[INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Sideswipe
Berichten: 285
Geregistreerd: 03-05-19
Woonplaats: Gliese581-d

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-20 14:08

Eef_Bam schreef:
Omdat iemand een slechte had kan je niet een merk slecht noemen, Maar de citroen c4 cactus is wel de minst betrouwbare compacte suv :Y) :
https://www.autoblog.nl/nieuws/dit-zijn-tegenwoordig-de-meest-en-minst-betrouwbare-autos-114384



Bij de MPV's is ie (C4 picasso) ook de minst betrouwbare. Verbaast mij niks......

Ik vind trouwens de grens van de term SUV wel erg laag tegenwoordig hoor. Wat maakt het nog een SUV? Dikkere banden en dikkere bumpers op een Aygo en we hebben een Aygo SUV?

https://www.ruitersporthoeve.nl
Dealer van:
*Rambo*Bucas*Rhino*Amigo*Micklem*ICE-vibe*Cavallo*Harry'sHorse*Mountain Horse*Horka*Sectolin*Montey Roberts*Kerbl*Birth Alarm*Tacx*Rapide*Macna cooling vest*


Sideswipe
Berichten: 285
Geregistreerd: 03-05-19
Woonplaats: Gliese581-d

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-20 14:33

s0173957 schreef:
Een SUV is gewoon een opgepompte kleine stadswagen tegenwoordig.
Door die term mag je je echt niet laten vangen...


Sports
Utility
Vehicle


Dan blijft alleen de V nog over eigenlijk... Ondanks dat het prima auto's zijn, maar zeker geen kruising terreinwagen en luxe auto.

https://www.ruitersporthoeve.nl
Dealer van:
*Rambo*Bucas*Rhino*Amigo*Micklem*ICE-vibe*Cavallo*Harry'sHorse*Mountain Horse*Horka*Sectolin*Montey Roberts*Kerbl*Birth Alarm*Tacx*Rapide*Macna cooling vest*


Sideswipe
Berichten: 285
Geregistreerd: 03-05-19
Woonplaats: Gliese581-d

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-20 08:24

Igniss schreef:
Hooi!

Ik kom hier even binnenvallen met een vraag, eind dit jaar wil ik voor een neiuwe auto gaan, dan is mijn merrie ook 3,5 en wil ik ook eens weg met haar.

Maar nu welke auto.. ik heb mijn oog laten vallen op de SUV volkswagen tiguan. Die zou 1800 mogen trekken en ik vind het ook een hele mooie auto. Het oog wil ook wat.

Bedoeling is dat er een 1,5p trailer achter komt en mijn merrie zal zon 600+/- wegen als ze uitgegroeit is gok ik.

Ik wil rond de 12.500 uitgeven. Maar liever rond de 10. Welke andere autos zijn nog vergelijkbaar met de tiguan?


Waarom zou je dan een SUV willen? Een grotere personenauto (formaat ford mondeo) kan dan ook.

Met een SUV achtige auto krijg je toch iets meer kosten aan is mijn idee zoals brandstof verbruik en duurdere banden (door de maat). Dit is dan als je ook woon werk gaat rijden.

Een SUV staat wel wat leuker voor een trailer, dat dan weer wel.
Laatst bijgewerkt door Sideswipe op 31-01-20 08:30, in het totaal 1 keer bewerkt

https://www.ruitersporthoeve.nl
Dealer van:
*Rambo*Bucas*Rhino*Amigo*Micklem*ICE-vibe*Cavallo*Harry'sHorse*Mountain Horse*Horka*Sectolin*Montey Roberts*Kerbl*Birth Alarm*Tacx*Rapide*Macna cooling vest*

Sideswipe
Berichten: 285
Geregistreerd: 03-05-19
Woonplaats: Gliese581-d

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-20 08:28

Rex_Rolfo schreef:
Igniss schreef:
Maar nu welke auto.. ik heb mijn oog laten vallen op de SUV volkswagen tiguan. Die zou 1800 mogen trekken en ik vind het ook een hele mooie auto. Het oog wil ook wat.

Voor lijstje kijk naar de compacte SUV's op https://nl.wikipedia.org/wiki/Sports_utility_vehicle.

Veel gewone middenklassers kunnen een 1,5 paards ook trekken, maar genoeg mensen met een SUV die niet eens een trekhaak hebben. Om te zien wat je voor je budget kunt krijgen zoekfunctie op gaspedaal.nl of autotrack.nl gebruiken, beide hebben in de uitgebreide zoekopties de mogelijkheid een trekgewicht in te vullen.

Hoorde trouwens dat een Tiguan met af-fabriek opklapbare trekhaak naar een andere programma overschakelt als die haak uitgeklapt is. Meer vermogen :D




Dat lijstje is ook niet echt handig/bruikbaar omdat de definitie van een SUV tegenwoordig heel breed is.

