Britt_xxx
Berichten: 1023
Geregistreerd: 05-03-19
Woonplaats: Rotterdam

Re: [INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-20 20:38

Zou iemand mij kunnen adviseren over de volgende auto?
Nooit een paard gehad, dus de eerste keer dat we een auto kopen met in het achterhoofd het trekgewicht en dergelijke.
Mijn vraag; zou ik met een BMW 218i Gran Tourer een 1,5 paardtrailer kunnen trekken met een haflinger erin? (Geremd trekvermogen 1300kg)
Alvast bedankt!

LoveBodin

Berichten: 4353
Geregistreerd: 18-12-09
Woonplaats: Under The Northern Lights

Re: [INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-20 20:39

Wat voor trailer is het? En wat voor een haflinger (ouderwets/zwaar type of licht sportpony type)?

Britt_xxx
Berichten: 1023
Geregistreerd: 05-03-19
Woonplaats: Rotterdam

Re: [INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-20 21:09

Trailer zouden we dan af en toe huren, dus geen idee eigenlijk. Haflinger is aan de kleine kant (1.44) maar wel het zwaardere type.

Sideswipe

Berichten: 285
Geregistreerd: 03-05-19
Woonplaats: Gliese581-d

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-20 21:30

Britt_xxx schreef:
Zou iemand mij kunnen adviseren over de volgende auto?
Nooit een paard gehad, dus de eerste keer dat we een auto kopen met in het achterhoofd het trekgewicht en dergelijke.
Mijn vraag; zou ik met een BMW 218i Gran Tourer een 1,5 paardtrailer kunnen trekken met een haflinger erin? (Geremd trekvermogen 1300kg)
Alvast bedankt!



Ik denk dat het niet over houd......dwz, volgens mij zit je al aardig snel op de grens en is het echt afhankelijk van de trailer (alu, polyester, hout) en gewicht van je Haf.

Britt_xxx
Berichten: 1023
Geregistreerd: 05-03-19
Woonplaats: Rotterdam

Re: [INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-20 21:42

Dat klinkt niet ideaal. Zouden we met een auto met trekgewicht 1500 kg veiliger zitten? Of nog te weinig?
Bedankt voor jullie hulp!

Rex_Rolfo

Berichten: 5379
Geregistreerd: 27-07-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-20 21:43

Sideswipe schreef:
Ik denk dat het niet over houd......dwz, volgens mij zit je al aardig snel op de grens en is het echt afhankelijk van de trailer (alu, polyester, hout) en gewicht van je Haf.

Och, trailer 700, Haflinger 500, en dat achter een auto met een eigen gewicht van 1300 kg of meer (afh. van uitvoering), ik heb wel eens combinaties gezien die -althans op papier- slechter voor de dag kwamen.

Onze Zafira (eigen gewicht 1400 kg) mocht 1200 aan de haak. Die heeft heel wat ritten gemaakt met onze Haflinger van 470 kg, probleemloos.

ikke

Berichten: 37541
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-20 23:47

Rex_Rolfo schreef:
Sideswipe schreef:
Ik denk dat het niet over houd......dwz, volgens mij zit je al aardig snel op de grens en is het echt afhankelijk van de trailer (alu, polyester, hout) en gewicht van je Haf.

Och, trailer 700, Haflinger 500, en dat achter een auto met een eigen gewicht van 1300 kg of meer (afh. van uitvoering), ik heb wel eens combinaties gezien die -althans op papier- slechter voor de dag kwamen.

Onze Zafira (eigen gewicht 1400 kg) mocht 1200 aan de haak. Die heeft heel wat ritten gemaakt met onze Haflinger van 470 kg, probleemloos.

Mijn Escorts van amper 1100kg met 1200kg trekgewicht zijn overal in NL geweest met een paard aan de haak. Ze mochten 1200kg trekken en dat woog het spul ook ongeveer, maar ging best. Ja, mijn eigen 90pk TD had het simpeler dan de eerdere ongeblazen versies van de baas, maar ik kwam waar ik wezen wilde.......

Ik vond die trip terug uit Drenthe aan 60km/h in dichte sneeuw (Drenthe heeft na mij drie dagen ingesneeuwd gezeten!) met m'n vrachtwagen veel enger, eerlijk gezegd.........

Sideswipe

Berichten: 285
Geregistreerd: 03-05-19
Woonplaats: Gliese581-d

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-20 10:13

Ik heb een Bockmann comfort (polyester) en de optioneel aluminium vloer en trapwanden maar volgens mij weegt die leeg al 923kg. Dus met zo'n escort of zafira kun je er een shetlander mee vervoeren.... :+

Mijn oude hotra woog in werkelijkheid veel meer als op het kenteken stond. Bleek dat ze die aanhangers kaal keurde en dat later pas de rubberen vloer, de tussenwand, stangen en reservewiel monteerde.
Laatst bijgewerkt door Sideswipe op 10-01-20 10:24, in het totaal 1 keer bewerkt