Aansprakelijkheid verzorgpaard materiaalschade

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Blacky94
Berichten: 3438
Geregistreerd: 07-07-08

Aansprakelijkheid verzorgpaard materiaalschade

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-05-20 19:51

Hoi Bokkers,

Ik heb de zoekfunctie en Google al gebruikt maar daar kom ik er niet helemaal uit want de meeste topics die ik tot nu toe kon vinden gingen over schade tijdens het rijden/in het verkeer.
Uiteraard bel ik maandag mijn verzekering even maar daar heb ik nu niet zoveel aan.

Het zit zo, ik rij het paard van iemand anders. Vanmiddag tijdens het omwisselen van het hoofdstel naar het halster is ze er vandoor gegaan. Als gevolg daarvan hingen de teugels nog om de nek. Aan het zadel gelukkig geen schade, het hoofdstel is kapot en de net nieuwe frontriem mist een parel en wat steentjes. Daarnaast heeft ze (oppervlakkige) schaafwonden op haar achterbenen, vermoedelijk doordat ze in haar pad over/door een boomstam is gelopen en die deels meegetrokken heeft. Die heb ik iom de eigenaresse behandeld en toen ik vanavond weg ging van stal liep ze daar verder niet kreupel op.

In een poging haar tegen te houden toen ze weg liep ben ik zelf (vrij hard) gevallen. Ik heb een behoorlijk diepe schaafwond op mijn elleboog. Op die plekken zitten er in mijn vest 2 grote gaten. Daarnaast heeft mijn rijbroek wat kleine gaatjes opgelopen op mn heup/bij de broekzak.

Mijn vraag is nu vooral, wie is aansprakelijk/verantwoordelijk voor welke schade?


Blacky94
Berichten: 3438
Geregistreerd: 07-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-05-20 20:21

Het ging hierbij om een Rambo Micklem en dus niet een hoofdstel van 50 euro ofzo. Een paar tientjes had me ook niet zoveel uitgemaakt maar met zo'n hoofdstel plus teugels zit je zo op 150-200 euro.
Ik ben echt de beroerdste niet en weet wat de risico's zijn. Maar dat bedrag zelf ophoesten naast mijn eigen kapotte kleding komt het toch al snel op een redelijk bedrag. En verwachten dat zij voor zoiets even de helft of wat dan ook betaald voelt ook niet helemaal fair. Maar misschien ben ik daarin wel te lief ofzo.

Blacky94
Berichten: 3438
Geregistreerd: 07-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-05-20 20:39

We staan op een paddock paradise dus "helaas" geen stallen oid, wat helemaal af te sluiten is, beschikbaar.

Wel waardeer ik jullie reacties hoor! :)

Maar ik ben idd ook bang dat we het maar in goed overleg moeten doen. 2e hands is wat mij betreft ook zeker een optie. Is ook niet erg verder en komen we vast wel uit, maar wil wel weten wat de opties zijn.
Baal er zelf uiteraard ook ontzettend van.

Blacky94
Berichten: 3438
Geregistreerd: 07-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-05-20 22:33

Ho jongens, rustig :')
De eigenaresse heb ik vlak daarna al op de hoogte gesteld nadat het paard afgezadeld was en mijn wonden verzorgd waren. Deels om te vertellen wat er is gebeurt, deels om te overleggen hoe ze de wonden van haar paard verzorgd wilde hebben. We zijn beide volwassen vrouwen en staan ook op prima voet met elkaar.

Het hoe en wat wie wat gaat betalen hebben we nog niet precies afgesproken omdat we dus even willen afwachten op wat de verzekering(en) zegt. Achteraf bleek het paard ook al wel een paar dagen langer zenuwachtig gedrag te vertonen en ze leek vanavond toch wel redelijk in shock. We maken ons dus momenteel meer zorgen daar over dan over de spullen momenteel. Er zijn de afgelopen paar weken ook wel het een en ander aan zaken op stal veranderd en misschien dat de stress ervan er nu toch in 1x uitkomt. Wie zal het zeggen...

