Door storm, paard gewond. Is de staleigenaar aansprakelijk?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Lolabats23
Berichten: 24
Geregistreerd: 15-06-20

Door storm, paard gewond. Is de staleigenaar aansprakelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-20 18:50

Hey allemaal,

Kon niet juiste topic vinden voor dit onderwerp...
Maar, stel het heeft gewaaid en een stuk van de schuur is de wei in gevlogen en heeft je paard verwond wat daar stond. Kun je de dierenarts kosten dan verhalen op de eigenaar zijn verzekering? Of valt het onder het eigen risico stukje wat je hebt als je je paard op die wei zet...?

C_arola
Hoofdmoderator Informatief, Kantine & Markt
May the horse be with you!

Berichten: 70531
Geregistreerd: 24-05-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-20 18:59

Ik verplaats dit topic naar Transport, afspraken en overige.

Noukie
Berichten: 10943
Geregistreerd: 27-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-20 19:04

Dit is niet te beoordelen zonder extra gegevens.
In principe ben je niet aansprakelijk voor stormschade aan je opstal, tenzij..
En die tenzij kunnen wij op bokt niet beoordelen.

Maar voorbeeld: iemand wist dat haar kozijn kapot was, maar verzuimde dit te laten herstellen. Vervolgens waait het kozijn er bij storm uit op een auto. Zij was in dit geval aansprakelijk omdat zij wist dat er iets kapot was, maar heeft nagelaten dat te laten herstellen (nb: waar ze wél voldoende tijd voor gehad heeft om dit te regelen) en door dit nalaten vervolgens schade is ontstaan.
Had zij niks geweten van dat kapotte raam, of was het gewoon een op het oog goed liggende dakpan geweest die was gaan vliegen, dan was ze niet aansprakelijk.

Kortom.. juridische vragen op bokt, zonder de volledige context, geven vaak onjuiste/onvolledige antwoorden.. als je niet alle gegevens hebt kan je de situatie niet beoordelen.

Gaat het om jouw paard? Iig sterkte!

Lolabats23
Berichten: 24
Geregistreerd: 15-06-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-20 19:14

Noukie schreef:
Dit is niet te beoordelen zonder extra gegevens.
In principe ben je niet aansprakelijk voor stormschade aan je opstal, tenzij..
En die tenzij kunnen wij op bokt niet beoordelen.

Maar voorbeeld: iemand wist dat haar kozijn kapot was, maar verzuimde dit te laten herstellen. Vervolgens waait het kozijn er bij storm uit op een auto. Zij was in dit geval aansprakelijk omdat zij wist dat er iets kapot was, maar heeft nagelaten dat te laten herstellen (nb: waar ze wél voldoende tijd voor gehad heeft om dit te regelen) en door dit nalaten vervolgens schade is ontstaan.
Had zij niks geweten van dat kapotte raam, of was het gewoon een op het oog goed liggende dakpan geweest die was gaan vliegen, dan was ze niet aansprakelijk.

Kortom.. juridische vragen op bokt, zonder de volledige context, geven vaak onjuiste/onvolledige antwoorden.. als je niet alle gegevens hebt kan je de situatie niet beoordelen.

Gaat het om jouw paard? Iig sterkte!


Ja schuur was in slechte staat, duidelijk.... ja is ook moelijk te beoordelen.
Ikzelf zeg eigen risico, ik heb ook gezien dat de schuur slecht was en kunnen zeggen ik zet mijn paard daar niet neer.
Ik heb een spaarpot voor de paarden, en wil zeker geen nutteloze discussies op stal want ik sta daar zo fijn. Maar mijn man zit beetje te zeuren over aansprakelijkheid. Dus ik dacht ga eens opzoek naar evt ervaringen en advies.

het genezingsproces zal langdurig worden, maar zeker goed komen weer
Dank je wel

Noukie
Berichten: 10943
Geregistreerd: 27-12-01

Re: Door storm, paard gewond. Is de staleigenaar aansprakelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-20 19:20

Ik snap je standpunt hoor. En weet je, áls er wel sprake is van aansprakelijkheid, wat als ik je zo lees mogelijk het geval is, waarom dan niet. Dat heeft dan niets met ruzie oid met elkaar te maken. Al kan er hier idd ook weer sprake zijn van (een stuk) eigen schuld. Het hangt van veel dingen af dus.

