tariefverhoging pensionstallen 2022

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
hedwig1
Berichten: 120
Geregistreerd: 14-01-10

tariefverhoging pensionstallen 2022

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-11-21 16:52

Wie van jullie heeft ook al een aankondiging gekregen van tariefsverhoging voor 2022? Bij ons stijgt het tarief met 8%, wat ik wel aan de forse kant vind. In 2021 is er ook al een verhoging van 6% geweest, toen in verband met de hooiprijzen. Nu spelen de hooiprijzen een rol, maar ook mestafvoer en overige algemene gestegen kosten.

Ik was benieuwd wat de ervaringen van anderen hierin zijn. Zien jullie vergelijkbare stijgingen?


Horsy83
Berichten: 291
Geregistreerd: 22-04-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-21 17:13

Dat zijn peanuts. Hooi 25% duurder dit jaar. Voer 20% duurder. Materialen tussen de 50 en 80%. Geen grapje.

Ik zit te overwegen om te stoppen omdat ik zo'n bedragen niet kan doorberekenen.

mystery1980
Berichten: 4201
Geregistreerd: 02-11-05
Woonplaats: thuis

Re: tariefverhoging pensionstallen 2022

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-21 17:16

Ook 8 procent. Idd duur geworden!

wil je ook lekkere parfum met korting: https://parfumado.com/
gebruik code: ZDXnaNJlb

Amber_anne
Berichten: 6859
Geregistreerd: 09-04-18

Re: tariefverhoging pensionstallen 2022

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-21 17:27

Bij ons is het dit jaar ook gestegen. Ongeveer 11 procent in totaal voor mij. (je kunt verschillende producten afnemen die allemaal iets gestegen zijn)

Daar staat wel tegenover dat ze geen prijsstijging hebben doorgevoerd de afgelopen jaren

caro29
Berichten: 8033
Geregistreerd: 15-12-06

Re: tariefverhoging pensionstallen 2022

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-21 17:37

Hier een verhoging van €10 per maand. Heb ik geen problemen mee

C_arola
Hoofdmoderator Informatief, Kantine & Markt
May the horse be with you!
Berichten: 70433
Geregistreerd: 24-05-08

Re: tariefverhoging pensionstallen 2022

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-21 18:51

Ik verplaats dit topic naar Transport, afspraken en overige.

mala26
Berichten: 4970
Geregistreerd: 05-02-13

Re: tariefverhoging pensionstallen 2022

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-21 18:55

Hier gaat het in januari met €15 omhoog. Vind het behoorlijk wat geld in 1 x.
Snap het allemaal hoor maar toch

Fog on her glasses, From the still steaming tea, A book in her hand, As she casually reads.
A catch in her breath, As the Climax grows near, She's deaf to the world : The book's all she can hear.
She's completely lost now, or perhaps she is found,
In this strange paper world
That's far from the ground.


alysha92
Berichten: 279
Geregistreerd: 19-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-21 19:00

Vorig jaar bij mij op stal de prijs ook flink omhoog.. met 21 euro per maand voor mij..
Nu nog niks gehoord, dus mag hopen dat dit jaar niet weer gebeurd

Tessebes
Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Re: tariefverhoging pensionstallen 2022

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-21 18:30

Bij ons ook met bijna 8 procent. Tja... het is niet anders.

trustHim
Berichten: 6343
Geregistreerd: 28-04-06

Re: tariefverhoging pensionstallen 2022

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-21 18:32

Als ik kijk dat afgelopen jaar een zak voer gemiddeld 2 euro per zak duurder is geworden en het hooi per kleine baal ook snap ik dat wel

Niets is onmogelijk, soms wel een zoektocht

Saaams
Berichten: 13244
Geregistreerd: 20-01-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-21 18:34

Hier een stijging van 7.1%.
€25 pm. :+ (volpension incl enting/wormenkuren)
Het is veel geld. Maar goed, mn paard wordt nergens op gekort en alles wordt duurder.
Nu nog meer salaris.

Laerkens Beauty

MerleSimone
Berichten: 5715
Geregistreerd: 08-06-10
Woonplaats: Winterswijk

Re: tariefverhoging pensionstallen 2022

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-21 18:57

Wij zijn eind vd zomer al omhoog gegaan, particuliere stal en was ruim 1.5 jaar geleden dat hij verhoogd had. Was 15 euro per maand, en mag alsnog niet klagen qua prijs. Alles wordt duurder en ook hij zal uit moeten kunnen..

Alex B+10 -> L1+17 -> L2+22 -> M1+10! <3
Volg ons op INSTAGRAM: @alex.the.kwpn
[ITP] Alex in de sneeuw!

Brainless
Berichten: 29660
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-21 19:05

Horsy83 schreef:
Dat zijn peanuts. Hooi 25% duurder dit jaar. Voer 20% duurder. Materialen tussen de 50 en 80%. Geen grapje.

