[INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
ikke
Berichten: 37523
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-20 15:49

Sideswipe schreef:
ikke schreef:
Van rotte ophangrubbers wordt elke auto een dweil......

Daarnaast heeft grijs kenteken ook voor particulieren zin; je betaalt geen provinciale opcenten op de motorrijtuigenbelasting en die opcenten lopen op tot 50%!

Voorbeeldje van mijn Volvo:
basis 145 euro
opcenten 103 euro
totaal 248 euro

Bij grijs kenteken zou ik dus maar 145 betalen, in plaats van de 248 die ik nu meet geel kenteken betaal. Noem dat maar niks......


Elke auto rijd eigenlijk als een dweil (zeg ik als motorrijder.....) Flauwe grap

Ik weet niet of die opcenten nou veel zijn verandert maar in mijn geheugen scheelde het minder (maar goed ik ben geen computer ;-) )
Als ik die auto nu nog zou hebben dan is het €443 vs €565 per kwartaal (grijs of geel). Dan zou ik me nog afvragen wat het beste is. Nadeel van die auto vond ik ook de dichte achterzij ramen, de rechter achterportier had ook een dicht raam.

Die Freelander had ik wel met trailer (Hotra Elegance ) naar de universele autodealer gebracht om te kijken wat er mis was. Zijn idee was het gewicht van de auto dat die te laag was. De auto had ca 40dkm erop. Ik weet niet of ie versleten rubber had. Zonder trailer reed ie best strak voor zo'n hoog model auto.

Later had ik nog een Trooper (1987) gehad en die was niet veel zwaarder maar daar merkte je zowat niet dat er een trailer achter hing. Dus mijn vermoeden is dat de lengte/wielbasis van de trekkende auto ook een belangrijke rol speelt.

De meeste dealers hebben geen idee hoeveel invloed ophangrubbers op weggedrag hebben. Erger; ze weten geeneens hoe dat te controleren!
Ik merk zowel op de LR- als Volvo- als Saab-fora dat de serieuze bezitter meer te melden heeft dan de gemiddelde garage. Daarbij valt ook op dat er vaak twee of drie garages genoemd worden als goede specialist die echt weten waar ze het over hebben.

Wielbasis speelt wel een rol maar een korte Land Rover op een goed onderstel rijdt vele malen stabieler dat een versleten lange 130......

It will never be perfect. Make it work. --Live--

Leuke dingen doen met je paard? http://www.nvvr.info


ikke
Berichten: 37523
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-20 16:15

Sideswipe schreef:
Daarnaast had ik toen een trailer van Hotra (model Elegance).
Nu heb ik zelf sinds 2 jaar ook een Bockmann (Master) en die is op zich zelf ook al fijner achter de auto (Octavia). Zeker als de weg wat slechter is merk ik wel dat de Bockmann rustiger rijd.
Dit kan ook zijn dat ik deze trailer nieuw heb en de Hotra was al 2de hands. Dat van de versleten ophangrubbers van "Ikke" zou ook zomaar voor een trailer kunnen gelden.

In z'n algemeenheid geldt dat ook voor rubbers van je trailer. Of dat in jouw specifieke geval ook is, kan ik natuurlijk niet beoordelen.
Ik heb wel enkele jaren terug de rubbers van mijn caravannetje laten vervangen; dat heeft best wat (positieve) invloed op het rijgedrag......

Ik ben liefhebber en bezitter (hobby-ist/knutselaar) van Land Rovers. Dat is niet helemaal hetzelfde als "in de auto's zitten" :D maar de grote middenklassers zijn tegenwoordig prima in staat 2000kg te trekken. Punt blijft toch gewicht (=kostenpost wegenbelasting). Als dat overkomelijk is neem je naar mijn mening een Zweed, Duitser of Japanner, waarbij het meer van belang is dat de individuele auto technisch in goede staat is dan de reputatie van het merk.

Of zoals iemand hier Soepbarrels afraadde omdat ze zelf een afgeragt exemplaar heeft gehad die veel geld gekost heeft maar niet goed kwam (kwaliteit garage??) terwijl je overal leest en hoort dat juist Soepbarrels bijna onverwoestbaar zijn. Behalve die ene dus.......
Soepbarrels zijn voor mij de uitzondering op de Koreaanse regel dat je terughoudend moet zijn met trailers achter een koreaan. Het lijkt allemaal heel leuk en aardig, maar op het moment dat je ze aan het werk zet, zuipen ze als een klooster tempeliers en prestaties ho maar.

