Ervaringen met de Ifor Williams trailer

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
stefanvi
Berichten: 472
Geregistreerd: 04-08-08
Woonplaats: Krabbendijke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-09 17:43

totaly_H schreef:
Owja, wij hebben er meestal een Volkswagen Transporter voor en 2 friezen erin :D.


Zo, dan ben jij duidelijk niet bang voor overbelading :D

Ik heb zo maar het vermoeden dat het totaalgewicht wat te hoog zal zijn voor de transporter (max 2 ton) en de kogeldruk wellicht ook wel (max 100 kg)


_Patrick_
Berichten: 3306
Geregistreerd: 25-04-07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-07-09 20:50

Wij hebben het nieuwe model gekocht met schuiframen,camera zadelkamer.
Ik dacht uit me hoofd 7500 incl.

Tenzij ze een andere trekhaak er op hebben gezet ;)
Onze heeft 140 kogeldruk, dat houdt in dat wij dan ook een nieuwe trekhaak moet laten maken op de auto.

stefanvi
Berichten: 472
Geregistreerd: 04-08-08
Woonplaats: Krabbendijke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-09 21:52

ManOuke schreef:
Onze heeft 140 kogeldruk, dat houdt in dat wij dan ook een nieuwe trekhaak moet laten maken op de auto.


En wat schiet je daarmee op?
maximale kogeldruk is niet gerelateerd aan de trekhaak opzich, maar aan de auto.
De bouw van de auto bepaalt hoeveel dit maximaal mag zijn. Dit hangt van diverse dingen af zoals achteroverhang, sterkte van chassis, eigen gewicht van de auto enz.
Een andere trekhaak laten monteren is dus geen optie, je zult simpelweg moeten kijken voor een andere auto.

Met 140 kg kogeldruk kun je eigenlijk alleen een 4x4 ervoor zetten. Een SUV redt je dat nog niet eens mee. Ik heb een Nissan Patrol wat een echte 4x4 is en daarvan is de maximale kogeldruk 140 kg om je een idee te geven.


woemp
Berichten: 466
Geregistreerd: 14-04-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-20 08:21

Ik lees hier dat ze Ifor vooral een range rover aanbevelen als wagen? Maar ik dacht aan een lichte vracht zoals Opel vivaro of Renault trafic. Kan dat ook?

ikke
Berichten: 37459
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-20 08:29

woemp schreef:
Ik lees hier dat ze Ifor vooral een range rover aanbevelen als wagen? Maar ik dacht aan een lichte vracht zoals Opel vivaro of Renault trafic. Kan dat ook?

Dit is wel heel oud, maar vooruit: Nee, die bussen komen vaak het trekgewicht te kort en nog vaker kom je in de problemen met je kogeldruk.
Het is niet onmogelijk, maar je moet wel heel goed oppassen dat de waardes een beetje bij elkaar passen.

De huidige generatie is wel iets vriendelijker, maar 2400kg trekgewicht en 150kg kogeldruk is nog steeds wenselijk voor een 2-paards.

It will never be perfect. Make it work.

Leuke dingen doen met je paard? http://www.nvvr.info

woemp
Berichten: 466
Geregistreerd: 14-04-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-20 08:38

ikke schreef:
woemp schreef:
Ik lees hier dat ze Ifor vooral een range rover aanbevelen als wagen? Maar ik dacht aan een lichte vracht zoals Opel vivaro of Renault trafic. Kan dat ook?

Dit is wel heel oud, maar vooruit: Nee, die bussen komen vaak het trekgewicht te kort en nog vaker kom je in de problemen met je kogeldruk.
Het is niet onmogelijk, maar je moet wel heel goed oppassen dat de waardes een beetje bij elkaar passen.

De huidige generatie is wel iets vriendelijker, maar 2400kg trekgewicht en 150kg kogeldruk is nog steeds wenselijk voor een 2-paards.


En wat bedoel je met de huidige generatie? Ik heb eentje gevonden van 2008...

ikke
Berichten: 37459
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-20 08:48

woemp schreef:
ikke schreef:
Dit is wel heel oud, maar vooruit: Nee, die bussen komen vaak het trekgewicht te kort en nog vaker kom je in de problemen met je kogeldruk.
Het is niet onmogelijk, maar je moet wel heel goed oppassen dat de waardes een beetje bij elkaar passen.