Bijvoorbeeld: Een Qasquai een SUV?? Eerder een hogere personenauto. Volgens mij kan die niet meer trekken als een vergelijkbare (eigen gewicht) auto.
De maker van de lijst heeft volgens mij alleen naar de afmetingen van de auto gekeken voor de groepsindeling .

Justmy2cents.... ;-)

https://www.ruitersporthoeve.nl
Dealer van:
*Rambo*Bucas*Rhino*Amigo*Micklem*ICE-vibe*Cavallo*Harry'sHorse*Mountain Horse*Horka*Sectolin*Montey Roberts*Kerbl*Birth Alarm*Tacx*Rapide*Macna cooling vest*

Sideswipe
Berichten: 285
Geregistreerd: 03-05-19
Woonplaats: Gliese581-d

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-20 11:32

Rex_Rolfo schreef:
Sideswipe schreef:
Een Qasquai een SUV?? Eerder een hogere personenauto.

Dat is inderdaad de momenteel gangbare definitie van SUV :j


Sorry nu een beetje off topic inmiddels......Tja, op zich niks mis met een Qasquai hoor, vind ze wel mooi. Maar geen SUV.

Dus
Sport : snel of/en sterk........hhmmm, nee
Utitity: Robuust werktuig......hmmmmm, ook nee
Vehicle: JA!


Een SUV hoeft ook niet perse een landrover te zijn maar als voorbeeld is ook die Volvo station (model weet ik niet) met 4wd, die ietsjes hoger staat als normaal en wat dikkere bumpers heb. Dat past wel in de SUV groep (vindt ik).

Renault had toch ook zo'n Scenic model (soort opel zafira) die hoger op de "poten" stond en een reservewiel op de klep... Tja dan maak je er mijn inziens echt geen SUV van.

https://www.ruitersporthoeve.nl
Dealer van:
*Rambo*Bucas*Rhino*Amigo*Micklem*ICE-vibe*Cavallo*Harry'sHorse*Mountain Horse*Horka*Sectolin*Montey Roberts*Kerbl*Birth Alarm*Tacx*Rapide*Macna cooling vest*

Sideswipe
Berichten: 285
Geregistreerd: 03-05-19
Woonplaats: Gliese581-d

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-20 11:43

emilie schreef:
Maanden terug al eens een vraag gesteld hier, maar er zijn wat dingen veranderd en op dit moment loopt er dan toch echt een zoekopdracht bij de garage voor een andere (trek)auto. En ben benieuwd naar jullie ervaringen met de door de garage voorgestelde auto's.

Ik heb eigenlijk maar een paar eisen. Een auto "voor de mooi" past toch niet binnen budget :D . Auto wordt voornamelijk voor woon-werk verkeer gebruikt en daarnaast voor de trailer, met 2-3 x per maand bos/wedstrijd (dus wat verder) en 2x per maand clubles (10km totaal).

Wat ik zoek voor max 6000 euro is een relatief zuinige diesel ivm veel woonwerk km's (35 duizend/jaar + 10 privé), vanaf ongeveer 1400kg trek gewicht (1,5 paards trailer met grote Fries, ik wil niet te krap zitten) en met airco & cruise control (zit toch bijna overal al op)

Hun voorstel, zojuist in mijn mailbox:
- seat exeo, 1.9 tdi met 105 kw , uit 2010 met 188d km
- renault megane 1.5 met 81 kw uit 2012 met 173d km
- ford mondeo 2.0 met 92 kw uit 2009 met 157d km

De seat is het krachtigste, de renault het minst, maar daardoor ook het zuinigste. Mensen hier tips/ervaringen?



Wat weegt je trailer en je paard? Ik vind 1400kg dan nog best krap.

Ik ben er door dit topic erachter gekomen dat ik hoogstwaarschijnlijk ook al te krap zit waarschijnlijk met huidige 1500kg trekgewicht (2p trailer van 923kg + KWPN van 175)

Een fries is toch ook best groot/ zwaar denk ik ? (lees als: het is geen lichte arabier)

https://www.ruitersporthoeve.nl
Dealer van:
*Rambo*Bucas*Rhino*Amigo*Micklem*ICE-vibe*Cavallo*Harry'sHorse*Mountain Horse*Horka*Sectolin*Montey Roberts*Kerbl*Birth Alarm*Tacx*Rapide*Macna cooling vest*

Sideswipe
Berichten: 285
Geregistreerd: 03-05-19
Woonplaats: Gliese581-d

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-20 15:23

emilie schreef:
Qua kilo's zit ik goed. Ik zie trouwens dat ik een typefout maakte, moet 1500 kg zijn, dat mag mijn huidige benzine auto ook trekken, maar die gaat er dus uit. Trailergewicht 610kg, fries weegt zo'n 640 kg.



Oh dat past mooi, zit je niet op de grens (ook fijn als is het maar voor je gevoel).

Ik snap trouwens niks van die trailergewichten. Op internet zie ik dat het model 923kg weegt, op het kentekenbewijs staat 572kg....??