It will never be perfect. Make it work. --Live--

Leuke dingen doen met je paard? http://www.nvvr.info

ikke
Berichten: 37523
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-20 20:13

Rex_Rolfo schreef:
De Koreaanse soep wordt niet zo heet gegeten als ze hem in Japan opdienen _O-

Verroest, die zit dan echt verkeerd; ik was er van overtuigd dat Subaru uit Korea kwam, maar dat klopt dus niet!

It will never be perfect. Make it work. --Live--

Leuke dingen doen met je paard? http://www.nvvr.info

ikke
Berichten: 37523
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-20 23:47

Rex_Rolfo schreef:
Sideswipe schreef:
Ik denk dat het niet over houd......dwz, volgens mij zit je al aardig snel op de grens en is het echt afhankelijk van de trailer (alu, polyester, hout) en gewicht van je Haf.

Och, trailer 700, Haflinger 500, en dat achter een auto met een eigen gewicht van 1300 kg of meer (afh. van uitvoering), ik heb wel eens combinaties gezien die -althans op papier- slechter voor de dag kwamen.

Onze Zafira (eigen gewicht 1400 kg) mocht 1200 aan de haak. Die heeft heel wat ritten gemaakt met onze Haflinger van 470 kg, probleemloos.

Mijn Escorts van amper 1100kg met 1200kg trekgewicht zijn overal in NL geweest met een paard aan de haak. Ze mochten 1200kg trekken en dat woog het spul ook ongeveer, maar ging best. Ja, mijn eigen 90pk TD had het simpeler dan de eerdere ongeblazen versies van de baas, maar ik kwam waar ik wezen wilde.......

Ik vond die trip terug uit Drenthe aan 60km/h in dichte sneeuw (Drenthe heeft na mij drie dagen ingesneeuwd gezeten!) met m'n vrachtwagen veel enger, eerlijk gezegd.........

It will never be perfect. Make it work. --Live--

Leuke dingen doen met je paard? http://www.nvvr.info

ikke
Berichten: 37523
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-20 18:04

Rex_Rolfo schreef:
AdemoJoey schreef:
Ik zag al een paar 'lange lellen' voorbij komen, maar in kleine straatjes (werk) is dat niet zo handig. Ik hoor graag wat jij en goed idee zou vinden qua grotere personenauto in combi met dat het wat behapbaar is :j

Standaard rijtje Passat, Mondeo, Mazda6 enz.
Als kort een eis is zou ik naar een Audi A3 kijken.

Of VW Golf of Seat Leon (hetzelfde platform, ander prijskaartje)

Mijn oude Saab 900 zou ook prima in dit rijtje passen, ware het niet dat eentje in goede staat intussen fors geld kost

It will never be perfect. Make it work. --Live--

Leuke dingen doen met je paard? http://www.nvvr.info

ikke
Berichten: 37523
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-20 20:03

AdemoJoey schreef:
Dank Rex_Rolfo en ikke! Hele andere types dan ik in gedachten had! De types die ik noemde lijken jullie niet passend?

Eigenlijk niet. Die auto's zijn prima maar ze passen echt niet in het plaatje "compact".

De Subaru is daarin nog de minst slechte keuze.

It will never be perfect. Make it work. --Live--

Leuke dingen doen met je paard? http://www.nvvr.info

ikke
Berichten: 37523
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-20 12:56

AdemoJoey schreef:
@ ikke; Dank! Je hebt helemaal gelijk! Ik moet maar even opnieuw kijken... en misschien de VW Golf 2.0 een nieuwe kans geven (gek hoe 1 ervaring je huiverig kan maken). Zie je ook risico's qua trailer trekken met oudere VW's? Ik begrijp dat heel veel onderhoudsafhankelijk is en of er ooit een ongeluk mee gebeurd is, maar ik wil wel met een veilig gevoel de weg op kunnen en wie weet krijg ik een verrassend antwoord op deze vraag :o

Ik wil geen Golf, maar dat is puur persoonlijk, eigenlijk ook maar op een ervaring gebaseerd (Golf II Variant; nieuw maar een janker van een auto)

Technisch zijn het goede auto's, mits goed onderhouden en daar zit je punt met alle oudere auto's: hoe goed zijn ze onderhouden en zijn ze afgeragd of niet.