De huidige generatie is wel iets vriendelijker, maar 2400kg trekgewicht en 150kg kogeldruk is nog steeds wenselijk voor een 2-paards.


En wat bedoel je met de huidige generatie? Ik heb eentje gevonden van 2008...

2-paards?

Vanaf 2012-2015 ongeveer zijn ze wat lichter geworden. Daarvoor is daar ook wel aan gewerkt, maar de resultaten komen niet echt naar voren op de weegschaal.

Een 2-paards van 2008 weegt in de juiste versie 1200kg leeg......

It will never be perfect. Make it work.

Leuke dingen doen met je paard? http://www.nvvr.info

Sizzle
Berichten: 35603
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-20 09:22

Mijn dealer zij dat de kogeldruk het hoogst is onbeladen en met paard aanzienlijk minder wordt.
Ik zou het nog steeds graag een keer meten maar ik weet niet goed hoe als er een paard in staat.
Kogeldruk voor bewegende massa is sowieso een beetje grijs gebied uiteindelijk. Als je zo‘n bilstangzitter hebt dan komt het heel anders uit dan een paard dat probeert door zijn raam te loeren.

ThioroJarig
Berichten: 3982
Geregistreerd: 10-05-09
Woonplaats: France

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-20 09:32

Hier een ifor anderhalfs en er zeer tevreden over. Mijn neurotische wiebelmuts staat op deze nog het meeste stil (en heb haar al in alles vervoerd, van trailer tot grote vrachtwagen). Ligt perfect achter de auto en ook stabiel op de weg (als knol niet staat te dansen). Merrie laad er ook heel makkelijk op.
Het is wel een oud model dus rammelt flink. Ik heb hem 2dehands gekocht en hij is een 10 tal jaren oud geloof ik. Perfecte bodem en chassis.

Ik trok hem eerst met een tiguan, nu met een seat. Bij beiden voel je de trailer niet (paard wel).

Voor mij perfecte trailer.

Silly_Woman
Berichten: 1664
Geregistreerd: 27-10-04
Woonplaats: In het mooie Brabant!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-20 10:41

Wij hebben een HB511 uit 2016/2017 (weet ik niet precies) met voorlader.

Hij weegt leeg 1000 kg, dus vind het knap als de 506 iets van 400 kg meer weegt :')
(Of waren de oudere modellen zoveel zwaarder?)

De trailer op zichzelf zou incl eigen gewicht 2700 mogen wegen. Maar wij rijden met een VW transporter bus en die mag ‘maar’ 2500 kg. Gelukkig komen we daar niet aan, het zwaarste paard dat wij hebben is ongeveer 750 kg en het 2e paard welke we dan meenemen zal nooit meer dan 550 kilo zijn.

Hij is heerlijk stevig, ligt goed op de weg, het rammelen valt wel mee wanneer er paarden op staan en ze lopen er allemaal zo op. (En mijn kwpnner die niet meer mee op pad hoeft was echt geen makkelijke lader, die is pas op deze wat meer zelfverzekerd geworden)

(Valt het op dat ik fan ben :o _O- )

We always try to do our best for our horses :)

woemp
Berichten: 466
Geregistreerd: 14-04-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-20 07:56

ikke schreef:
woemp schreef:

En wat bedoel je met de huidige generatie? Ik heb eentje gevonden van 2008...

2-paards?

Vanaf 2012-2015 ongeveer zijn ze wat lichter geworden. Daarvoor is daar ook wel aan gewerkt, maar de resultaten komen niet echt naar voren op de weegschaal.

Een 2-paards van 2008 weegt in de juiste versie 1200kg leeg......



Zo een ding hing erop:
[ img ]
Wat zou hij dan wegen ?

ikke
Berichten: 37459
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-20 08:55

Geen idee; dit typeplaatje is van de koppeling. Die mag tot 2700kg gaan, dus je trailer mag nooit meer wegen dan dat :)*

Maar je kunt eronder lezen dat de koppeling 150kg kogeldruk kan/mag hebben. Dat wil niet zeggen dat de auto dat dan ook moet hebben, maar de laagste van beide waardes is leidend; statisch gemeten!