En dan hebben we optioneel de alu vloer (ipv hout) maar ook weet extra trapbescherming en kussens op de wand.. Dus - en + had ik gedacht dat ie wel ongeveer hetzelfde zou wegen als in de folder.....

Met een Hotra hadden we dit ook maar toen bleek dat het rijklaar gewicht in de papieren zonder rubberen vloer en zonder tussenschot was (dus gewogen als lege doos)

https://www.ruitersporthoeve.nl
Dealer van:
*Rambo*Bucas*Rhino*Amigo*Micklem*ICE-vibe*Cavallo*Harry'sHorse*Mountain Horse*Horka*Sectolin*Montey Roberts*Kerbl*Birth Alarm*Tacx*Rapide*Macna cooling vest*

Sideswipe
Berichten: 285
Geregistreerd: 03-05-19
Woonplaats: Gliese581-d

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-20 21:33

cissy schreef:
Dat laatste gebeurt heel veel, altijd trailer op de weegbrug zetten voordat je koopt! Mijn trailer is op papier 745 maar werkelijk 1000kg. Scheelt nogal.


Nou inderdaad... als je dan al een grotere warmbloed wil vervoeren dan zijn de meeste personenauto's al gauw te licht.

https://www.ruitersporthoeve.nl
Dealer van:
*Rambo*Bucas*Rhino*Amigo*Micklem*ICE-vibe*Cavallo*Harry'sHorse*Mountain Horse*Horka*Sectolin*Montey Roberts*Kerbl*Birth Alarm*Tacx*Rapide*Macna cooling vest*

Sideswipe
Berichten: 285
Geregistreerd: 03-05-19
Woonplaats: Gliese581-d

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-20 13:52

ikke schreef:
Dus ja, die Mazda zal het iets zwaarder hebben dan de oude Range maar "veel te weinig power" is toch ook wat overdreven om te stellen.

Natuurlijk; hoe meer power, hoe simpeler het leven is. Power heb je nooit te veel. Maar iedereen heeft een grens aan wat mogelijk is. Anders reden we allemaal top-spec 4x4's :D



Toch krijg ik wel een beetje het onderbuikgevoel dat dit hetzelfde gaat worden als wat ik had met de Freelander. Die mocht ook 2000kg trekken bij een relatief laag eigen gewicht.
Met die auto hadden we ook (met 2p erachter) het gevoel dat met een viaduct of andere flauwe helling afrijden op de snelweg dat de trailer er met de auto vandoor wilde gaan.

Al zou de oorzaak best ergens ander kunnen liggen. Ik vermoed ergens dat de combinatie van een te korte wielbasis en te weinig eigen gewicht is ook een duit in de zak heeft gedaan.

https://www.ruitersporthoeve.nl
Dealer van:
*Rambo*Bucas*Rhino*Amigo*Micklem*ICE-vibe*Cavallo*Harry'sHorse*Mountain Horse*Horka*Sectolin*Montey Roberts*Kerbl*Birth Alarm*Tacx*Rapide*Macna cooling vest*

Sideswipe
Berichten: 285
Geregistreerd: 03-05-19
Woonplaats: Gliese581-d

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-20 09:05

Blussem schreef:
Edit, ik zie dat hun 100pk uitvoeringen ook 1.700kg mogen trekken. Hoe heeft Renault dit voor elkaar gekregen bij de type goedkeuringen. Geloof wel maar dat dit niet zo heel snel meer rijdt wanneer je dit doet :D



Ik had dit destijds met de eerste generatie van de Citroen C4. Die mocht 1635kg trekken met de 1.6 diesel. Dat vond iedereen (zelfs de dealer) best wel veel.

Ik vermoed dat de franse producenten een andere meting/normering hanteren die het trekgewicht bepalen (dit weet ik dus niet, ik denk dit gewoon)

Overigens had ik met de C4 na 10.000 km een kapotte versnellingsbak, krakende auto thv de achterbank en spontaan scheurende voorramen. Denk dat die auto het trekwerk niet zo leuk vond.... :D

https://www.ruitersporthoeve.nl
Dealer van:
*Rambo*Bucas*Rhino*Amigo*Micklem*ICE-vibe*Cavallo*Harry'sHorse*Mountain Horse*Horka*Sectolin*Montey Roberts*Kerbl*Birth Alarm*Tacx*Rapide*Macna cooling vest*

Sideswipe
Berichten: 285
Geregistreerd: 03-05-19
Woonplaats: Gliese581-d

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-20 09:54

s0173957 schreef:
Zo'n citroën vond gewoon rijden ook niet leuk...
Schoonouders hadden zo eentje, die heeft meer niet gewerkt dan wel, vooral de luchtvering was een ramp bij dat wrak.

_/-\o_ _/-\o_ _/-\o_

Ik roep al jaren dat citroens rijdende constructie fouten zijn...met als uitkomst dat ik versleten word als de dorpsgek :+ .