Materiale schade is idd prima te herstellen en zoals ik eerder al aangaf baal ik voornamelijk dat haar hoofdstel kapot is (naast uiteraard de wonden op de benen etc). Ik zou niet eens per se mijn spullen vergoed willen hebben, maar ik vind het ook wel fijn om te weten waar ik verder aan toe ben. Heb een paar weken terug ook al een behoorlijke DA rekening voor de kat gehad ivm spoed dus weer zo'n financiële tegenvaller zou momenteel gewoon een beetje jammer zijn. Betekend nog niet dat ik het niet gewoon netjes wil oplossen :)
Ik betaal maandelijks een bijdrage, maar dat doet er imo eigenlijk niet zoveel toe...

Blacky94
Berichten: 3438
Geregistreerd: 07-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-05-20 22:48

Cowgirl schreef:
Hoe is het hoofdstel kapot? Er zijn nl ook zadelmakers. Misschien kan die het onderdeel van het hoofdstel vervangen/maken. Of wellicht verkoopt het merk zelf wel losse onderdelen.

Het is vooral bij het kopstuk/bakstukken kapot, aan beide kanten. Het leer dat rondom de gespen zit (bakstuk) is aan 1 kant dwars door midden, de gesp zit nog in het riempje van het kopstuk zeg maar. Aan de andere kant ligt er een heel stuk leer van het riempje van kopstuk af. Dat ligt denk ik nog ergens op de track :')
Het kaakstuk/neusdeel lijkt nog wel in orde. En 1 van de blinde sluitingen van de teugel is er af. Die ligt ook nog ergens in het zand ben ik bang...

Ik denk dat het grootste probleem dat stukje leer van het bakstuk is wat normaal de gesp op z'n plaats houdt.. Het bovenste deel van het kopstuk vervangen zou dan nog een optie zijn geweest (als ze dat überhaupt los verkopen) maar ik zie nog niet zo snel voor me hoe ze die gesp er weer netjes aan kunnen zetten.. :=
En nieuwe teugels is op zich ook wel zo geregeld..

Ik ga maandag idd even bellen :)

Blacky94
Berichten: 3438
Geregistreerd: 07-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-05-20 10:25

Kirrietje schreef:
Ik denk dat een heleboel mensen toch verkeerd lezen. Het komt op mij over dat ts het gewoon inderdaad wil vergoeden. Ze wilt graag weten of er een verzekering is die dit zou vergoeden (die van haar of die van de eigenaar) zodat dat scheelt in de kosten.
Als iemand iets van mij zou slopen en zou kijken bij zijn verzekering of er een deel vergoed word zou ik daar niet boos om worden. Ik bedoel zolang het maar gewoon netjes betaald word, of dat nou linksom of rechtsom is.
En volgens mij baalt ts ook niet alleen van haar vest :+ ze geeft het alleen maar aan om dus aan te geven dat ze dubbele kosten zou hebben.
Ik zag dat er morgen naar de verzekering word gebeld, ben benieuwd wat daar uitkomt!
Mijn vriend heeft hier toen bij mij thuis zijn telefoon laten vallen en scherm was kapot. Inboedel verzekering van mijn moeder gebeld en het stond de volgende dag meteen op zijn rekening (wel eigen risico van 150 euro) maar het scherm was toen nog niet eens gerepareerd, ze vroegen ook niet om bonnetjes of foto’s. Denk dat het echt wel meevalt hoe moeilijk sommige verzekeringen doen hoor. Zeker als je gewoon all risk verzekerd bent.

Dankje, precies dit idd. Voelde me al bijna de boeman als ik sommige andere reacties lees :')

Blacky94
Berichten: 3438
Geregistreerd: 07-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-05-20 13:13

SinneJ schreef:
Dus als ik het goed lees is er geen mogelijkheid om het paard veilig vast te zetten en het dier is dus ook niet echt zo opgevoed dat het perfect stilstaat... dus je zit altijd te sukkelen met 100 dingen tegelijk terwijl je het dier in de gaten moet houden?

