Vraag met betrekking tot manege beginnen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Steve8119
Berichten: 23
Geregistreerd: 28-12-18

Vraag met betrekking tot manege beginnen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-12-18 19:21

Hoi allemaal!

Ben nieuw hier dus weet niet of het juist geplaatst word hier . Ik ben opzoek naar een boel antwoorden. Wil namelijk met mijn gezin een boerderij kopen in de omgeving van Haarlem. En hierbij willen wij een Manege beginnen. Nu dit is niet mijn vakgebied want heb zelf een aannemersbedrijf maar denk dat jullie mij hier wel mee kunnen helpen. Waar moet ik als ik een Manege begin allemaal aan denken? Bedankt alvast!
Laatst bijgewerkt door C_arola op 28-12-18 21:27, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Titel verduidelijkt


Steve8119
Berichten: 23
Geregistreerd: 28-12-18

Re: Vraag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-12-18 20:34

Kennis is er mijn vrouw rijd al meer dan 20jaar paard, Wij hebben geen instructieopleiding gedaan en willen hiervoor juist iemand in dienst nemen. Tja grootschalig kleinschalig zat te denken aan 20 paarden ongeveer. Bestemmingsplan en vergunningen ben ik zelf zeer in thuis door mijn werk nu. Dat het niet veel opbrengt dat weet ik dus niet wat ik wel weer is dat ik dit werk nu niet tot mijn 50ste kan en wil doen dus ik denk alvast vooruit en hoe mooi is het om je hobby om te zetten naar je werk.

Steve8119
Berichten: 23
Geregistreerd: 28-12-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-12-18 09:21

Rex_Rolfo schreef:
@TS, al eens wat berekeningen gemaakt op de achterkant van een envelop? Hoeveel lessen per dag, aantal deelnemers per les, prijs per les. Heb je ruw idee van de inkomsten.

En aan de uitgave kant instructie, stalhulp(en), hooi, brok, dierenarts, hoefsmid, tandarts enz. En vaste activa als zadels, hoofdstellen en vooral onroerend goed. Dat laatste zal omgeving Haarlem vermoedelijk niet goedkoop zijn.


Zeker! Haha nee niet goedkoop al heb ik een voordeel uiteraard doordat wij zelf veel kunnen bouwen en we in het wereldje zitten. Kunnen we best veel kanten op. Ja hebben een aantal excels maar kwa inkomsten is inderdaad een beetje lastig want wat willen we. Vandaar dat ik de vraag hier had gedropt omdat hier vele mensen met verstand ervan zitten. En ik dus vele meningen zou horen. En wie weet ook mensen zou spreken die bv zijn zoals ik beschreef in Mn vorige post

Steve8119 schreef:
O zie dat mijn vorige post fout is gegaan zoals ik gequote had. Personeel willen wij graag omdat het ontlast. Meerdere meningen heb en er dan echt genoeg tijd en aandacht geschonken kan worden aan het welzijn van de paarden want ja dat is het belangrijkste voor ons ook. We willen geen massa stamp de paardjesvol de hele dag en cashen maar. Nee we willen iets speciaals inderdaad en wat goed en fijn is voor de paarden. Financiële gedeelte snap ik kost bergen geld er zal een buffer wezen en er komt dagelijks genoeg binnen want er is nog een bedrijf naast die uvoorlopig nog wat jaren zal draaien ook. Mijn zoon van 9 krijgt les van een dame en die doet het superleuk voor de kindjes maar vooral voor de paarden ook en ze weet waar ze het over heeft. Zulke mensen moet je hebben alleen ja waar haal je die vandaan haha
Laatst bijgewerkt door A_nouk op 29-12-18 12:40, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Berichten samengevoegd

Steve8119
Berichten: 23
Geregistreerd: 28-12-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-12-18 09:37



Steve8119
Berichten: 23
Geregistreerd: 28-12-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-12-18 10:01

Elisa2 schreef:
Met een beetje geluk kun je net rondkomen van een manege..financieel is het keihard werken en echt geen vetpot.