EIndelijk een lotgenoot en een medestander *\o/* *\o/* *\o/* *\o/*

:+

(ff mijn eigen tekst kopieren van een eerdere post..........)
Die citroen dingen zijn nog niet goed genoeg als hooifruif! Het verhaal is nog veel erger.
Die auto ging letterlijk om de hoek al stuk (dus net 300mtr mee gereden, hagelnieuwe auto). Stuurbekrachtigingpomp stuk. Twee weken een leenauto gehad.
Bij ca 15000km een nieuwe versnellingsbak
Ik had ook een keer dat er condenswater uit uit het dashboard kwam, daarna was het radio/autoinformatie display naar de knoppen.
Met het trekken ook een keer rook uit het dasboard gehad, hebben ze nooit de oorzaak van kunnen vinden. Veel storingen aan de elektrische ramen en deursloten. 4 keer een nieuw voorraam in gekomen.
Het is echt bende! Ik dacht echt dat ik een chinese imitatie had.

https://www.ruitersporthoeve.nl
Dealer van:
*Rambo*Bucas*Rhino*Amigo*Micklem*ICE-vibe*Cavallo*Harry'sHorse*Mountain Horse*Horka*Sectolin*Montey Roberts*Kerbl*Birth Alarm*Tacx*Rapide*Macna cooling vest*

Sideswipe
Berichten: 285
Geregistreerd: 03-05-19
Woonplaats: Gliese581-d

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-20 09:21

Romeo2007 schreef:
Dan zal ik denk ik de automaat in sport moeten zetten zodat ie niet meteen gaan schakelen maar ook boven de 3000 toeren pakt. Dank voor de tip!

Nog even voor de check. Dit is een foto van mijn kentekenkaart van mijn trailer.
Massa rijklaar is 540 is toch hetzelfde als massa leeg? Ik keur het maximale toegestane gewicht dan terug naar 1300kg. Ik snap niet dat mijn trailer zo licht is... hij is wel aluminium dat wel!
Is trouwens een bockmann comfort uno esprit black en zilver 1,5 paards.


[ [url=m/IIDPza.jpg]Afbeelding[/url] ]



Ik vraag mij af in tot hoever die gewichten echt kloppen op het kentekenbewijs. Ik heb ooit een 2P hotra op de weegschaal gezet (is wel meer als 10 jaar terug) en die woog veel meer dan op kenteken.

Bij navraag bleek dat ze kaal gewogen werden, dus zonder tussenschot, stangen, rubber vloer, reservewiel en oprolgordijn.

Als ik naar de specs kijk van jouw trailer op de bockmann site dan lijkt het dat ie een laadvermogen heeft van 896kg en totaal gewicht van max 1600kg.

Dan kom ik op 1600-896 = 702 kg wat de trailer weegt als je er geen paard in heb staan.
(ik kan de plaatjes verkeerd begrijpen natuurlijk)

[ img ]

https://www.ruitersporthoeve.nl
Dealer van:
*Rambo*Bucas*Rhino*Amigo*Micklem*ICE-vibe*Cavallo*Harry'sHorse*Mountain Horse*Horka*Sectolin*Montey Roberts*Kerbl*Birth Alarm*Tacx*Rapide*Macna cooling vest*

Sideswipe
Berichten: 285
Geregistreerd: 03-05-19
Woonplaats: Gliese581-d

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-20 10:55

Optiwolk schreef:
Wil ik maar zeggen: dat neuswiel doet hier ook niets met wd40 maar wel met olie. Mss dat de wijziging van product helpt.
Ik sla wel eens stappen over in mijn uitleg... ik denk sneller dan in typ :’)


WD40 is een prima schoonmaakmiddel en een slecht smeermiddel.
Het lost je oude olie op en blijft een laagje over met een lage viscositeit. Dus om vette onderdelen schoon te maken is het perfect maar meer ook niet.

Gebruik een smeervet (kogellagervet) bijvoobeeld op een lithiumzeepbasis (is redelijk zeewaterbestendig, handig in de winter met pekel op de weg) of een minerale olie als het vloeibaar moet zijn.

https://www.ruitersporthoeve.nl
Dealer van:
*Rambo*Bucas*Rhino*Amigo*Micklem*ICE-vibe*Cavallo*Harry'sHorse*Mountain Horse*Horka*Sectolin*Montey Roberts*Kerbl*Birth Alarm*Tacx*Rapide*Macna cooling vest*

Sideswipe
Berichten: 285
Geregistreerd: 03-05-19
Woonplaats: Gliese581-d

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-20 07:52

ikke schreef:
Rex_Rolfo schreef:
Als dat met 90 ongeblazen Escort pk's kan moet dat met 125 geblazen paarden ook wel lukken.

Dat is niet gezegd.
Die Escort was overigens ook flink aangeblazen en bovendien een 1.8 oliestoker.

Die 125pk klinkt wel aardig, maar welk toerengebied hoort daarbij?

