Ervaringen samen een paard/pony kopen of koop/lease?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
19wendy80

Berichten: 167
Geregistreerd: 23-05-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-19 18:40

Dan betalen jullie dus een algemeen bedrag en niet de stalkosten. Je kunt je paard dus niet ergens anders neerzetten. Dus leasen als het ware verhuren.[/quote]

We betalen per maand hetzelfde als wat andere voor hun eigen paard aan stalling betalen. En ik betaal geen onverwachte dierenarts kosten

Maar idd, we kunnen het paard niet ergens anders stallen.
Laatst bijgewerkt door 19wendy80 op 23-12-19 18:49, in het totaal 1 keer bewerkt

eferiz
Berichten: 115
Geregistreerd: 26-01-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-19 18:40

[quote="Deempjexxx"]Ik deel al bijna 10 jaar mijn pony’s en paarden met mijn zusje, bij ons is het wel echt een succes hoor.
Ik vind het heerlijk, mijn zusje rijd wanneer ik niet kan en andersom. Nooit ergens problemen mee alles altijd in goed overleg.
We rijden ook samen wedstrijden, ik meestal een klasse hoger dan mijn zusje. Zo verdelen we dat mooi, trainingen etc net zo.
Op dit moment ons 3e paard samen, met kopen ook nooit geen moeite. Nu gekozen voor een jong paard zelfs en die gaat als een speer, we rijden bijna hetzelfde en het paard leert ook reageren op verschillende hulpen en aanwijzingen, iedereen rijd natuurlijk altijd wat anders. Voordeel is ook dat ik iedereen op mijn paard kan zetten, nog nooit een eenkennig dier gehad.
Als er wat is betalen we het samen, het meeste splitsen we en daar ook goed overleg over.
Als je meer vragen hebt mag altijd via pb :D[/quote

Wat leuk! Zo zou ik ook hopen dat het gaat, buiten de wedstrijden dan, want die ambitie hebben wij allebei niet meer
;-)

lianne304

Berichten: 1053
Geregistreerd: 09-09-12
Woonplaats: kootstertille

Re: Ervaringen samen een paard/pony kopen of koop/lease?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-19 19:34

Voor mij zijn de voordelen simpel.
Verkopen doen we niet met haar ze blijft van ons of ze gaat terug naar haar oud eigenaren.
Nu kunnen we haar ook wel zelf op stalling zetten maar ik heb hier geen profeit van gezien ik nog 2 rijpaarden heb 2 jonge paarden en daar steek ik veel tijd in dat de lease paard geen aandacht van mij krijgt en ik vind het zonde dat ze op een dure stalling staat te niks doen en geen aandacht krijgt.

Hierbij heeft iemand die de onverwachte kosten niet kan of niet durft te dragen dus wel de mogelijkheid tot een geheel eigen paard die naar haar eigen pensionstal verplaats kan en mag worden.

Hierbij betaald de leaser dus elke maand het zelfde bedrag voor een paard.
Voor mij zit er natuurlijk het risico aan dat ze gewond raakt maar dat heb ik als ze bij mij staat even goed.

Funkybean
Berichten: 24
Geregistreerd: 23-12-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-19 17:32

Annem84 schreef:
Een paard delen is moeilijker dan gedacht. Er onstaan vaak problemen door verschil van mening over training, kosten en bijvoorbeeld wanneer je een dierenarts laat komen of niet.
Ik zou mijn paard dan ook nooit willen delen zonder dat ik er de volledige zeggenschap over heb. Een bijrijder prima, maar het blijft mijn paard.

Er zijn al menig vriendschappen door gesneuveld.

Ik sluit mij hierbij aan. Ook ik heb hierdoor een vriendschap en zelfs een familierelatie zien sneuvelen.

frankiej
Berichten: 4145
Geregistreerd: 02-06-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-19 13:52

nog geen konijnenhok samen met iemand anders kopen!!

Willeke_

Berichten: 2998
Geregistreerd: 19-09-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-20 09:23

Hier ook ervaring met een soortgelijke contstructie.

Ik zocht een paard waarmee ik met een los teugeltje relaxt naar buiten ging. Iemand die ik al langere tijd kende, wilde er graag nog een paard bij waarmee ze bitloos buitenritten kon maken. Zij wilde dus wel aanschaffen, ik zou 2x per week leasen. Om de kosten te dekken, zou er nog een leaser komen voor 2x per week.