Die reserve in kg trekgewicht is beperkt handig; veel belangrijker is dat er voldoende power in ligt om de boel vlotjes door het verkeer te krijgen.
En laat je niks wijs maken, power heb je nooit te veel.
Ik heb jaren met een Mercedes vrachtwagentje gereden, ding woogt 3400kg leeg maar was veel lastiger in het verkeer dan mijn huidige, 8 ton wegende, DAF. De reden is simpel: de DAF heeft 3x zoveel vermogen en ruim 4x zoveel koppel! met als extra toevoeging de veel betere verdeling van de 6-bak ten opzichte van de 5-bak in de Mercedes.


BMHP schreef:
Nee het verbruik van mijn turbo versie in de eifel is gemiddeld ook 1 op 10. met maar weinig autobahn km,s. Het verbruik van een auto is het meest afhankelijk van de rechter voet.

Het AWD systeem van Subaru is een van de allerbeste die je kan krijgen.
Nisan en Toyota kunnen daar niet aan tippen. Dat geldt ook voor de Duitse SUV 4x4,s.
permanent AWD rijd heel fijn, de auto heeft meer grip heeft een fijner weggedrag.
Ja een AWD is zwaarder maar het effect van dat gewicht is hetzelfde als een/twee personen extra in de auto. Ook zijn er meer wrijvingsverliesen dan bij een 2 wiel aangedreven auto, maar dat heeft elke 4x4.

Subaru heeft meer modelen dan de Forester, misschien is dat meer naar jouw smaak.

Het 4x4-systeem van Subaru is niet beter of slechter dan het systeem in willekeurig welke oudere Land Rover met een R-serie tussenbak. Het is een volledig mechanisch systeem, wat ook in de serieuze Toyota's ligt. De Nissan's hebben daar de goedkopere afgeleide van, zonder tussendiff. net als de oude Series Land Rovers.

It will never be perfect. Make it work. --Live--

Leuke dingen doen met je paard? http://www.nvvr.info

ikke
Berichten: 37523
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-20 13:34

AdemoJoey schreef:
@ ikke; wat bedoel je met een janker? Steeds brandende lampjes? Zoals het motormanagementlampje...?

Nee, er was gewoon niet fatsoenlijk mee te rijden. Reageerde heel onrustig op het gas, hield geen snelheid vast en was in z'n algemeenheid een oncomfortabel lor. Nu was die laatste generatie Escort die ik ervoor en erna reed (de Golf was een tussenoplossing tussen twee Escorts) wel een erg comfortabele auto maar de Golf heeft het bij mij verbruid.

It will never be perfect. Make it work. --Live--

Leuke dingen doen met je paard? http://www.nvvr.info

ikke
Berichten: 37523
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-20 09:43

AdemoJoey schreef:
Wauw.. Citroen had al niet mijn voorkeur en ondanks dat er meningsverschillen zijn, kunnen we het er wel over eens zijn dat er een paar types zijn die ook niet goed uit de test komen.. Ik ben zelf vooral van de Duitse en Japanse auto's.. Vanuit mijn gezin al goede ervaringen mee, dus met de paplepel in gegoten en zelf ook met ontzettend veel plezier in Honda, Toyota, Volkswagen en Daihatsu gereden. Volkswagen had een probleem ergens in zijn motormanagement, maar was OERsterk! Ik moet zeggen dat Skoda mij ook echt wel aanspreekt..

Ik heb mij tot nu toe vooral gericht op SUV's en stationwagons, maar een Sedan lijkt sneller wat meer te mogen trekken? Ik vrees dat er voor mij wat te weinig kofferbakruimte in zit, maar hoe kijken jullie hier tegenaan? Ik heb zelf een Toyota Corolla 1.6 GTSI gehad en die mocht 1200kg trekken, maar vond ik echt een speelgoedautootje als ik die voor een trailer zou zetten. Nooit van plan geweest ook hoor :') Maar een Honda Accord 2.0 weegt 1293/1324kg en mag 1500kg trekken en de Toyota Avensis 2.0 weegt 1305/1315kg en mag 1400kg trekken. De verhouding van NM bij tpm ligt wel hoger. Tegelijkertijd wel vrij zuinig op papier. Wat is jullie idee hier bij?

Niet. Punt is dat een station vaak iets zwaarder is maar technisch doet het verder miet zoveel voor het trekgewicht. In een onhandige gewichtsverdeling kan de station wel een klasse hoger uitvallen in de wegenbelasting en kan het verbruik wat hoger liggen, afhankelijk van het individuele ontwerp van de auto.