Doet me denken aan iemand die een 2.0 Focus had met 125pk om z'n sleurhut rond te zeulen. Zegt de garage: dit is ook 125pk (zo'n 1,5 eco 3-pitter) dus dat komt goed. Zag ie over het hoofd dat dat blok de helft meer toeren moest draaien voor dat vermogen en dan nog te kort kwam.

Grote gewichten verplaats je met liters inhoud.
Als het echt zo simpel was, waarom heb ik dan een 6 liter 6-cilinder in Appeltje liggen, bij 200pk?
Juist, 1000Nm......
Want dat blok doet het leuk in z'n standaard toerengebied vanaf 1200 toeren tot zo'n 2000 toeren. Maar wil je wegwezen, moet je 'm doortrappen naar de 2500 toeren want daar zitten die 200 paarden. Dat voel je goed op het moment dat de toerenteller de 2300 passeert; dan krijgt ie opeens peper in z'n reet :j (dat ie op dat moment 5:1 zuipt, moet je voor lief nemen....)


Mooi uitgelegd!

Grappig dat veel mensen zich zo vaak richten op alleen de PK's (zonder naar bijbehorende toerental en koppel te kijken).

https://www.ruitersporthoeve.nl
Dealer van:
*Rambo*Bucas*Rhino*Amigo*Micklem*ICE-vibe*Cavallo*Harry'sHorse*Mountain Horse*Horka*Sectolin*Montey Roberts*Kerbl*Birth Alarm*Tacx*Rapide*Macna cooling vest*

Sideswipe
Berichten: 285
Geregistreerd: 03-05-19
Woonplaats: Gliese581-d

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-20 21:06

Daancha schreef:
Dat klinkt wel prettig, aangezien je dat koppel niet nodig hebt als je naar je werk tuft. Maar welk koppel kun je dan aanspreken mét trailer, dat vergelijk wil je maken als je een trek-auto zoekt. Het is best complex voor een leek.



En wat meespeelt is dat de keuze van auto's minder is geworden. De BlufSUV's hebben de plaats ingenomen van echt SUV's

(ik bedoel dan de Opel Frontera, Nissan Terrano, de eerste generatie Kia Sorento etc etc . Die konden tenminste echt wat trekken)

https://www.ruitersporthoeve.nl
Dealer van:
*Rambo*Bucas*Rhino*Amigo*Micklem*ICE-vibe*Cavallo*Harry'sHorse*Mountain Horse*Horka*Sectolin*Montey Roberts*Kerbl*Birth Alarm*Tacx*Rapide*Macna cooling vest*

Sideswipe
Berichten: 285
Geregistreerd: 03-05-19
Woonplaats: Gliese581-d

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-20 08:31

s0173957 schreef:
Neem nu de Renault Koleos.
Ziet er best een competente SUV uit.
De dCI 190 X-Tonic 4WD mag 2000kg trekken, de waarschijnlijk veel meer gekozen dCI 150 X-Tronic mag er zelf maar 1500kg trekken.

De zwaarste uitvoering mag dus amper een 2paards met 2 normale paarden trekken... en da's een gróte auto!


Precies mijn punt (dat dit dus vaak BlufSUV's zijn).

Mijn Terrano2 mocht 2800kg trekken (2,4 benzine), de Opel Frontera 2700kg (2.2 motor), Kia Sorento 2300kg.

Tegenwoordig moet je echt zoeken voor een +2000kg trekauto (kom je al in een USA model pickup of een landrover/rangerover terecht, dan kun je ineens 3500kg trekken)

En dan moet je met die 2000kg nog een hele lichte trailer hebben en 2 kleinere paarden (niet van die bonkige KWPN kastelen)

https://www.ruitersporthoeve.nl
Dealer van:
*Rambo*Bucas*Rhino*Amigo*Micklem*ICE-vibe*Cavallo*Harry'sHorse*Mountain Horse*Horka*Sectolin*Montey Roberts*Kerbl*Birth Alarm*Tacx*Rapide*Macna cooling vest*

Sideswipe
Berichten: 285
Geregistreerd: 03-05-19
Woonplaats: Gliese581-d

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-20 08:39

Ik zit zelf nog even naar mijn eigen trailer te kijken
Bockmann Comfort met optionele alu vloer, trapwanden en stootkussens, 3 jaar oud (dus zelfde trailer met opties als in de omschrijving)



- In kentekenbewijs: 572kg

- Van een verkoopsite van een merkdealer:
Extra Informatie Böckmann Comfort
Lengte 315 cm.
Breedte 165 cm.
Hoogte 230 cm.

Leeggewicht 923 kg.
Totaal gewicht 2400 kg.

Böckmann Comfort trailer is opgebouwd uit polyester vandaar zijn aerodynamische uitstraling met standaard zadelkamer, kussens en bij ons aluminium vloer en trapwanden.