Maar als geld geen probleem is dan kun je het natuurlijk "erbij" doen.

Ik zou eens wat manegehouders opbellen en vragen hoe zij zijn begonnen en informeren naar hun ervaringen.



Misschien een idee om het dan wat groter te doen door en een manege en pensionstalling beiden te beginnen? Op te lossen door meerdere binnenbakken te hebben zodat ze geen last van elkaar hebben. Daar hebben we inmiddels al ietsje over nagedacht. En ook Haarlem hoeft niet perse the place to be te wezen kan ook in de buurt van zijn uiteraard ivm ruimte

Steve8119
Berichten: 23
Geregistreerd: 28-12-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-12-18 10:28

LDRD schreef:
Rex_Rolfo schreef:
@TS, al eens wat berekeningen gemaakt op de achterkant van een envelop? Hoeveel lessen per dag, aantal deelnemers per les, prijs per les. Heb je ruw idee van de inkomsten.

En aan de uitgave kant instructie, stalhulp(en), hooi, brok, dierenarts, hoefsmid, tandarts enz. En vaste activa als zadels, hoofdstellen en vooral onroerend goed. Dat laatste zal omgeving Haarlem vermoedelijk niet goedkoop zijn.


Verzekering niet te vergeten.


Ja verzekering is een verhaal apart want de paarden moeten verzekerd zijn, wij en degene die les zou geven?

Steve8119
Berichten: 23
Geregistreerd: 28-12-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-12-18 10:42

beatje schreef:
Toch wel een beetje vreemd dat je een manege wilt beginnen en je info van een paardeforum moet halen waar nu niet de meeste mensen zitten met ervaring van het runnen van een manege >;) .Als je het zo groots wilt aanpakken komt er zoveel kapitaal bij kijken ,ik geloof hier geen hout van eerlijk gezegd



Gaat niet alleen om informatie over het runnen van een manege, Maar vooral om ideeen van anderen. Ik heb juist geleerd om veel te informeren inplaats van klakkeloos te doen dan ga je op je bek . En op je bek gaan met alles wat niet levend is is niet zo erg leer je van. Maar met een dier moet je zorgvuldig omgaan vind ik. En ik moet niets halen hier he wij willen dat dus graag om aan te horen hoe anderen erover denken en dus ideeen op te doen

speurneusc schreef:
kijk eens bij paard en pand, daar staan vele stallen te koop, heb je beetje idee wat er leeft kosten zijn en wat je miss wel of niet zoekt



Dankje ga ik even doen
Laatst bijgewerkt door A_nouk op 29-12-18 12:41, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Berichten samengevoegd

Steve8119
Berichten: 23
Geregistreerd: 28-12-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-12-18 11:14

wilmatj schreef:
Ik denk dat kennis van paarden toch wel je grootste punt is.
Als eigenaar geen les kunnen geven is echt een groot nadeel, want vaak begin je klein en zelf met les geven.

20 jaar paarden ervaring zegt niets, zo ken ik ook mensen die 1 paardje hadden. Kochten een manege met het idee, wij gaan het beter doen.
Jarenlang drama!! Kreupelheden of ongemakken niet of te laat herkennen. Paarden/ponys aanschaffen die niet geschikt zijn. Mensen in dienst nemen die zelf ook maar weinig kennis hebben.

Ik heb in hun start periode een tijdje als enigste gediplomeerde voor ze gewerkt en ben gillend gek geworden.

5 jaar later zijn ze dan nu eindelijk gestopt. Na serieus veel drama met paarden en financieel zitten ze nu aan de grond.



Dus als eerste raad ik je aan om paarden opleidingen te gaan volgen. Nog eens 100 keer nadenken.
Of bijvoorbeeld beginnen met pension en dan rustig kijken of je er iets bij wilt doen.




