Aansprakelijkheid verzorgpaard materiaalschade

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 

Spenk
Berichten: 21673
Geregistreerd: 30-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-20 20:01

Eigenaar van het paard is aansprakelijk voor de geleden schade in beginsel. Je bent namelijk altijd verantwoordelijk voor de gedragingen en aanbrengen van schade van je eigen dier. Het maakt niet uit dat jij met het paard bezig was tenzij er bewezen kan worden dat jij dit door eigen toedoen veroorzaakt hebt dan zou een verzekering de schade aan het paard + spullen op jou kunnen verhalen maar dan moet je wel denken aan bewezen onbehoorlijk gedrag.

Een paard dat wegrent met het hoofdstel om hoort bij gedragingen van het dier en dus is de eigenaar verantwoordelijk voor schade aan derden.


Spenk
Berichten: 21673
Geregistreerd: 30-08-05

Re: Aansprakelijkheid verzorgpaard materiaalschade

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-20 20:25

Maar jouw verzekering gaat dat niet vergoede natuurlijk. Dat is risico van de eigenaar. Tenzij jij door eigen toedoen en ''dom gedrag'' het kapot gemaakt hebt.

Spenk
Berichten: 21673
Geregistreerd: 30-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-20 21:15

Nouja kleine moeite... Een paard die er vandoor vliegt kun je niks aan doen natuurlijk. Sommige mensen die verzorgen hebben zelf geen geld voor een paard. Dan is een duur passier hoofdstel toch wel heel wat. Daar had ik vroeger ook geen geld voor gehad hoor. Ik zou dat van een verzorgen ook nooit vragen. Mijn paard mijn verantwoording. Verzorger geeft hem immers niet zelf een schop dat die er vandoor vliegt. Zou mij net zo goed kunnen gebeuren.

Spenk
Berichten: 21673
Geregistreerd: 30-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-20 22:16

Maar raket, jouw paard sloopt dan immers die spullen niet de bijrijder? Als het paard ineens raar doet kan zij daar weinig aan doen. Ik heb ook verzorgers gehad voor mijn pony. Als er een ongelukje gebeurde was ik blij als ze beide geen schade aan zichzelf hadden. Ze slopen het niet voor de lol. Bijvoorbeeld daarbij gebeurd dat pony ging hangen en halster knapte en die over de poetskoffer rende ook stuk. Tja dat kan mij toch ook gebeuren? Daar liet ik ze niet voor opdraaien hoor.

Meestal heb je een bijrijder omdat je zelf je paard niet de zorg en beweging kan geven die die nodig heeft dus het is een win win situatie.

Spenk
Berichten: 21673
Geregistreerd: 30-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-20 05:31

Elco schreef:
Ts valt onder je aansprakelijkheids verzekering, jij veroorzaakt schade aan derden.
Dus idd gewoon even je verzekering bellen. je eigen schade valt daar niet onder.

Nee dat werkt bij paarden niet zo de eigenaar is altijd verantwoordelijk voor gedragingen van zijn dier. Tenzij je aan kan tonen met bewijs het compleet jou fout is. En dat je verkeerd gehandeld hebt. Een paard dat er vandoor gaat zal daar niet onder vallen dat valt onder gedragingen van het dier.

Spenk
Berichten: 21673
Geregistreerd: 30-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-20 09:19

Daarom moeten heel veel mensen maar geen bijrijder nemen nee die hebben blijkbaar compleet geen idee. Tuurlijk kan je uit fatsoen dat vergoeden echter gaan die aansprakelijkheids wetten nog veel verder. Toen ik van een paard gevallen was en afgevoerd met ambulance kreeg ik een paar weken later van de verzekering een telefoontje. Van wie het paard was waar ik op reed. Als die van mijzelf was dat deden ze niks en als het een ander paard was dan graag gegevens eigenaar want dan zouden ze alle kosten daar gaan verhalen omdat eigenaar aansprakelijk is.

Dus als ts bij wijze van door paard was overlopen hierbij en naast de schade die het nu gemaakt heeft ook letsel toegebracht had is dat voor risico van de eigenaar.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 20 bezoekers