Naja, we hebben wel een "poetsplaats" waar we altijd poetsen en op-/afzadelen etc. Maar het is wel onderdeel van het terrein. Afzetten doen we dmv een lint maar dat is knie/bovenbeen hoogte dus als ze echt weg willen lukt dat idd wel. En die is eigenlijk ook meer bedoelt om de rest van de paarden van de poetsplaats weg te houden als we daar bezig zijn.
Verder hebben we wel gewoon ringen in de muur maar ik heb niet de optie om een paard tussen 2 touwen in te zetten of in een stal oid.

En normaal gesproken blijft ze prima staan als ze weet dat er nog wat om haar nek/hoofd zit dus ik haal eigenlijk altijd het hoofdstel er uit om gelijk het halster om te doen. Maar in die halve seconde dat ik daar mee bezig was bedacht zij dus idd wel dat ze er vandoor kon gaan.
Nu schijnt ze in het verleden bij vorige bijrijders wel eens eerder dit soort dingen geprobeert/uitgehaald te hebben en qua karakter is ze soms gewoon een beetje bijzonder. Absoluut een gevoelige merrie die best wel sterk ergens op kan reageren. Niet erg, alleen maar leuk een beetje karakter, maar in dit geval wrs ook een opeenstapeling van zaken waarbij ik dan wrs gewoon een inschattingsfout heb gemaakt. oliebol happens, kan gebeuren en ben ook absoluut niet van plan om de schuld bij iemand anders neer te leggen. Schieten we allebei niks mee op en ben er ook wel overtuigd dat we er linksom of rechtsom samen wel uit gaan komen :)

Ben vooral blij dat het verder relatief lijkt mee te vallen en baal idd meer van dat er van haar wat kapot is dan van mijzelf. Het liefst zou ik het dus ook gewoon via mijn verzekering proberen te regelen, het voelt toch als mijn verantwoordelijkheid en ik betaal immers niet voor niks voor zo'n AV. Maar dit is ook voor het eerst in 12 jaar dat ik dit mee maak. Maar als ik het zo lees zullen we het wrs dus toch via die van haar moeten proberen.

Marie111 schreef:
Over de schaafwond. Misschien tetanusinjectie halen?

Die is gelukkig nog een jaar of 2-3 goed :) Maar dankjewel voor het noemen want had er idd niet aan gedacht!

Verder iedereen bedankt voor de reacties!
Ik filter maar een beetje naar wat van toepassing is en verder vindt ik het juist wel een leuk sociaal experiment om te zien welke conclusies sommige mensen trekken adhv informatie die wel of niet beschikbaar is :')

Blacky94
Berichten: 3438
Geregistreerd: 07-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-05-20 17:57

Babootje schreef:
Femke_Tweety schreef:
Tip: bel eerst je eigen verzekering.
Zeg dat je door een onhandige samenloop van omstandigheden het paard van iemand anders hebt laten ontsnappen.
Dat de verwondingen gelukkig meevallen, maar dat er wel een tuigonderdeel gesneuveld is, nieuwprijs van (hoe duur was het? 260 ofzo?)

De kans is heel groot dat als jíj tegen jóuw verzekeraar zegt dat het jouw onhandigheid was, gewoon een ongelukje, dat ze niet eens moeilijk doen.
Zeker als je bijna nooit wat claimt.


Klopt. En ook al was het een ongelukkige samenloop van omstandigheden is het ook voor de eigenaar wel prettig dat ze iets vergoed krijgt. De eigen schade zou ik zeker voor eigen rekening nemen.

Aan de andere kant ben ik het ook wel eens met de reactie van SinneJ. Dit hoort gewoon niet te gebeuren. Je moet op een veilige plaats kunnen opzadelen en afzadelen.
Met een dergelijke gebeurtenis zou ik me als eigenaar ook achter de oren krabben, want dit had ook meer ernstige gevolgen kunnen hebben. Het komt mij een beetje voor als onervarenheid.

Van mij bedoel je?