Dankje dat is zeker een goede tip mijn vrouw wil ook zeker wel een opleiding erin gaan volgen. En ja we zouden ook echt goed en ervaren personeel nodig hebben die allen een opleiding hebben gevolgd

poes schreef:
Welzijn wordt steeds een belangrijker topic, goddank. Voor mij betekent dat dat de paarden altijd in groep vrij kunnen bewegen op droge ondergrond en kunnen schuilen. Dat is niet eenvoudig, maar anders moet je imo ook geen paarden houden. Er loopt op bokt een topic over iemand die haar stal heeft heringericht als hit actief stal. Voor zoiets leggen mensen grof geld neer in combinatie met goede faciliteiten: goede bakken, goede poetsplekken, plaats voor trailers, vrijheid om eigen da/smid/lesgever mee te brengen. Ik denk dat daar nog een gat in de markt zit. Dat zou je dan kunnen combineren met enkele leasepaarden en kleinschalig wat lesjes.

Dit was het topic: [VSW] [VOLG] project aanleg hit actief

Je kunt alle berichten van de TS lezen door te klikken op ‘door de topicstarter’.




Dankje ik ga even lezen
Laatst bijgewerkt door A_nouk op 29-12-18 12:42, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Berichten samengevoegd

Steve8119
Berichten: 23
Geregistreerd: 28-12-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-12-18 13:21

fijn al die reacties, je heb helemaal gelijk Karl66 als je geld zult moeten lenen voor alles is het geheel onrealistisch. Geld lenen kost geld en voordat het iets opbrengt is het vaak al huilen. Daarbij komt we hebben al 15 jaar 3 paarden dus ja paarden vinden we leuk. En zelfs zo leuk dat we nu dus meer willen. Jack55 heel graag buiten het vierkant denken daarom deze topic. Uiteraard hebben we ideeen en plannen gedeeltelijk al uitgewerkt zelfs maar we willen meer niet het standaard maar echt meer vandaar graag vele meningen en ideeen en dacht een forum als dit is een niet verkeerde plek om eens iets te opperen

Steve8119
Berichten: 23
Geregistreerd: 28-12-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-12-18 16:15

Bedankt voor alle reacties weer echte heel erg fijn. Krijg ook veel PBS met waarschuwingen niet zomaar doen kost je de kop is gevaarlijk een eigen bedrijf. Nu ik weet meer dan goed wat het is om een eigen bedrijf te hebben en zo een grote gok is dat niet mits je de juiste mensen om je heen verzamelt. En er geen geld voor hoeft te lenen. Ik merk wel dat je met alleen een manege of alleen een pensionstalling niet komen zal. En dat willen we ook niet we willen meer dan dat bijvoorbeeld door er een biologische tuin bij te hebben en dat te verkopen in een winkel erbij. Ons andere bedrijf er ook bij te betrekken en diensten aan te bieden zoals bouwen van stallen binnenbakken etc etc noem het maar op. Het is ook niet iets wat ik me vanmorgen bedacht van o laat ik dat nu eens gaan doen lijkt me we wat. Met lijkt me wel wat heb ik nog nooit wat verdient. Ik weet dat het hard werken is en zal me daar ook meer dan 100% voor geven maar geld weggooien zal ik nooit zomaar doen. Werk namelijk hard voor Mn geld.

Steve8119
Berichten: 23
Geregistreerd: 28-12-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-12-18 16:35

Wilma

Nee ben niet alleen heb ook een vrouw die veel voor het bedrijf wil doen. En in de aanloop zal ook ik er zeker veel voor doen. Maar ik weet als je een goede betrouwbare medewerker heb dat je daar ook goud aan heb. Vele dingen zullen wij dus ook echt zelf wel doen

Steve8119
Berichten: 23
Geregistreerd: 28-12-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-12-18 17:09

Een goed concept haal je door kennis te vergaren en waar beter dan op een forum? Ja in de praktijk ook daar zijn we mee bezig en staan we voor open. Miljoenen stampen is een manier om het te doen maar niet de manier om een bedrijf te starten naar mijn mening. Als je miljoenen moest stampen dan was je toch al klaar geweest? Van niets iets maken dat is de kunst. Nu kun je zeker niet met niets beginnen in dit geval. Maar juist om meer kennis te vergaren ben ik hiernaartoe gekomen om eens mensen te horen die een manege hebben. Of er komen of in de wereld werken waar ik geïnteresseerd in ben. Daar komt bij vastgoed is altijd een goede investering. Als je geen geld heb hoeven lenen en je ziet het fout gaan is het een kwestie van alles verkopen en je bent terug bij af zonder je geld kwijt te zijn.