It will never be perfect. Make it work. --Live--

Leuke dingen doen met je paard? http://www.nvvr.info

ikke
Berichten: 37523
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-20 10:59

s0173957 schreef:
Uiteraard, een station is wat meer kofferruimte bij, maar voor de rest zijn die normaal gezien mechanisch identiek aan de sedanuitvoering.

Dit dus.

It will never be perfect. Make it work. --Live--

Leuke dingen doen met je paard? http://www.nvvr.info

ikke
Berichten: 37523
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-20 20:24

Blussem schreef:
Ander soort vraag, trailer banden.
Zover ik weet moeten er radiaal banden onder (op dit moment zitten er ook zulke banden op). En klopt het dat ze niet hoeven te worden gebalanceerd? Bij de huidige banden is dit niet gedaan en heb er nog nooit nadeligs aan gemerkt.

Natuurlijk zegt een trailerboer dat; dan slijten de lagers harder en kan ie vaker een setje wiellagers vervangen }:)

Gebalanceerde banden geven minder trilling in de trailer. Dat is comfortabeler voor de paarden. Daarom zou ik het adviseren.

It will never be perfect. Make it work. --Live--

Leuke dingen doen met je paard? http://www.nvvr.info


ikke
Berichten: 37523
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-20 19:21

Blussem schreef:
Ik gebruik ook zelfde multivet waar ook de rest van de trailer mee wordt gesmeerd.

Toch kreeg ik gisteren te horen dat mijn trekhaak na 9 jaar tijd van 50 naar 49,3mm is gegaan. Ik ben best wel verbaast dat die zo snel verslijt, zoveel rij ik ook weer niet met een aanhanger.

Heb je 'm nagemeten?

It will never be perfect. Make it work. --Live--

Leuke dingen doen met je paard? http://www.nvvr.info

ikke
Berichten: 37523
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-20 21:53

Uppojono schreef:
Wij zijn gisteren naar auto's gaan kijken en ik was heel enthousiast over een Mazda CX 5, 2liter, 160pk. Mag 2000kg trekken, klonk allemaal heel positief. MAAR...Een kennis van ons zegt niet doen. Auto heeft veel te weinig vermogen om echt 2000kg te trekken (1800 in ons geval).

Heeft iemand ervaring met een Mazda CX 5?

Dan mag die kennis van je aan mij uitleggen hoe mijn '92-er Range Rover met 170pk geen enkele moeite had met die 2000kg trailer. Sterker nog, de '73-er Range met 135pk had ook geen moeite met 2500kg Series III-op-ambulance behalve dat de boel wilde gaan slingeren op die gammele Belgische snelwegen. Maar aan 65km/h bleef de boel in het gareel........

Het antwoord hierop is simpel: koppel versus toerental.

Nu heeft een V8 wel relatief veel koppel, maar of dat nou echt zoveel meer is als die CX35 valt nog te bezien. Wellicht zal ie iets hoger in de toeren gehouden willen worden, maar dat zou moeten blijken uit de koppel-toerenkromme.

It will never be perfect. Make it work. --Live--

Leuke dingen doen met je paard? http://www.nvvr.info

ikke
Berichten: 37523
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-20 22:33

Ehm, ik vind een CX-5 uit 2016-2017 die 160pk en 208Nm op een auto die krap 1400kg weegt.

Heb ik even terug gezocht; de oude Range Rover heeft 135pk en 250Nm (2500tpm) bij 1800kg auto.

Dus ja, die Mazda zal het iets zwaarder hebben dan de oude Range maar "veel te weinig power" is toch ook wat overdreven om te stellen.

Natuurlijk; hoe meer power, hoe simpeler het leven is. Power heb je nooit te veel. Maar iedereen heeft een grens aan wat mogelijk is. Anders reden we allemaal top-spec 4x4's :D

It will never be perfect. Make it work. --Live--

Leuke dingen doen met je paard? http://www.nvvr.info

ikke
Berichten: 37523
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Re: [INFO] Alle vragen over auto's voor de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-20 18:32

Normale auto kopen en voor die enkele keer een bus met trailer huren.

It will never be perfect. Make it work. --Live--

Leuke dingen doen met je paard? http://www.nvvr.info

ikke
Berichten: 37523
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-20 19:14

Amke_Silver schreef:
ikke schreef:
Normale auto kopen en voor die enkele keer een bus met trailer huren.


