[INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

Moderators: petraaken, C_arola, Dyonne, Apple, Coby

Chasey

Re: [INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-20 14:34

Citroën is niks mis mee. Wat een onzin.

Wij hebben hele dikke, vette pech met onze volvo. Moet ik dat merk dan ook maar gelijk de grond in stampen? Kom nou toch...
Soms heb je geluk, soms niet.

Chasey

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-20 08:10

Dat zijn wel mooie prijzen.
Ik moet ook rondje nieuwe banden op de trailer.

Vorige week mijn tankdop verloren in de wasstraat. Nu is mijn trekhaak droog en verroest.
Kurkdroog zelfs. Wat kan ik er op smeren, zodat de trailer er niet meer krakend achter hangt? Of moet het gewoon weer ‘schoon’ slijten?
En ik moet uiteraard nog terug naar de wasstraat om te vragen of mijn dop daar nog ergens ligt. Anders moet ik maar een nieuwe dop halen. Zal vast wel bij een autozaak te krijgen zijn, neem ik aan.

Chasey

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-20 11:59

Heb intussen nog wat vet in de schuur gevonden +:)+

Hoe vaak vervangen jullie je losbreekkabel? De kabel is 1,5 jaar geleden vervangen. Maar ik vind hem er niet meer zo stevig uit zien. Is intussen helemaal verbleekt door de zon en een beetje verroest. Hij is niet kapot, maar mijn gevoel zegt dat het beter is hem te vervangen.
De prijzen verschillen nog al. Ik zie ze voor nog geen 2 euro, maar ik zie ook kabels van 15 euro. Is in dit geval een hogere prijs betere kwaliteit?
Hoe weet ik of het een stevige kabel is?

Ik heb wel eens van die voorlichting filmpjes gezien dat het haakje van de kabel al knapt en vervolgens de aanhanger niet eens op de rem trekt bij het losraken van de koppeling. De kabel zit er in dat geval dus voor pietsnot aan, die werkt niet zoals het zou moeten.

En dan de bevestiging, wat is nu de juiste? Er zijn verschillende manieren. Ik hoop dat ik de kabel nooit nodig heb natuurlijk, maar als dat wel zo is, moet ie wel zijn werk doen.

Wat is juist?
[ img ]

Hoe maken jullie hem vast?

edit.
In dit filmpje zie je wat ik eigenlijk boven probeerde te beschrijven. :+

Chasey

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-20 12:31

Oh oh! :+ Nou ja, maar goed dat ie bij het wegrijden is blijven staan en niet onderweg ergens los kwam.

In dat filmpje wat ik het gepost zie je dus een kabeltje was helemaal niets doet. Die aanhanger schiet gewoon door. Totdat ie ergens tegenaan tot stilstand komt.

Maar ik vraag me ook wel af wat er gebeurd met een paard in de trailer als de breekkabel wel zijn werk goed doet en de remmen ineens aangetrokken worden. De aanhanger in het filmpje draait om zijn as, als een trailer met paard dat doet, kantelt ie.

Hopelijk hoeft dat kabeltje nooit zijn werk te doen, maar ik maak me er soms wel eens druk over.
Zo druk dat ik 30 x de koppeling check of ie wel goed vast zit voor vertrek.

Chasey

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-20 22:44

Zoals pb het beschrijft maak ik hem ook vast. Ook over de koppeling, anders sleept ie over de grond.
Niet in een lus. Ik heb een oogje waar je hem zo aan vast kan klikken.
Maar ik hoor ook verhalen dat een lus beter is.
En anderen zeggen weer van niet, dat maakt het dat ik er onzeker over ben.
Gewoon zorgen dat ie nooit nodig is dus, dubbel check ;)

Chasey

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-20 12:25

Ik denk dat ervaring ook nog beïnvloed wordt door de rijkunsten van de bestuurder :P

Wat je zou kunnen doen is gewoon eens een lijstje maken van wat je belangrijk vindt. En dan afstrepen ed. En wat je wensen zijn, dan komt er vanzelf wat uit rollen. Ervaring moet je denk ik toch zelf ondervinden.
Auto's zijn net als paarden of huizen, het is heel persoonlijk! Ook wat je past qua rijgedrag, uiterlijk, stoelen ed. Want de éne stoel is de ander niet. Kan je een mooie trek auto hebben, maar als je er niet fatsoenlijk in kunt zitten is het ook zo wat.