Is ongeveer bijna een maand goed gegaan. We hebben samen de pony uitgezocht (dat was echt heel leuk en we hadden er beiden een super goed gevoel bij, was een pony die alleen maar -bitloos- buiten had gereden) en toen kwam de andere leaser: hoi, wij nemen de woensdag en zaterdag. Welke dagen neem jij?

Daar ging het deels al mis. Er werd niet vooraf overlegd welke dagen wie nam.

Vervolgens kon de dochter van de andere leaser er niet mee rijden in de bak en ging er een hulpteugel aan en werd ie met sporen gereden. Dus ik zou dat dan ook moeten. De lol was er snel af. En alles was vooraf wel echt goed doorgesproken (behalve met die dagen).

Toen ik graag met de eigenaresse in gesprek wilde om de gang van zaken aan te kaarten, werd ze zo boos dat ik per direct kon stoppen.

Inmiddels is er een andere leaser en rijdt de pony nu dressuur wedstrijden. :')

Samen de kosten delen, zou ik echt afraden. Misschien ben jij veel punctueler en wil jij de smid iedere 6-8 weken laten komen en vindt zij dat het nog wel even kan. En wordt de pony ziek en jij wil het nog even aankijken maar zij vindt dat hij nu naar de kliniek moet. Dan moet jij daar dus wel in meedragen.
Ik zou eerder kiezen voor een lease constructie waarbij de ander eigenaar is (en eindverantwoordelijk) en jij een vast bedrag per maand kwijt bent. Dan zijn de verhoudingen veel duidelijker.
Je zou wellicht nog kunnen kijken naar iets van http://www.ponylease.nl en die kosten samen delen.

Ik zou 1 iemand het beleid laten kiezen en als dat allemaal klikt, de pony leasen.

Onlangs had ik een (niet betalende) bijrijder. Binnen een paar weken had ze op internet gekeken naar opties wat er veranderd zou kunnen worden tav de stalling bij mijn paard. Ik heb aangegeven dat ik als eigenaar daarin weloverwogen keuzes maak en dat dat niet een hoofdpijnpunt van een bijrijder mag zijn.
Ik vond het zadel niet goed liggen en mijn paard heeft een vrij complexe rug dus er ligt nu een ander zadel op. Maar dat zadel vindt mijn juf + de bijrijder niet fijn. Dat is jammer, maar ik heb dat zadel gekozen omdat het de beste optie voor mijn paard is. Ben blij dat ik daarin uiteindelijk zelf de beslissingen kan nemen.
Daarmee wil ik aangeven: er zijn zoveel dingen waar je het niet over eens hoeft te zijn. En jouw constructie klinkt mij iets te vaag.

Melleke24
Berichten: 180
Geregistreerd: 26-01-20
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-20 15:06

Ik heb hier zelf een negatieve ervaring mee, in het begin liep alles zeer vlot maar daarna was er enkel maar ruzie.
Ik raad het alleen aan als er goede afspraken worden gemaakt en die ook moeten worden nageleefd dat was bij mij niet het geval

frankiej
Berichten: 4145
Geregistreerd: 02-06-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-20 15:16

Daarom nogmaals dit:

frankiej schreef:
nog geen konijnenhok samen met iemand anders kopen!!

Urbanus

Berichten: 44945
Geregistreerd: 05-02-08
Woonplaats: Tollembeek

Re: Ervaringen samen een paard/pony kopen of koop/lease?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-20 08:32

Hey ts, hoe gaat het nu?

eferiz
Berichten: 115
Geregistreerd: 26-01-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-20 08:39

MarcoBorsato schreef:
Hey ts, hoe gaat het nu?


Alles is heel anders gegaan, hahaha. Nav alle berichten heb ik besloten het niet te doen. De dag daarna kreeg ik van mijn instructrice, tegen eigenaresse van de pensionstal het aanbod om haar lespaard te gaan leasen, een soort droomscenario voor mij. Ik betaal niet veel, mag haar beschouwen als mijn eigen paard, ben gek op haar, en kan nog gewoon blijven lessen op mijn vertrouwde adres ook. Super blij. Er is nog iemand die haar least, maar doordat we beiden op andere dagen en tijden komen dit niemand elkaar in de weg. Alles gaan in goed overleg, en anders is de eigenaresse er nog om knopen door te hakken.

Kortom: perfect voor nu! Ik sluit niet uit dat er op korte termijn toch een eigen grote pony komt. Mijn paard nu is eigenlijk te groot voor mijn kinderen en ik zou graag op terwijl een grotere pony kopen waar mijn kinderen ook goed op kunnen. Ik heb alleen wel besloten dat ik dat dan alleen ga doen :j