Aansprakelijkheid verzorgpaard materiaalschade

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Ayasha
Blogger
Berichten: 57827
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-20 09:03

Ben ik dan de enige die niet snapt dat het allemaal zo moeilijk moet?
Ik dacht dat ik een moeilijk mens was maar in dit geval zou ik welliswaar natuurlijk balen van het hoofdstel want een micklem is inderdaad niet goedkoop. Maar ik zou vooral blij zijn dat zowel mijn bijrijder en paard er relatief goed van af gekomen zijn. Het zou niet eens in me op komen om mijn bijrijder te vragen dat hoofdstel te vergoeden. oliebol happens. Zeker met paarden.

Hoe is de micklem stuk? Ik begrijp de uitleg van die gesp niet goed. Dat kopstuk kan je volgens mij los kopen. Ik meen dat iig een keer gevonden te hebben.

Edit; en nu dus natuurlijk niet meer. :roll: Je zou altijd eens met het hoofdstel naar een tuigmaker kunnen gaan om te kijken of die er nog wat mee kan. :)

Those who suffer, heal. Everything destroyed gets rebuilt. And our towers grow a little taller every time. - Tolkien
[VN] [Blog] Troubles in paradise: Rauwe rouw.
[RIJ-ITP] SuperSam zijn superzelf wezen!
[RIJ-ITP] Het eerste seizoen van Rêve D'or
[RIJ-ITP] Rêve d'or in volle (winter)glorie


Ayasha
Blogger
Berichten: 57827
Geregistreerd: 24-02-04

Re: Aansprakelijkheid verzorgpaard materiaalschade

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-20 09:43

En de vest, en de medische kost ivm lichamelijke schade.... :?
Snap oprecht niet waarom de verzekering er bij gehaald moet worden in dit geval. Als TS nou een ziekenhuisopname had zou ik het begrijpen. Maar het gaat letterlijk om kleerscheuren en schaafwondes.

Those who suffer, heal. Everything destroyed gets rebuilt. And our towers grow a little taller every time. - Tolkien
[VN] [Blog] Troubles in paradise: Rauwe rouw.
[RIJ-ITP] SuperSam zijn superzelf wezen!
[RIJ-ITP] Het eerste seizoen van Rêve D'or
[RIJ-ITP] Rêve d'or in volle (winter)glorie


Ayasha
Blogger
Berichten: 57827
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-20 09:53

Uhm, nee, niet op die manier. Maar je kan wel uitleggen wat er gebeurt is en wat er stuk is. Als je jouw bijrijder niet de mogelijkheid geeft om het paard echt veilig en goed vast te zetten voor op te zadelen én je het paard blijkbaar ook niet dusdanig opgevoed hebt, dat het in die omstandigheden blijft staan. Dan kan je IMO niet je bijrijder verantwoordelijk stellen voor dit soort ongevallen.
Ongelukken gebeuren. Als het de eigenaar zelf geweest was, was dat hoofdstel waarschijnlijk ook stuk gegaan.

Ik zou als eigenaar al lang blij zijn dat zowel paard als bijrijder relatief gezien in orde zijn.

Those who suffer, heal. Everything destroyed gets rebuilt. And our towers grow a little taller every time. - Tolkien
[VN] [Blog] Troubles in paradise: Rauwe rouw.
[RIJ-ITP] SuperSam zijn superzelf wezen!
[RIJ-ITP] Het eerste seizoen van Rêve D'or
[RIJ-ITP] Rêve d'or in volle (winter)glorie

Ayasha
Blogger
Berichten: 57827
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-20 10:26

Daarmee ontdoe je dus in feite de eigenaar van alle verantwoordelijkheden. Dat realiseer je je toch?
Als je als eigenaar je paard op zo'n stalling zet weet je ook dat er een grote kans is dat dit zal gebeuren.

Those who suffer, heal. Everything destroyed gets rebuilt. And our towers grow a little taller every time. - Tolkien
[VN] [Blog] Troubles in paradise: Rauwe rouw.
[RIJ-ITP] SuperSam zijn superzelf wezen!
[RIJ-ITP] Het eerste seizoen van Rêve D'or
[RIJ-ITP] Rêve d'or in volle (winter)glorie

Ayasha
Blogger
Berichten: 57827
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-20 11:15

Poekkie schreef:
Ayasha schreef:
Daarmee ontdoe je dus in feite de eigenaar van alle verantwoordelijkheden. Dat realiseer je je toch?
Als je als eigenaar je paard op zo'n stalling zet weet je ook dat er een grote kans is dat dit zal gebeuren.


Daarmee ontdoe ik de eigenaar idd van alle verantwoordelijkheden van beschadiging materiaal terwijl het door de bijrijder wordt gebruikt, dat lijkt me logisch.
Denk dat het grootste risico bij het paard zit, en die verantwoordelijkheden zijn nog steeds voor de eigenaar.