Dynamische krachten mag je vergeten. Je moet er vanuit gaan dat daar in het ontwerp rekening mee gehouden is.

It will never be perfect. Make it work.

Leuke dingen doen met je paard? http://www.nvvr.info

Supertje
Berichten: 7089
Geregistreerd: 03-10-02
Woonplaats: Hoekse waard

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-20 09:00

ikke schreef:
woemp schreef:
Ik lees hier dat ze Ifor vooral een range rover aanbevelen als wagen? Maar ik dacht aan een lichte vracht zoals Opel vivaro of Renault trafic. Kan dat ook?

Dit is wel heel oud, maar vooruit: Nee, die bussen komen vaak het trekgewicht te kort en nog vaker kom je in de problemen met je kogeldruk.
Het is niet onmogelijk, maar je moet wel heel goed oppassen dat de waardes een beetje bij elkaar passen.

De huidige generatie is wel iets vriendelijker, maar 2400kg trekgewicht en 150kg kogeldruk is nog steeds wenselijk voor een 2-paards.


Hier toevallig afgelopen week een Mercedes Vito 120 CDI V6 voor een oudere 2-paards Ifor Williams gezet. Was uit nood, paardje met een darmbeknelling wat als de sodemieter naar de kliniek moest en er was zo snel geen andere wagen beschikbaar. Normaal hebben de eigenaars van de trailer er een Dodge Ram voor staan, gaat toch een stukje makkelijker.
De Vito kon het trekken met 1 kleiner paardje erin (max 2000), en van de Vito is de maximale kogeldruk met 150 kg verrassend hoog, maar toch rijd zo’n bus niet bepaald ideaal met zo’n beest van een trailer.

Run free Jordy.... 1997 - 2021

ikke
Berichten: 37459
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-20 09:23

Supertje schreef:
ikke schreef:
Dit is wel heel oud, maar vooruit: Nee, die bussen komen vaak het trekgewicht te kort en nog vaker kom je in de problemen met je kogeldruk.
Het is niet onmogelijk, maar je moet wel heel goed oppassen dat de waardes een beetje bij elkaar passen.

De huidige generatie is wel iets vriendelijker, maar 2400kg trekgewicht en 150kg kogeldruk is nog steeds wenselijk voor een 2-paards.


Hier toevallig afgelopen week een Mercedes Vito 120 CDI V6 voor een oudere 2-paards Ifor Williams gezet. Was uit nood, paardje met een darmbeknelling wat als de sodemieter naar de kliniek moest en er was zo snel geen andere wagen beschikbaar. Normaal hebben de eigenaars van de trailer er een Dodge Ram voor staan, gaat toch een stukje makkelijker.
De Vito kon het trekken met 1 kleiner paardje erin (max 2000), en van de Vito is de maximale kogeldruk met 150 kg verrassend hoog, maar toch rijd zo’n bus niet bepaald ideaal met zo’n beest van een trailer.

Dat komt omdat jij geen Q4-chassis hebt :D In Duitsland is de Vito met een zwaarder chassis en 4200kg TMM te koop. Dan mag ie 2500kg aan de haak hebben en slingert ie die Ifor waar ie 'm hebben wil. Vriend van me heeft zo'n ding uit Duitsland gehaald en dat is echt de wereld aan verschil met de NL-Vito van z'n vrouw. Zijn full-spec Ifor (2700kg TMM) volgt die bus als een mak lammetje.

It will never be perfect. Make it work.

Leuke dingen doen met je paard? http://www.nvvr.info

besita
Berichten: 6775
Geregistreerd: 30-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-20 09:48

Silly_Woman schreef:
Wij hebben een HB511 uit 2016/2017 (weet ik niet precies) met voorlader.