Steve8119
Berichten: 23
Geregistreerd: 28-12-18

Re: Vraag met betrekking tot manege beginnen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-12-18 17:30

Paardenfannn

Haha dat is een goeie weetje een huis bouwen op een stuk land als je dat zelf doet kost het niet veel. Helemaal niet veel eigenlijk stel je koopt een huis van een miljoen. Datzelfde huis in de grote vormen etc en je zou het zelf bouwen kost het je misschien 2ton en ook 2ton voor de grond. Echter zit er een grote maar aan want je zou zelf een jaar niet kunnen werken en dat zou je dus de kop kosten dus ben je wel gedwongen tot iets over kopen. En dat dan weer te renoveren en bijbouwen wat een stuk sneller gaat en je kan doen terwijl je werkt

Steve8119
Berichten: 23
Geregistreerd: 28-12-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-12-18 17:36

Uiteraard knollentuin ik gaf ook een huis als voorbeeld en niet een manege, wou ermee uitleggen dat het juist de bedoeling dus is om een bestaand perceel over te nemen. Noord Holland zou leuk zijn maar het moet wel haalbaar wezen dus nee nog geen locatie op het oog

Steve8119
Berichten: 23
Geregistreerd: 28-12-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-12-18 18:26

Bedankt weer allemaal!

Uiteindelijk zal iets overkopen inderdaad verstandiger zijn zoals bv Daantje al zegt de vergunningen kunnen even duren. Het mooiste zou iets kant en klaars haast zijn. Karl de visie hadden we al en zoals ik eerder aangegeven heb randstad zou leuk wezen maar het moet inderdaad wel haalbaar zijn. En kritiek is juist heel fijn als je aan iets nieuws wil beginnen dan let je juist op meer dan dat iedereen mee praat en zegt doen doen doen

Steve8119
Berichten: 23
Geregistreerd: 28-12-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-12-18 20:00

Zou haalbaar kunnen wezen dus en helemaal als je er iets anders bij doet dus. Zie ook dat je hier geen boekhouder vandaan moet halen :( :P

Steve8119
Berichten: 23
Geregistreerd: 28-12-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-12-18 09:37