Wij hebben meerdere auto's.
- Volvo V70 D5, automaat (staat op het moment geschorst ivm onderhoud). trekgewicht: 1800kg.
- Citroën C5 Diesel, schakel (Weet de specs ff niet) trekgewicht: 1500kg.
- 406 Coupé 3.0 V6 Benzine, trekgewicht: 1300kg.

2 werk auto's, waaronder VW Caddy, Opel Vivaro. Maar die zijn altijd in gebruik, dus niet bedoeld om met de trailer op pad te gaan. En ik zou ook niet weten of die Caddy dat wel mag. En als ie het mag, zou ik niet niet doen.

Dan nog 3 geschorste auto's in de schuur. Bx Sport, Bx diesel en een circuit Rally AX. (En mijn Kawasaki Ninja, maar die telt niet mee. _O- )

Genoeg ervaring met verschillende auto's voor de trailer. Ik weet niet of je er wat aan gaat hebben, omdat het gros Frans is en Frans hier niet zo gewaardeerd wordt, maar ik ga de ervaring toch delen.

Neem de 3 bovenste. 3 compleet verschillende auto's.
Ze hebben alle 3 hun voor- en nadelen.

406: Qua wegligging is de 406 coupé het best van het rijtje. Lage auto, strak afgeveerd en lang. Doordat het een V6 uitvoering is, is de auto voorzien van Brembo remmerij voor en achter.
Beperkte opberg ruimte. Alle paardenspullen passen in de kofferbak, behalve het zadel. Het zadel moet op de bijrijders stoel. Ergens anders past het niet, want je krijgt hem ook niet op de achterbank.
Met de trailer zuipt ie 1 op 6 gemiddeld. :9k Maar verder super fijne auto. Meer dan genoeg power.
De automaat remt af en toe behoorlijk mee op de motor, dat is ook een nadeel. Want dan denk je rustig af te remmen, bemoeid die auto zich er mee en remt ie ineens een stuk fanatieker. Schijnt zo te horen, las ik in het instructieboekje. Met trailer dus echt wel een minpunt.
Verder kan ik er goed lange afstanden in zitten. Ondanks dat het een coupé is toch vrij overzichtelijk met bijzondere verrichtingen.
Minpunten: Verbruik, opbergruimte.
Pluspunten: Strak op de weg, goede remmerij, comfortabel, krachtige motor.

De C5 heeft hydraulische vering en een hoop opberg ruimte, vergelijkbare ruimte als de v70. Turbo Diesel, dus trekt het spul ook allemaal met gemak. En omdat het een hand geschakelde is, heb je het schakelen 100% zelf in de hand. Haha.
Verder gewoon een saai hok, maar ontzettend praktisch. Goedkoper dan de V70 in vaste lasten, onderhoud en aanschaf.
Ik kan er goed lange afstanden in zitten.
Minpunten: Saai, standaard hok, stink Diesel.
Pluspunten: Opbergruimte, trekgewicht, Hydraulische vering (kan ook een nadeel zijn als het niet goed werkt), doet verder wat ie moet doen. Goede wegligging.

De Volvo v70, ja gewoon goede auto. Is degelijk, verwend met een automaat, zee van ruimte etc. Maar gewoon een stuk duurder in vaste lasten en onderhoud. En lust 'm wel iets meer dan de C5. Maar scheelt niet eens zo heel veel. Is wat dweileriger, maar dat moet ik natuurlijk opnieuw beoordelen zodra dat stuurhuis vervangen is.
Ik kan er niet zo goed in zitten, ik heb het gevoel te verzuipen in die auto. Zit er behoorlijk diep in. _O- En ik ben niet eens klein. Daardoor iets minder overzichtelijk, maar ik red me er prima mee. Kan niet zo lang op de stoel zitten als in de andere auto's, maar dat is persoonlijk. Kussentje doet vaak wonderen.
Minpunten: De hogere kosten. Qua verbruik, onderhoud en wegen belasting. Stink Diesel.
Pluspunten: Opbergruimte, trekgewicht 1800 kg. Degelijk, oog wil ook wat, krachtige motor, goede combi met trailer.

Als ik op pad ga neem ik het liefst mee........ de coupé! :D

Tot zo ver mijn ervaring. :9k