Dit is geen optie... We hebben al een paar keer een camionette gehuurd en dit is zeer duur in België. Ook hebben we sowieso een nieuwe auto nodig wegens gezinsuitbreiding.

Ja, maar zet die kosten eens af tegen de kosten van een onnodig dikke auto.
Jullie betalen wegenbelasting op vermogen en juist vermogen is de belangrijkste factor bij het trekken van een trailer. Wanneer je die meerkosten afzet tegen 4x per jaar een bus huren, moet je uit kunnen tellen wat de beste oplossing is.

It will never be perfect. Make it work. --Live--

Leuke dingen doen met je paard? http://www.nvvr.info

ikke
Berichten: 37523
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-20 09:19

s0173957 schreef:
https://www.volkswagen-commercial-vehic ... ok-v6.html

Staat toch nog op de website... geloof ik weinig van dus, is ook gewoon Euro6.

Er worden wel meer halve waarheden verteld in de autowereld.

Maar de grootste bak hoorde ik laatst op m'n werk. Over elektrische auto's en het laden ervan.
Dat iemand heel blij was met z'n een-fase 35 Ampere aansluiting want dan kon ie veel meer laden (hoger vermogen) dan iemand met een 3-fase 25 Ampere aansluiting. Ze hebben me onder het bureau vandaan moeten vissen.......

Bij 1-fase 35A hoofdzekering, mag je een eindgroep hebben van 25A voor je laadpaal.

Reken even mee: P = U x I dus 230V x 25A = 6,7kW
Voor de puristen, de cos phi is ongeveer 1 bij een laadpaal dus die verwaarlozen we voor de eenvoud even.
Bij een "kleine" aansluiting (1x 25A hoofdzekering) heb je 230 x 16 = 3,6kW.
Hij was als een kind zo blij want hij kon met twee keer zoveel vermogen laden.

Echter: bij 3-fase 25A is de eindgroep max 16A.
De formule: P= U x I x 1,73 (wortel 3) is 400 x 16 x 1,73 = 11 kW
Dit laatste heb ik 'm maar niet verteld maar de les is: neem een 3 fase 25A aansluiting als je je elektrische auto thuis wil laden. Laat je niks op de mouw spelden!

Gaan we nog even voorbij aan het feit dat zo'n 25A groep een dikkere (6mm2) kabel nodig heeft die best flink duurder is dan de 2,5mm2 kabel die je bij 16A kunt gebruiken.

It will never be perfect. Make it work. --Live--

Leuke dingen doen met je paard? http://www.nvvr.info

ikke
Berichten: 37523
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-20 21:08

Sterre98 schreef:
Maar bockmann trailers zijn sowieso toch al zwaarder? Heb nog even gecheckt en de beide trailers zitten op meerdere websites onder de 700 kilo eigen gewicht :)

En wat vind de weegschaal ervan?

It will never be perfect. Make it work. --Live--

Leuke dingen doen met je paard? http://www.nvvr.info

ikke
Berichten: 37523
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-20 21:17

Sterre98 schreef:
Geen idee, is van een verhuurbedrijf. Maar ze zullen vast geen 200kilo zwaarder zijn denk ik?
Daarom wil ik ook ruimer zitten :)

Waarom niet? Zij lezen ook maar voor uit andermans werk.
JIJ (als chauffeur) bent verantwoordelijk voor een wel of niet overbeladen combi en verder helemaal niemand!

It will never be perfect. Make it work. --Live--

Leuke dingen doen met je paard? http://www.nvvr.info

ikke
Berichten: 37523
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-20 21:52

Sterre98 schreef:
Maar even heel simpel, hoe moet ik dan met een trailer die ik huur, een weegschaal vinden om het gewicht te meten?

Stel dat ik een auto koop wat 1800 (of iets in die richting) mag trekken en de trailer blijkt toch zwaarder te zijn, komt het nog goed aangezien ik er dan maar 1 meeneem van +-600 kilo.

Nou, heel simpel: als jij aangehouden wordt, wordt je gecontroleerd op Artikel 5.18.18 van het voertuigreglement.
Jouw voorbeeld; ja hoor dat komt gewoon goed volgens het voertuigreglement.

Let erop dat het voertuigreglement geen boodschap heeft aan het rijbewijs! Daarvoor geldt Artikel 15 van het reglement rijbewijzen.