Blacky94
Berichten: 3438
Geregistreerd: 07-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-05-20 19:01

Okee, dat kan.
Ik vind het vooral bijzonder dat je die conclusie trekt aan de hand van wat tekst terwijl je noch mij, noch het paard kent.

Blacky94
Berichten: 3438
Geregistreerd: 07-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-05-20 19:59

Ik heb vandaag 2x gebeld maar geen personen die er ook verstand van hadden kunnen spreken.
Probeer het wrs morgen nog even een keer maar het gaat krap worden qua tijd of het gaat lukken...
En onder werktijd bellen wordt wat lastig.. Ik werk in de zorg dus eerst een tijd in de wacht staan en dan, als ik pech heb, nog doorverbonden worden naar de juiste persoon heb ik eigenlijk ook niet zoveel tijd voor :')

Woensdag ben ik vrij dus dan zou het sowieso moeten lukken en anders overweeg ik ook om het schadeformulier maar gewoon in te dienen en dan maar af te wachten wat ze zeggen...

Blacky94
Berichten: 3438
Geregistreerd: 07-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-06-20 18:20

YvonneV schreef:
Ben je nog iets wijzer geworden?

Niet echt, ik hoop in de komende +- 1-2 weken :)
Telefonisch ben ik in ieder geval helemaal niks wijzer geworden...

Blacky94
Berichten: 3438
Geregistreerd: 07-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-06-20 19:41

Yavanna schreef:
Nu heb ik niet alles gelezen, maar in de berichten die ik las, staat niks over eigen risico... Is de schade veel hoger dan je eigen risico, dan kun je het vragen, maar als je e.r. 200 euro is, en de schade ook, moet je dit toch zelf betalen en andersom ook. Ik zou dan eerder de verzekering pas inschakelen als het meer dan 300 euro of hoger is....afhankelijk van je eigen risico.

Mijn aansprakelijkheidsverzekering vraagt geen eigen risico. Geen idee eigenlijk of dat wettelijk is of niet. Maar daar had ik idd ook al naar gekeken. Ook met inboedelverzekering ivm kleding werd mij nog aangeraden, maar dan kom je met afschrijving en eigen risico op ongeveer hetzelfde uit.

Blacky94
Berichten: 3438
Geregistreerd: 07-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-06-20 10:44

LWDaisy, ik vind persoonlijk niet dat je die situaties kunt vergelijken. Daarnaast maakt imo het niet zoveel uit wat ik er van vind, aangezien het aan de wet en de verzekeringen is om te bepalen wie waarvoor verantwoordelijk is. Desalniettemin snap ik wel dat je ontzettend baalde en boos was, zeker omdat er ook zaken bij betrokken zijn die niet meer te herstellen waren. En dat is hier gelukkig niet het geval. Ja het hoofdstel is kapot, maar dat is te vervangen. Het is niet zo dat daarbij spullen die onvervangbaar zijn, zijn stuk gegaan.

Wat betreft mijn kleding heb ik al lang "mijn verlies" genomen. Zoals al eerder aangegeven in het topic ging het me ook niet zozeer om míjn spullen. Dat was meer ter indicatie dat als ik álles zelf zou moeten vergoeden het toch wel in de kosten loopt. En daarnaast zat er ook wel wat emotie die inmiddels wel is afgezakt. Ik heb zelf het een en ander nieuw aangeschaft en op zich is het meeste ook nog steeds wel bruikbaar, ondanks dat het er niet zo mooi meer uit ziet. Maarja, jammer dan, als er foto's gemaakt zouden worden trek ik wel wat anders aan :')

Verder zie ik wel wat de verzekering zegt. Dekken ze niks dan is dat jammer, maar dan wordt de tijdelijke oplossing waarschijnlijk een permanente. Jammer dan, alles opgelost, iedereen blij.

