Aansprakelijkheid verzorgpaard materiaalschade

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Poekkie
Berichten: 7287
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Re: Aansprakelijkheid verzorgpaard materiaalschade

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-20 07:59

Persoonlijk zou ik als bijrijder hier alle kosten op mij nemen. Jij hebt zelf immers ook erg onhandig gedaan met op een gegeven moment de teugels om de nek laten en verder niks, had dan eerst het halster om de hals geknoopt als ze zo onrustig is. Als eigenaar zou ik het niet fair vinden om dan opeens een nieuw hoofdstel of deel van een hoordstel te moeten betalen (ok, misschien geef ik achteraf nog een deel toe als de bijrijder aanbiedt alles te betalen, maar zeker niet als het als een verplichting voelt).

Hoe het wettelijk zit weet ik niet, wss het omgekeerde. Wel weet ik dat als mijn bijrijder juridisch is gaan navragen hoe het wettelijk zit om zo voordelig mogelijk onder haar ongelukken 'uit te komen' (als ik het zo mag formuleren), dat het vertrouwen zodanig is geschonden dat er afscheid wordt genomen.

Paardengek in hart en nieren!


Poekkie
Berichten: 7287
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-20 09:48

Ayasha schreef:
Ben ik dan de enige die niet snapt dat het allemaal zo moeilijk moet?
Ik dacht dat ik een moeilijk mens was maar in dit geval zou ik welliswaar natuurlijk balen van het hoofdstel want een micklem is inderdaad niet goedkoop. Maar ik zou vooral blij zijn dat zowel mijn bijrijder en paard er relatief goed van af gekomen zijn. Het zou niet eens in me op komen om mijn bijrijder te vragen dat hoofdstel te vergoeden. oliebol happens. Zeker met paarden.

Hoe is de micklem stuk? Ik begrijp de uitleg van die gesp niet goed. Dat kopstuk kan je volgens mij los kopen. Ik meen dat iig een keer gevonden te hebben.

Edit; en nu dus natuurlijk niet meer. :roll: Je zou altijd eens met het hoofdstel naar een tuigmaker kunnen gaan om te kijken of die er nog wat mee kan. :)


Hmmm... deze gedachte volg ik dan weer niet. Ik als eigenaar spaar lang voor mijn spullen en ben er zuinig op. Een bijrijder zou die mogen gebruiken, maar als ze ze sloopt (al dan niet per ongeluk), dan verwacht ik wel dat daar een compensatie voor staat. Zo deed ik dat vroeger altijd, kapot = vervangen (uitzonderingen stukken die al met een draadje aan elkaar hingen) en ik heb dat altijd vanzelfsprekend gevonden.

Kan je als bijrijder nu echt zonder schaamte naar de eigenaar stappen met de melding ''t is kapot, jammer voor jou'?? Phoeh, die moest nooit meer komen hier.

Maar verzekeringen e.d. voor een hoofdstel volg ik dan weer niet. Gewoon vergoeden of een andere kopen en klaar. 'T is geen top leren dressuurzadel met krokodilafwerking ofzo.

Paardengek in hart en nieren!

Poekkie
Berichten: 7287
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-20 10:19

Ayasha schreef:
Uhm, nee, niet op die manier. Maar je kan wel uitleggen wat er gebeurt is en wat er stuk is. Als je jouw bijrijder niet de mogelijkheid geeft om het paard echt veilig en goed vast te zetten voor op te zadelen én je het paard blijkbaar ook niet dusdanig opgevoed hebt, dat het in die omstandigheden blijft staan. Dan kan je IMO niet je bijrijder verantwoordelijk stellen voor dit soort ongevallen.
Ongelukken gebeuren. Als het de eigenaar zelf geweest was, was dat hoofdstel waarschijnlijk ook stuk gegaan.

Ik zou als eigenaar al lang blij zijn dat zowel paard als bijrijder relatief gezien in orde zijn.



Of je uitleg geeft of niet, uiteindelijk komt het toch op hetzelfde neer?

Als de bijrijder het niet veilig acht of als het paard vaak raar doet, kan deze dat ook op voorhand melden en afspraken maken hierover. Het gaat niet om een 12jarige, maar om een volwassen vrouw naar ik begrepen heb.

Paardengek in hart en nieren!

Poekkie
Berichten: 7287
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-20 10:41

Ayasha schreef:
Daarmee ontdoe je dus in feite de eigenaar van alle verantwoordelijkheden. Dat realiseer je je toch?
Als je als eigenaar je paard op zo'n stalling zet weet je ook dat er een grote kans is dat dit zal gebeuren.


Daarmee ontdoe ik de eigenaar idd van alle verantwoordelijkheden van beschadiging materiaal terwijl het door de bijrijder wordt gebruikt, dat lijkt me logisch.
Denk dat het grootste risico bij het paard zit, en die verantwoordelijkheden zijn nog steeds voor de eigenaar.

Paardengek in hart en nieren!