Deze twee zaken moet je volledig los zien. Dat doet de rechter ook en als je serieus fout zit, kun je dus twee boetes krijgen: eentje voor overbelading van de combi en eentje omdat het rijbewijs niet klopt voor de betreffende combi.

Dus ja, wil je zekerheid, dan zul je de trailer moeten wegen, liefst geladen.

It will never be perfect. Make it work. --Live--

Leuke dingen doen met je paard? http://www.nvvr.info

ikke
Berichten: 37523
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-20 21:18

rina schreef:
Need imput :+ Ben in bezit van BE, ehm zelfs CE, en zit half te zoeken/kijken naar blik. Voorkeur zou echt een vrachtautootje zijn (en ja Ikke doe maar vloeken, Mercedes 508, 609 :D ) met een klein blikje voor dagelijkse werk ernaast, maar betaalbaar zijn die Mercjes niet echt meer.
Dus puzzel ik nu even over een blik die een 1,5 paards trailer kan en mag trekken. Volvo-fan van boven tot onder, rijd er nu ook 1, maar die zijn nou niet echt licht kwa gewicht en doen dus ook leuk in de belasting. Trailer is vrijwel zeker alleen voor noodgevallen, en veel zal ik er niet mee rijden aangezien mijn paarden met pensioen zijn. Maar wat pak je dan?? Welke merken zijn nou enigzins aan te raden voor de trailer? En geen transporter/bus oid. Wil gewoon een normale auto. SUV/4x4 is nog over na te denken. Mijn paarden zijn Paint en Quarter van rond de 1.50 en 500 kilo. Trailer die ik op het oog heb is een Ifor 1,5 paards die volgens de advertentie 720 kg eigen gewicht zou moeten hebben. (ja dat wordt nagewogen, als die het zou worden). Prijs in zoverre tot een 4 a 5000 euro, maar het gaat mij in eerste instantie even om merken en modellen.

Zo'n oude V70 AWD met die lekkere 2,5T erin }> al dan niet in R-design-uitvoering.

Die oude Hamburgers worden er inderdaad niet goedkoper op. Neem er eentje met een verrotte motor. Heb ik nog een revisieblok liggen met 2000km op de klok, voor jou compleet met bak.
De eco-van lukt nog wel, maar die zijn er uiteindelijk ook niet zoveel en ombouwen naar paardenbak is ook niet voor niks. Dat spul was zo hufterproof dat de meesten naar Afrika verdwenen zijn.

Ik ben niet zonder reden uiteindelijk aan die DAF blijven hangen. Het was het enige fatsoenlijke wat er in twee jaar langs kwam.

It will never be perfect. Make it work. --Live--

Leuke dingen doen met je paard? http://www.nvvr.info

ikke
Berichten: 37523
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-20 22:09

Noahh_h schreef:
Wat een fijn topic.
Ik ben op zoek naar een auto voor een tweepaards trailer. Ik heb BE en rij altijd met 1 paard.
Nu kan mijn man via het werk een auto leasen. Zij rijden allemaal in een Renault. Niet onze eerste keus, maar ja.
https://www.autotrack.nl/tweedehands/re ... e/48582385
Zou zoiets kunnen en heeft iemand ervaring of het fijn rijdt?

Ik heb 0,0 verstand van auto’s en al helemaal niet wat betreft trailers. Mijn man heeft wel een beetje verstand van auto’s in het algemeen. Maar ook niet wat betreft het trekken van een trailer. Hiervoor had ik een 1,5 paards.

Een vroege Disco 1 heeft nauwelijks betere cijfers qua motorprestaties (wat meer koppel) en mag 2x zoveel aan de haak hebben en kan dat ook.

Het wezenlijke verschil is de V8 die in de Discovery ligt. Zodra de toerenteller boven stationair stijgt heb je power. Die power blijft tot ruim 4000 toeren beschikbaar.
DAT is wat de Megane niet gaat redden. De bandbreedte waarin power in voldoende mate aanwezig is, is veel smaller en vangt zeer waarschijnlijk ook flink later aan.

It will never be perfect. Make it work. --Live--

Leuke dingen doen met je paard? http://www.nvvr.info

ikke
Berichten: 37523
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-20 23:05

Rex_Rolfo schreef:
Die moderne turbo's komen anders best vroeg in. Heel anders dan de jaren '70 turbo's.
https://caravantrekker.nl/koppel-of-vermogen/

Maar nog steeds heb je geen 80% van je power beschikbaar bij 2000 toeren.