Wb het hoofdstel
[ img ]
Aan de linkerkant (op de foto) is een stuk leer thv het gaatje waarop ie stond afgesteld afgescheurd. Hij zou daar dus alleen nog korter afgesteld kunnen worden. Aan de rechterkant (foto) is de gesp juist uit het onderste deel van het hoofdstel gescheurd. Ik zou nog even een berichtje naar de tuigreparatie hier in de buurt kunnen doen, maar ik vraag me persoonlijk wel een beetje af of dit te maken is, of je dan niet met dikke(re) stukken leer blijft zitten, of het qua kosten ook wel zinvol is, en zoals iemand eerder al aangaf, de kwaliteit nog wel voldoende is. Het blijven dan zwakke plekken op imo vrij cruciale plekken. Het is vooral die gesp rechts op de foto die imo het grootste probleem is. Had die blijven zitten dan had ik idd kunnen kijken of ik ergens een los kopstuk vandaan had kunnen halen.

Blacky94
Berichten: 3438
Geregistreerd: 07-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-06-20 11:06

moonfish13 schreef:
Maar heb je de eigenaresse nou al voorzien van een nieuw hoofdstel?
Dit loopt toch al behoorlijk eventjes.

Ik had zelf nog een Micklem liggen en dat bleek toevallig toch dezelfde maat te zijn. Dus die ligt sindsdien op stal.

Blacky94
Berichten: 3438
Geregistreerd: 07-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-06-20 12:01

Ik heb mijn aanpak idd sindsdien wel aangepast. Als het even enigzins kan haal ik ook eerst het zadel eraf, al is het maar voor de zekerheid. En dan idd in 1x hoofdstel + teugels en dan het halster om.


Blacky94
Berichten: 3438
Geregistreerd: 07-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-06-20 12:47

Nee, in principe heb ik met alles een arm door de teugel(s). Maar het ligt er aan waar ik ben, wat mn plan is en hoe zij aanvoelt. Zadel hang ik ook nog wel eens over de bakrand, vooral als ze daarna nog even mag rollen. Lukt makkelijk met 1 arm en dan ruim ik alles tijdens het rollen of daarna wel op. Of soms houdt iemand haar vast of pakt het zadel van de rug. Ik heb nog wel eens een vriendin mee die dan meehelpt.

En anders doe ik het idd zoals je onderaan beschrijft, alhoewel ik nog wacht op de keer dat ze op die manier een halster of touw sloopt. Maarja, beter een goedkoop halster (de mijne overigens, voor men daar weer over valt haha) dan weer een hoofdstel...

Blacky94
Berichten: 3438
Geregistreerd: 07-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-06-20 14:21

Joman schreef:
Blacky94 schreef:
Nee, in principe heb ik met alles een arm door de teugel(s). Maar het ligt er aan waar ik ben, wat mn plan is en hoe zij aanvoelt. Zadel hang ik ook nog wel eens over de bakrand, vooral als ze daarna nog even mag rollen. Lukt makkelijk met 1 arm en dan ruim ik alles tijdens het rollen of daarna wel op. Of soms houdt iemand haar vast of pakt het zadel van de rug. Ik heb nog wel eens een vriendin mee die dan meehelpt.

En anders doe ik het idd zoals je onderaan beschrijft, alhoewel ik nog wacht op de keer dat ze op die manier een halster of touw sloopt. Maarja, beter een goedkoop halster (de mijne overigens, voor men daar weer over valt haha) dan weer een hoofdstel...

Ik zou overigens vooral met de eigenaresse een manier vinden om het paard te (her) opvoeden. Dan heb je helemaal geen schade.

Oh dat ben ik met je eens hoor. Maar er speelt waarschijnlijk ook een deel verlatingsangst oid mee dat nu weer erger is geworden nu ze op de wei mogen/veel achterin de track lopen. Op het moment dat de rest in de buurt is heeft ze hier eigenlijk niet zoveel last van. Maar daar zijn we wel mee bezig.


Hoe het verder met verzekeringen en premies zit weet ik niet zo goed. Maar op dit moment heb ik dus het verzoek uit staan bij mijn eigen verzekering dus als daar gevolgen voor zouden zijn, dan zijn die dus ook voor mezelf.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 19 bezoekers