Hij is heerlijk stevig, ligt goed op de weg, het rammelen valt wel mee wanneer er paarden op staan en ze lopen er allemaal zo op. (En mijn kwpnner die niet meer mee op pad hoeft was echt geen makkelijke lader, die is pas op deze wat meer zelfverzekerd geworden)

(Valt het op dat ik fan ben :o _O- )

Nee hoor :D
Hier ook een grote fan
Leeg maakt ie inderdaad best veel herrie maar geladen valt dat mee
Ik vind het gewoon een super handige trailer vooral door de voorlader ,wij lossen ook nooit meer met achteruitgaan altijd vooraan eraf
Echt elk paard gaat graag op stap met de ifor : nieuwe paarden ,fokmerries ,jonge paarden en veulens ..als we aankoppelen beginnen ze te hinniken om mee te mogen :=

MightyMike
Berichten: 2826
Geregistreerd: 08-11-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-20 10:20

Ze zijn idd zwaar, oerdegelijk en wat minder flitsend om te zien. Mijn man zweerde er bij, maar ik moet eerlijk zeggen voor mij liever een andere trailer. Zoals iemand hier al schreef, alles rammelt, en ik vond hem behoorlijk stug, de stangen, de klep etc. Maar goed, heel persoonlijk, dus gewoon gaan kijken wat je er van vind. Lag hier ook prima achter de auto (wel grote auto idd nodig). Gekocht omdat ik toen een paard had wat achteruit uit stappen enorm spannend vond, maar voorlader was voor dat paard ook geen succes, heb ik uiteindelijk maar heel weinig gebruikt en vind dat vaak met laden helemaal geen succes, achteruit gaat in mijn ervaring veel rustiger met een paard wat weinig trailerervaring heeft. Die vinden het spannend, willen er vaak snel uit en een voorlader geeft ze de kans om er ook snel uit te kunnen. Ik leer ze liever met beleid langzaam en voorzichtig achteruit te stappen, maar ook dat is persoonlijk. Ik heb nog steeds spijt van de verkoop van onze Cheval Liberte, was het niet met Pullman onderstel, model 2004 (niet jaartal), ben het even kwijt, maar dat was een trailer met superfijne vering en wegligging, zo comfortabel voor het paard, lage instap, ik zweer bij dat ding.

StalMelyn
Berichten: 1995
Geregistreerd: 05-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-20 11:03

Ik heb een ifor Williams hb510 uit 2007 en weet niet beter dan dan deze trailer 880kg leeg weegt maar ik ga nu toch twijfelen als ik dit topic lees.
Ik heb er een BMW 3-serie touring voor die 1800 mag trekken. Ik heb welsh B (1.32m) en 2 NWR (1.54m) pony's en dat gaat prima, merk er niets van. Heb ook al eens de twee NWR pony's er samen op gehad en dat was ook geen probleem.

Maar als die trailer geen 880kg leeg weegt maar 1200 of meer.... Moet toch eens gaan checken want wordt hier zenuwachtig van haha

Welsh NWR ruin Naud Melyn ~ Welsh WPBR/NRPS ruin Fier Melyn
Welsh B premie/sterhengst Pytron's Brenin
Welsh B merrie Cadlanvalley Flamboyant Oife ~ Welsh B merrie Pipp

ikke
Berichten: 37459
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-20 11:29

StalMelyn schreef:
Maar als die trailer geen 880kg leeg weegt maar 1200 of meer.... Moet toch eens gaan checken want wordt hier zenuwachtig van haha

De full-option, oa met deuren EN laadklep weegt volgens de weegbrug van een vriend 1180kg schoon aan de haak. Hoge versie en extra trapbescherming, dubbele stangen en het reservewiel erbij. Die deurconstructie zou ongeveer 300kg extra wegen.

It will never be perfect. Make it work.

Leuke dingen doen met je paard? http://www.nvvr.info

StalMelyn
Berichten: 1995
Geregistreerd: 05-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-20 15:21

Ik heb er een met laadklep die ook als deuren open kunnen inderdaad. Voorlader en rubberen geribbelde mat. De trailer is extra breed en hoog. Ik ga eens kijken waar ik de trailer kan laten wegen want nu wil ik het weten ook, ik hoop bij waar ik de trailer in onderhoud heb.

Zal wel balen zijn, want 880 of 1180 is nog al een verschil. Laat staan als het nog meer is.
Mijn pony's wegen 450kg maximaal. De drachtige uiteindelijk wel meer door de dracht.

We zijn al aan het kijken naar een auto die 2000 kan trekken ipv 1800 maar dit zou wel balen zijn.

