Aansprakelijkheid verzorgpaard materiaalschade

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 

Oliiviia
Berichten: 1312
Geregistreerd: 24-08-09
Woonplaats: Putte (BE)

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-20 10:29

Lastige situatie, maar ik denk wel dat ik dit zou vergoeden.
Ik zou me al te schuldig voelen over de schade bij het paard, dat overigens niet zomaar op te lossen is met geld.
Enkele 'schaafwondjes' kunnen in het slechtste geval leiden tot infectie en eventuele lymfangitis en dan zit er een heel ander prijskaartje aan....

Ik vind persoonlijk ook dat je de verantwoordelijkheid over het dier draagt zolang jij er mee bezig bent. Je weet hoe het dier zich kan gedragen en je kiest er dan ook voor om er mee te werken/rijden. Om het dan te gaan steken op 'ja het paard is nerveus of lastig' vind ik een beetje flauw. Ik verwacht dat iemand die bezig is met mijn paard op zelfstandige basis, zelf een oordeel kan vellen over wat wel of niet mogelijk is met het dier in bepaalde omstandigheden. Uiteraard is een inschattingsfout altijd mogelijk, maar daar ga ik als eigenaar niet voor opdraaien...
De eventuele dierenartskosten zouden al voor de eigenaar zijn, dan is die materiële vergoeding toch het minste lijkt mij :=

Overigens is in België normaal de persoon die het paard op dat moment 'onder controle' heeft, aansprakelijk. Helaas is dat vaak een grijze zone en voor vrije interpretatie mogelijk, zoals dat met veel wetgeving het geval is :+

viewtopic.php?f=217&t=1588307
Whoever said money can't buy happiness never owned a horse


Oliiviia
Berichten: 1312
Geregistreerd: 24-08-09
Woonplaats: Putte (BE)

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-20 12:23

SinneJ schreef:
Dus als ik het goed lees is er geen mogelijkheid om het paard veilig vast te zetten en het dier is dus ook niet echt zo opgevoed dat het perfect stilstaat... dus je zit altijd te sukkelen met 100 dingen tegelijk terwijl je het dier in de gaten moet houden?

Ik zou als eigenaar vooral heel blij zijn dat mijn bijrijder en mijn paard niet meer hebben dan schaafwonden, want dit is gewoon een heel onveilige situatie om mee te beginnen.

Ikzelf zou, als de bijrijder alle regels gevolgd heeft (dus alles doet zoals afgesproken) en er gebeurt nog wat, alles op mij nemen. Jij voorziet de omstandigheden en de opvoeding, niet je bijrijder.

En als het wél door toedoen van de bijrijder was, zou ik het alsnog zelf betalen, maar gewoon niet meer willen dat ze komen.

Het is je eigen paard en je kiest voor het risico. Het idee van het nemen van een verzorgpaard/ bijrijdpaard is net het niet dragen van die risico's. Ik vind dat sommigen het wel heel mooi maken; ze nemen een paard, ze verhalen deel van de kosten en het risico op een derde partij die ook nog eens de verzorging op zich neemt wanneer zij niet kunnen en ze kunnen die persoon buiten gooien zodra ze daar zin in hebben.


Dat is natuurlijk het probleem, of alles is gegaan zoals zou moeten, is nogal subjectief.
Iemand anders had deze reactie misschien al ver op voorhand zien aankomen of had anders gehandeld met een nerveus paard. Het paard kan ook net nerveus zijn geworden door bepaalde handelingen, dat zijn allemaal dingen die voor interpretatie vatbaar zijn.

Ik vind gewoon dat als je aan zoiets begint, je toch bewust moet zijn van het feit dat het nog steeds dieren zijn en fouten kunnen gemaakt worden (en je daar dus gewoon ook verantwoordelijk voor bent). De fout op het dier steken, daar heb je natuurlijk niets aan in dit geval.

Ik vind de reactie van 'ze moet maar geen hoofdstel van 150 euro gebruiken' trouwens echt op z'n zachtst gezegd vreemd. Daar ben je je toch van bewust als bijrijder? Of moet de eigenaar in goedkoper spul voorzien speciaal voor de bijrijder met misschien verminderd comfort voor paard en ruiter?
Je weet toch ook wel dat als je achter het stuur van iemands Porsche kruipt en ergens tegen rijdt, dat de kosten waarschijnlijk een pak hoger zullen liggen dan dat bij een goedkopere wagen?

viewtopic.php?f=217&t=1588307
Whoever said money can't buy happiness never owned a horse

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 27 bezoekers