Toch zie ik er wel degelijk mogelijkheden in. Zolang er maar nevenactiviteiten bij gedaan worden zoals zaalverhuur/clinics laten houden iets kleiner beginnen bv 12 manege paarden en daarnaast een hele goede instructrice neerzetten die zich onderscheid van anderen weer. De locatie zal super van belang wezen heb veel maar dan ook echt veel ruimte nodig. 4 uur op een dag de paarden laten rijden vinden we teveel. Daarom zullen we naast de manege lessen ook andere activiteiten starten zoals de ruimte voor clinics/ de biologische moestuin waar ik het over had dat loopt goed hebben daar al ervaring mee en ook de mest kan ik hier flink gedeelte van al kwijt om het te composteren tot biologische aarde kun je ook weer verkopen. Speciale privélessen aanbieden. Paarden erbij fokken is nog optioneel/mooie kantine bouwen zodat er een soort van horeca gelegenheid is en eventueel verhuurbaar is voor feestjes en of partijen. En ik hoor personeel ik heb nooit gezegd dat ik voor alles personeel aanneem haha. Ik weet namelijk heel goed wat personeel kost. Maar sowieso een goede instructrice! En komt die echt haar bed uit voor 11 euro per uur? Zat zelf namelijk te denken om een goede instructrice bv een bedrag van 2500 euro in de maand te geven als vast loon. Waarom ik dat zou doen is het volgende Dan hoeft zei niet van manege naar manege te hollen om uiteindelijk rond te komen dan heb je er iemand bij waar je op kan bouwen maargoed vraag me echt af wat een instructrice verdient en hoe ze dan rondkomt. Daar komt nog bij dat we zelf zoveel mogelijk doen uiteraard. Werk nu ook zeven dagen in de week van smorgens tot savonds. Ook vrijwilligers zullen we met een warm hart ontvangen en daar zeer goed voor wezen.Als je een bedrijf heb zijn dr zoveel mogelijkheden om geld te verdienen als het om het geld gaat de bedoeling is gewoon dat het geen verlies moet draaien. We hebben er nog een bedrijf naast en om dan op Daantje terug te komen heb daar personeel ja. En dat bedrijf loopt opzichzelf al en zou inderdaad een andere rol kunnen gaan spelen wat ik langzaam al aan het doen ben. En op de achtergrond zal kunnen gaan werken daarvan. En ja bouwen en of renoveren van een bestaand pand daar gaat tijd inzitten maar het hoeft niet in een dag. Heb genoeg mensen om me heen die hier niet vies van zijn en daar komt bij er komt al geld binnen
Laatst bijgewerkt door Steve8119 op 30-12-18 09:48, in het totaal 1 keer bewerkt

Steve8119
Berichten: 23
Geregistreerd: 28-12-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-12-18 09:52

Morris schreef:
Is een leerbedrijf wat? Ik ken de regels hier omtrent niet, maar misschien is het wat om leerlingen op te leiden?

Wellicht kun je in samenwerking met een zorginstelling een dagbesteding (laten) verzorgen?



Leerbedrijf is zeker wel wat echter moet je gediplomeerd zijn om een leerling bij je te hebben. Diploma’s genoeg alleen nog niet in de paardenwereld wat we dus wel willen gaan doen. Je bedrijf moet aan meerdere eisen voldoen ook en dit is zeker een goede optie die we echt wel mee zullen nemen. Je krijgt er en subsidies door en tja soort van gratis krachten

Steve8119
Berichten: 23
Geregistreerd: 28-12-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-12-18 09:59

Haha nee kwita de bedoeling is om niet meer zelf te staan timmeren en doen als ik 50 ben bedoelde het gewoon van om wat op de achtergrond te hangen bij mijn aannemersbedrijf tegen die tijd. Ben topfit nouja behalve als de wekker gaat smorgens doet dat nog al eens auw. Maar dat hebben we allemaal vermoed ik zo. En wat denk je dat ik nu voor klanten tref? Haha sommige schreeuwen gillen stampvoeten en doen door de stress van een oplevering bv sommige zijn zo verwaand dat ze denken dat je een hond bent sommige denken dat ze je bezitten dus tja dat is ene oor in andere oor uit ja men en amen en gaan. En een boekhouder dat is een vak apart daar moet je een goede voor hebben die verdient zichzelf meer dan terug dat kun mag en moet je zelf niet eens aan willen beginnen

Steve8119
Berichten: 23
Geregistreerd: 28-12-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-12-18 11:29