Verschil dus van 351 kg!!

https://www.ruitersporthoeve.nl
Dealer van:
*Rambo*Bucas*Rhino*Amigo*Micklem*ICE-vibe*Cavallo*Harry'sHorse*Mountain Horse*Horka*Sectolin*Montey Roberts*Kerbl*Birth Alarm*Tacx*Rapide*Macna cooling vest*

Sideswipe
Berichten: 285
Geregistreerd: 03-05-19
Woonplaats: Gliese581-d

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-20 08:52

Varekaj schreef:
Ik vraag me soms af... Er zijn zo ontzettend veel trailers op de markt, in allerhande soorten, maten en gewichten. In NL kan je best makkelijk terugkeuren. Waarom kopen mensen niet gewoon voor hun eigen gemak een trailer waarvan de tmm niet hoger is dan wat de auto mag trekken? Scheelt een hele hoop rekenwerk en gepuzzel en discussies en dan hoef je alleen te zorgen dat je rijbewijs klopt.



Heeft dat niet te maken met de (standaard) assen die men gebruikt om een trailer op te bouwen. Als je dan twee assen pakken van 1000kg draagvermogen per stuk dan is dat toch maatgevend voor de rest van de trailer.

https://www.ruitersporthoeve.nl
Dealer van:
*Rambo*Bucas*Rhino*Amigo*Micklem*ICE-vibe*Cavallo*Harry'sHorse*Mountain Horse*Horka*Sectolin*Montey Roberts*Kerbl*Birth Alarm*Tacx*Rapide*Macna cooling vest*

Sideswipe
Berichten: 285
Geregistreerd: 03-05-19
Woonplaats: Gliese581-d

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-20 16:08

ikke schreef:
Maar wat is laag voor jou?? Ben eens concreet: hoeveel mag het kosten per maand?

De V70's zijn voor die prijs in wagonladingen te vinden.
Wegenbelasting 85 euro per maand
Verzekering 50 euro per maand
Verbruik 1:11 benzine
De juiste versies mogen 2000kg trekken en aan 2200kg TMM kan er nog 1300kg aan hangen binnen de grenzen van B-rijbewijs.

Maar het kan goedkoper:
DAF LF45 220
Wegenbelasting 30 euro per maand
Verzekering 50 euro per maand
Verbruik 1:8 (Diesel).
Hoeft niks aan te hangen, er passen er vier op maar voor de liefhebbers mag er 10 ton aan hangen.

En als je echt geen geld hebt om 'm te rijden, neem je een oude 109.
Wegenbelasting 0 euro
Verzekering 25 euro per maand (en dan heb je een dure)
Verbruik 1:5 benzine of 1:9 Diesel.
Mogen 2 ton trekken; de zwaarste versies mogen ook 2200kg wegen met dus 1300kg marge voor je trailer.


Moet je voor die DAF geen vrachtwagen rijbewijs hebben?

En voor een 109, ik vrees dat toch het sleutelen/werken aan auto's ook je hobby moet zijn. Niet dat het slechte auto's zijn maar obv leeftijd zal er best wel eens wat reparatiewerk aan zitten. Ik had dat met de Trooper ook.


Wij zitten nu ook een een beetje met hetzelfde, Mijn vrouw moet eigenlijk ook een grotere auto (voor pakketten) voor haar eigen bedrijfje.
Dus dan zouden we nog kunnen overwegen om een auto te kopen die twee paarden kan trekken.

Mijn ervaring met de 4x4's (Frontera, Trooper, Terrano, Sorento) dat ik gevoel heb alsof je geld in een vuurton aan het verbranden bent :D :D

Zijn er Vito's die 2p kunnen trekken?

https://www.ruitersporthoeve.nl
Dealer van:
*Rambo*Bucas*Rhino*Amigo*Micklem*ICE-vibe*Cavallo*Harry'sHorse*Mountain Horse*Horka*Sectolin*Montey Roberts*Kerbl*Birth Alarm*Tacx*Rapide*Macna cooling vest*

Sideswipe
Berichten: 285
Geregistreerd: 03-05-19
Woonplaats: Gliese581-d

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-20 19:34

ikke schreef:
Vito moet je uit Duitsland halen. Met een zgn Q4 chassis mogen ze 2500kg aan de haak hebben. Wel even opletten dat die dingen in Duitsland 4200kg mogen wegen; dat ze 'm bij de RDW correct terug zetten.

De NL Vito's mogen wel 2 ton aan de haak hebben maar doen dat toch net niet zo lekker als die Duitse versie; aldus een vriend die beide heeft.

Verder hadden we het over goedkoop, niet over rijbewijzen of werk. Die DAF is inderdaad C-rijbewijs.
Sleutelen aan een Land Rovers is niet moeilijk; zelfs in de Afrikaanse bush krijgen ze je auto weer aan het lopen.

Maar wat is er mis met een V70? neem een 3 liter 6 cilinder, dat mag ook twee ton trekken en heeft de power ervoor :j De juiste versie heeft AWD maar zonder de kosten van een echte terreinauto.