Ik zit te overwegen om te stoppen omdat ik zo'n bedragen niet kan doorberekenen.

Hooi 25% duurder? Ik weet niet waar jij woont, maar hier zijn de prijzen al een paar jaar stabiel.
Vorig jaar toen mensen begonnen te roepen dat er een te kort was, en mensen daardoor massaal gingen inkopen stegen de prijzen (en een tijdelijk te kort), maar bij mijn leverancier gelukkig niet.
In het voorjaar wilde iedereen van zijn overschot af en kon je begin dit jaar heel goedkoop hooi kopen van vorig jaar.
Voer en vlas is iets duurder geworden, maar dat is ca 5%.

Sommige mensen worden totaal niet gehinderd door enige vorm van intelligentie.
;)

meggiemeg
Berichten: 12185
Geregistreerd: 08-04-04
Woonplaats: gelderland

Re: tariefverhoging pensionstallen 2022

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-21 19:09

Het enige waar ik meer kwijt aan ben tot nu toe is het legen van mijn mesthoop, voor de rest heb ik mijn hooi en rapsodie nog altijd tegen dezelfde prijzen in kunnen kopen als alle andere jaren. Dus heel soms kan ik dat niet snappen als argument om te geven, zeker de grotere stallen kopen goedkoper in dan dat ik kan met 2 paarden aan huis.

Terwijl je inhoudt om iets ernstig te overwegen, fladdert de gelegenheid vaak vrolijk voorbij.

hedwig1
Berichten: 120
Geregistreerd: 14-01-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-12-21 09:42

Bedankt voor jullie reacties. 8% verhoging van de stalprijs is niet ongebruikelijk begrijp ik dus, maar sommigen van jullie geven ook aan dat de hooiprijzen niet zo buitensporig zijn gestegen. Vorig jaar hadden wij ook al een fikse verhoging vanwege de hooiprijzen, dus het telt allemaal wel bij elkaar op ...

_San87_
BKB 2023 winnaar 2D
Berichten: 41326
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-21 09:44

hedwig1 schreef:
Bedankt voor jullie reacties. 8% verhoging van de stalprijs is niet ongebruikelijk begrijp ik dus, maar sommigen van jullie geven ook aan dat de hooiprijzen niet zo buitensporig zijn gestegen. Vorig jaar hadden wij ook al een fikse verhoging vanwege de hooiprijzen, dus het telt allemaal wel bij elkaar op ...

Gas- en energiekosten zijn wel flink gestegen. Dat telt ook mee.

Ghostattack
Berichten: 11225
Geregistreerd: 06-09-10
Woonplaats: West Maas en Waal

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-21 09:46

Hier met €10 omhoog, veel geld maar ik betaal het met alle liefde. Paard staat daar zo enorm fijn.

Nu moet alleen mn salaris nog even meegroeien :+


pateeke
Berichten: 2207
Geregistreerd: 12-05-06

Re: tariefverhoging pensionstallen 2022

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-21 10:14

Een jaar of twee geleden ging bij ons de prijs omhoog met €20 in de maand “om dezelfde zorg te kunnen garanderen”. Dat vond ik veel, maar ok. Toen merkten we dat de zorg voor onze paarden niet gelijk bleef, maar drastisch afnam (van 1x pw niet uitmesten naar 1x pw wel uitmesten, natte plekken of mest niet weghalen, enkel een minimale hoeveelheid stro erbovenop, paarden kwamen ook veel minder buiten). Gevolg: pony werd ziek en toen die genezen was, begon hij gedragsproblemen te vertonen (terwijl dat niet in zijn aard ligt en ik dat nooit eerder bij hem gezien heb). Ik heb besloten om hem te verhuizen. Het moment dat hij nog maar het erf van de nieuwe stal opkwam, was er al een verandering bij hem merkbaar. Enkele dagen later had ik mijn oude pony weer terug. Ik heb nu terug een blije pony die niet meer stijf staat van stress en frustratie, maar zelfs voor het eerst op verkenning gaat, nieuwe dingen wil ontdekken etc. Ik betaal nu evenveel als op de vorige stal. Ondanks dat dat een behoorlijke hap uit mijn budget is, heb ik het er nu wel echt voor over. Want ik weet dat hij goed verzorgd wordt.

miccamaaike
Berichten: 8679
Geregistreerd: 29-08-08
Woonplaats: Zuidwolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-21 10:22

Hier is de prijs bijna 10% / 30 euro omhoog gegaan, ik vind dat best wel fors. Qua faciliteiten vind ik de stal geweldig, maar qua geld vind ik het wel heftig duur worden zo. Maar ja vind maar eens iets anders, dat is niet zo makkelijk hier.

cupido1996
Berichten: 438
Geregistreerd: 13-04-07
Woonplaats: Noordoostpolder

Re: tariefverhoging pensionstallen 2022

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-21 10:37

Ik verwacht dat pensionstallen de aankomende jaren allemaal flink moeten gaan verhogen.
De inflatie en stijgende energieprijzen zijn hier 1 oorzaak van. Maar ook het negatieve klimaat ten opzichte van boeren/stikstof.
Hooi zal naar mijn verwachting de aankomende jaren alleen maar duurder worden. Kunstmest is zeer flink in prijs gestegen en die stijging gaat denk ik nog even door. Zonder (kunst)mest geen goede grasmast en zonder goede grasmat weinig hooi/voordroog. Ruwe mest zal minder beschikbaar komen, want een behoorlijk percentage van de veestapel zal verdwijnen en boeren zitten vast aan stikstofregels.