Ps: zoals vermeld al een keer beide pony's meegenomen en merk niets aan de auto. Een auto die 1800kg kan trekken kan in werkelijkheid natuurlijk meer trekken omdat ze zo streng die regels stellen. Betekent niet dat je je niet aan de regels hoeft te houden.

Welsh NWR ruin Naud Melyn ~ Welsh WPBR/NRPS ruin Fier Melyn
Welsh B premie/sterhengst Pytron's Brenin
Welsh B merrie Cadlanvalley Flamboyant Oife ~ Welsh B merrie Pipp

Little_Gift
Berichten: 1768
Geregistreerd: 05-09-07
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-20 15:24

Hb506 uit 93 met voorlader, stangen en tussenschot erin naar de weegbrug gebracht voor 2dehands aankoop enkele jaren geleden en woog 880 kg.
Op papier stond 800 dus die 80kg verschil maakte niks uit.
Ze wegen dus heus niet allemaal +1000 kg hoor die oude 2 paarden Ifor's

StalMelyn
Berichten: 1995
Geregistreerd: 05-11-12

Re: Ervaringen met de Ifor Williams trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-20 15:26

Dit geeft hoop!

Welsh NWR ruin Naud Melyn ~ Welsh WPBR/NRPS ruin Fier Melyn
Welsh B premie/sterhengst Pytron's Brenin
Welsh B merrie Cadlanvalley Flamboyant Oife ~ Welsh B merrie Pipp

StalMelyn
Berichten: 1995
Geregistreerd: 05-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-20 14:54

Ik heb eens foto's gemaakt van alle plaatjes op de trailer en snap er even niets van.
Ik weet dat ik de trailer zelf tot 2700kg kan laden (zoveel kan de auto niet hebben) maar op een plaatje zie ik 2700 en twee ander 2600 staan.

Vermoedelijk is de trailer inderdaad geen 900kg (wel zo verkocht) maar ik moet eerlijk zeggen dat ik tijdens koop zelf vooral de trailer heb bekeken en niet de informatieplaatjes.

Ik weet alleen niet of deze nu 1300 of 1400 kg weegt en of ik mag kaden tot 2600 pf 2700 kg. Snappen jullie er wat van?

[ img ]
[ img ]
[ img ]
[ img ]

Welsh NWR ruin Naud Melyn ~ Welsh WPBR/NRPS ruin Fier Melyn
Welsh B premie/sterhengst Pytron's Brenin
Welsh B merrie Cadlanvalley Flamboyant Oife ~ Welsh B merrie Pipp

ikke
Berichten: 37459
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-20 15:02

Nope. De trailer mag je tot 2600kg TMM beladen!
De KOPPELING mag 2700kg hebben en dat is op zich niet vreemd dat die waarde hoger ligt.

Geen idee waarop jij baseert dat je tot 2700kg TMM kunt gaan, maar afgaand op de typeplaatjes is dat niet waar!

Enne, die stutzlast (de kogeldruk) is maximaal 150kg! Dat wil niet zeggen dat die ook daadwerkelijk 150kg is.
Voor het geval iemand je op de mouw probeert te spelden dat je auto ook min 150kg kogeldruk moet kunnen hebben; gezwam!
Wel is het zo dat de daadwerkelijke kogeldruk lager moet zijn dan de laagste waarde (auto of trailer)
Dit zijn ALTIJD statische waardes!!! Ook hier: als iemand je op stang wil jagen over de dynamische krachten; lekker laten kletsen, die begrijpt er geen ruk van }>
Je mag er vanuit gaan dat in het design van auto en trailer daar rekening mee gehouden is.

It will never be perfect. Make it work.

Leuke dingen doen met je paard? http://www.nvvr.info

criollo_yess
Berichten: 1062
Geregistreerd: 11-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-20 15:12

Toevallig vorige week mijn HB506 uit 2013 op de weegbrug gehad. Op papier 987 kg, volgens de weegbrug 940 kg (inclusief halfvol hooinet en mestschep). Dus lichter dan op papier (!?). Overigens heeft mijn HB506 ook een voorlader én achter klep/deuren.

mijn dromen rijden op een paard dat nooit moe wordt
wat de wolf wint aan terrein, verliezen onze paarden in welzijn


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 25 bezoekers