Je had het gesprek met "puzzelstuk" met name over goedkoop, ik reageerde ook even op je antwoord mede omdat wij nu mogelijk ook weer gaan kijken voor een eigen trekauto.
(ik rijd de afgelopen jaren Octavia's van de zaak en ga ook al jaren met 1 paard met de trailer weg)
Dus de info is wel interessant.

Voor mij persoonlijk is het halen van een ander rijbewijs niet haalbaar wegen diabetes type 1. Vrachtwagen mag je dan elk jaar opnieuw doen en met de chaos bij het cbr betekent dat je al een 1/2 jaar vantevoren kunt beginnen met onafhankelijke verklaringen en extra oogkeuringen.

Een hele goede tip van eventueel een model uit Duitsland halen! Daar had ik nog niet aan gedacht.

Ik lees wel vaker met interesse jouw berichten maar jij bent wel een echte liefhebber volgens en veel ervaring met sleutelen en werken aan auto's. Zelf ben ik scheepswerktuigkundige vanuit de opleiding dus kan een eind meekomen met autotechniek.
Het klopt met het sleutelen aan een landrover, ze hebben een wat modulaire bouw. Persoonlijk vind ik de oudere "defendertypes"wel mooi om te zien.

Maar..Je/iemand moet er wel zin in hebben en je hebt ruimte nodig en vaak wel zwaarder gereedschap. Liefst een grote schuur met hefbrug. Wat ik bedoel is dat een auto zoals een 109 wel voor iemand een liefhebberij moet zijn om überhaupt aan auto's te sleutelen. Met de Trooper was ik ook meer bezig om m door de APK heen krijgen als dat ik erin reed en moet het sleutelen ook buiten doen.

Als het alleen is voor de goedkoop (geen belasting) zal een 109 niet werken. Die mensen laten het onderhoud doen bij de dealer (of zelfs bij kwikfit) en als de auto te oud word of te veel kwaaltjes krijgt (= al een paar duurdere reparaties gehad) dan word ie ingeruild op een jonger exemplaar.

Maar goed, mijn vrouw kan nu wel een grotere auto gebruiken ivm haar webshop dus dan zou een bus nog een idee zijn aangezien de Octavia ook soms al bomvol ligt met pakketten.
Maar heb je bussen die meer als 2ton kunnen trekken of kom je dan als weer uit op een pick-up of andere groter terrein auto?

Mijn trailer weegt volgens kentekenbewijs: 572kg
Op internet (folder) Leeggewicht 923 kg / Totaal gewicht 2400 kg.

En dan twee warmbloeden van 175 en 166cm. Dan kom je al snel op 2200-2300kg.

https://www.ruitersporthoeve.nl
Dealer van:
*Rambo*Bucas*Rhino*Amigo*Micklem*ICE-vibe*Cavallo*Harry'sHorse*Mountain Horse*Horka*Sectolin*Montey Roberts*Kerbl*Birth Alarm*Tacx*Rapide*Macna cooling vest*

Sideswipe
Berichten: 285
Geregistreerd: 03-05-19
Woonplaats: Gliese581-d

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-20 20:08

ikke schreef:
Wil je met een bus meer dan 2000kg trekken, dan moet je heel kritisch worden. Al meer dan eens meegemaakt dat er regelrechte overtredingen aangepraat werden. Ja hoor, die bus kan wel 3 ton trekken. Ja, kunnen wel, maar mogen is een ander verhaal; dat was die verkoper voor het gemak maar even vergeten.

Maar de grotere bestelbussen mogen vaak wel tot 2500kg gaan. De serieuze bussen gaan tot 3500kg. Let er wel op dat een Ifor (dat lees ik uit je specs) het vaak niet meer doet voor 100kg kogeldruk. Let daarop dat je 125 - 150kg kogeldruk mag hebben op je auto (en dan wordt het wat lastiger met die V70).



Ik heb zelf een Bockmann comfort van 2 jaar oud (met de optionele alu vloer en alu wielen)

(misschien dat gebruiker "Puzzelstukje" een Ifor heeft?)

De meeste personenautos mogen toch maar 75kg hebben. Ik dacht dat mijn oude frontera 112kg kogeldruk mocht hebben

https://www.ruitersporthoeve.nl
Dealer van:
*Rambo*Bucas*Rhino*Amigo*Micklem*ICE-vibe*Cavallo*Harry'sHorse*Mountain Horse*Horka*Sectolin*Montey Roberts*Kerbl*Birth Alarm*Tacx*Rapide*Macna cooling vest*

Sideswipe
Berichten: 285
Geregistreerd: 03-05-19
Woonplaats: Gliese581-d

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-20 20:17

Rex_Rolfo schreef:
Zie de "Sizzle-lijst":

Sizzle schreef:
Handige link gevonden met gewichten per model vanaf 1800 kg.
http://www.mit-pferden-reisen.de/files/ ... 1800kg.pdf


Verder is het natuurlijk ook van wat wil je? Grijs kenteken, al dan niet met dubbele cabine? Of moeten de kids en labrador ook mee? Welk budget hebben jullie in gedachten enz? Volvo XC90 is lekker groot en mag 2250 trekken. En ze zijn er ook met twee extra zitplaatsen voor als je straks weer een half voetbalteam mee mag nemen.