Als dat wel zo zou werken, denk je dan echt dat ze nog steeds een 6 ltr 6-cilinder turbo in de vrachtwagen zouden leggen? De ruim 200pk die er ergens uit komen is aardig maar de 1000Nm koppel die beschikbaar komt zodra de toerenteller uit de hoek komt (bij 1200 - 1300 toeren) is wat van belang is. De wagen is wel uitgelegd om 22 ton van plaats te kunnen krijgen....

It will never be perfect. Make it work. --Live--

Leuke dingen doen met je paard? http://www.nvvr.info

ikke
Berichten: 37523
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-20 23:24

Rex_Rolfo schreef:
ikke schreef:
Maar nog steeds heb je geen 80% van je power beschikbaar bij 2000 toeren.

Dat is amper meer dan stationair, waarom zou je daar willen rijden?? :? :?


Volgens mij zien we hier een verschil met iemand met ervaring met vrachtauto's en iemand met ervaring met motorfietsen ;)

7000 toeren? Tijd om terug te schakelen ~~}>
En dan heb ik nog niet eens de écht hoogtoerige machines uitgeperst :o

Ehm, de DAF loopt bij 1700 toeren in 6 ruim 80km/h.......
Boven de 2000 toeren gaat het verbruik naar de 100ltr per 100km.

En waarom wil je dat? Omdat je de hele handel wel van plek wil krijgen zonder elke 10.000km de krukaslagers te moeten vervangen.

Daarnaast is het met een snelle motor wel aardig om 5000+ toeren te draaien, maar in een auto is dat echt geen lol om te doen, enkel om voldoende power op de weg te kunnen leggen. Het wezenlijke verschil tussen moeten en kunnen.

It will never be perfect. Make it work. --Live--

Leuke dingen doen met je paard? http://www.nvvr.info

ikke
Berichten: 37523
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-20 23:48

s0173957 schreef:
100l / 100km?
Zeker van?

Het kan nog erger; volgens de opnemer haal ik 600ltr per 100km als ik 'm even flink doortrap naar 2500toeren (waar die 200 paarden pas echt op stoom komen)
Nou zal die meting niet spot-on zijn maar hij is behoorlijk accuraat want het verbruik klopt heel fatsoenlijk met de hoeveelheid Diesel die ik erbij moet gooien.


Rex_Rolfo schreef:
Kortom, een automotor is geen motorfietsmotor en geen vrachtautomotor. Het zit er een beetje tussenin. Maar om die motor het leven makkelijk te maken laat 'm toeren draaien als ie moet werken. Veel mensen zijn dat niet gewend en laten een motor te lang in een hoge versnelling staan. Toegeven 6000 toeren is behoorlijk oncomfortabel. Maar 3500 is bij veel benzine motoren prima te doen.

Veel mensen klagen dat ze vanaf volgende maand geen 120 of 130 meer mogen rijden. Bij die snelheid draait het motorblok ook aardig wat toeren. Wat is dan het grote probleem om bij 90 km/h met een trailer hetzelfde toerental te draaien? Als je geen tegenwind hebt is het zelfs voldoende om één versnelling terug te gaan, zit je met 80-90 met trailer op lagere toeren dan 120-130 zonder. En minder windruis, dus wat is dan meer comfort?

Absoluut waar :j De Volvo doet 2500 toeren bij 80km/h en krijgt de 1800kg die ie mag trekken ook fatsoenlijk van plek (met een 2,5 turbo).

Maar in het stuk totdat je op een fatsoenlijk cruise-toerental bent, wil je toch ook genoeg power om de hele bende van plek te krijgen. DAT is waar die "moderne" opgeblazen motoren de mist in gaan.

Alle handbakken die ik had en heb, lopen ongeveer 3000 toeren bij 120km/h; maakt geen ruk uit wat voor bak eronder ligt. De automaten hier doen dat bij ongeveer 2500 toeren.
De Range Rover moet je ook echt vangen in 3 wil je nog een beetje power overhouden om de ruim 2 ton die ik er meestal aan had hangen ook op snelheid te houden als het niet bult-af ging. Dan draait ie net boven de 3000 toeren.

It will never be perfect. Make it work. --Live--

Leuke dingen doen met je paard? http://www.nvvr.info


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 61 bezoekers