Maar dan zou de eigenaar dus ook de kosten van TS haar kleding moeten vergoeden en natuurlijk eventuele medische schade aangezien die rechtstreeks door het gedrag van het paard ontstaan zijn en de verantwoordelijkheid van dat gedrag ten alle tijde bij de eigenaar ligt. Dus dan zullen ze even samen moeten gaan zitten en de rekeningen langs elkaar moeten gaan leggen.

Op die manier zou ik niet met een bijrijder om willen gaan maar goed. Ieder zijn ding.

Those who suffer, heal. Everything destroyed gets rebuilt. And our towers grow a little taller every time. - Tolkien
[VN] [Blog] Troubles in paradise: Rauwe rouw.
[RIJ-ITP] SuperSam zijn superzelf wezen!
[RIJ-ITP] Het eerste seizoen van Rêve D'or
[RIJ-ITP] Rêve d'or in volle (winter)glorie

Ayasha
Blogger
Berichten: 57827
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-20 11:38

Poekkie schreef:
@ Ayasha: Dat heb ik toch helemaal niet gezegd? Het tegenovergestelde immers. Bijrijder draait op voor de kosten van het materiaal dat op die moment onder zijn/haar verantwoordelijkheid was. Lijkt me dat haar broek/vest daar ook onder hoort? Met het paard bedoel ik uiteraard medische kosten aan het paard en die zijn gewoon voor de eigenaar. Simpel toch? (Hoe het wettelijk zit weet ik niet, ik zeg alleen wat voor mij moreel gezien het meest logisch is)?

@ saams: lijkt me nu niet dat een eigenaar een bijdrage vraagt voor het 'gebruik' van het paard en de vrijheid die ze afstaan en niet om alleen meer kapotte spullen mee te betalen?

Je bent als eigenaar ten alle tijden verantwoordelijk voor schade aan derden door jouw paard. Dus wil je de regeltjes volgen moet de eigenaar ook e.e.a aan TS vergoeden.

Those who suffer, heal. Everything destroyed gets rebuilt. And our towers grow a little taller every time. - Tolkien
[VN] [Blog] Troubles in paradise: Rauwe rouw.
[RIJ-ITP] SuperSam zijn superzelf wezen!
[RIJ-ITP] Het eerste seizoen van Rêve D'or
[RIJ-ITP] Rêve d'or in volle (winter)glorie

Ayasha
Blogger
Berichten: 57827
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-20 11:45

Poekkie schreef:
Dat kan wettelijk zo zijn, maar was ook meteen de laatste dag dat ik een bijrijder zou hebben. Maar goed, ik denk dat van ons allebij de mening duidelijk is :)

aha, dus je wil enkel de regels volgen die in jouw voordeel zijn? :-)
Ja, dat zou inderdaad de laatste dag zijn dat je allezins mij, als bijrijder zou hebben op die manier. :)

Those who suffer, heal. Everything destroyed gets rebuilt. And our towers grow a little taller every time. - Tolkien
[VN] [Blog] Troubles in paradise: Rauwe rouw.
[RIJ-ITP] SuperSam zijn superzelf wezen!
[RIJ-ITP] Het eerste seizoen van Rêve D'or
[RIJ-ITP] Rêve d'or in volle (winter)glorie

Ayasha
Blogger
Berichten: 57827
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-20 11:58

Als we het dan hebben over wel de lusten maar niet de lasten......

Nu goed. Ik hoop dat TS en de eigenaar er uit komen samen. :)
Wel akkoord met Oji. In de plaats kan je eventueel het halstertouw om de hals leggen. Dan heb je ‘iets’ kwa houvast maar schiet ze toch weg, trekt ze niets stuk.

Those who suffer, heal. Everything destroyed gets rebuilt. And our towers grow a little taller every time. - Tolkien
[VN] [Blog] Troubles in paradise: Rauwe rouw.
[RIJ-ITP] SuperSam zijn superzelf wezen!
[RIJ-ITP] Het eerste seizoen van Rêve D'or
[RIJ-ITP] Rêve d'or in volle (winter)glorie

Ayasha
Blogger
Berichten: 57827
Geregistreerd: 24-02-04

Re: Aansprakelijkheid verzorgpaard materiaalschade

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-20 14:05

Ik geloof dat auto verzekeringen en "familiale" verzekeringen daarin anders werken. Ik meen dat familiale niet met een "bonus malus" werken. Maar ik kan me vergissen.

Those who suffer, heal. Everything destroyed gets rebuilt. And our towers grow a little taller every time. - Tolkien
[VN] [Blog] Troubles in paradise: Rauwe rouw.
[RIJ-ITP] SuperSam zijn superzelf wezen!
[RIJ-ITP] Het eerste seizoen van Rêve D'or
[RIJ-ITP] Rêve d'or in volle (winter)glorie


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 23 bezoekers