Op de dagen dat er zoveel pakketten weg gaan dat een ruimtewonder als een Octavia bomvol zit kun je natuurlijk ook PostNL vragen om de pakketten op te halen. Dat kost even wat maar als het niet elke dag nodig is dan misschien goedkoper dan een übersize bestelbus. En bespaart tijd. Nadeel: verzekerde en/of spoedzendingen moeten alsnog naar een PostNL punt ivm inscannen :(


Bedankt voor de lijst!!

Ophalen is inderdaad een optie die we al deels doen. Vooral maandag is het veel en nu zeker in de winter Mijn vrouw verkoopt o.a. ook paardendekens en dan zijn die bundels van Rambo (dus met liners erbij) echt grote pakketten.

Op maandag kom DHL al ophalen en brengen we PostNl weg. (DHL heeft een lagere grens qua afmetingen dus hebben we DHL ook nog nodig. En ook boven een bepaald bedrag worden ze verzekerd ja. Het is niet de eerste keer dat een Rambo Micklem /Icevibe oid verkeerd is afgeleverd of netjes in de tuin is neergezet en daarna "weg" is.

PostNL afhalen is alleen voor kleinere pakketten (50x40x35) en minimaal 25 stuks.

Dubbele cabine hoeft niet maar moet wel een zijdeur met glas (dus kom je niet onder een dubbele cabine uit denk ik??) Onze oude frontera was ook grijs kenteken met achterkant dicht. Dat doet ze niet meer. Of een gewone bus met glas rondom en de banken eruit halen?

https://www.ruitersporthoeve.nl
Dealer van:
*Rambo*Bucas*Rhino*Amigo*Micklem*ICE-vibe*Cavallo*Harry'sHorse*Mountain Horse*Horka*Sectolin*Montey Roberts*Kerbl*Birth Alarm*Tacx*Rapide*Macna cooling vest*

Sideswipe
Berichten: 285
Geregistreerd: 03-05-19
Woonplaats: Gliese581-d

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-20 13:19

Rex_Rolfo schreef:
De eisen voor grijs staan vrij goed op de site van de bd: https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/ ... inrichting


Wel een duidelijk overzicht, nu is het voor ons wel wat we tegenkomen in de occasion markt. (en wat ze zelf wilt rijden ;-) )


Rex_Rolfo schreef:
ps, waarom geen link naar de site van je vrouw in je onderschrift? Gratis reclame :D


Tja eigenlijk niet aan gedacht om mijn profiel te pimpen :D Net gedaan *\o/*

https://www.ruitersporthoeve.nl
Dealer van:
*Rambo*Bucas*Rhino*Amigo*Micklem*ICE-vibe*Cavallo*Harry'sHorse*Mountain Horse*Horka*Sectolin*Montey Roberts*Kerbl*Birth Alarm*Tacx*Rapide*Macna cooling vest*

Sideswipe
Berichten: 285
Geregistreerd: 03-05-19
Woonplaats: Gliese581-d

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-21 08:53

cissy schreef:
En zet die trailer (en paard) eerst eens op de weegbrug of het daadwerkelijk klopt met die gewichten. Ik vind die 570kg wat weinig.


De meeste gaan uit van kentekengewicht en ik vermoed dat dit de kale gewichten zijn (zonder rubbervloer, zonder stangen, zonder middenschot, zonder trapbescherming, zonder zadelsteun etc etc).

Ik denk dat je er dan zomaar 200kg naast zit...

https://www.ruitersporthoeve.nl
Dealer van:
*Rambo*Bucas*Rhino*Amigo*Micklem*ICE-vibe*Cavallo*Harry'sHorse*Mountain Horse*Horka*Sectolin*Montey Roberts*Kerbl*Birth Alarm*Tacx*Rapide*Macna cooling vest*

Sideswipe
Berichten: 285
Geregistreerd: 03-05-19
Woonplaats: Gliese581-d

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-21 08:57

Myca schreef:
Daar heb je wel een punt Cissy. Mijn 1,5p trailer is bijv. p.m. 740kg (met zadelkamer).



een 2p bockmann polyster met aluminium vloer zit ook ergens rond de 900kg.

https://www.ruitersporthoeve.nl
Dealer van:
*Rambo*Bucas*Rhino*Amigo*Micklem*ICE-vibe*Cavallo*Harry'sHorse*Mountain Horse*Horka*Sectolin*Montey Roberts*Kerbl*Birth Alarm*Tacx*Rapide*Macna cooling vest*


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: GoogleAdsense en 31 bezoekers