Op dit moment heb ik mijn pony's nog aan huis staan. Maar dit gaat helaas in de toekomst niet meer. Maar of ik straks bereid ben 400 euro per pony op een pensionstal te gaan betalen......ik weet het nog niet.

Matheno
Berichten: 7930
Geregistreerd: 06-01-11
Woonplaats: Buitengebied Urk

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-21 10:38

cupido1996 schreef:
Ik verwacht dat pensionstallen de aankomende jaren allemaal flink moeten gaan verhogen.
De inflatie en stijgende energieprijzen zijn hier 1 oorzaak van. Maar ook het negatieve klimaat ten opzichte van boeren/stikstof.
Hooi zal naar mijn verwachting de aankomende jaren alleen maar duurder worden. Kunstmest is zeer flink in prijs gestegen en die stijging gaat denk ik nog even door. Zonder (kunst)mest geen goede grasmast en zonder goede grasmat weinig hooi/voordroog. Ruwe mest zal minder beschikbaar komen, want een behoorlijk percentage van de veestapel zal verdwijnen en boeren zitten vast aan stikstofregels.

Op dit moment heb ik mijn pony's nog aan huis staan. Maar dit gaat helaas in de toekomst niet meer. Maar of ik straks bereid ben 400 euro per pony op een pensionstal te gaan betalen......ik weet het nog niet.


Kom lekker bij mij staan bij Orcaruiters! 190 per maand en alle voorzieningen ter beschikking. :-D

If you could kick the person in the pants responsible for most of your trouble, you wouldn’t sit for a month.
--
[PP] Edje heeft een nieuw baasje! *Updates vanaf pag 13*

Eatshay
Berichten: 684
Geregistreerd: 18-08-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-21 10:44

Ik schrik een beetje van hooikosten die 25% gestegen zijn. Hoe dan?

Mijn kosten voor het maaien/schudden/persen/wikkelen zijn dit jaar inderdaad gestegen, met bijna 20% zelfs. Maar dat is slechts een stukje van de eindprijs van het hooi.
MAAR ik heb dit jaar ook ruim 25% meer hooi van het land kunnen halen tov vorig jaar. Dit compenseert ruimschoots. Dus als ik het totaalplaatje zou opmaken en netjes zou doorrekenen wat ik verkocht heb, is mijn hooiprijs per paard dit jaar gedaald in plaats van gestegen :Y)

turtlelito
Berichten: 1691
Geregistreerd: 29-08-11
Woonplaats: Hoeven

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-21 10:48

Los van het feit of ik de door TS aangegeven 8% hoog of laag vind, is het vooral bijzonder dat bij heel weinig pensionstallingen volgens mij is vastgelegd of/wanneer/hoeveel er geïndexeerd mag worden. Dit terwijl het toch om flinke bedragen gaan die per maand worden afgedragen.
Dit zou het volgens mij voor beide partijen makkelijker maken, omdat het dan niet onverwacht is en er het gevoel leeft dat 'men zomaar wat doet'.

Voor alle voorkomende componenten (arbeid, voer, materiaal/materieel, energie) is vrij makkelijk te berekenen voor welk deel ze zorgen voor het totaalbedrag, en met de bijbehorende indexen op die terreinen is het volgens mij ook redelijk simpel om te bepalen welke verhoging (of verlaging!) dus fair is.

Dat dit voor de kleinere stallingen misschien wat hoog gegrepen is snap ik, maar voor de professionals waar klanten elke maand 400/500 overmaken lijkt me dit toch best te doen. (Maar wellicht is dit een beetje beroepsdeformatie, ik ben inkoper en dus gewend bij het aangaan van een overeenkomst ook naar de mogelijke wijzigingen op lange termijn te kijken :o ).

Dee_Es
Berichten: 3662
Geregistreerd: 05-11-05
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-21 10:50

Hier 10% stijging. Vind ik ook flink maar we hebben gedraineerde paddocks gekregen dus er staat wel echt wat tegenover.

We hebben dit jaar toch een super hooi-jaar gehad? Kreeg het idee dat ze er bijna niet tegenop konden maaien hier in de regio.

Blade B+13 [PR214,5] L1+12 [PR 216] L2 + 13 [PR 206] M1 + 19 [PR 220] M2 + 7 [PR 191]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: 4leggedmates en 27 bezoekers