Met auto’s vinden we het heel normaal dat schade die per ongeluk gemaakt is te vergoeden, met andere zaken is dat in feite net zo, maar voelt het toch vaak lastiger. (Even los van dat auto WA is en aansprakelijkheid AVP/AVB)

Je kan altijd kijken of de eigenaar open staat voor een gesprek hierover en als dat zo is het voorleggen aan de verzekering. Zij zullen dan uitvragen wat ze nodig hebben om tot een oordeel van de situatie te komen.

Lolabats23
Berichten: 24
Geregistreerd: 15-06-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-20 19:22

Noukie schreef:
Ik snap je standpunt hoor. En weet je, áls er wel sprake is van aansprakelijkheid, wat als ik je zo lees mogelijk het geval is, waarom dan niet. Dat heeft dan niets met ruzie oid met elkaar te maken. Al kan er hier idd ook weer sprake zijn van (een stuk) eigen schuld. Het hangt van veel dingen af dus.

Met auto’s vinden we het heel normaal dat schade die per ongeluk gemaakt is te vergoeden, met andere zaken is dat in feite net zo, maar voelt het toch vaak lastiger. (Even los van dat auto WA is en aansprakelijkheid AVP/AVB)

Je kan altijd kijken of de eigenaar open staat voor een gesprek hierover en als dat zo is het voorleggen aan de verzekering. Zij zullen dan uitvragen wat ze nodig hebben om tot een oordeel van de situatie te komen.


Ja idd precies, autos of een paard wat schade maakt is genoeg over te vinden. Maar deze situatie niet.
Eigenaar zou idd de verzekering moeten bellen en het voorleggen.
Thanks

MISTRAL94

Berichten: 14257
Geregistreerd: 12-10-03
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-20 12:16

Bied de eigenaar niet iets aan? Jaren terug is een deel van het dak van de stal ingestort waar 1 van mijn paarden in stond. Tijdens de storm hebben ze haar op de deel gezet in de boerderij. Andere paard stond wel veilig. Paard was gelukkig niet gewond. Ze belden mij de volgende ochtend wat er gebeurd was en of ik langs wilde komen om mijn spullen te controleren omdat daar ook schade ontstaan was. Bij eventuele schade zouden zij de verzekering inschakelen om het vergoed te krijgen.

BigOne
Berichten: 38254
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Door storm, paard gewond. Is de staleigenaar aansprakelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-20 12:20

Neem aan dat de eigenaar een opstal- en aansprakelijkheidsverzekering heeft. Wanneer je paard niet in de stal maar buiten stond zou ik toch eens de hulp van je eigen verzekering inroepen. Daarbij niet meer vertellen dan nodig, gewoon de feiten. Ja schuur is slecht maar wanneer er een stuk afwaait en jouw paard treft lijkt mij toch een verzekeringskwestie.

FloortjeM
Berichten: 1045
Geregistreerd: 20-08-05
Woonplaats: 's-Heer Arendskerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-20 12:40

Ook als het een 'op het oog goed liggende dakpan' was geweest, is dat een gebrek waarvoor de eigenaar aansprakelijk is als vast komt te staan dat deze onder niet al te uitzonderlijke omstandigheden op een voorbijganger is gewaaid.
De eigenaar is risico-aansprakelijk voor schade die het gevolg is van een gebrek aan de opstal. En iets is gebrekkig als het onder niet heel extreme omstandigheden schade veroorzaakt. Dat is anders als er een zeer uitzonderlijke weersomstandigheid langs komt (zoals een windhoos/tornado/orkaan etcetera). Dan gaan ook gebouwen waarvan we zeker weten dat er geen enkel gebrek aan zat, kapot. Maar als het 'gewoon' gewaaid heeft, zoals een niet ongebruikelijke herfststorm, en dan levert de opstal een gebrek op: dan is de eigenaar van de opstal aansprakelijk.

BigOne
Berichten: 38254
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Door storm, paard gewond. Is de staleigenaar aansprakelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-20 13:19

Dank Floortje , ts zij is deskundig dus doe er je voordeel mee.