Cavaletto ben me zeer bewust niet zomaar iets te doen. Zal ook zeker kijken naar wat wel en niet mogelijk is. Zal ook cijfers bij de kvk opvragen manegehouders spreken. Maar dacht hier zitten ook mensen die er al een tijd werken en het meemaken omdat ze hun paarden er gestald hebben en gelukkig bleek dat ook zo te wezen. Bigone waar mensen altijd heel goed in zijn en graag doen is anderen in hokjes plaatsen. Niet meteen over iemand oordelen die je niet kan. Zoals ik eerder aangegeven heb kom hier vanwege mijn onderzoek want als je een bedrijf wil beginnen moet je onderzoek doen. En een forum is een ideale plek voor een gedeelte van je onderzoek. Cavaletto een circus met dieren mag niet meer he dus die vlieger gaat niet op maar laat ik vooropstellen dat ik jou heel goed snap. Wat ik belangrijk vind is namelijk als er gezegd word kan niet is onmogelijk is onrealistisch en dat er dan verteld word van ja wij hebben het ook niet gered of de buren niet dat ik mij dan afvraag waarom zijn er dan überhaupt nog maneges. Ik ben iemand die het onderste uit de kan wil halen het altijd beter wil doen maar niet ten koste van alles want dat is dom. Gaat om dieren gaat om geld. Maar er is mij eerder gezegd over bepaalde dingen dat is niet haalbaar en toch is het mij gelukt dus vandaar dat ik een vechter ben een doorzetter maar tot zoverre uiteraard
Laatst bijgewerkt door Steve8119 op 30-12-18 11:34, in het totaal 1 keer bewerkt

Steve8119
Berichten: 23
Geregistreerd: 28-12-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-12-18 11:41

bigone schreef:
Maar Steve , ik heb een aantal kritische opmerkingen gemaakt . Daar word niet op in gegaan terwijl die zeker van belang kunnen zijn. Heb dan wel geen manege, ook nooit gewild maar zit wel al veertig jaar in de paarden en genoeg gezien, gehoord en meegemaakt. Dat telt blijkbaar niet voor jou want ik ben geen manege houder. Maar wel een realist en ik denk dat jij het veel te rooskleurig in ziet.


Nee zeker niet misschien komt dat zo over maar dat is zeker niet de bedoeling! Misschien anders uitleggen dan haha. Als ik iets wil dan ga ik daar voor maarrrr als ik dan hoor merk en leer dat dat niet alleen zo werkt dan zoek ik er dus andere dingen bij die het een opvangen met het ander. Maar ten alle tijden want dat vind ik belangrijk in het voordeel van het welzijn van de paarden. Daarom ook geen vier uur les achter elkaar op een paard geen volwassenen van 140kg drop stampen doe normaal want dat zie ik wel vaak. Maar het is iets wat wij graag willen en het is ons heel goed duidelijk dat je het met alleen een manege niet red. Dus dan onderzoek doen voor wat we erbij nodig hebben

Steve8119
Berichten: 23
Geregistreerd: 28-12-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-12-18 13:50

bigone schreef:
Fijn dat je het sportief op vat. Kijk nog eens naar mijn post over luxe overnachtingen op een plek waar je paarden kunt stallen en goede uitrijmogelijkheden hebt. Daar zit namelijk wel een verdienmodel in. En ben je niet afhankelijk van paarden alleen. Je spreid het risico , hebt meer vrije tijd, is goed realiseerbaar. Wanneer je gewoon de zoveelste manege word kun je nm beter helemaal iets anders gaan doen.
Ik ken redelijk wat hippische ondernemers, van klein tot super de luxe groot. Overal hetzelfde, zonder goede hoofdinkomsten is een manege niet rendabel genoeg. De een heeft de handel erbij, de ander grote pensionstalling super-de-luxe , eentje met ponykampen voor kinderen en daar halen ze het beleg uit. En zonder uitzondering hele gezin hard meewerken anders redden ze het niet.



Zullen we zeker naar kijken want zo gek klinkt dat zeker niet! Maar ik weet uit ervaringen dat de vergunningen heel zuur worden haha vroeger dat ik nog bij een baas werkte Heijmans deden ze dat anders :P. Bureaucratie zit een wachttijd in maargoed Rome was ook niet in een dag gebouwd

Steve8119
Berichten: 23
Geregistreerd: 28-12-18

Re: Vraag met betrekking tot manege beginnen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 31-12-18 14:55

Bedankt allemaal voor de goede leuke fijne kritische tips! Ik wens iedereen een fijn en gelukkig 2019!!


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: fransje23, RedRoses, Trendiction en 25 bezoekers