Poekkie
Berichten: 7287
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-20 11:30

@ Ayasha: Dat heb ik toch helemaal niet gezegd? Het tegenovergestelde immers. Bijrijder draait op voor de kosten van het materiaal dat op die moment onder zijn/haar verantwoordelijkheid was. Lijkt me dat haar broek/vest daar ook onder hoort? Met het paard bedoel ik uiteraard medische kosten aan het paard en die zijn gewoon voor de eigenaar. Simpel toch? (Hoe het wettelijk zit weet ik niet, ik zeg alleen wat voor mij moreel gezien het meest logisch is)?

@ saams: lijkt me nu niet dat een eigenaar een bijdrage vraagt voor het 'gebruik' van het paard en de vrijheid die ze afstaan en niet om alleen meer kapotte spullen mee te betalen?

Paardengek in hart en nieren!

Poekkie
Berichten: 7287
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-20 11:41

Ayasha schreef:
Poekkie schreef:
@ Ayasha: Dat heb ik toch helemaal niet gezegd? Het tegenovergestelde immers. Bijrijder draait op voor de kosten van het materiaal dat op die moment onder zijn/haar verantwoordelijkheid was. Lijkt me dat haar broek/vest daar ook onder hoort? Met het paard bedoel ik uiteraard medische kosten aan het paard en die zijn gewoon voor de eigenaar. Simpel toch? (Hoe het wettelijk zit weet ik niet, ik zeg alleen wat voor mij moreel gezien het meest logisch is)?

@ saams: lijkt me nu niet dat een eigenaar een bijdrage vraagt voor het 'gebruik' van het paard en de vrijheid die ze afstaan en niet om alleen meer kapotte spullen mee te betalen?

Je bent als eigenaar ten alle tijden verantwoordelijk voor schade aan derden door jouw paard. Dus wil je de regeltjes volgen moet de eigenaar ook e.e.a aan TS vergoeden.


Dat kan wettelijk zo zijn, maar was ook meteen de laatste dag dat ik een bijrijder zou hebben. Maar goed, ik denk dat van ons allebij de mening duidelijk is :)

Paardengek in hart en nieren!

Poekkie
Berichten: 7287
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-20 11:52

Jolliegirl schreef:
Poekkie schreef:
Dat kan wettelijk zo zijn, maar was ook meteen de laatste dag dat ik een bijrijder zou hebben. Maar goed, ik denk dat van ons allebij de mening duidelijk is :)



Serieus??

Dit kan je toch samen via de wettelijke manier oplossen?

Je verzekering betaald alles notabene....


Oke t gaat bij mij inmiddels om een duizendje of 10...en niet 200 euro.. Maar toch.


We zijn hier echter wel in het geval van een 200 euro en niet van een duizendje of 10 ;) Daarvoor schrijf ik geen verzekeringen aan, maar verwacht ik een oplossing van de bijrijder ja.
Laatst bijgewerkt door Poekkie op 19-06-20 11:53, in het totaal 1 keer bewerkt

Paardengek in hart en nieren!

Poekkie
Berichten: 7287
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-20 11:53

Ayasha schreef:
Poekkie schreef:
Dat kan wettelijk zo zijn, maar was ook meteen de laatste dag dat ik een bijrijder zou hebben. Maar goed, ik denk dat van ons allebij de mening duidelijk is :)

aha, dus je wil enkel de regels volgen die in jouw voordeel zijn? :-)
Ja, dat zou inderdaad de laatste dag zijn dat je allezins mij, als bijrijder zou hebben op die manier. :)


Ik denk dat wij idd geen match zouden zijn :o
Verder vind ik je stelling absoluut niet correct gesteld, maar daar laat ik het bij.

Paardengek in hart en nieren!


Poekkie
Berichten: 7287
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-20 12:03

Hoe doe je dat met eerst het zadel? Dan staat je paard ondertussen los?

Misschien handig... ik gesp vaak eerst het halster los rond de hals vast. Dan kan ze niet weg en heb je toch wat meer speling met het hoofdstel af te doen.

Paardengek in hart en nieren!

Poekkie
Berichten: 7287
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-20 13:34

Zitten daar aan die verzekering dan geen haken en ogen zoals een verhoogde premie vergelijkbaar met een autoverzekering? Kan me niet voorstellen dat ze zo maar alles vergoeden. (En nog steeds ben ik opgevoed met het idee te vergoeden wat je stuk maakt ongeacht de situatie).

Paardengek in hart en nieren!

Poekkie
Berichten: 7287
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Re: Aansprakelijkheid verzorgpaard materiaalschade

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-20 13:56

Ja ok... maar gaat dat zo in zonder dat daar voor de toekomst extra premies aan vasthangen? Als ik bvb 2x een klein krasje gemaakt te hebben aangeef met mijn auto dan gaat mijn premie haast evenveel omhoog als 2x volledig in fout een total loss te hebben gereden.
Als mijn premie als eigenaar omhoog zou gaan door dit voorval zou ik niet 'beiden blij' durven beweren.

dan nog los van het feit dat ik niet zo zou lachen met een berichtje 'dit is kapot, loop maar achter je verzekering aan', hoe mooi verbloemd ook.

Paardengek in hart en nieren!


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 30 bezoekers